Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 664455 keer)

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3825 Gepost op: 29 december 2019, 16:11:16 »
De opstelling van de Britse Modulebaan is overigens al lichtjes gewijzigd. Dit is de laatste versie:



Groeten,
Werner

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3826 Gepost op: 29 december 2019, 22:16:11 »
Bij ons, de buren van de forumbaan, staat de indeling reeds in ons overlegdraadje.

Vooralsnog doen "wij" als forumbaan mee als demo door gebrek aan ruimte.
Wordt echter nog druk overleg gevoerd om toch wat meer ruimte te kunnen krijgen.

Als ik, als oud-bnls medewerker, een duit in het zakje mag doen: Het is opnieuw de klassieke BNLS stand met dat eeuwige vierkant in het midden die a) ruimte op slokt en b) altijd de indruk van leegte wekt vanwege het niet gebruikte vlak in het midden. Kijkend naar de demogevers, is daar best wat ruimte te winnen (de treinendokter, het 3D printen en de 3D modellen van Mitchell hebben voor mijn gevoel erg veel ruimte in verhouding). Mijn idee: maak dat vierkant kleiner, schuif wat met dat vierkant en je hebt ruimte voor een aantal bakken BNLS modulebaan. Weliswaar niet 'met de rug tegen de muur', maar wel als een soort grens van de BNLS stand. Of sluit aan op de BMB baan zodat een U ontstaat. En een baan van een formidabele lengte  (y)

En ja, ik weet best waar ik het over heb.  ;) Na eurispoor 2016 is er al eens gesproken over een nieuwe indeling van de BNLS stand waarbij bijvorbeeld twee kleinere vierkanten van tafels voor demogevers konden staan. Even buiten de gebaande paden denken wil wel eens helpen  (y)

Eelco

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3827 Gepost op: 29 december 2019, 22:31:51 »
@Eelco,

Dat “kasteel” van Mitropa op Ontraxs vind ik ook wel wat hebben. Lijkt met voor de demogevers ook veel leuker trouwens.

Gr, Hans

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3828 Gepost op: 29 december 2019, 22:34:22 »
Bijvoorbeeld, zo iets idd. Nu is dat vermoedelijk iets te laat voor Rijswijk, maar het zou voor een volgende beurs een overweging kunnen zijn.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3829 Gepost op: 29 december 2019, 22:41:58 »
Als ik, als oud-bnls medewerker, een duit in het zakje mag doen: Het is opnieuw de klassieke BNLS stand met dat eeuwige vierkant in het midden die a) ruimte op slokt en b) altijd de indruk van leegte wekt vanwege het niet gebruikte vlak in het midden. Kijkend naar de demogevers, is daar best wat ruimte te winnen (de treinendokter, het 3D printen en de 3D modellen van Mitchell hebben voor mijn gevoel erg veel ruimte in verhouding). Mijn idee: maak dat vierkant kleiner, schuif wat met dat vierkant en je hebt ruimte voor een aantal bakken BNLS modulebaan. Weliswaar niet 'met de rug tegen de muur', maar wel als een soort grens van de BNLS stand. Of sluit aan op de BMB baan zodat een U ontstaat. En een baan van een formidabele lengte  (y)

En ja, ik weet best waar ik het over heb.  ;) Na eurispoor 2016 is er al eens gesproken over een nieuwe indeling van de BNLS stand waarbij bijvorbeeld twee kleinere vierkanten van tafels voor demogevers konden staan. Even buiten de gebaande paden denken wil wel eens helpen  (y)

@onze trouwe lezertjes
Eelco's duit in het zakje hoort - hoe waardevol wellicht ook - eigenlijk in een ander topic thuis, maar aangezien er op het openbare forum (nog) geen topic over de BNLS-baan op Rijswijk is, staat het nu hier in het BMB-topic. Het kan even niet anders, dat begrijp ik.
Het ruimteprobleem is het probleem van BNLS, de BMB staat daarbuiten. BNLS gaat er naar ons toe zo goed mogelijk mee om en dat waarderen wij. Hopelijk doet er iemand zijn voordeel met Eelco's suggesties om het probleem op te lossen. Er wordt trouwens nog aan gewerkt.
Het bij ons aansluiten is o.a. in dit topic al eerder besproken maar dat is voor de BMB helaas niet bespreekbaar, maar naast ons opstellen uiteraard wel.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2019, 23:13:45 door St00mboy »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3830 Gepost op: 29 december 2019, 22:56:34 »
Met vier bakken en twee halve bogen is ook een kleine ovaal te maken. Die zou bijvoorbeeld aan de linkerkant van het demoplein geplaatst kunnen worden.

Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3831 Gepost op: 29 december 2019, 23:20:31 »
Als er mogelijkheden komen dan zullen wij naar vermogen met BNLS meedenken en meehelpen.
Wij willen ook graag dat de forumbaan meedoet en hebben hun al vaker geholpen toen het nodig was.
Ik geef zelf alvast het goede voorbeeld door mijn bak van 3 meter thuis te laten.  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2019, 23:46:49 door St00mboy »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3832 Gepost op: 30 december 2019, 00:09:12 »
@Eelco,

Dat “kasteel” van Mitropa op Ontraxs vind ik ook wel wat hebben. Lijkt met voor de demogevers ook veel leuker trouwens.

Gr, Hans
Eens, maar waar slaan we het op? Ik heb er geen ruimte voor om een soortgelijk kasteel op te slaan. Is dus meer een praktisch probleem dan wat anders. Verder eens met de observatie van Eelco. Maar nu is het idd te laat.

Gr.

Edsko

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3833 Gepost op: 31 december 2019, 00:26:39 »
Nog één dag en dan zit 2019 er alweer op. Wat was het voor de BMB-groep eigenlijk voor een jaar? Was het weer net zo'n mooi jaar als 2018? Het staat bijna allemaal vermeld in de 40 pagina's die we in 2019 in dit topic volgeschreven hebben.

Het jaar begon goed met de aanmelding van enkele nieuwe deelnemers: Michel, Ferre en Sjoerd. Michel regelde voor 2 februari gelijk een rijdag voor ons in een toplocatie in Rijen.  (y):


Verder was er voor maart/april een rijkelijk gevulde agenda: we moesten zelfs een paar uitnodigingen afzeggen. Op 23 maart stonden we in Schoonhoven bij de jaarlijkse modelbouwbeurs in het Bastion met een leuke opstelling op het podium. Dat was niet alleen een heel bijzondere ervaring, het werd ook nog een superleuke dag waar we later nog met veel plezier op terugkeken!:


Drie weken erna stonden we voor het eerst met een voor ons reusachtige baan op de Verzamelaarsbeurs. Ja, dit jaar is er weliswaar geen Eurospoor, maar de BMB stond toch maar mooi in de Jaarbeurs opgesteld, hoe is het mogelijk!:


Ondertussen waren er ook nog niet-BMB activiteiten, zoals bijv. de BNLS-Forumdag in Nieuw-Vennep. Voor enkele deelnemers bleken drie optredens in vier weken zowaar teveel. Zij hadden het zonder de BMB toch al druk en na de Jaarbeurs was het allemaal even teveel. Het heeft enige tijd geduurd om er weer zin in te krijgen. Ja, de periode na de Verzamelbeurs was mede hierdoor niet de leukste van het hele BMB-jaar. We moeten ervoor proberen te zorgen dat dat niet opnieuw gebeurt.

Ondertussen had ik al vanaf 2018 gewerkt aan het project om onze grote boogbakken om te bouwen tot makkelijker transportabele bakken. In Rijen werden de nieuwe medium bogen voor het eerst gebruikt en in april gebruikten we de grote boogbakken in de Jaarbeurs voor het eerst in het slingerspoor. De meningen daarover zijn verdeeld - dat hoort er nu eenmaal bij - maar wel overwegend positief:


Op 1 juni in Stolwijk deed John Clayton met zijn nieuwe bak mee:


Wij hebben rond die tijd ook de Evenementencommissie uitgebreid naar vijf personen. Dat was nodig om ervoor te kunnen zorgen dat de post t.b.v. het organiseren van onze rijdagen altijd voldoende bemand is.

Op 31 augustus had Werner een rijdag in Boxtel georganiseerd:


...en Ed regelde voor het weekend van 12 oktober voor de derde keer een rijweekend in een sporthal op de luchtmachtbasis in Vredepeel:


De ene rijdag was nog leuker dan de andere, maar het was helaas niet alleen maar rozengeur en maneschijn. In de maand oktober werden we eerst herinnerd aan onze in 2017 overleden ex-deelnemer Michael, waarvan de nalatenschap werd afgehandeld, toen kort daarna plotseling onze door allen graag geziene deelnemer Ferre overleed. Dat was pijnlijk. Op zondag 17 november op de Verzamelbeurs hielden wij een korte plechtigheid - ik kan het niet anders noemen - waarbij we een tweede herinneringsplaatje op onze baan monteerden:


Bij ons tweede optreden in de Jaarbeurs, het laatste in 2019, hadden we voor het eerst een baan met meer dan 100 meter rijlengte op het hoofdspoor. Hier nog even een korte indruk:
<a href="https://www.youtube.com/v/FWGa4ustcjQ&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/FWGa4ustcjQ&amp;feature=youtu.be</a>

