Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 04:28:42
NL-baan in Canada door Wim Vink
Vandaag om 03:02:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:45:17
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door Syb030
Vandaag om 00:43:38
Doornvliet door cor_b
25 februari 2020, 23:25:07
NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0 door FritsT
25 februari 2020, 23:24:33
Projekt 083-338 door jerrytrein
25 februari 2020, 23:00:35
Schaduwstation Zevenheuvelenbaan door Michiel 80
25 februari 2020, 23:00:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
25 februari 2020, 22:58:39
Einde Fleischmann Profi Gleis aangekondigd. door Besselspoor
25 februari 2020, 22:44:50
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door NS264
25 februari 2020, 22:37:33
Raadplaatje door KNed
25 februari 2020, 22:27:17
NS 6700 dierenserie etchmodels door Besselspoor
25 februari 2020, 22:26:44
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door 008200
25 februari 2020, 22:18:59
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
25 februari 2020, 22:10:38
DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door AlbertG
25 februari 2020, 22:04:51
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
25 februari 2020, 22:02:08
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
25 februari 2020, 21:57:21
Ergensnergens in H0e door EricZmS
25 februari 2020, 21:50:33
Uhlenbrock goldcap condensator 71800 aansluiten aan decoder? door Remunj
25 februari 2020, 21:42:14
Open rijden wissels door johanw
25 februari 2020, 21:40:38
Railterminal Greenport Venlo door Remunj
25 februari 2020, 21:26:51
Videoritten 2020 door jerrytrein
25 februari 2020, 21:11:59
SBB Vectron met Nederlandse bestickering: wie brengt hem uit? door Bob R.
25 februari 2020, 21:00:33
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
25 februari 2020, 20:39:25
Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC door heuvelbaan
25 februari 2020, 20:23:56
Tillig tramspoor door Chris2412
25 februari 2020, 20:04:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
25 februari 2020, 19:44:24
21mtc brugstekker door VAM65
25 februari 2020, 19:38:42
Lichtprobleem Lokpilot 4 decoder door Catweazle
25 februari 2020, 19:27:35

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 369975 keer)

Hans van de Burgt

• BMB & EMV
  • Offline Offline
    • Medway Valley Line
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3945 Gepost op: 18 januari 2020, 19:36:32 »
@Leen,

Dat laatste zal vast te maken hebben met de grote voorkeur die je aan de dag legt voor materieel. Meer denk ik dan bijvoorbeeld voor scenery en landschapsbouw. Marc heeft gelijk dat je voor een artikel zelf in de pen moet klimmen. Maar dan nog, is het vaak op uitnodiging. Dat er afgelopen weekend een fotograaf van Modelspoor Magazine voor onze bakken stond, was een verrassing. Dus we wachten verder maar af. Ik heb aangeboden als er belangstelling is om iets te schrijven over de BMB ModuleBaan en/of mijn bak. Ondertussen schrijf ik op uitnodiging van de Nederlandse Modelbouw Vereniging een stukje over mijn Thames Barge.
Maar de beste reclame maken we door op zo’n beurs met bezoekers in gesprek te gaan. En vooral een snaar te raken bij gezinnen met jonge kinderen. En zoals eerder ergens opgemerkt, er was opvallend veel belangstelling van meisjes en moeders.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

St00mboy

• Offline Offline
    • BMB - Britse ModuleBaan
« Reactie #3946 Gepost op: 18 januari 2020, 20:22:13 »
......Misschien moet zo'n artikel vooral over de betreffende bakken gaan en niet over de rest van de BMB, dat lijkt me ook wel leuk. Trouwens, er zijn in Nederland (en België) best veel modulebakken die de moeite waard zijn, dus waarom komt er in zo'n tijdschrift eigenlijk geen vaste rubriek, waarin elke maand paginagroot een modulebak in het zonnetje gezet wordt?  ???

Dit zou misschien wel iets kunnen zijn: een vaste rubriek van één pagina over één modulebak, in maand 1 van BNLS, in maand 2 van Modulebaan.nl, in maand 3 wij, noem ze maar op. En dan gewoon kort: wie ben je, wat is het, waarom doe je dit, wat rijdt erop op en wat doe je ermee? Meer niet. Dan komt jouw bak er zeker in.  (y)
Als je over de hele BMB gaat schrijven, dan krijg je weer hetzelfde lulverhaal als wat iedereen al 100.000 keer gelezen heeft: we hebben elkaar daar en daar ontmoet en toen kwam Flip? of was het Flap? met dat en dat idee en toen zijn we zo en zo begonnen, we gebruiken dat en dat gras en we rijden links. Totaal niet interessant, je kan het zo van een ander artikel kopiëren en de namen veranderen.

Leen.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #3947 Gepost op: 18 januari 2020, 20:50:31 »
En zoals eerder ergens opgemerkt, er was opvallend veel belangstelling van meisjes en moeders.

Gr, Hans

Een bekend probleem.
Modelbouwers naar Brits Voorbeeld zijn nu eenmaal woest aantrekkelijk.

Ik heb er inmiddels mee leren omgaan,
maar wennen doet het nooit.

cheers
Hendrik Jan

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
« Reactie #3948 Gepost op: 18 januari 2020, 20:53:13 »
Leen,

Vorig jaar in Michel's module op de eeuwige chip vastgelegd. Een plaat gebruikt deze fotograaf al een tijdje niet meer.  ;D

Beelden zijn toen gebruikt in een stuk over de beurs in het algemeen. Maar met een onderschrift over welke bak/baan het betreft.
Mogelijk dat ook dit keer een dergelijk artikel wordt opgezet.

Mocht je je nieuwsgierigheid niet in toon kunnen houden, houdt dan het ModelSpoorMagazine in de gaten.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
« Reactie #3949 Gepost op: 18 januari 2020, 20:56:26 »
Hoe je de boogbakken stapelbaar maakt zou naar mijn idee een leuk artikel zijn.

Hier is het denk ik met veel plezier gelezen en bekeken. Om over de vindingrijkheid dan nog niet eens iets te zeggen.  (y)
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #3950 Gepost op: 18 januari 2020, 21:13:05 »
Met een redelijk geschreven artikel met goede foto's is zo'n tijdschrift volgens mij al snel tevreden. Leuk onderwerp, leuke foto's...

Ik heb zelf twee artikelen in railmagazine gekregen. Allebei waren ze eigenlijk een mooie geordende samenvatting van een setje posts hier op het forum. Twee Fleischmann loks die ik van een vervangende faulhaber/SB rondmotor voorzien had, bijvoorbeeld. Dat waren een stuk of zes posts. Daar heb ik maanden later een mooi lopend verhaal van gemaakt en de foto's erbij gezocht.

Dus.... een paar foto's van de bouw van de module en van het eindresultaat. Wat achtergrondinfo over het landschap. De methode waarmee je het landschap hebt gemaakt. Even uitleggen hoe je het bruggetje/viadukt/seinpaal hebt gemaakt. De achtergrond. En even een foto van de kale module. Nou, da's toch rap vier pagina's met een achttal foto's?
Hendrik Jan had toendertijd van z'n mooie herfstkleurige Glen Moddle module een mooi artikel van een pagina of zes gemaakt, bijvoorbeeld (RM 344).

Dus als je hier op het forum regelmatig iets van je module hebt laten zien heb je tekst+foto's: wat let je?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hans van de Burgt

• BMB & EMV
  • Offline Offline
    • Medway Valley Line
« Reactie #3951 Gepost op: 18 januari 2020, 21:27:01 »
Om met Leen te spreken, we lullen hier wat af op het forum.😀 Zeker als het gaat om Britse treintjes. Bijvoorbeeld in de LitterBin draad meer dan 1050 pagina’s en meer dan 1.500.000 hits op interessante en amusante verhaaltjes en verhalen. Inderdaad genoeg materiaal om wat mee te doen.

