Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 664282 keer)

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3900 Gepost op: 19 januari 2020, 03:46:23 »
@Leen, Hee, ga jij eens je mandje in, nachtbraker!  ;D

 :police: Thijs

BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3901 Gepost op: 19 januari 2020, 11:45:59 »
@Leen,

.....Ik heb aangeboden als er belangstelling is om iets te schrijven over de BMB ModuleBaan en/of mijn bak. Ondertussen schrijf ik op uitnodiging van de Nederlandse Modelbouw Vereniging een stukje over mijn Thames Barge.

Leuk dat  je een artikel over je boot maakt voor de NVM!  (y) Nu nog eentje over je bak!  (y)
Laten we wel afspreken dat een evt. artikel over de BMB als geheel eerst de goedkeuring van de groep krijgt voordat het naar buiten gaat.  :police:
Er is trouwens al eens eerder een compleet artikel geschreven, maar dat is nooit gepubliceerd.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2020, 12:28:43 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3902 Gepost op: 19 januari 2020, 18:02:33 »
Nu weer even serieus BMB-en.  (y)

Gisteren op gepaste wijze een verjaardag gevierd en lekker met de buurman een flinke deuk in de 2 liter fles "Sir Edward" uit Schotland via Spanje geslagen, niet duur, en ook niet verkeerd.  (y) Maar de nieuwe boogbakken worden niet door de kaboutertjes geverfd, beraild etc. en dus toog ik vanmorgen, vanwege het mooie weer per fiets, weer naar de werkplaats van René. Toen de juiste kleur verf er niet bleek te staan heb ik die sportief nog maar even thuis opgehaald.  :-\
Het was zo zonnig dat ik zowaar de deur open kon laten:


Het was ook nog gezellig, want er liepen veel wandelaars voorbij: "Goede middag!". Sommige waren bekenden, die stopten en dan praatten we weer even bij.   (y)

Eerst even een kleine reparatie gedaan van een door een niet losgeraakt stukje hout:


Daar zie je morgen niets meer van. Daarna de zes boogbakken verder in de verf gezet. De zijkant is RAL 7043 en de bovenkant zoals gebruikelijk RAL 7036:


Alles staat nu één keer in de verf m.u.v. de beide aftakbakken. Die krijgen een VIB (Very Important Bak) -behandeling.  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2020, 18:47:13 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3903 Gepost op: 20 januari 2020, 20:37:04 »
Vandaag drie keerlusbogen aan elkaar gebout, de keerlus uitgelegd en de beide V-segmenten op maat gemaakt. Er moest 2 à 3 cm van afgezaagd worden. Hier zie je hoe daarna de rails uitstaken:


Dus die snel maar weer op maat gemaakt. Door het afzagen moesten ook de gaten verplaatst worden. Ik heb ze eerst maar met een deuvel dichtgemaakt:


...en ook gelijk het vaudtgeboorde 6 mm gat van vorig jaar  :-[:


Na het afzagen lag de keerlus er zo bij:


Er waren ook nog een paar andere dingen. Zo heb ik nog twee nieuwe BMB © PRO ophangbrackets gemaakt voor de keerlus. Zij worden opgeslagen in de buitenste twee boogbakken van de keerlus en als je de keerlus opzet moet je ze er eerst even uithalen. Ik ben vergeten om er een foto van te maken.
De keerlus komt op drie houten poten te staan, maar ik heb nog geen idee hoe ik het precies ga doen. Dat wordt vast weer een soort ontdekkingsreisje ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2020, 20:52:31 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3904 Gepost op: 21 januari 2020, 09:41:43 »
Ook de BNLS “Rondreizende giederenwagen” reed op de Nederlandse Modelspoor Dagen in Rijswijk rond over onze BMB-ModuleBaan.

Zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=32515.msg3222086452#msg3222086452

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3905 Gepost op: 21 januari 2020, 18:58:33 »
Na het geplak van gisteren was er nu het e.e.a. te vijlen en te schuren en het nieuwe bevestigingsgat moest er ook weer in:


De hoek met het gehavende MDF ziet er weer strak uit.  (y) Maar rechtsonderaan had ik nog een schadeplek van een spijker over het hoofd gezien en ergens anders ontdekte ik ook nog wat schade, dus die plekken nu ook maar gelijk aangepakt:


Daarna twee nieuwe BMB©PRO ophangbrackets gemaakt voor de V-segmenten:


Het gat t.b.v. de bak is er later in geboord. Hier hetzelfde ophangbracket, maar dan in transportmodus. Op deze manier neemt hij geen plek in:


Vervolgens de keerlus op zijn kop neergelegd en de poten eraan gemaakt. Daarna maar eens kijken of het een beetje stevig genoeg is. Ik had nog maar twee van deze poten i.p.v. drie, dus de derde maar op een doosje gezet:




Het is nog niet erg stabiel, de poten moeten nog geschoord worden, dat is het volgende.....
Maar morgen geen tijd.... :-\

Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2020, 22:41:42 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3906 Gepost op: 23 januari 2020, 20:24:54 »
......Gisteren op gepaste wijze een verjaardag gevierd en lekker met de buurman een flinke deuk in de 2 liter fles "Sir Edward" uit Schotland via Spanje geslagen, niet duur, en ook niet verkeerd.  (y) Maar de nieuwe boogbakken worden niet door de kaboutertjes geverfd, beraild etc. en dus toog ik vanmorgen, vanwege het mooie weer per fiets, weer naar de werkplaats van René..............

Gisteren op gepaste wijze een verjaardag gevierd en lekker met de buurman een flinke deuk in de 2 liter fles "Sir Edward" uit Schotland via Spanje geslagen, niet duur, en ook niet verkeerd.  (y) Maar de nieuwe boogbakken worden niet door de kaboutertjes geverfd, beraild etc. en dus toog ik vanmorgen weer naar de werkplaats van René..... ja, de geschiedenis herhaalt zich...  ;D
Het ging er vandaag over de drie keerlusboogbakken stabiel op hun poten te krijgen. Ik heb eerst nog maar eens even gekeken hoe Paul Bender dat met zijn verwarmingspijpen bij Modulebaan.nl bedacht heeft:

Foto © modulebaan.nl

Dat is in mijn ogen een sublieme oplossing, strak, netjes en ik denk ook heel stabiel, en bovendien makkelijk in elkaar te zetten, uit elkaar  te halen en mee te nemen. (y) Ik kom echter uit op ca. €30 per keerlus excl. de stelpoten die eronder moeten komen. Nou maak ik die zelf van afvalhout, maar er moet nog wel iets komen om het M8-draadeind onder in de pijp te schroeven. Totaal zou ik voor deze oplossing op ca. € 65 à €70 voor twee keerlussen uitkomen. Daarom heb ik eieren voor mijn geld gekozen en eerst maar eens gekeken hoe ik met reeds aanwezige materialen tot een stabiele pootconstuctie kan komen. Na wat hersengeknars is er het volgende uit komen rollen:




De poten had ik al een keer gemaakt, het kruis had ik nog liggen en de schoorlatten kon ik gemakkelijk van nog aanwezige latjes maken. Het hele idee is dat het kruis en de ene schoorlat de boog de ene kant op stabiliseren, en de andere schoorlat stabiliseert hem de andere kant op. Ik heb de poten onder de buitenste twee boogbakken verder naar de buitenkant van de bak gezet, om het gewicht van de V-bak op te vangen, die er aan die kant op komt te rusten. De V-bak rust aan beide zijden op een ophangbracket, krijgt verder geen ondersteuning en fungeert dus als een soort brug. Als het niet blijkt te werken zoals ik denk, dan krijgt hij alsnog een vierde poot. Deze keerlus staat een stuk steviger dan de oude.  (y)
De beide schoorlatten moeten tijdens transport helaas aan de poot vast blijven zitten en worden onder de boogbak aan een hoekijzer vastgemaakt:


Op dit moment staan de drie boogbakken klaar om voor de tweede keer geverfd te worden. Ik heb een stuk hout tussen de bakken gezet om te voorkomen dat ze aan elkaar vastgekliederd worden:


Wordt vervolgd....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2020, 20:42:56 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3907 Gepost op: 24 januari 2020, 20:48:25 »
Vandaag schuur- en verfdag.  :-\
Alle zes de boogbakken zijn nu twee keer geverfd.  (y) Geen foto genomen want ze zien er hetzelfde uit als op de foto in mijn vorige post.
Morgen nog maar eens even opbouwen zonder de klosjes hout tussen de bakken en dan goed checken of de bakken wel recht staan, want vanmiddag na het verven had ik daar mijn twijfels over.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2020, 21:37:51 door St00mboy »

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3908 Gepost op: 25 januari 2020, 00:54:40 »
Potverpillepap wat wordt hier gewerkt zeg!!!


