Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 664373 keer)

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3840 Gepost op: 03 januari 2020, 22:17:22 »
Lekker doorgewerkt Leen  (y)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3841 Gepost op: 03 januari 2020, 22:31:00 »
Op Rijswijk willen we er wel mooi bij staan hè?
Dus moet alles op tijd af zijn.
Dus gaan met die banaan!  (y)

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3842 Gepost op: 03 januari 2020, 23:02:46 »
Als het goed is staat onze BMB-baan over precies een week na bijna twee jaar weer eens op een grote modelspoorbeurs opgesteld. Het toeleven naar zo'n beurs is eigenlijk een hele krachttoer (y) Alles moet op tijd klaar en we mogen niks vergeten mee te nemen. Achter de schermen wordt druk geapped, gemaild en overlegd om het allemaal zorgvuldig met elkaar en BNLS af te stemmen en zoals je ziet wordt er zelfs ook nog gebouwd. Het is de eerste keer dat we met onze baan in Rijswijk acte de présence geven en we denken weer een mooie baanopstelling met leuke bakken, ook een paar nieuwe, uit de toverhoed te kunnen halen. We willen er allemaal echt iets moois van maken.

Vrijdagmiddag gaan we de baan opzetten en het is altijd weer een soort opluchting als tegen de avond na een paar uur bouwen blijkt dat de baan er goed bij staat en ook "goed loopt". Natuurlijk hopen we dat ook deze keer in Rijswijk weer voor elkaar te krijgen. De BMB-groep kijkt er al naar uit en zet erop in dat we met elkaar en het publiek weer een plezierig weekend zullen hebben.  (y)

Met zo'n puinhoop  ;D beginnen we ongeveer. Ja, maak er maar eens iets leuks van....:


Leen.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2020, 10:39:23 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3843 Gepost op: 04 januari 2020, 22:30:55 »
Vandaag niet veel tijd, maar ik heb wel mijn rode terminalletje gevonden en heb nu de vier bakken volledig technisch gereed. Hier zie je ze opeengestapeld, samen met de andere twee nog onberailde:


en hier de onderkant van de stapel op de vorige foto:


Met deze stapel bakken kunnen we een halve boog maken met een diameter van ca. 2 m 25.

Daarna even snel vijf poten ervoor gemaakt:


Nu alleen nog de drie bakken van de kwartboog die we in Rijswijk gaan gebruiken even afwerken met beschermingscomponenten, van een kabel voorzien en doormeten. O ja, alles "even".... ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2020, 22:37:16 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3844 Gepost op: 05 januari 2020, 18:40:37 »
Vandaag weer in het Grote Boogbakkenparadijs geweest:


De beschermingen moeten op de bakken komen. Eerst stukjes rubber onder de bakken geplakt om te voorkomen dat de verf bij het in elkaar schuiven beschadigt.
Er moeten aan de zijkanten ook BMB © PRO beschermkappen komen zoals bij deze bak:


Dus materiaal gezaagd voor de BMB © PRO beschermkappen:


...en ze vervolgens in elkaar geschroefd en geplakt:


Morgen de kabel maken......

Leen.
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2020, 22:26:21 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3845 Gepost op: 06 januari 2020, 19:46:50 »
Vandaag de laatste hand gelegd aan de drie boogbakken die we naar Rijswijk meenemen. Eerst nog een paar blokjes t.b.v. een extra poot op de buitenste bakken gemaakt, je weet maar nooit. Daarna de kabels voor twee kwartbogen gemaakt en de kwartboog opgezet en doorgemeten:




Ik denk dat onze treinen er mooi doorheen zullen lopen. Hopelijk is er wel plek genoeg voor, anders zullen we de kleine bogen weer moeten gebruiken.  :-\

De bedrading die eronder zit:


Morgen beginnen met inpakken en klaarzetten.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2020, 20:39:24 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3846 Gepost op: 07 januari 2020, 17:22:36 »
Vanmorgen de kwartboog weer gesloopt en de schoorlat en de kabel in bak 10 opgeborgen:


Daarna de BMB © PRO beschermkappen op de bakken gezet, waarbij bleek, dat ik toch nog iets over het hoofd gezien had waardoor ik moest zagen, stom!  :-\ Maar goed uiteindelijk zijn alle negen bakken met een oranje strik erom klaargezet voor vertrek:


