Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 13:02:32
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 12:42:47
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 12:38:58
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:09:31
Rails roestig verven door Ronald Halma
Vandaag om 12:08:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:04:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Frans loodsje et cetera door Theo Mol
Vandaag om 11:26:18
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 11:25:31
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:50:14
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door 1200blauw
Vandaag om 09:46:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 09:36:05
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:49:53
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 726667 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1665 Gepost op: 19 May 2016, 18:29:30 »
Ik heb ook nog even verder getest met de kleine voedingen van Roco naast de grote.
De beide grote vermelden 15 resp.16 V wisselspanning en geven op de baan ca. 20 V.
Als ik op de rails links en rechts van de isolas mat, dan stond er ca. 1 V op.
Als er een lok overheen reed, dan hoorde ik niks.

De kleine voeding is 18V gelijkspanning, er staat op "18 V DC". Volgens mij is het een soort laptopvoeding, dus ja, hoe ziet de DC er dan in de tijd uit?
Hij geeft ca. 18V op de baan.
Ik heb de kleine voeding samen met een grote op de beide Roco kastjes gehad, dus eerst de grote op de booster en de kleine op de centrale en daarna v.v.
Als ik op de rails links en rechts van de isolas mat, dan gaf de meter ca. 1,5 à 2 V aan.
Ik weet dat de gemeten spanningswaarden in absolute zin niet kloppen, maar het verschil is hier bijna 1 Volt t.o.v. de gemeten waarde met de beide grote voedingen.

Als de Pug vanaf de kleine voeding naar de grote reed, dan hoorde ik heel even een snerpend geluidje: "PIEP":o
Ik vraag me af of dat schadelijk is.  ???
Misschien is het verstandig om de railspanning met een regelbare voeding te effenen.
Ik heb wel zo'n voeding maar die heeft niet de juiste plug.  :-\
Waar kun je losse Rocokastjes-pluggen kopen?

In beide gevallen werkte na het omzetten van de jumpers verder alles 100% onberispelijk en dat met 5 meter RJ10 kabel met een 4-verdeler tussen de kastjes en een dikke kabel van 12 meter plus een meter Roco-kabel richting de ringleiding t.b.v. de Fiddle Yard en de keerlus.
Gisteren was het nog onmogelijk om de boel 100% goed te krijgen, maar nu was het onmogelijk om de loks te laten haperen: HOERA!  (y) (y)
OK, het komt wel door een stomme vaudt, maar het geeft wel vertrouwen om op 4 juni een baan van 25 à 30 meter te kunnen aansturen!  :D

Nu alleen nog het aantal secties. Ik denk minimaal aan:
1 sectie met 3A voeding t.b.v. Keerlus 1 plus de FY.
1 sectie met 3A voeding t.b.v.  Keerlus 2 plus een stel bakken.
1 sectie met 2A voeding t.b.v. de overige bakken.
Misschien een beter idee?
Kom maar op hoor.

Eigenlijk wil ik ook nog een sectie met een Roco 10758 4-polige verdelerkabel aansluiten.
We moeten maar even kijken hoeveel secties we tegen 4 juni willen maken, maar dat wel van tevoren een beetje plannen.
Alles 100% plannen kan niet, want ik weet niet of we de 10 bakken in de ruimte kunnen krijgen. Dat is centimeterwerk en misschien blokkeren we dan de ingang.

Dan nog even dit:
Normaal schijn je 3 boosters op je centrale te mogen aansluiten, maar zou je met deze verdeler misschien 4 boosters op je centrale kunnen aansluiten?:
http://www.ebay.de/itm/ROCO-oder-Fleischmann-Digitalverstarker-als-Booster-Benutzen-/251573941770?hash=item3a92f9b60a:g:~yoAAOSw0vBUh84I

In de tekst staat:
Citaat
Anwendung: schließen Sie diesen Verteiler an Ihren Digitalverstärker 10764 oder an die multiZENTRALE, multiZENTRALEpro oder Z21 an. Sie können dann bis zu 4 Digitalverstärker oder Booster (10764/10765) anschließen, die dann jeweils weitere 3A für weitere Gleisabschnitte bereit stellen. Jedes angeschlossene Gerät wird also automatisch zu einem Booster.

