Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zee. Land. door Huup
Vandaag om 12:45:11
Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 663526 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3765 Gepost op: 15 november 2019, 23:28:41 »
Ja, we staan inderdaad in hal 7. Op dezelfde plek als vorige keer. Wij van de BMB-afdeling Krimpenerwaard waren er rond 11h00 als eersten.  ;) Na het uitladen van de auto de ruimte bekeken en wat de mogelijkheden waren. We hebben besloten om het plan voor de baan (zie de tekening op de vorige pagina) in spiegelbeeld uit te voeren, omdat dat volgens ons beter in de beschikbare ruimte paste. Tussen 13h00 en 14h00 kwamen de anderen. Sommigen kwamen uit hun werk.

De baan is naar onze maatstaven extreem lang (> 50 meter) en er zitten nogal wat elementen in die we nog nooit gedaan hebben, maar  alle problemen werden opgelost, soms met kunst- en vliegwerk.  (y) Een paar bakken zitten vast met lijmklemmen, het kon even niet anders. Rond 18h30 verlieten we de Jaarbeurs met een rijdende baan, maar er moet nog wel een keerlus aan vastgemaakt worden. Vanwege het omdraaien van het baanplan kwam de meegenomen rechter keerlus minder gunstig uit. De linker keerlus ligt alweer achter in de auto.
Hierbij een foto-impressie van vandaag.

De hal toen we aankwamen:


Het begin van de bouw:




Tijdens de bouw:




Ik moest ook nog even wat eten, bijna vergeten... :-[:


Baan bijna gereed en rijdend:






Morgen bijtijds weer aanwezig om de keerlus op te bouwen en nog wat gordijnen onder de bakken te hangen. Nee, geen rokken maar gordijnen, want in deze tijd durven wij onze spullen niet meer onder de rokken te leggen.  ;D

Nu gauw naar bedje (maar eerst nog een druppie van de slaapmuts).

Leen.
« Laatst bewerkt op: 15 november 2019, 23:43:01 door St00mboy »

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Online Online
  • Berichten: 5534
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3766 Gepost op: 15 november 2019, 23:54:43 »
Tot morgen. 🤗

Gelijk al goed licht tijdens het opbouwen, dat is tijdens Eurospoor wel anders. (y)
« Laatst bewerkt op: 16 november 2019, 00:05:04 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7027
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3767 Gepost op: 16 november 2019, 11:58:04 »
Ziet er al netjes uit (y)

enjoy, laddies.
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3768 Gepost op: 16 november 2019, 22:30:53 »
Vandaag begon de beurs om 9h00. Eerst nog even de keerlus opgebouwd en de puntjes op de i gezet, maar al gauw werd er weer gereden. De baan behoefde weinig aanpassingen, en reed daarna bijna perfect.
Hierbij een paar indrukken:
<a href="https://www.youtube.com/v/FWGa4ustcjQ&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/FWGa4ustcjQ&amp;feature=youtu.be</a>

<a href="https://www.youtube.com/v/vpDmCG6Uw60&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/vpDmCG6Uw60&amp;feature=youtu.be</a>

We hebben ook veel meer belangstelling van het publiek gekregen dan vorige keer.
Wat mij betreft morgen nog zo'n dag!  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 16 november 2019, 23:31:17 door St00mboy »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3769 Gepost op: 16 november 2019, 22:38:02 »
De eerste video staat privé Leen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3770 Gepost op: 16 november 2019, 22:40:19 »
Dat wilde ik even horen. Nu niet meer, als het goed is.
Bedankt, Eric.

Hier nog eentje:
<a href="https://www.youtube.com/v/2i1y1jYjpNQ&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/2i1y1jYjpNQ&amp;feature=youtu.be</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 16 november 2019, 22:43:49 door St00mboy »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3771 Gepost op: 16 november 2019, 22:46:14 »
Klopt Leen, alles is nu kijkbaar :)
Het spul staat er mooi bij zo  (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3772 Gepost op: 16 november 2019, 22:48:39 »
Het is zo goed als we het kunnen. Het gat in de gordijnen bij het bord heb ik later ook gedicht om het er beter uit te laten zien en het rijdt prima, maar op de 4-track mainline moet er nog wel wat met de decoratie gebeuren.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 16 november 2019, 22:55:48 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3773 Gepost op: 17 november 2019, 23:43:56 »
Het weekendje Verzameljaarbeurs zit er weer op. De spullen liggen nog achterin de wagen. Vanavond geen puf meer op het uit te laden.
Ik kijk met veel plezier op het weekend terug, ook al heb ik sinds vrijdagavond veel last van een nare verkoudheid/griep. Ik had het voor geen goud willen missen.
Helaas hadden Michel en Cor zich ziek gemeld. Beterschap, mannen!  (y)

