Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 664495 keer)

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2925 Gepost op: 01 mei 2018, 09:01:16 »
 :D Nee hoor Hans, de reis naar Kent (mocht deze doorgaan) zal voor diverse doeleinden zijn.
In ieder geval voor de Oldtimer hobby, maar ook omdat we voor onze voortuin een GWR spoorbankje willen hebben. En verder is het natuurlijk altijd genieten van de prachtige omgeving en een heerlijke pint in de pub.

Inmiddels goed nieuws ontvangen, mijn bestelde modulebak is klaar dus die ga ik binnenkort ophalen. Zodra mijn zolder verbouwing afgerond is kunnen we gaan beginnen.

Gr.

Sjoerd
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2926 Gepost op: 01 mei 2018, 22:25:50 »
Na een druk voorjaar en met m'n vrije dagen zag het er nu eens goed uit.
Hélaas te laat om nog voor een goed prijsje een dagretourtje richting Chatham Show te boeken.
Met het uit de markt werken van MyFerryLink, zijn de prijzen voor de overtochten en ritten onder het Kanaal met Euroshuttle; DFDS; en POFerries behoorlijk wat gestegen.

Nu es kijken naar de najaar kalender voor de data van de kleinere events te Kent.

Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2927 Gepost op: 22 mei 2018, 21:52:38 »
Hallo allemaal,

Het is weer eens tijd om wat nieuws te melden. De BMB heeft de afgelopen tijd niet stil gezeten. We hebben besloten om het baanconcept iets aan te passen, waardoor het mogelijk wordt om de doorgaande sporen wat verder achterop de bak te leggen. Maar waarom?

Naar onze mening sluit dit aan bij de wens van een aantal deelnemers om de rechtlijnigheid van de baan wat te doorbreken. Hierdoor ontstaat er meer variatie en wordt het mogelijk om aan de voorzijde van hoofdsporen wat meer scenery te maken.

Sinds ons optreden op Modelspoorexpo On Traxs heeft een aantal mensen zich gemeld met interesse in deelname. Vandaar dat dit ook het moment was om deze aanpassing door te voeren. (Nieuwe) deelnemers krijgen hierdoor de mogelijkheid om uit onderstaande varianten te kiezen.



Het nadeel is dat we bij het opzetten van de baan wat meer aandacht moeten besteden aan het plannen van de baan voor een rijdag of beurs, maar dat nemen we voor lief. We zijn er van overtuigd dat we hiermee weer een meerwaarde aan de Britse ModuleBaan kunnen geven.

Groeten,
Werner

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2928 Gepost op: 22 mei 2018, 22:03:56 »
Geeft leuke mogelijkheden! Goed bezig.  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2929 Gepost op: 23 mei 2018, 09:00:50 »
Kijk eens aan, iets om rekening mee te houden.
Ik hoop komend weekend mijn modulebak op te gaan halen om te gaan bouwen, en dit geeft wel een leuke kwinkslag aan het geheel.
Wie weet :-)

Dank je,

Gr.

Sjoerd
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2930 Gepost op: 23 mei 2018, 09:02:29 »
Even een hersenkronkel van een niet BNLS lid  :)

Als noodgreep bij het onverwachts niet inzetbaar zijn van een geplande bak, zou je een MBB (Mega Black Box) kunnen overwegen.
Waarbij de MBB dan een bak is met de standaard lengte, maar net als een BB helemaal dicht aan de publiekszijde, waarvan de sporen ter plaatse volgens alle mogelijke varianten kunnen worden geconfigureerd.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2931 Gepost op: 23 mei 2018, 09:54:01 »
@Eric
Zo'n bak is pure noodzaak en komt er dus.
Bedankt voor het meedenken.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2018, 09:59:23 door St00mboy »

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2932 Gepost op: 24 mei 2018, 21:37:40 »
Ander hersenspinsel.

Zou een dergelijk probleem ook niet, deels, op te lossen zijn door in plaats van een korte boog een lange boog te plannen?
Wat dan wel inhoudt dat er alsnog aan de andere kant een uitdaging kan opdoemen.
Én je dus minimaal in een L-opstelling moet staan.....
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2933 Gepost op: 24 mei 2018, 22:21:40 »
We kunnen het zelfs met een korte boog opvangen. Dat is echter wel afhankelijk van de opstelling (L of U-vorm). Vandaar mijn opmerking over de planning.

Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2934 Gepost op: 24 mei 2018, 22:35:03 »
Ik zie geen enkel probleem.
Het enige is, dat als een deelnemer een VA-bak gaat maken, dat een volgende deelnemer die dat wil, pas weer een volgende VA-bak kan maken, als er eerst een AV-bak gemaakt is.
Ik dacht dat je dat met planning bedoelde.


Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2018, 10:09:34 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2935 Gepost op: 25 mei 2018, 10:32:18 »
Ik zal mijn vorige post nog even toelichten.
Op rijdagen kan een VA-bak altijd probleemloos gebruikt worden. We zetten hem neer als laatste bak en achter de VA-bak kunnen we de keerlus vastmaken. Die komt dan 20cm verder naar achteren te staan. Als er een of meer AA-bakken aanwezig zijn, dan plaatsen we die uiteraard achter de VA-bak, komt de keerlus daarachter en maakt dat voor de opstelling in principe verder niet uit.

Indien de deelnemer met de VA-bak ontbreekt en we hebben deelnemers met AA-bakken, dan moet er een probleem opgelost worden en daarvoor hebben we meer opties:
1) We zetten de AA-bakken achterstevoren. Ik ga er hierbij van uit dat de achterste sporen op de BB van AA- en VA bakken op dezelfde maat vanaf de achterkant BB liggen, als de voorste sporen op een VV-bak vanaf de voorkant BB, nl. 175 mm, zoals Henk die nu voor zijn VA-bak aan het maken is.
2) We zetten een brug tussen de VV- en de AA-bakken. De brug kan recht zijn of een S-bocht hebben. In beide gevallen komt de aansluitende AA-bak naar voren, tenzij de brug met de S-bocht langer gemaakt wordt dan ca. 70 cm. Voor een rijdag lijkt me dat geen probleem.
3) Tussen de VV- en de AA-bakken gebruiken we bogen, zoals Marcel en Werner aangeven.

Op een beurs kunnen we alleen gebruik maken van optie 2 of 3, maar hopelijk is de VA-bak dan gewoon wel aanwezig.
Indien we twee deelnemers een VA-bak laten maken, dan wordt de puzzel wat ingewikkelder en verspringen de bakken bij een rechte baanopstelling wel erg veel. Het is daarom verstandiger om de tweede deelnemer eerst een AV-bak te laten maken, voordat een derde deelnemer weer een VA-bak maakt, want op die manier hou je de planning van de baanopstelling een beetje simpel en hou je het verspringen van de bakken een beetje in de hand.
Overigens is het nog maar de vraag of het zal stormlopen met AV- en VA-bakken..... ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2018, 09:38:30 door St00mboy »

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2936 Gepost op: 25 mei 2018, 10:38:31 »
Optie 1 lijkt me geen goed idee, want dat zou betekenen dat de aankleding van de AA bak altijd zo gemaakt moet worden dat die van twee kanten te benaderen is. Dat vergt nogal wat van de bouwer en als ik de huidige bakken voor de geest haal, is dat maar bij een enkeling mogelijk.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2937 Gepost op: 25 mei 2018, 10:43:13 »
Het gaat erom hoe we op een rijdag kunnen rijden en bij nieuwe toevoegingen zoals eerder de fiddle yard en de keerlussen, en nu de sporen achterin de bak, kijken hoe het goed functionerend binnen het bestaande concept in te passen is. De aankleding doet er dan eigenlijk minder toe.

Voor op een beurs heb je natuurlijk volkomen gelijk.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2018, 18:58:56 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2938 Gepost op: 25 mei 2018, 13:52:23 »
@Leen,

Ik heb ook vaak gedacht dat aan de achterzijde geen mensen wonen. Martin Welberg heeft me ervan overtuigd dat je de achterzijde ook gewoon moet aankleden. Zeker omdat we er tegenwoordig met kleine camara’s Langs rijden. Mijn huidige bak kan in principe niet omgekeerd gebruikt worden, omdat kleine heuvels en mijn tunnelportaal daar niet op zijn ingericht. De nieuwe bak (met Albert/Martijn) kan echter wel ingericht worden voor “omgekeerd” gebruik.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2939 Gepost op: 25 mei 2018, 19:07:38 »
Elke bak zal first and for all technisch in het concept ingepast moeten kunnen worden.
En als we binnen het concept meer mogelijkheden creëren, dan zal elke bak first and for all goed moeten kunnen functioneren binnen alle mogelijke opstellingen die wij zullen kunnen maken.
In principe gaan we ervan uit dat bakken niet achterstevoren ingezet worden.
Maar als een bak op een rijdag een keer andersom moet staan om binnen dat concept mee te kunnen rijden, dan maar andersom.  ;D

Op een beurs telt daarnaast bovendien de presentatie en daar leggen we de lat zo hoog als we kunnen en staan er geen bakken achterstevoren. ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2018, 09:46:13 door St00mboy »