Vrij vertaald staat daar dat je met die verdeler gerust 4 boosters op de centrale kan aansluiten.
Dus eigenlijk wel lullig dat ze er dan op de foto maar 3 aangesloten hebben.  :-\

Als we om welke reden dan ook geen 4 boosters op de verdeler kunnen aansluiten, dan moeten we ook de z21 gebruiken als we 4 secties willen maken.
Ik heb trouwens nog niet gekeken wat er bij het aansluiten van 4 boosters kan gebeuren.
Worden alle loks dan misschien ineens stoomloks?  ;D
Weet iemand dat?

Leen.

P.S. Morgen verder testen met de z21.
« Laatst bewerkt op: 20 May 2016, 22:52:24 door St00mboy »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #1666 Gepost op: 19 May 2016, 21:17:30 »
Bedankt Leen dat je toch je fout hebt willen delen. Ik maak ook wel eens fouten, maar die vergeet ik altijd nadat ze zijn opgelost. ::)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1667 Gepost op: 19 May 2016, 21:22:55 »
Graag gedaan Klaas.

Leen.

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #1668 Gepost op: 19 May 2016, 23:51:42 »
Misschien een beter idee?
Kom maar op hoor.

Fijn dat de eerste keerlus nu werkt. Volgens mij kunnen we volstaan met twee secties:
1 sectie met 3A voeding t.b.v.  Keerlus 2 plus een alle bakken.

Werner

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #1669 Gepost op: 20 May 2016, 08:32:27 »
Hallo Leen,

Gewoon een jumper-foutje. Dat kan gebeuren.  :) In ieder geval is de oplossing zeer eenvoudig en is niet meer aan de hand. Bedankt voor de terugmelding  (y)

Als de Pug vanaf de kleine voeding naar de grote reed, dan hoorde ik heel even een snerpend geluidje: "PIEP":o Ik vraag me af of dat schadelijk is.  ???

Tja, ik zou gewoon met alleen de twee grote voedingen aan de baan zetten. Dan heb je 6,4A voor je baan beschikbaar. Ik weet niet met hoeveel treinen je wil gaan rijden maar dat lijkt mij meer als voldoende.

Misschien is het verstandig om de railspanning met een regelbare voeding te effenen.
Ik heb wel zo'n voeding maar die heeft niet de juiste plug.  :-\ Waar kun je losse Rocokastjes-pluggen kopen?

Ik zou er geen extra moeite insteken als je weet dat je 6,4A op de baan kan zetten.

Misschien een beter idee?  Kom maar op hoor.

Ja, net al werner al aangeeft: Verdeel de baan in twee secties. Meer zal je niet nodig hebben. Hoeveel treinen rijden gemiddeld op de baan? Daar moet je naar kijken. Treinen die stil staan nemen niet zo heelveel spanning op. Dan verdeel je de baan zo dat iedere versterker ongeveer een zelfde aantal rijdende treinen heeft.

Dan nog even dit: Normaal schijn je 3 boosters op je centrale te mogen aansluiten, maar zou je met deze verdeler misschien 4 boosters op je centrale kunnen aansluiten?:

Het DCC-signaal moet goed genoeg blijven om versterkt te kunnen worden. Roco zal met een marge bepaald hebben dat na 3 - 4 versterkers het signaal vanuit de eerste versterker te zwak is om te versterken. Roco geeft aan dat je dan een remgenerator 10779 er tussen kan zetten. Bij drie versterkers zet je bijna 10A op de baan, daar kan je veel treinen mee laten rijden.

Ik heb trouwens nog niet gekeken wat er bij het aansluiten van 4 boosters kan gebeuren. Worden alle loks dan misschien ineens stoomloks?  ;D Weet iemand dat?

Helemaal niets met de loks. De lok staat gewoon in een sectie van maxmiaal 3,2A. Zie de opmerking over het DCC-signaal

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1670 Gepost op: 20 May 2016, 11:21:05 »
Heel erg bedankt voor jullie meedenken en waardevolle suggesties.  (y)

Nu ik bezig ben wil ik graag weten wat er met ons netwerkje mogelijk is en waar de grenzen liggen. Dat merk je misschien wel een beetje.
Het lijkt mij nuttig om het netwerkje alvast een beetje op de groei te bouwen met meer secties, zodat we evt. problemen nu kunnen oplossen i.p.v. op een rijdag.
Het is ook mooi als we alvast weten wat we moeten doen als we t.z.t. weer willen uitbreiden.