We kunnen terugkijken op een bijzonder jaar met zeker niet alleen maar ups, maar wel een met maar liefst zeven mooie rij-evenementen, waarvan drie weekends! Er zat geen enkele (grote) modelspoorbeurs bij, maar die krijgen we volgende week in Rijswijk voor onze kiezen. Als groep hebben we het in 2019 - met wie we allemaal nu eenmaal zijn - best goed gedaan, vind ik.  (y)
Ik neem er morgenavond eentje op onze 19 BMB-deelnemers en op het nieuwe jaar, en hoop dat 2020 voor ons allen een gezond jaar mag worden met minstens even leuke rij-evenementen als die van 2019, liefst weer een stuk of zes.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2020, 20:56:09 door St00mboy »

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3834 Gepost op: 31 december 2019, 11:31:31 »
Mooie terugblik Leen  (y).
Ik wil bij deze nog wel even mijn en ik denk ons aller dank uitspreken voor de tijd en energie jij ook in 2019 weer hebt gestopt in het telkens weer rijklaar maken, transporteren en steeds verder ontwikkelen van de algemene baandelen. 
En dat 2020 maar weer een mooi Brits modelspoor maar vooral een gezond jaar mag worden

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3835 Gepost op: 31 december 2019, 11:49:42 »
Jullie ook een goed 2020 gewenst. Mooi om te zien hoe jullie van het mij zo geliefde Britse spoor een aantal liefhebbers bij elkaar weten te brengen én houden.
Keep up the good work!  (y)

Marc
No dress rehearsel, this is our life.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3836 Gepost op: 31 december 2019, 15:19:01 »
Bedankt voor het compliment, Marc.
Ik wens jou ook een fijn en gezond 2020 toe!

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3837 Gepost op: 01 januari 2020, 23:36:37 »
In onze baanopstelling voor Rijswijk komen drie kwartbogen voor. Wij willen daarvoor graag de medium bogen gebruiken, maar daarvan zijn er slechts twee bruikbaar. Dus moet er nog snel even een kwartboogje in orde gemaakt worden.
Een kwartboog bestaat uit drie bakken. Eerst moet de bovenkant van de nieuwe in het midden geverfd worden zoals de oude links en rechts:


De bruine verf bestaat uit drie lagen en geeft een indruk van zeer oude druk door lange passagierstreinen met zeer veel toiletten bereden ballast. Hier zitten er al twee lagen verf op:


De rails liggen ook al klaar:


Morgen nog één keertje kliederen, voordat de rails erop gaan.  (y)

Drie van de grote boogbakken gaan voor een geheim  8)  ::) project naar Werner en drie andere worden toegevoegd aan onze 4-track mainline. Hier staan de eerste drie klaar voor vertrek naar Werner:


Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2020, 21:00:27 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3838 Gepost op: 02 januari 2020, 20:51:05 »
Vandaag eerst de derde laag met verdunde verf op de zes bakken aangebracht. Hier ligt er een met een stuk rail erop:


Ik vind hem aan de zijkanten nog iets bleekjes dus morgen er nog maar even wat overheen drybushen.

Daarna eerst even kijken hoe de oude sporen van de grote bakken zo goed mogelijk hergebruikt kunnen worden. Ik heb bedacht om met behulp van een oude bak de nieuwe sporen te maken:


Ik leg de megabielsjes recht boven die van de oude bak en soldeer er daarna de rails op recht boven die van de oude bak. Op die manier hoop ik exact de juiste boog op de nieuwe bakken te kunnen maken.
Er liggen nu voor vier bakken rails klaar, dus voorlopig voldoende.

Het was vandaag buiten een graad of 5, en hoewel het binnen iets minder koud is, ga je het na een uur of twee, drie toch flink voelen. Brrrr.... :-\ Volgende keer maar een druppie tegen de kou meenemen!  :P
Morgen weer verder.....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2020, 21:12:30 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3839 Gepost op: 03 januari 2020, 19:48:15 »
Vandaag 4 medium boogbakken beraild en bedraad. Eerst een nieuwe bak tussen twee oude in gelegd en daarna de rails uitgelijnd en vastgeschroefd.
Bak 1:


Bak 2, bak 3 en zo door tot bak 4:


Daarna de rails op maat geknipt. het koper op de megabielzen doorgeslepen en de bakken bedraad. Aan de onderkant zitten bananenstekker terminals t.b.v. de nog te maken aansluitkabel:


Na het doormeten eerst even een cuppa:


Er zijn nu vier bakken nagenoeg gereed, genoeg voor Rijswijk. Ik mis nog één rood terminalletje, maar dat komt wel goed.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2020, 22:28:55 door St00mboy »