Vanuit onze positie was dit zo'n beetje het uitzicht over de beurs. Iets verderop zie je de klassieke Amerikaanse auto's:


We hebben niet alleen een langere, maar ook een leukere baan opgesteld dan vorige keer. De baanlengte bedroeg ca. 52 meter en de rijlengte bijna 105 meter. Dat is voor ons een record! Er zaten wat experimenten in, en die zijn over het algemeen goed bevallen. Het opstellen van de fiddle yard aan de publiekszijde houdt in zeker opzicht altijd een risico in, maar het bleek een succes te zijn. Alleen moeten we de volgende keer beter aangeven dat het publiek ook bij de bakken achter de FY mag komen. De FY was volgens schema continu door twee Fat Controllers bemand en we hielden ons goed aan de afspraken. Dat was ook te merken in het rijden: we hadden nauwelijks storingen. Dit was één van de Fat Controller teams:


Bovendien liep de baan van meet af aan goed, dat wil per keer ook nogal eens verschillen.
Het experiment om de medium boogbakken aan het slingerspoor toe te voegen vond ik minder geslaagd. Op de video"s is duidelijk te zien dat de twee slingers naast Werner zijn bak bij het BMB-bord niet erg fraai ogen. Dit gaan we dus niet herhalen.
De geïmproviseerde halve boog met de tussenbakken naast de FY functioneerde goed, maar kan volgende keer vervangen worden door de medium bogen. Dat is een veel betere en mooiere oplossing. Het idee van Werner om de bakken in te laten springen met twee medium boogbakken was een leuk idee, alleen moeten de beide zijkanten van de betrokken bakken dan eigenlijk wel beschilderd zijn en we moeten de halve afdekplaten voor de BB's hangen:


De publieke belangstelling was een veelvoud van de vorige keer. Het gedeelte waar wij staan is bepaald niet het drukste deel van deze beurs, maar we hadden deze keer eigenlijk continu aanloop. Gistermiddag kwam forumlid Richard (nighttrain1) bij ons op bezoek. Hij is de hele middag gezellig bij ons gebleven:


Gisteravond is het grootste deel van de ploeg gezamenlijk uit eten gegaan:


Vanmorgen hebben we samen eerst het gedenkplaatje van onze kort geleden overleden deelnemer Ferre op de baan aangebracht. We hebben een stukje spoor naar hem vernoemd:


Het was ondanks de beurs allemaal toch een beetje plechtig:


Het opruimen van de baan na afloop is nooit een erg leuke klus, maar iedereen hielp mee met het opruimen en hopelijk komt alles goed over.

Onze opdrachtgever vroeg aan het einde van de beurs of wij de volgende keer ook weer willen komen en er volgde een unaniem "ja!"  (y)
Dus normaal gesproken staan we er in april 2020 opnieuw, van mij mag het.

Hierbij nog een impressie met wat foto's.
De nieuwe symmetrische keerlus:

Foto © Richard

Beeld van de BMB-baan

Foto © Richard

Bezoek van een vreemde snaak:

Foto © Gerard

Bedrijvigheid bij de fiddle yard:


Beeld van de FY met daarachter de bakken:


Gisteren heb ik een video laten zien van de A3 met 10 rijtuigen. Vandaag heb ik er voor de lol nog twee teak rijtuigen bij gedaan  ;):
<a href="https://www.youtube.com/v/l3SQIF6KR4Q&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/l3SQIF6KR4Q&amp;feature=youtu.be</a>

En nog deze :
<a href="https://www.youtube.com/v/jKxlDwZX_FM&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/jKxlDwZX_FM&amp;feature=youtu.be</a>

Het enige minpuntje wat ik mezelf aanreken is dat ik het meegenomen kinderbankje tot twee keer toe in de auto heb laten staan. Eenmaal tijdens de beurs kun je niet meer even snel naar de auto lopen en wordt het een serieuze wandeltocht.  :-\ We hebben ons zo goed mogelijk beholpen met de aanwezige lagere bankjes.

Leen.