Maar we kunnen op 4 juni uiteraard met 2 secties beginnen. Dat is de m.i. een oplossing zonder enig risico en het is met 6,4 A al een hele stap vooruit t.o.v. de 2A van De Meern.
Het is bovendien verstandig om dat te doen.  :angel:
De onderbreking zit al op de FY ingebouwd en ik hoef alleen nog maar een lange Railkabel te maken.
Ik kan natuurlijk nog wel de componenten achter de hand houden om binnen 5 minuten naar 3 secties te kunnen uitbreiden.

Ronald, bij jouw opmerking over de verzwakking van het DCC signaal bedoel je waarschijnlijk het signaalverlies door de RJ10 kabels en de verdelers onderweg.
En dat er daarna, ook na versterking, geen sprake meer is van een duidelijk herkenbaar betrouwbaar etc. digitaal signaal. Klopt dat?

Ik zou wel graag nog verder willen experimenteren, vooral nu de opstelling opgebouwd is. Wat me nu bezighoudt is, dat ik zou willen weten wat er gebeurt als ik i.p.v. de kleine 18V Roco voeding een 19V 5A laptopvoeding op het 10764 kastje aansluit. Wordt de railspanning dan ca. 1V hoger en meet ik dan ca. 19V? Kan ik dan nog steeds gewoon probleemloos rijden? Hoor ik het piepje nog?
Heeft iemand wel eens een zware 19V laptopvoeding aangesloten op het Roco 10764 kastje?

Tot slot moet de tweede keerlus uit Nunspeet nog hierheen komen. Wie?

Leen.

« Laatst bewerkt op: 20 May 2016, 22:55:03 door St00mboy »

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #1671 Gepost op: 20 May 2016, 12:04:14 »
Leen,

Dat zou ik kunnen doen... Ik ben volgende week donderdag vrij.....

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1672 Gepost op: 20 May 2016, 17:14:32 »
Heel graag, Michael.  (y)
Dan kan die ook getest worden.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1673 Gepost op: 20 May 2016, 17:42:38 »
Vanmiddag getest met de z21 met daarachter een 4-verdeler met daarop aangesloten twee 10764 boosters:

Eén keer was de internetverbinding weg in de app. Het rode kruisje was op de tablet zichtbaar rechtsboven in het scherm, terwijl de tablet gewoon aangaf verbonden te zijn met het netwerk.
Dat is lastig want dan kun je de loks niet meer besturen en die rijden dan als runaway loks gewoon door.
Geen idee of alle deelnemers er op zo'n moment last van gehad zouden hebben, maar het zou kunnen.
Een oplossing daarvoor is om in zo'n geval op een Multimuis de STOP-knop in te drukken en de boel even te resetten.
Het lijkt me zinnig om in de "U" van onze baan 3 muizen op te hangen om hierin te voorzien.

Verder probleemloos getest. De gisteren gemeten spanningen op de rails waren vandaag weer allemaal anders, dus ik geloof het allemaal wel met de diverse Roco voedingen.
Op een gegeven moment mat ik 5V verschil bij de sectieovergang, maar de lok ging er probleemloos overheen.
Ik heb ontdekt dat Roco voedingen bij Wah Hing in China laat maken en die maakt veel OEM voedingen.
Waarom een Roco 18V 3A schakelende voeding dan overal €80,00 moet kosten is me een raadsel. Zal het zo'n heel bijzonder apparaat zijn?
Ik kan op dit moment mijn 19V laptopvoedingen weer eens niet vinden - dat heb je als je veel zooi hebt en vooral met iets wat je al een jaar niet gebruikt heb  ::) - maar ga het er gelijk mee proberen zodra ik ze weer heb.
Als er daarna een kastje in rook opgaat, dan vraag ik hier wel hoe ik dat moet repareren. Hopelijk legt een milieubewust forumlid me dan uit hoe dat moet. ;)

