Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:59
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 664405 keer)

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2505 Gepost op: 22 juni 2017, 22:11:56 »
Alles valt te leren.
Ook solderen.

In het begin is dat lastig, al doende leert men en gaat het steeds makkelijker af.

Helemaal waar! En ik heb een voorsprongetje, ik heb vroeger printplaatjes in elkaar gesoldeert, soms met heeeele kleine onderdeeltjes. Solderen met een microscoop.

Daarom vandaag met nieuwe zin er tegenaan gegaan. Het solderen van de stroom draadjes lukt al heel aardig als je maar geduld hebt. Misschien heb ik een erg zwakke soldeerbout, maar het vooraf vertinnen helpt bij mij niet. Het soldeer in 1x met veel geduld over het draadje en naar de rails gaat veel beter. Nu zit er op 3 punten een stroom voorziening.

Mijn bakken staan er nu zo bij:


Ik heb nu wat onderdelen tekort, die zijn nu ergens op de post. Helaas is de postbode langer onderweg dan andere keren. Lossen we op!
Mvg, Bjorn.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2506 Gepost op: 22 juni 2017, 23:09:30 »
Kun je er zaterdag wel mee rijden?

Leen.

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2507 Gepost op: 22 juni 2017, 23:22:05 »
Er zullen zaterdag nog een paar dingen moeten gebeuren vrees ik. Ik neem de bakken in ieder geval mee, in principe hoeft alleen de code 75 op de black boxen gemaakt te worden en stroom aansluiting op een paar plaatsen. Ik ga morgenavond nog kijken of de post er is en wat ik nog kan doen.
Mvg, Bjorn.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2508 Gepost op: 22 juni 2017, 23:27:03 »
Fijn.  (y)

Als je spullen te weinig hebt laat dan even van tevoren weten wat je nodig hebt.
Wellicht kunnen we er dan snel nog een mouw aanpassen en kun je meerijden.
Dat zou wel super zijn!  (y)

Leen.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2509 Gepost op: 23 juni 2017, 11:17:35 »
Helaas ben ik er zaterdag niet bij. Ik krijg niet vrij, en mag tijdens de late namiddag op schaal 1:1 aan de slag.
Voor Eurospoor 2017 heb ik speciaal een volle week vrij in aanvraag, en daarnet bevestigd gekregen.
De overnachting is daarop snel geboekt!

Leef jullie maar eens goed uit daar!

Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2510 Gepost op: 23 juni 2017, 13:25:30 »
Jammer dat je niet kan komen, Jan.  :-\
Wel mooi dat je er op Eurospoor bij kan zijn.

Leen.

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2511 Gepost op: 23 juni 2017, 21:52:03 »
Mannenbroeders ... Heel veel plezier morgen, ik kijk uit naar de photo's!

Tot snel!
Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2512 Gepost op: 23 juni 2017, 21:53:50 »
Dat geldt ook voor mij. ;) Heel jammer dat ik er niet bij kan zijn.

Gr, Hans

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2513 Gepost op: 23 juni 2017, 22:31:25 »
Fijn.  (y)

Als je spullen te weinig hebt laat dan even van tevoren weten wat je nodig hebt.
Wellicht kunnen we er dan snel nog een mouw aanpassen en kun je meerijden.
Dat zou wel super zijn!  (y)

Leen.

Ik ben er bijna! Het solderen lukt nu een stuk beter, dus ik kan de ringleiding vrij snel aansluiten morgen.
Ik heb wel een mail gestuurd met de dingen die ik morgen nog nodig heb, en de rest lossen we dan wel op.
Mvg, Bjorn.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2514 Gepost op: 23 juni 2017, 23:44:33 »
De baan staat in iets aangepaste vorm opgesteld.
Hij is elektrisch getest en we hebben er een paar kortsluitingen uitgehaald van niet-doorgeslepen PCB bielzen, maar we hebben nog niet proefgereden.
De bakken van Marcel, Bjorn en Rob kunnen er morgen zo tegenaan geplakt worden.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2515 Gepost op: 25 juni 2017, 00:34:00 »
Vandaag hebben we met 6 aanwezige BMB-deelnemers - drie waren er jammer genoeg niet aanwezig - weer een heel fijne BMB-Rijdag gehouden, deze keer in Stolwijk.
Anne, een oude voetbalvriend, had zijn garage voor onze baan ter beschikking gesteld en wij hebben daarin een baan van ruim 40 meter neergezet. Er was ca 81 meter rijlengte en dat is de langste baan die we tot nu toe neergezet hebben.  (y)

Ik moest 2 keer rijden om alle spullen ter plekke te krijgen. Gelukkig was de afstand niet groot.
We waren al op vrijdag met zijn vieren rustig begonnen met opbouwen:






Vanmorgen konden we de laatste drie bakken erbij aansluiten. Daarna volgde er nog iets van een Bouwdag voordat we konden gaan rijden, maar dat was ingecalculeerd. Bjorn (Dutch) nam voor de eerste keer deel met zijn bak, en daaraan moest nog even het een en ander gesleuteld worden, maar dat wisten we van tevoren. Eenmaal gereed liep de baan als een tierelier.

Ook John (RedRacingRebel) en Marcel (marcel112) waren van de partij. John, die bekend is van zijn N-spoor baan GWR Gum Stump, had zijn 00  Black Label A4 meegenomen, een prachtlok. Hij heeft zich tevens aangemeld als nieuwe deelnemer. (y) Marcel had een bak bij zich, een Eurostar en twee genaturaliseerde H0 loks van Britse afkomst.  ;)

Het is een beetje mager, maar deze keer was er slechts één qua landschap uitblinkende baan bij, nl. die van Cor (cor59).  (y) In de overige m.u.v. die van Werner is er overwegend hout te zien. Het is de bedoeling dat al dit hout over 4 maanden vervangen zal zijn door fraai Brits landschap, industrie, pubs o.i.d.