 
« Laatst bewerkt op: 20 november 2019, 20:36:26 door St00mboy »

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3774 Gepost op: 18 november 2019, 13:15:55 »
Het was zeker een zeer geslaagd weekend, jammer voor de zieken die op het laatste moment er niet bij konden zijn. In Rijskwijk, straks in januari,  krijgen ze een herkansing  :)

Wat Leen scheef over de niet zo goed bevallen medium bogen, hier goed te zien, is duidelijk en voor snelle, wat langere treinen een verschrikking:



De grote bogen, in slingerstand, geven een veel soepeler rijgedrag, zoals hier te zien:



Jelle.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3775 Gepost op: 18 november 2019, 14:51:37 »
Het volgende optreden van de BMB-baan staat gepland bij de Nederlandse Modelspoordagen op 11 en 12 januari 2020. Het is de bedoeling dat wij daar onze opwachting maken op de stand van BNLS. Naast de BNLS-Forumbaan en wij zullen er nog andere banen op de stand te zien zijn en ook de demogevers zullen er weer bij zijn, heb ik begrepen.
De BMB heeft aangegeven met 9 of 10 modulebakken (calamiteiten en ziekte voorbehouden) plus fiddle yard in Rijswijk aanwezig te kunnen zijn. Op dit moment ontbreken nog de gegevens op basis waarvan ik een baanopstelling zou kunnen maken. Ik verwacht deze binnenkort te ontvangen en dan plaats ik de baanopstelling weer hier.
Ik verwacht in Rijswijk weer veel gezelligheid  (y) en hopelijk genoeg licht bij het opzetten en afbreken.  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 18 november 2019, 15:05:18 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3776 Gepost op: 18 november 2019, 17:33:50 »
Onze opdrachtgever vroeg aan het einde van de beurs of wij de volgende keer ook weer willen komen en er volgde een unaniem "ja!"  (y)
Dus normaal gesproken staan we er in april 2020 opnieuw.....

Zet maar vast in de agenda: de volgende Verzameljaarbeurs wordt gehouden op 18 en 19 april 2020:



Leen.
« Laatst bewerkt op: 21 november 2019, 14:28:39 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3777 Gepost op: 25 november 2019, 14:41:00 »

Het is alweer ruim twee jaar geleden dat Michael Staats, "Draisinen" op dit forum, is overleden. .........Michael was ook vrijwilliger in ons museum, maar ook lid van de Dutch group van de 009 society. Ted Polet zal daarom zijn Engels normaalspoor op een beurs in Engeland verkopen. De opbrengst naar de 009 society.

Een paar weken geleden tijdens de Smalspoordagen stond Ted Polet bij Michael's Saksische smalspoorbaantje "Daheeme". Ted houdt zich met de nalatenschap van Michael bezig en vertelde o.a. dat hij voor het Britse spul hier in Nederland nauwelijks markt zag en het daarom in Engeland wilde verkopen. Ik heb toen aan hem gevraagd of hij de BMB-deelnemers een kans wilde geven om eventueel hun belangstelling kenbaar te maken. Ted is daarop ingegaan en ik kan nu zeggen dat de BMB-groep bijna alle Britse spullen van Michael overgenomen heeft. Ook zijn oude BMB-bak uit 2015 is nu in ons bezit en een van onze deelnemers wil er een fraaie BMB-bak van maken. Ik hoop dat het lukt om met deze bak in de BMB-baan op de beurs van Rijswijk aanwezig te zijn en dat hij hopelijk nog lang als BMB-bak met ons meedoet.

Natuurlijk hadden wij liever gehad, dat Michael gewoon nog BMB-deelnemer was, maar helaas, de hogere goden hebben anders beslist. Het positieve is dat hij op deze manier toch weer een beetje in ons midden gekomen is.

Uit de groep van BMB-deelnemers werd in oktober de wens geuit om een donatie te doen aan de 009-Society als dank dat de BMB voor de overname van Michael's nalatenschap in aanmerking mocht komen. In overleg met Ted Polet werd besloten om het bedrag tijdens de Warley Model Railway Show aan de daar vertegenwoordigde 009 Society te overhandigen. Gisteren rond de middag ontmoetten 4 BMB-ers, Cees, Gerard, Cor en ik, Geoff Bowyer om het bedrag aan de Society te overhandigen:



Foto's © Gerard

Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 november 2019, 16:28:44 door St00mboy »

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3778 Gepost op: 25 november 2019, 15:00:35 »
Mooi gebaar

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk


Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3779 Gepost op: 25 november 2019, 22:46:52 »
Super!  (y)
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)