 (y)


Groetjes Eeg

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3909 Gepost op: 25 januari 2020, 22:08:25 »
Vandaag heel weinig tijd, maar toch nog even de keerlus verder opgebouwd om te kijken waar de evt. onvlakheden zitten en wat ze voor invloed hebben:


Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij onze eerdere keerlussen nooit zo precies gekeken heb naar hoe vlak of onvlak ze waren, dus misschien is het allemaal wel flauwe kul wat ik nu doe. Maar hoe dan ook heb ik eerst het kruis losgemaakt, zodat ik de poten een beetje kan verzetten en meet daarna op drie punten om te kijken hoe het erbij staat. Dat is lastig, want natuurlijk staat het zonder het vaste kruis allemaal weer wat te tuitelen, maar ja, je moet ergens beginnen.
Natuurlijk wil ik eigenlijk graag dat er rondom enigszins sprake is van verkanting, maar in een boog van 270 graden zal dat niet lukken zonder flinke spanningen op het hout van de bogen. Dat is dus out of the question: het moet eigenlijk gewoon helemaal vlak zijn. Wel heb ik iets verkanting naar de verkeerde kant toe geconstateerd, maar dat was toen de houtblokjes nog tussen de bakken zaten. Dat is wel iets wat ik zeker wil vermijden. Bovendien moet er misschien toch nog een pootje bij komen om het allemaal nog wat steviger te maken.....
Maaarrr......
......Gisteren op gepaste wijze een verjaardag gevierd en lekker met de buurman een flinke deuk in de 2 liter fles "Sir Edward" uit Schotland via Spanje geslagen, niet duur, en ook niet verkeerd.  (y) Maar de nieuwe boogbakken worden niet door de kaboutertjes geverfd, beraild etc. en dus toog ik vanmorgen, vanwege het mooie weer per fiets, weer naar de werkplaats van René..............
Gisteren op gepaste wijze een verjaardag gevierd en lekker met de buurman een flinke deuk in de 2 liter fles "Sir Edward" uit Schotland via Spanje geslagen, niet duur, en ook niet verkeerd.  (y) Maar de nieuwe boogbakken worden niet door de kaboutertjes geverfd, beraild etc. en dus toog ik vanmorgen weer naar de werkplaats van René.....


Ja, drie verjaardagen achter elkaar, vanmiddag weer eentje.  (y)
Morgen weer verder.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2020, 18:03:37 door St00mboy »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3910 Gepost op: 25 januari 2020, 22:27:12 »
Waarom zou je hier verkanting in willen hebben? Dit valt toch buiten het cosmetische deel van de baan?

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3911 Gepost op: 25 januari 2020, 22:36:40 »
Ja, dat klopt, maar de keerlus zit meestal wel in het gezicht. En een beetje verkanting - als het met dezelfde moeite kan - zou gewoon mooi staan. Maar dat is hier in deze keerlusboog niet haalbaar.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2020, 22:51:40 door St00mboy »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3912 Gepost op: 25 januari 2020, 22:57:09 »
Je zou zoiets kunnen doen:
Op de onderplaat een spoorbedding maken van 4mm triplex. Aan de buitenkant van de boog een strookje er onder en aan de binnenkant vastschroeven. Als je dat in korte stukken doet zal het met de materiaalspanningen wel meevallen.
Maar ik weet niet of je dat in dit stadium nog voor elkaar krijgt.


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3913 Gepost op: 25 januari 2020, 23:09:40 »
Ik wil op die manier nog een keer verkanting op ons grote slingerspoor maken. De onderdelen om het op die manier op te knappen liggen al klaar, maar het is wel erg veel werk:


Als je er dan met een lange trein overheen rijdt verwacht ik dat het weer een stukje mooier zal zijn dan zoals hier:
<a href="https://www.youtube.com/v/l3SQIF6KR4Q&amp;feature=emb_logo" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/l3SQIF6KR4Q&amp;feature=emb_logo</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2020, 23:18:10 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3914 Gepost op: 30 januari 2020, 00:01:13 »
Vandaag heel weinig tijd, maar toch nog even de keerlus verder opgebouwd om te kijken waar de evt. onvlakheden zitten en wat ze voor invloed hebben.....

Ik heb de stand van de poten iets moeten veranderen en een langer kruis moeten monteren voor een betere vlakheid van de keerlus. Maar het was me al eerder opgevallen dat het waterpas op de scheiding van twee bakken hobbelde. Meten is weten:


Een tegenvaller: de oorzaak lag in een niet helemaal recht schotje:


Dus heb ik alle niet-rechte schotjes maar rechtgezet:


En daarna de keerlus weer opgezet om opnieuw te meten:


Gelukkig klopt het nu beter. Met materieel wat nogal gevoelig is voor hoogteverschillen wil je hobbels maar liever vermijden.

Tussendoor natuurlijk wel even een cuppa:


Nu kan het fake ballastbed erop gekliederd worden. Laag 1 ligt er nu op:


Leen.