Gr, Hans
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3952 Gepost op: 19 januari 2020, 01:45:58 »
Ja, l ul (zonder de spatie is het onfatsoenlijk en pikt de censuur het niet  ;D) allemaal maar lekker nog 1000 pagina's vol, dat houdt ons lekker bezig, en ik doe mee. Maar straks gaan we wel gewoon weer verder met het onderkliederen met verf van de Modulebaan.nl-BMB keerlusbakken - want het is nog niet klaar - ze worden supermooi  (y) en hopelijk zie je dat t.z.t weer op een goede manier terug in onze BMB-opstelling. Het staat hier in ons eigen topic compleet met foto's, iedereen die het wil kan het lezen en of het ook nog in een tijdschrift komt of niet, het zal me worst wezen!  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2020, 11:59:16 door St00mboy »

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #3953 Gepost op: 19 januari 2020, 03:46:23 »
@Leen, Hee, ga jij eens je mandje in, nachtbraker!  ;D

:police: Thijs

BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3954 Gepost op: 19 januari 2020, 11:45:59 »
@Leen,

.....Ik heb aangeboden als er belangstelling is om iets te schrijven over de BMB ModuleBaan en/of mijn bak. Ondertussen schrijf ik op uitnodiging van de Nederlandse Modelbouw Vereniging een stukje over mijn Thames Barge.

Leuk dat  je een artikel over je boot maakt voor de NVM!  (y) Nu nog eentje over je bak!  (y)
Laten we wel afspreken dat een evt. artikel over de BMB als geheel eerst de goedkeuring van de groep krijgt voordat het naar buiten gaat.  :police:
Er is trouwens al eens eerder een compleet artikel geschreven, maar dat is nooit gepubliceerd.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2020, 12:28:43 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3955 Gepost op: 19 januari 2020, 18:02:33 »
Nu weer even serieus BMB-en.  (y)

Gisteren op gepaste wijze een verjaardag gevierd en lekker met de buurman een flinke deuk in de 2 liter fles "Sir Edward" uit Schotland via Spanje geslagen, niet duur, en ook niet verkeerd.  (y) Maar de nieuwe boogbakken worden niet door de kaboutertjes geverfd, beraild etc. en dus toog ik vanmorgen, vanwege het mooie weer per fiets, weer naar de werkplaats van René. Toen de juiste kleur verf er niet bleek te staan heb ik die sportief nog maar even thuis opgehaald.  :-\
Het was zo zonnig dat ik zowaar de deur open kon laten:

Het was ook nog gezellig, want er liepen veel wandelaars voorbij: "Goede middag!". Sommige waren bekenden, die stopten en dan praatten we weer even bij.   (y)

Eerst even een kleine reparatie gedaan van een door een niet losgeraakt stukje hout:

Daar zie je morgen niets meer van. Daarna de zes boogbakken verder in de verf gezet. De zijkant is RAL 7043 en de bovenkant zoals gebruikelijk RAL 7036:

Alles staat nu één keer in de verf m.u.v. de beide aftakbakken. Die krijgen een VIB (Very Important Bak) -behandeling.  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2020, 18:47:13 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3956 Gepost op: 20 januari 2020, 20:37:04 »
Vandaag drie keerlusbogen aan elkaar gebout, de keerlus uitgelegd en de beide V-segmenten op maat gemaakt. Er moest 2 à 3 cm van afgezaagd worden. Hier zie je hoe daarna de rails uitstaken:

Dus die snel maar weer op maat gemaakt. Door het afzagen moesten ook de gaten verplaatst worden. Ik heb ze eerst maar met een deuvel dichtgemaakt:

...en ook gelijk het vaudtgeboorde 6 mm gat van vorig jaar  :-[:

Na het afzagen lag de keerlus er zo bij:

Er waren ook nog een paar andere dingen. Zo heb ik nog twee nieuwe BMB © PRO ophangbrackets gemaakt voor de keerlus. Zij worden opgeslagen in de buitenste twee boogbakken van de keerlus en als je de keerlus opzet moet je ze er eerst even uithalen. Ik ben vergeten om er een foto van te maken.
De keerlus komt op drie houten poten te staan, maar ik heb nog geen idee hoe ik het precies ga doen. Dat wordt vast weer een soort ontdekkingsreisje ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2020, 20:52:31 door St00mboy »

Hans van de Burgt

• BMB & EMV
  • Offline Offline
    • Medway Valley Line
« Reactie #3957 Gepost op: 21 januari 2020, 09:41:43 »
Ook de BNLS “Rondreizende giederenwagen” reed op de Nederlandse Modelspoor Dagen in Rijswijk rond over onze BMB-ModuleBaan.

Zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=32515.msg3222086452#msg3222086452

Gr, Hans

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3958 Gepost op: 21 januari 2020, 18:58:33 »
Na het geplak van gisteren was er nu het e.e.a. te vijlen en te schuren en het nieuwe bevestigingsgat moest er ook weer in:

De hoek met het gehavende MDF ziet er weer strak uit.  (y) Maar rechtsonderaan had ik nog een schadeplek van een spijker over het hoofd gezien en ergens anders ontdekte ik ook nog wat schade, dus die plekken nu ook maar gelijk aangepakt:

Daarna twee nieuwe BMB©PRO ophangbrackets gemaakt voor de V-segmenten:

Het gat t.b.v. de bak is er later in geboord. Hier hetzelfde ophangbracket, maar dan in transportmodus. Op deze manier neemt hij geen plek in:

Vervolgens de keerlus op zijn kop neergelegd en de poten eraan gemaakt. Daarna maar eens kijken of het een beetje stevig genoeg is. Ik had nog maar twee van deze poten i.p.v. drie, dus de derde maar op een doosje gezet:

Het is nog niet erg stabiel, de poten moeten nog geschoord worden, dat is het volgende.....
Maar morgen geen tijd.... :-\

Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2020, 22:41:42 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3959 Gepost op: 23 januari 2020, 20:24:54 »
......Gisteren op gepaste wijze een verjaardag gevierd en lekker met de buurman een flinke deuk in de 2 liter fles "Sir Edward" uit Schotland via Spanje geslagen, niet duur, en ook niet verkeerd.  (y) Maar de nieuwe boogbakken worden niet door de kaboutertjes geverfd, beraild etc. en dus toog ik vanmorgen, vanwege het mooie weer per fiets, weer naar de werkplaats van René..............

Gisteren op gepaste wijze een verjaardag gevierd en lekker met de buurman een flinke deuk in de 2 liter fles "Sir Edward" uit Schotland via Spanje geslagen, niet duur, en ook niet verkeerd.  (y) Maar de nieuwe boogbakken worden niet door de kaboutertjes geverfd, beraild etc. en dus toog ik vanmorgen weer naar de werkplaats van René..... ja, de geschiedenis herhaalt zich...  ;D
Het ging er vandaag over de drie keerlusboogbakken stabiel op hun poten te krijgen. Ik heb eerst nog maar eens even gekeken hoe Paul Bender dat met zijn verwarmingspijpen bij Modulebaan.nl bedacht heeft:

Foto © modulebaan.nl

Dat is in mijn ogen een sublieme oplossing, strak, netjes en ik denk ook heel stabiel, en bovendien makkelijk in elkaar te zetten, uit elkaar  te halen en mee te nemen. (y) Ik kom echter uit op ca. €30 per keerlus excl. de stelpoten die eronder moeten komen. Nou maak ik die zelf van afvalhout, maar er moet nog wel iets komen om het M8-draadeind onder in de pijp te schroeven. Totaal zou ik voor deze oplossing op ca. € 65 à €70 voor twee keerlussen uitkomen. Daarom heb ik eieren voor mijn geld gekozen en eerst maar eens gekeken hoe ik met reeds aanwezige materialen tot een stabiele pootconstuctie kan komen. Na wat hersengeknars is er het volgende uit komen rollen:

De poten had ik al een keer gemaakt, het kruis had ik nog liggen en de schoorlatten kon ik gemakkelijk van nog aanwezige latjes maken. Het hele idee is dat het kruis en de ene schoorlat de boog de ene kant op stabiliseren, en de andere schoorlat stabiliseert hem de andere kant op. Ik heb de poten onder de buitenste twee boogbakken verder naar de buitenkant van de bak gezet, om het gewicht van de V-bak op te vangen, die er aan die kant op komt te rusten. De V-bak rust aan beide zijden op een ophangbracket, krijgt verder geen ondersteuning en fungeert dus als een soort brug. Als het niet blijkt te werken zoals ik denk, dan krijgt hij alsnog een vierde poot. Deze keerlus staat een stuk steviger dan de oude.  (y)
De beide schoorlatten moeten tijdens transport helaas aan de poot vast blijven zitten en worden onder de boogbak aan een hoekijzer vastgemaakt:

Op dit moment staan de drie boogbakken klaar om voor de tweede keer geverfd te worden. Ik heb een stuk hout tussen de bakken gezet om te voorkomen dat ze aan elkaar vastgekliederd worden:

Wordt vervolgd....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2020, 20:42:56 door St00mboy »