Overigens worden de Roco Multimuizen en de kastjes steeds duurder. De tijd dat het 10764 kastje voor een tientje te koop lag is voorbij. In het voorjaar kocht ik er nog een voor €17,50, maar nu begint het bij €30,00.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 May 2016, 18:00:30 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1674 Gepost op: 20 May 2016, 18:22:04 »
Ik heb op dit moment Henk aan de telefoon en hij gaat proberen om voor de Zesde BMB-rijdag op 20 augustus een locatie te vinden.
Na alle reacties en niet-reacties op de datumprikker staat tot nu toe 20 augustus als de favoriete Rijdag bovenaan.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 May 2016, 22:06:40 door St00mboy »

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #1675 Gepost op: 20 May 2016, 18:22:33 »
Heel graag, Michael.  (y)
Dan kan die ook getest worden.

Leen.

Leen,

Regel maar ik rij wel...

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1676 Gepost op: 20 May 2016, 19:15:50 »
Prima, ik zal aan Henk vragen of hij het ophalen met jou regelt en ik ben dan bij jouw aankomst met thee of koffie aanwezig bij René in de werkplaats.

Leen.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #1677 Gepost op: 20 May 2016, 19:49:35 »
Op een gegeven moment mat ik 5V verschil bij de sectieovergang, maar de lok ging er probleemloos overheen.
Leen,

Gisteren schreef je ook al over de metingen over de boosterovergang. Het is me niet duidelijk wat je verwacht van deze metingen.

De Roco boostersectie's zijn volledig gescheiden van elkaar. Beide railsstaven zijn geisoleerd. Tussen de boosterkringen is dus geen enkele verbinding, in tegenstelling tot systemen met een zogenaamde Common Ground.

Wat jij nu meet is volgens mij een willekeurige waarde, wellicht zelfs afhankelijk van de multimeter die je gebruikt. Ik denk dat je geen enkele conclusie kunt trekken aan de waarde. En dus ook geen enkel oordeel over de gebruikte voedingen van de Roco versterkers.

Ronald, bij jouw opmerking over de verzwakking van het DCC signaal bedoel je waarschijnlijk het signaalverlies door de RJ10kabels en de verdelers onderweg.
Verzwakking door kabels en verdelers speelt zeker een rol. Maar je vergeet een belangrijke factor. Iedere 10764 die je als booster aansluit, verbruikt ook DCC signaal. Het kastje werkt als versterker, maar 'consumeert' wel wat DCC vermogen om te kunnen werken.
En dat is de reden dat je bij 3 boosters ongeveer het maximaal beschikbare vermogen op de booster-uitgang van de primaire versterker hebt bereikt. Alle boosters hangen, doorgelust of gesplitst, immers aan de eerste versterker. Overigens is dat niet zozeer DCC=signaal maar booster-signaal.

Sander

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1678 Gepost op: 20 May 2016, 19:56:31 »
Bedankt Sander voor je opmerking.
De gemeten waardes kun je wat mij betreft zeker met een korrel zout nemen, maar ik probeer alert te zijn op wat er op de boosterovergangen gebeurt.
Daar staat op een gegeven moment een lok stroom op te nemen van 2 boosters en ik weet niet wat er dan mee gebeurt.
Dat piepje van gisteren beviel me niet zo, maar vandaag hoorde ik op dezelfde overgang niets.
Stel dat ik een lok stilzet op de boosterovergang, wat gebeurt er dan?  ???

We houden het bij de BMB nu op 2 of misschien 3 boosters, dat zou genoeg moeten zijn.

Leen.

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #1679 Gepost op: 20 May 2016, 23:02:42 »
Zo, na al dat DCC en elektronica-geweld hier maar weer eens een berichtje van mij.
Eerlijk gezegd loop ik een beetje op mijn tandvlees. Maar het werk voor de scholen zit erop.
Zondag gaan we opbouwen, en vanaf maandag t/m vrijdag kunnen bezoekers aan de Dutch Technology Week het werk van de kinderen bewonderen.

Maar ook jullie kunnen ervan meegenieten. Op 4 juni breng ik een van de scholenbakken mee: Pr8erdam. Het oorspronkelijke plan was om de "puzzelstukken" van de school te verwijderen, en te vervangen door een OO-scenery. Maar ivm de manifestatie "150 sporen in Best" begin juli, moeten de bakken nog even in de huidige toestand blijven.

Grzz, Hans