Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 663448 keer)

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1012
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3780 Gepost op: 25 november 2019, 22:48:11 »
Mooi gedaan!
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7027
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3781 Gepost op: 26 november 2019, 12:39:05 »
Mooie actie.

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3782 Gepost op: 02 december 2019, 21:28:07 »
Meestal laden we de wagens bij terugkomst van een rijdag gelijk dezelfde dag nog uit, maar deze keer gebeurde dat na de Verzamelaarbeurs wegens griep pas op de vrijdag erna, bijna een week later dus. We hebben snel alles bij René in de garage gezet met de bedoeling om het zo snel mogelijk weer op te ruimen. Maar toch duurde het best nog lang voordat alles eindelijk weer een beetje op zijn plek stond. Er waren wat reparaties n.a.v. het optreden in de Jaarbeurs en er werden nog een paar puntjes op de i gezet. O ja, en soms gewoon even geen zin....
Een van de puntjes van de i was, dat de zes grote boogbakken niet goed op het karretje bleven staan. Omdat ze te zwaar zijn om te sjouwen, had ik er alweer bijna een jaar geleden een karretje (we noemden het een "hondje"  ;D) voor gekocht:
.......Het pakket van zes bakken is behoorlijk aan de zware kant. Hoe maak je nu het hondje  ;) (Lidl-karretje) er zodanig onder, dat de krachten van het gewicht van de bakken op de juiste manier op het karretje komen te rusten?:


Uiteindelijk besloten om de bakken per twee recht overeind te zetten. Dan rust in feite overal het gewicht van één bak op het karretje en kan er m.i. niets door gaan hangen of los gaan laten. De spanband houdt het complete pakket incl. hondje mooi bij elkaar:

.....................

Ja, de spanband hield het hele pakket weliswaar mooi bij elkaar, maar toen we er op rijdagen een stukje mee gingen rijden bleek al snel dat de bakken bij het minste of geringste scheef op het karretje gingen hangen en dat je minstens met zijn tweeën moest zijn om ervoor te zorgen dat de boel niet omflikkerde. Naar de Jaarbeurs toe heb ik het karretje zelfs thuisgelaten. :-\ Maar vanmiddag heb ik een paar latjes op het karretje geschroefd om scheefzakken in het vervolg te voorkomen:


Als je het pakket er nu op de juiste manier opzet staat het solide en kun je er rustig een stukje mee gaan rijden, lijkt het:


Verder nog een nieuw soort poot gemaakt voor de nieuwe keerlus. Hier zie je de onder- en de bovenkant tegelijk  ;):


De bedoeling hiervan is dat deze dienst gaan doen als we de brackets kunnen vervangen, waarmee we de tostibakken van onze keerlussen ondersteunen:


Die dingen zijn heel nuttig maar ze nemen erg veel plaats in bij opslag en transport. Daarvoor komt binnenkort iets anders en dan proberen we deze poten.

Tot slot eindelijk Henk zijn verzaagde boogbakken uitgeladen. Ze lagen al een week in de auto:


 Na het opruimen was er nu eindelijk wat plek om ze neer te kunnen zetten.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 december 2019, 22:50:37 door St00mboy »

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3783 Gepost op: 04 december 2019, 17:33:36 »
Zoals la eerder hier op het forum gemeld hebben de BMB leden zich ontfermt over de modelspoor nalatenschap van Michael Staats. Ikzelf heb zo een fraaie Midland 1F lok aan mijn collectie toe kunnen voegen.
Het leek me daarbij passend om door middel van een naamplaat ook via deze lok de nagedachtenis aan Michael levend te houden. Vandaag arriveerde dan ook de in Engeland bestelde messing naamplaat en die heb ik voor het beeld even provisorisch met hot glue op de lok "geplakt". Let niet op de nog zichtbare lijmsporen, de plaat wordt later nog definitief gelijmd en dan wordt de lok weer schoongepoetst.

Rob



Engelse banen zijn gewoon.....  anders


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3785 Gepost op: 04 december 2019, 20:24:26 »
In Rijswijk kunnen we "Michael" waarschijnlijk op de BMB-baan live zien rondrijden.  (y)

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3786 Gepost op: 04 december 2019, 20:43:45 »
........Tot slot eindelijk Henk zijn verzaagde boogbakken uitgeladen. Ze lagen al een week in de auto.........
Na het opruimen was er nu eindelijk wat plek om ze neer te kunnen zetten.  (y)

We gaan dus evenals vorig jaar weer een half rondje bakken ombouwen.
Vandaag om te beginnen eerst maar eens van 12mm dik afvalhout even 72 potenblokjes gezaagd voor de verbouwde boogbakken. Daarna bij een houthandel hout o.a. voor de voorplaten gehaald:


Het hout van de bouwmarkt was me vorige keer niet goed bevallen. Nu kreeg ik precies wat ik wilde.  (y)
De medium boogbakken worden tegenwoordig bij de BMB steeds vaker gebruikt i.p.v. de kleine bogen. Ze geven een veel mooiere boog en het transport ervan geeft geen problemen. Er zijn ook nog andere mogelijkheden voor deze boogbakken. We gaan er nu zelfs creative dingen mee doen, zoals bijv. de verspringing van de bakken in de Jaarbeurs:


Het komt hier op de foto niet zo mooi tot zijn recht omdat de juiste afwerking ontbreekt (het was een last-minute idee), maar een volgende keer verzorgen we dat uiteraard beter. Het geeft volgens ons een wat speelser element aan de baan en dat kan wellicht ook nog op andere manieren.
Daarom heb ik besloten om de medium boogbakken nu het eerst in orde te gaan maken. Ik heb ze vanmiddag alle zes alvast van nieuwe voorplaten voorzien:


Hier liggen ze te drogen:




Leen.
« Laatst bewerkt op: 04 december 2019, 22:15:13 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3787 Gepost op: 05 december 2019, 19:08:58 »
Vandaag plakdag. Alle 12 bakken zijn nu voorzien van voorplaten en klosjes hout voor de poten.
Hier heeft de eerste grote boogbak zijn nieuwe voorplaat gekregen:


Hier een schadegevalletje. Er was wat fineer losgekomen  :-\:


Hier staan de andere elf bakken incl. nieuwe voorplaat en klosjes voor de foto te poseren:


Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3788 Gepost op: 05 december 2019, 19:12:13 »
(y) (y) (y),

Op Rijswijk komen we fraai voor de dag!

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3789 Gepost op: 05 december 2019, 19:21:02 »
Over de baanopstelling voor Rijswijk is nog niets bekend. De grote bogen annex slingerspoorbakken komen in ieder geval niet mee naar Rijswijk. Als we er een opstelling met bogen kwijt kunnen, dan neem ik bij voorkeur de medium bogen mee. Bij een opstelling met drie of vier kwart bogen kunnen we deze op de foto als derde en vierde boog meenemen. Ik verwacht dat ze dan wel klaar zijn, het meeste werk is het verven. Wil er iemand misschien een dagje komen verven?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 05 december 2019, 19:25:39 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3790 Gepost op: 10 december 2019, 19:30:18 »
Het schadegevalletje van eergisteren kwam best nog aardig onder de lijmklem vandaan  (y):


Ik denk dat het nu vaster zit dan voorheen. Na wat vijlen en schuren kan de bak nu geverrufd worden:


In drie van de grote bakken zit nu een schoorlat. De bedoeling is dat hij na een rijdag weer zoals op de foto in de bak vastgemaakt wordt:


In twee van de zes medium boogbakken moet ook een schoorlat komen. Om de dikte van de poot binnenin de bak te compenseren moet er eerst een verhogingsplankje gemaakt worden met een M6 rampamoer. Het gat t.b.v. de rampamoer wordt geboord met een erfstuk uit de jaren '90:


Na het plakken staan de twee bakken hier opgesteld om de lijm te laten drogen:


De zijkanten van alle twaalf nieuwe voorplaten moeten ook nog schuin gevijld worden. Dat is een aardige rotklus als je dat zoals ik met de hand doet. :-\  Op de foto zie je de achterste bak met rechte, en de voorste bak met nette afgeschuinde zijkant:


Hier van dichtbij:


Ik ga nu eerst verder met de medium boogbakken. Hoewel ik nog niet weet hoe onze baanopstelling er op Rijswijk uit komt te zien zou ik er, mocht het nodig zijn, graag gebruik van kunnen maken. En zoveel werk is het niet meer. Gewoon af en toe even zin maken....  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 10 december 2019, 19:33:14 door St00mboy »

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3791 Gepost op: 12 december 2019, 20:07:55 »
Het is alweer bijna een maand geleden, maar er zijn video-opnames gemaakt van onze bijdrage aan de Verzamelaarsbeurs najaar 2019. Hier is een collage van video's en stills te vinden:
https://youtu.be/sVghCzUqRoY


Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk


Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3792 Gepost op: 13 december 2019, 20:09:07 »
Fijne villum, en wat stonden we daar weer mooi!

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1012
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3793 Gepost op: 13 december 2019, 21:29:33 »
Mooie baan! Mooie film!
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3794 Gepost op: 14 december 2019, 22:48:32 »
De BMB heeft op dit moment drie keerlussen, twee oude en een nieuwe. De oude hebben een recht stuk en een vrij scherpe S-bocht:


De nieuwe is symmetrisch en heeft daardoor wat soepeler lopende bogen:

Foto © nighttrain1

BMB-(en BNLS-) deelnemer Gerard (geer63) is al een tijdje bezig met het maken van een nieuwe keerlus, die specifiek aansluit op zijn eigen bak, maar ook door bijv. BNLS en de BMB te gebruiken is. Hij liep daarbij tegen wat problemen aan. Wij hadden twee weken geleden samen afgesproken om daar vandaag mee aan de slag te gaan en hoewel hij zelf inmiddels de problemen met de keerlusmodule opgelost heeft, stond hij vanmorgen volgens afspraak voor de deur.
Gerard wilde de wissels graag geschakeld hebben met Peco PL-10 wisselmotoren en had die op de Warley Show aangeschaft. Hij had ook de DCC80 van Gaugemaster bij zich om probleemloos het puntstuk van de electrofrog wissels te kunnen schakelen. Het ging er vandaag vooral om hoe dit alles in de configuratie op twee naast elkaar liggende modules het beste aangesloten kon worden. Ik had hem geadviseerd om (bij gebrek aan een CDU) een 19V 5A laptopvoeding mee te nemen en had voor hem vorige week in Houten momentschakelaars aangeschaft.
Vanmorgen laadden we de spullen uit en gingen aan de slag. Ik was bij het uitpakken onder de indruk van hoe netjes en doordacht hij de keerlusmodules gebouwd heeft. (y) Na het afkorten van wat poten monteerden we een PL-10 en een DCC80 t.b.v. het wissel op de eerste bak. Daarna liepen we de bedrading van de bak nog even na en pasten die eventueel wat aan, waarna het wissel getest werd:


Na het eten gingen we verder met de tweede bak. Ik raadde hem aan om de ST16 pluggen (we hadden nu even niet anders) t.b.v. de 19V-voeding tussen de twee bakken nog wel te vervangen door een andere verbinding.
Rond 15h00 werden de beide bakken aan Gerard zijn bak vastgemaakt en kon het geheel rijdend getest worden:
<a href="https://www.youtube.com/v/Rghak4zNVls&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Rghak4zNVls&amp;feature=youtu.be</a>

Na het afbreken namen we nog een kopje thee:


Gerard, het was een nuttige en gezellige dag. Moeten we vaker doen, zou ik zeggen.  (y)
Deze keerlus zal voor het eerst te zien zijn in de BNLS-Forumbaan tijdens de Modelspoordagen op 11 en 12 januari in Rijswijk, waar ook de BMB te zien zal zijn.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 15 december 2019, 00:17:11 door St00mboy »