Hadden we deze keer helemaal geen tegenslagen?  ;D Natuurlijk wel, vooral in het begin, maar later waren die op één na opgelost.
Nee, we hadden bijna geen problemen met de draadloze besturing. Deze keer had alleen Werner problemen met wifi: zijn nieuwe Roco WLAN-muis zag het netwerk niet en Werner kon geen contact maken en we hebben dat jammer genoeg niet meer voor elkaar gekregen. Verder deden alle foons en ook mijn wifi muis het perfect. We hadden in het begin ook nogal wat kortsluitingen. Uiteindelijk bleek dat er twee loks op de baan rondreden die dat veroorzaakten, w.o. de Merchant Navy BMB-mascotte. Eenmaal van de baan gehaald waren deze problemen opgelost.
Verder waren er ontsporingen op mijn nieuwe spoor vanwege steentjes ballast en soldeer aan de binnenkant van de rails en wissels. Ook op andere plekken heb ik een paar soldeerplekken aan de binnenkant van de rails ontdekt. Toen ik één ervan probeerde te verwijderen heb ik op die plek in een boog de rails beschadigd   :-[ en dat zal ik asap moeten repareren. :-\
We hebben deze keer zelfs ook een probleem moeten oplossen met de besturing van de wissels:


Rob had op de schroefkoppen wat ongewenste ontkoppelingen met zijn Kadees:


We hadden samen vorige week in Engeland juist afgesproken hoe we dat zouden tackelen, dus dat staat nu hoog op de prioriteitenlijst.
Nee, we kregen het van de techniekgoden weer eens niet cadeau, maar na een tijdje liep het nagenoeg perfect.  (y)

De sfeer was als vanouds geweldig. Alleen al daarom zou je morgen wel weer een rijdag willen hebben (y). De voorkomende problemen, ook de vervelende kortsluitingen, werden door de groep rustig opgepakt en opgelost. Deze keer stond de baan mooi vlak en waren er in het geheel geen problemen met loks die moeite hadden om hun rijtuigen te trekken of zo. Ook Bjorn's O2 trok nu rustig zijn rondjes. We hebben deze keer bij het opbouwen aardig wetenschappelijk met de waterpas gewerkt en de nieuwe poten onder de dubbele BB's bewezen goede diensten om de baan op die plekken vlak op te kunnen stellen.

We kregen zowaar nog bekijks van vrienden uit de buurt en familie van Anne en Cor:




Ik heb de aanwezige kinderen met mijn WLAN muis de trein met de DP1 en de MK1 Pullmans laten besturen:






Het was leuk om te zien hoe verantwoordelijk zij met de treinen reden en heel goed opletten op wat er op de baan gebeurde.

Anne en Ella, bedankt dat jullie deze rijdag voor ons mogelijk gemaakt hebben en ook voor de goede zorgen en de gezelligheid.  (y)
Dat we volgend jaar weer terug mogen komen is natuurlijk helemaal super.

Na afloop hebben de meeste deelnemers de dag op gepaste wijze met een hapje en een drankje afgerond in de plaatselijke Bistro.  :P  :-*


Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2017, 19:09:50 door St00mboy »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2516 Gepost op: 25 juni 2017, 10:39:15 »
Het was wederom een leuke BMB-rijdag. Nou ja, meer een BMB-bouw/rijweekend.  ;)

Door de grote ruimte die ter beschikking stond hebben we een lange baan kunnen opstellen. Dank aan Anne en Ella voor de gastvrijheid en de overige bezoekers voor de gezelligheid.

Dit keer moest Network Rail flink aan de bak ivm een wisselstoring. Een probleempje in de hoofdvoeding. Hiervoor moest een baanvak zelfs geheel uit dienst worden genomen. Gelukkig gebeurde dat in de daluren (lees Tea Time ofwel pimpeltijd), zodat het treinverkeer er niet al te veel last van heeft gehad. Door middel van een tijdelijke oplossing was het euvel voor de volgende spitsperiode alweer verholpen. In de huidige buitendienststelling zal voor dit euvel gewerkt worden aan een structurele oplossing.

@John, welkom bij de club.

Werner

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2517 Gepost op: 25 juni 2017, 21:55:46 »
Was zeker een gezellige rijdag.
Hoewel voor mij de eerste keer een volledige rijdag als bezoeker voelde ik mij welkom.

Hoewel ik eigenlijk een module bouw voor de BNLS baan zal ik zeker bij een volgende rijdag kijken of ik aanwezig kan zijn.

Dan uiteraard wel met meer Brits materiaal, met de Class 37 ervoor waren die rijtuigen toch ineens mooier dan met dat NS kreng ervoor  ;D




Geeft wel wat lengte extra om te rijden.
Tijdens het hapje al kort met Leen hierover gehad.
Er blijkt een deel van het Brits Koninkrijk liefkozen "Holland" genoemd te worden.
Daar kan ik dan best voor doorgaan met mijn bakken zonder station.

Nu alleen nog gaan zoeken waar dat deel is en wat daar dan zoal rondrijdt. Dat zal geen Eurostar zijn denk ik zo.
Zal dan dus op zoek moeten naar wat Ponden om uit te gaan geven.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2518 Gepost op: 25 juni 2017, 22:14:46 »
Kijk hier maar eens.
Daar staat wel het nodige en op streetview kun je zien hoe het eruit ziet.

Leen.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2519 Gepost op: 25 juni 2017, 23:04:11 »
Leen, dat ligt in de US of de A.... in Michigan om precies te zijn. Daar zitten veel Nederlandse invloeden, onder andere een groot aantal nazaten uit mijn familie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk