Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door Arjan6511
Vandaag om 15:49:44
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door Magic
Vandaag om 15:45:38
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 15:40:34
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Ronald Halma
Vandaag om 15:23:38
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:14:21
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 15:13:34
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Bert55
Vandaag om 15:04:46
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:58:59
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door C_Jabaaij
Vandaag om 13:31:51
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door RhB-Mikey
Vandaag om 12:52:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 668170 keer)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6172
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2535 Gepost op: 30 juli 2017, 22:38:29 »
Die gaatjes in het onderbord komen toch niet door het gebruik van de pin-ijzertjes? :laugh:
Kan het water on ieder geval door heen draineren, geen natte voeten dus.

Hozen? Vandaag hier slechts een paar kleine buitjes.
Mooie baan.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2536 Gepost op: 30 juli 2017, 23:45:53 »
Hey Rob,

Er zit wel een lekkere flow in die spoortjes. Ziet er netjes uit.  (y)

Werner

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2537 Gepost op: 02 augustus 2017, 08:45:21 »
Ik ben altijd jaloers op mensen die het geduld hebben om zelf hun track te bouwen. Dat gaat mij niet lukken! :) Ga je dat ook met de wissels doen Rob? Ik vind het heel knap! De flow ziet er prima uit zo. Dit wordt weer een mooie bak.
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2538 Gepost op: 03 augustus 2017, 08:14:31 »
Dank voor de reacties. Het tempo begint er nu in te komen. Gisteravond begonnen met het solderen van de draadjes aan de stukken rails en de wissels. Vanavond mee verder.

@Ed,
Ik wil zeker een keer ook mijn eigen wissels gaan bouwen, maar op dit moment leek het me nog een beetje een waagstuk om dat nu op deze bak te gaan doen. Bovendien staat er nu flink druk op voor Eurospoor en vrees ik dat ik er niet genoeg tijd voor heb. Het grote voordeel lijkt me dat je nog betere "flow" in je track kunt leggen, maar voorlopig doe ik het nog even met de standaard Peco finescale wissels.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2539 Gepost op: 03 augustus 2017, 11:04:59 »
Rob,
Je hebt groot gelijk. Bovendien, Peco heeft zulke mooi verlopende wissels tegenwoordig dat zelfbouw, afgezien van de bielsafstand waar Leen ooit over schreef, bijna niet meer loont. En..... het sporenplan op jouw bak ziet er gewoon goed uit! :)
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2540 Gepost op: 04 augustus 2017, 19:06:08 »
Gisteravond en zo net alle stukken rails van draadjes voorzien, de Peco wissels meteen extra bedraad zoals dat aangeraden wordt https://www.youtube.com/watch?v=zDCOqTu6NQ4&list=PLce0M-v2IXoTfykoBT0BPeN_bIXnnHwI3.



Volgende stap wordt het wegwerken (dat wil zeggen "inbouwen") van de magneten voor het ontkoppelen van de Kadees. Dat ga ik eerst testen met een vergelijking tussen de originele Kadee magneten en de magneten voor de Sprat and Winkle koppelingen. Die laatste zijn beduidend kleiner. Resultaten zal ik hier weer posten.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2541 Gepost op: 11 augustus 2017, 21:22:01 »
Toen ik vorige maand aan Hans vroeg of hij aan mij en Henk een versnelde cursus Mardec wilde geven was hij direct bereid om te komen.
Hij vroeg of wij hem dan misschien ook konden helpen met het begrassen van zijn bak.
Op deze manier hebben wij met zijn drieën vandaag een heel prettige en vruchtbare bouwdag gehad. Het is altijd fijn als je iets van elkaar geleerd hebt.  (y)
OK, de techniek werkte weer eens niet altijd mee, maar dat zijn we onderhand wel gewend.
Maar uiteindelijk werkten de servo's in de testconfiguratie wel en we hebben een idee waardoor het met de centrale niet werkte (in het begin Z21 ingegeven i.p.v. de DR5000 in de opstelling en dat was voor ons lastig te corrigeren). Henk kijkt morgen of het met zijn z21 wel werkt.
Henk en ik zijn nu een stap verder om onze wissels met Mardec en Arduino's aan te sturen (we snappen nu ook iets van waar het mis kan gaan) en Hans kan nu zijn bak verder begrassen.
We hebben afgesproken om over een maand weer zo'n bouwdag te houden.

Aan de slag met de proefopstelling:


Sja, wat nu??  ???


De Arduino en de Mardec:


Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2017, 21:24:50 door St00mboy »

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2542 Gepost op: 11 augustus 2017, 21:40:39 »
Goed bezig  (y)
Ik zie dat René steeds meer van zijn ruimte moet inleveren ;D

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2543 Gepost op: 11 augustus 2017, 21:55:36 »
Ik heb een afspraak met René.
Na Eurospoor verandert alles.....  :-\

Leen.

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2544 Gepost op: 11 augustus 2017, 21:58:35 »
Dan neem je de hele ruimte over  :laugh: :laugh: :laugh:

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2546 Gepost op: 11 augustus 2017, 22:02:54 »
@Rob
Ik mocht het willen....
Nee, maar als we ons netjes gedragen, dan mogen we misschien daarna in voorkomende gevallen ook nog van de ruimte gebruik maken.

Leen.


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2547 Gepost op: 27 augustus 2017, 21:24:09 »
In onze baan maken wij gebruik van schuiflasjes om de sporen van onze modules aan elkaar te maken. De schuiflasjes zijn gemaakt van metalen raillasjes en laten de elektriciteit gewoon door. Op rijdagen werkt onze baan tegenwoordig met 2 of 3 elektrisch gescheiden secties. Daarvoor hebben we in een paar stukken baan een elektrische sectiescheiding aangebracht. Maar tussen de bakken in kunnen we op dit moment nog geen sectiescheiding aanbrengen, want we hebben daarvoor geen spullen....

Ik heb al een paar keer een poging gedaan om een geïsoleerd schuiflasje te maken, maar die zijn tot nu toe nog niet gebruikt.
De eerste poging was een biels met daarop geplakt de isolassen van Peco, en daarna die van Tillig. Die dingen zijn echter van nylon en we hebben het niet goed aan elkaar geplakt gekregen.  >:(
De tweede poging was met dank aan Hans en Mitchell een 3D-geprint schuiflasje, maar dat bleek te groot en breekbaar en het lichtte de flenzen omhoog.
De derde poging was een schuiflas met 2 raillasjes achter elkaar gesoldeerd op een printplaat, waartussen je een isolator schoof, bijv. een stukje plastic.
Dat werkt op zich goed, maar het is veel werk om dat te maken en de las is eigenlijk te groot.

Omdat we volgende week een sectiescheiding tussen twee bakken nodig hebben, heb ik nu een vierde versie bedacht.
Deze versie is met bestaande componenten gemaakt, is klein genoeg en zou goed moeten kunnen werken.
Hier zie je de 2 stukken te koppelen rails:


Op het linker stuk zit een halve nylon isolas van Peco. Het isolatienokje zit er nog op.
Op het rechterstuk zit een schuiflas, gemaakt van 2 stukken op een PCB biels gesoldeerde Schaal 1/SM32-raillas, een grote dus.
De grote raillas is wat uitgebogen en de code 75 lassen passen er nu precies in.
Binnenin deze raillas zit op de rechterhelft  een halve metalen Peco code 75-raillas gesoldeerd, waarmee je de schuiflas over de rail heen en weer kan schuiven.
Ik heb de schuiflas op 2 bielzen van 1,1mm dikte gemaakt. Hiermee is de hoogte incl. rail 3,8mm. Peco code 75 is 4mm hoog, dus hiermee is de las nog laag genoeg en heeft met 2 bielzen wat extra stevigheid.

Maar nu de actie:
Je moet gewoon eerst altijd een halve isolas op het ene stuk rail schuiven zoals op bovenstaande foto. Daarna schuif je de schuiflas naar links, en dan passen de halve nylon isolassen precies in de grote raillas. Daarmee heb je een gave railverbinding met sectiescheiding gerealiseerd:


Hier zie je het ding wat duidelijker van dichtbij.


Links zie je het halve Peco isolasje en rechts het halve code 75 raillasje in de grote schaal 1/SM32 raillas zitten.

We zullen volgende week zien of het inderdaad allemaal naar wens werkt, maar ik denk zelf dat we er hiermee wel zo'n beetje zijn.
Ik heb er 3 gemaakt, één voor reserve.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2017, 14:19:40 door St00mboy »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8405
  • Nooit uitgeklust....
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2548 Gepost op: 27 augustus 2017, 22:06:49 »
Waarom niet gewoon losse isolatie lasjes gebruiken ipv dit experiment, vraagt hij uit nieuwsgierigheid?

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2549 Gepost op: 27 augustus 2017, 22:51:10 »
De BMB schuiflassen zorgen niet alleen voor een goede stroomdoorvoer, maar ze blijken ook erg goed te functioneren als mechanische verbinding. Ik ben heel benieuwd hoe deze nieuwe lassen zich houden in de praktijk. Ik neem aan dat je komend weekeinde wel een demonstratie geeft in Eindhoven. :)
Door ze bij de bielzen te pakken, heb je overigens meer grip dan met losse lasjes.

Gr, Hans