Een tijdje geleden had ik in een FY-bak een voorziening voor een extra poot gemaakt en ook een schoorlat. Maar ik kreeg berouw  :'( over de manier waarop ik dat had gedaan en dus heb ik vanmorgen een nieuwe schoorlatsteun in de bak geplakt:


Waarschijnlijk is de schoorlat in Rijswijk niet nodig, maar hij kan er maar vast in zitten.
Tot slot gecheckt of beide BB's van de keerlus rechtstreeks op de FY passen. Dat was heel lastig, omdat je er drie of vier handen bij nodig hebt i.p.v. twee, maar uiteindelijk leek het allemaal goed te passen. Dat scheelt weer een cm of 20 in onze baanopstelling  (y) en dat kan cruciaal zijn, want de beschikbare ruimte is vrijwel tot de laatste cm gevuld.

Morgen niet veel tijd. Wel de schoorlat op maat maken en weer aanbrengen en misschien voor de gemoedsrust alvast nog wat klaarzetten. Vrijdagochtend gaan Cor en ik de wagen inladen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2020, 17:24:31 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3847 Gepost op: 08 januari 2020, 19:16:41 »
Ik wil bij deze nog wel even mijn en ik denk ons aller dank uitspreken voor de tijd en energie jij ook in 2019 weer hebt gestopt in het telkens weer rijklaar maken, transporteren en steeds verder ontwikkelen van de algemene baandelen. 
En dat 2020 maar weer een mooi Brits modelspoor maar vooral een gezond jaar mag worden

Dankjewel, Rob, en dat laatste hoop ik ook.  (y)

De laatste dagen weer druk met Rijswijk. Ja, anderen maken mooie dingen op hun bak met boompjes, gebouwtjes etc., maar ik ben bij de BMB zo'n beetje de man van de utilitaire bakken geworden. Mijn BMB-bak is in 2017 opnieuw opgebouwd en sindsdien heb ik er nauwelijks meer naar omgekeken - al is het nu wel een VV+AA bak - maar daarentegen wel veel werk gestoken in boogbakken, keerlussen etc. Daardoor kunnen we onze treinen nu veel mooier dan voorheen door de bogen en ook door de symmetrische keerlus laten lopen. Bovendien hebben we ineens de beschikking over 9 transportabele grote boogbakken met 4 sporen, waarmee we in plaats van een grote boog met 3 meter diameter bijv. een S-bocht of het befaamde slingerspoor van 9 meter kunnen maken.
Het afgelopen jaar hebben we met dit alles in de Jaarbeurs twee keer maximaal uitgepakt. De opdrachtgever wilde een grote baan en dus hebben we alles meegenomen wat we maar konden meenemen. Ik liep daarvoor op mijn tenen, en er waren - met dank aan Cees en Cor - twee tot drie auto's voor nodig om het allemaal te kunnen vervoeren. Maar het heeft samen met de bakken wel een baan van maar liefst 47,5 resp. 54 meter lengte opgeleverd. Dat is niet niks, de opdrachtgever was tevreden en we mogen in april zelfs nòg een keer terugkomen, dat is niet verkeerd.  (y)


Onze baan van 47,5 meter in de Jaarbeurs.

Ondertussen ben ik net als vorig jaar opnieuw bezig met een boogbakkenproject - ik lijk wel gek  ;D - en tussendoor moest er voor Rijswijk nog even een kwartboogje klaargemaakt worden. Maar het is vreemd hoe dingen verschuiven. Twee jaar geleden voelde een baan van 35 meter (70 meter rijlengte over het hoofdspoor) nog als een gigantisch logistiek project. Voor mijn gevoel komt er na twee keer maximale inspanning t.b.v. de Jaarbeurs nu in Rijswijk slechts een baantje van ca. 35 meter te staan en het transport daarvoor is normaal gesproken eigenlijk een eitje. Dat geeft blijkbaar veel minder spanning dan wanneer je voor maximaal gaat. Vrijdag hoef ik samen met Cor "alleen maar" het volgende mee te nemen:
- Cor zijn bak plus BB's en poten.
-1 rechter keerlus plus poten en BB's.
- 3 fiddle yardbakken van 90 x 45 cm plus poten.
- 9 medium boogbakken plus poten.
- 2 kleine boogjes plus ophangbrackets en poten (just in case).
- 2 tussenbakjes plus poot (just in case).
- gordijnen.

Het vrachtje lijkt misschien best veel, maar in vergelijking met vorige keer laat ik nu ca. 15 meter baan thuis. Bovendien gaat mijn eigen bak, die deze keer al klaarstond voor transport, ook niet mee. Bedenk hierbij wel dat ik niets mag vergeten (de "just-in-case dingen kan ik evt. thuislaten). Als ik essentiële dingen vergeet, dan wordt het of een bende, of we rijden niet goed of helemaal niet, of allebei.
Vrijdag kijken we samen (met Cor) of alles in 1 auto past, dat scheelt weer.  (y)

Morgen alles vast klaarzetten.....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2020, 22:12:41 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3848 Gepost op: 08 januari 2020, 19:28:11 »
@Leen,

Als man van de boompjes en huisjes heb ik diep respect voor je noeste arbeid in de laatste weken. Voor mij zijn die twee doorgaande spoortjes op mijn bak een gegeven. Door jouw inspanningen komen er echter ook regelmatig mooie treinen langs mijn stationnetje. 😀
Ik heb trouwens nog wel een voornemen voor 2020.
Eens echt wat werk gaan maken van elektronica etc.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3849 Gepost op: 08 januari 2020, 19:58:59 »
Zonder boompjes en huisjes geen BMB. Gelukkig zijn alle deelnemers niet zoals ik alleen maar met utilitaire bakken bezig, maar doen ze maximaal hun best om zelf een fraaie BMB-bak te maken.
Het is natuurlijk extra mooi dat we nu Rijswijk met maar liefst vijf nieuwe bakken kunnen opluisteren, die nog nooit op een modelspoorbeurs (maar niet helemaal af wel op een modelBOUWbeurs) te zien zijn geweest. Ik ben heel benieuwd hoe onze baan er uiteindelijk bij zal komen te staan.
Onze vijf wereldprimeurs zijn:
Cysgod-y-Fenwen
Baile na Leipreachán
Pont-y-Blaenau
Wateringbury
St. John's Grove

Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2020, 22:18:42 door St00mboy »

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3850 Gepost op: 08 januari 2020, 21:17:52 »
Je werk wordt zeker gewaardeerd Leen!

Ziet er prachtig uit, Hopelijk heb ik zelf ook snel wat tijd voor de boompjes en gebouwtjes ;-)
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3851 Gepost op: 08 januari 2020, 22:12:02 »
Ik hoop dat komend weekend te zien zal zijn dat het allemaal niet voor niets geweest is.
En hopelijk kun jij ook langskomen, en misschien zelfs een rondje meerijden, dat zou zeker leuk zijn.  (y)

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3852 Gepost op: 08 januari 2020, 22:19:00 »
@Leen,

Hij moet wel, want over een paar weken zien we iets van zijn eigen BMB-Module. 😜

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3853 Gepost op: 09 januari 2020, 14:24:57 »
Alle spullen staan nu klaar voor transport. De kleine dingen en het gereedschap zijn al geladen en morgen dus de rest inladen en dan naar het front!  ;D
Het is alles bij elkaar toch weer meer dan ik dacht. Dat komt vooral door de poten. Ik heb ze niet gedemonteerd en die dingen nemen altijd erg veel plek in! Het gaat nu net wel of net niet in de auto, maar gelukkig komt er hulp: Richard van BNLS is bereid om "even" via Krimpenerwaard te rijden, super!  (y)

Leen.

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3854 Gepost op: 09 januari 2020, 14:36:13 »
Ik hoop dat komend weekend te zien zal zijn dat het allemaal niet voor niets geweest is.
En hopelijk kun jij ook langskomen, en misschien zelfs een rondje meerijden, dat zou zeker leuk zijn.  (y)

Leen.

Niets is nog zeker, maar ik hoop nog steeds zaterdag of zondag langs te komen :-)


@Leen,

Hij moet wel, want over een paar weken zien we iets van zijn eigen BMB-Module. 😜

Gr, Hans

Ik heb de verwachtingen hoog gezet zie ik al :-)
Hoop inderdaad snel iets te laten zien, nu is het een redelijk kale bak met 2 lijntje spoor en een blauwe achtergrond.
Een klein deel van de invulling ligt klaar, maar het grootste deel moet nog gebouwd worden, hopelijk snel weer een beetje tijd voor.

Gr.

Sjoerd
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.