Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
Vandaag om 22:45:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:41:27
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 22:38:14
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Ronald Halma
Vandaag om 22:31:25
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 22:15:51
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 22:03:42
Rails roestig verven door Ronald69
Vandaag om 21:48:54
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:32:08
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:31:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:10:37
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 726434 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1680 Gepost op: 20 May 2016, 23:06:26 »
Hans, doe jij op 20 augustus mee met de rijdag?

Leen.

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #1681 Gepost op: 20 May 2016, 23:11:03 »
@Leen,

Hoogstwaarschijnlijk niet ivm vakantie.

Grzz, Hans

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1682 Gepost op: 22 May 2016, 21:01:57 »
Volgende week zaterdag 4 juni houden we alweer onze 5e BMB-Rijdag, deze keer in Breda.
Ik heb met eigenaar Leo afgesproken dat we er rond 9h30 zullen zijn en dat we zelf onze spullen, koffie, koek, brood etc. zullen meenemen.
Als we gelijk gaan bouwen dan zou de baan rond 11h30 in bedrijf moeten kunnen zijn.

We gaan de baan deze keer in de U-vorm uit post # 1585 opstellen.
Dan lopen we in het midden rond en rijden de treinen lekker om ons heen.
We zijn er zo te zien allemaal en we krijgen ook bezoek.
We moeten maar even kijken hoeveel bakken we kwijt kunnen. Als ze niet alle 10 in de baan passen dan ruilen we er 's middags een paar om, zodat wel iedereen aan de beurt komt.
Forumlid Dutch heeft aangegeven belangstelling te hebben om te komen kijken. Verder komen Jelle (Pinkelpa) en Gerard (Geer63). Ik heb helaas afzeggingen van merlin674 en Tanks + Treinen.
De vrouw van Leo is onderwijzeres en er komen misschien ook nog een paar kinderen en andere belangstellenden kijken.
Bedenk s.v.p. dat het goed is voor de continuïteit van onze hobby als er kinderen zijn die er belangstelling voor hebben.  (y)

Nog even het volgende over de technische problemen van de vorige rijdag in De Meern:
1) We gaan nu bijna 9A max. vermogen op de baan zetten tegen 2A de vorige keer. Het haperen op de tweede (achterste in de De Meern) keerlus kan ik pas na a.s. donderdag testen, het haperen op de eerste (voorste) keerlus behoort nu tot het verleden.
2) De oorzaak van de ontsporingen zijn als het goed is door de deelnemers weggenomen. We gaan het zien.......  ;)
3) T.b.v. het onverklaarbare uitvallen van het netwerk van de z21 hangen we nu een paar multimuizen op. Als je soms ineens merkt dat je lok niet meer reageert en je ziet rechtsbovenin het scherm het rode kruisje, dan druk je bij een van de muizen gelijk op de "STOP" knop. Dit schijnt soms voor te komen.... :-\ We moeten wel bijhouden hoe vaak dat gebeurt en of het gelijktijdig op het 2,8 MHz en op het 5MHz netwerk gebeurt.
4) De schroefkoppen tussen de rails kunnen af en toe nog steeds voor problemen zorgen. Het is de bedoeling om de schroeven de komende tijd te verwijderen en de rails vast te maken met Peco spijkertjes en plaklijm. Werner heeft dat op de FY al gedaan. Maar het is echter niet in een paar dagen gepiept en voor de komende rijdag van 4 juni zal het zeker niet gereed zijn. Let er dus s.v.p. op dat je koppelingen, vooral je Kadees, op de juiste hoogte hangen.
5) De eerder per email gemelde kleine technische problemen zijn of worden opgelost.

Dus als het goed is zijn alle oude problemen op 4 juni hiermee achter de rug en kunnen we nu weer verse nieuwe verwachten. Kom maar op!!!  (y)

Willen alle deelnemers s.v.p. allemaal hun lokgegevens tijdig aan Werner doorgeven, zodat hij ze weer van tevoren in de z21-app kan zetten?
Iedereen wordt weer geacht zijn tablet of smartfoon mee te nemen met de Z21-app erop, zodat de loks daarmee bestuurd kunnen worden.
Inmiddels wordt er alweer gewerkt aan de Zesde en Zevende BMB-Rijdag.

Deze 4 juni gaat bij de BMB de Historie in als De Eerste Historische BMB-Dag: het is het eerste optreden van Hans zijn SR-bak!  (y)
Dat moet wel op gepaste wijze gevierd worden, lijkt me.  :P

Ik ga morgen naar Eindhoven om bij de Dutch Technology Week te kijken naar het resultaat van het Scholenproject van de EMV.
Ik vind dit echt heel bijzonder en ben heel benieuwd wat daar te zien zal zijn.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 23 May 2016, 21:36:53 door St00mboy »

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #1683 Gepost op: 22 May 2016, 21:32:34 »
De vrouw van Leo is onderwijzeres en er komen misschien ook nog een paar kinderen en andere belangstellenden kijken.
Bedenk s.v.p. dat het goed is voor onze hobby als er kinderen zijn die er belangstelling voor hebben.  (y)

Een reden temeer om Pr8erdam mee te nemen.
Kunnen we meteen alle ins-en-outs uitleggen van het project "Kijken, leren, spelen ... en maken". :)
Dus voor alle duidelijkheid... Niks SR-bak!

Grzz, Hans
« Laatst bewerkt op: 22 May 2016, 21:34:08 door Hans van de Burgt »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1684 Gepost op: 22 May 2016, 21:37:43 »
Ik weet niet of er kinderen komen, maar het zou kunnen.

Voor zo'n ins- en outs uitleg kunnen we beter van tevoren in overleg een ander soort rijdag plannen met Pr8erdam, niks mis mee.
Maar neem jij op 4 juni eerst nou maar gewoon je eigen bak maar eens mee en maak de Historische BMB-dag compleet met champagne o.i.d. of anders maar gewoon met koffie met appeltaart.  :P

Hoezo niks SR-bak?
Ben je nu ook van de GWR?  ???

Leen.
« Laatst bewerkt op: 22 May 2016, 22:12:52 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1685 Gepost op: 23 May 2016, 22:59:43 »
Vandaag ben ik in Eindhoven bij de EMV op bezoek geweest:
http://www.dutchtechnologyweek.com/nl/events/kijken-spelen-leren-%E2%80%A6-en-maken

Zij hadden daar de modulebakken van het scholenproject opgesteld staan in het kader van de Dutch Technology Week.
Hierbij een indruk van hoe zo'n door kinderen gemaakte bak er uitziet:

Nee, het zijn geen gebouwde kitjes, ze hebben alles zelf gemaakt!  (y)
Verdere informatie hierover vind je in een ander topic:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66984.105.html#lastPost

Ik houd het hier even bij de bakken die, hoewel niet hetzelfde geconstructueerd, qua uiterlijk min of meer gelijk zijn aan onze BMB-bakken..
Er stonden er 4 in de bekende ovaalvormige rug-aan-rug opstelling.

De EMV had de bakken heel strak en professioneel opgesteld, ik zou willen zeggen: op bedrijfsbeursniveau.  (y)
De opstelling zag er keurig uit: geen rotzooi onder de bakken, de poten waren ook geverfd en de enige storende draad was de gele ringleiding onder onze bogen.
Het is een soort referentie: dat het er zo mooi uitziet moet bij de BMB dus ook mogelijk zijn.

De bakken waren beschilderd in de BMB-clubkleuren. Dit is de eerste keer dat ik deze kleur in een volledige opstelling mocht bewonderen.
Hier lijkt hij wat lichter:

en hier wat donkerder:

De kleur doet heel rustig aan en leidt niet af van de inhoud van de bak.

Ook de poten zijn geverfd en dat ziet er gelijk netjes verzorgd uit:

Natuurlijk hoef je met een rok je poten niet te verven, maar die hebben we nog niet en die is ook duurder.
Overigens heeft een rok wel de voorkeur op een openbare beurs, waar iedereen, ook gespuis, je spullen onder de bak kan zien liggen.

Aan een van de bakken hangt een blad op met de sponsors.
Daar staan zowaar een paar bekende bij:

De EMV gebruikt onze bogen voor dit project en we mogen ook trots zijn op ons forum!  (y)

Hier zie je onze bogen, zoals we die op de Rijdag bij de EMV gebruikt hebben:

Met de zijplaat naast de bak komt de boog een stuk mooier uit. Ik zou alleen nog graag een grijze plank tussen de zijplaat en de puntbak willen zien. Dan creëer je een soort afscherming en ziet het er eigenlijk perfect uit.
Je ziet op de foto ook de lelijke gele ringleiding hangen, dat is eigenlijk het enige storende element. Ik ben al met Werner in overleg over hoe die verwijderd kan worden. Dan kunnen we hem mooi onder de grote boogbakken gebruiken, waar hij niet opvalt.  ;)

Natuurlijk werd er niet met Brits materieel gereden:

Maar daar werd wel door Hans aan geknutseld:

En bepaalde zaken gaan via de laptop, zoals het instellen van de Arduino door Ruud:

Ik heb daar een heel gezellige paar uren doorgebracht en, nogmaals,  was onder de indruk van de strakke opstelling die daar stond.
Ik heb ook met Jelle (pinkelpa) gesproken, die evenals Gerard (geer63) op 4 juni op onze rijdag komt en met Paul, die het schilderwerk had verzorgd.

Tot slot ben ik met de LNER weer naar huis gegaan  ;):

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 May 2016, 10:16:48 door St00mboy »

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #1686 Gepost op: 23 May 2016, 23:10:29 »
Knap! die samenwerking.  (y) Goeie promo om jongeren voor het modelspoorgebeuren warm te maken!

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1687 Gepost op: 24 May 2016, 10:59:12 »
Aan alle BMB-deelnemers,

Wie vindt het ook een goed idee om onze baan tijdens de komende rijdagen op passende wijze op te tuigen?:
https://www.youtube.com/watch?v=YK9s1XVpN7Q&feature=youtu.be

http://cpc.farnell.com/celebration-party-products

http://www.footballflags.co.uk/england-feather-flags.html

Graag jullie reactie.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 May 2016, 11:15:33 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1688 Gepost op: 24 May 2016, 17:51:37 »
Leuk, vandaag even een spoorplankje gemaakt van 1m05 voor een dubbelspoortje.

Ik heb uitgerekend dat er volgende week in onze opstelling in de korte poot van de "U", dus voor de toegangsdeur, 2 bakken en 2 bogen zonder speling klem tussen de muren kunnen staan maar dan versperren we waarschijnlijk onze toegang en je kan er aan de zijkant ook niet meer langs lopen. Daarom staat er op de tekening maar één bak getekend. Het lijkt me nl. verstandig, om vanaf de deur een looppad vrij te houden, zodat je om de kortere lange poot van de "U" heen naar het "plein" kan lopen.
Met de plank van 1m05 hou je daarvoor niet alleen ca. 80 cm vrij, je zorgt t.o.v. de tekening ook voor 1 meter extra ruimte op het gezellige "plein" met Engelse vlaggen en parasols waar we met zijn allen zijn.
Bovendien kun je makkelijk onder de plank doorkruipen als het nodig mocht zijn.

De spoorplank kan aan één kant aan een bak bevestigd worden met een bracket wat ik vanmiddag gemaakt heb (ik heb er 2 gemaakt).
Ik moet nog wel even kijken hoe ik hem aan de andere kant secuur aan de kwartboog bevestig, want met een bracket gaat dat niet.
Ik denk dat ik hem aan die kant op een poot ga zetten met een opzetstuk erop, net als in de keerlussen:

Als we het opzetstuk aan de onderkant met een zgroeffie aan de boog en de plank vastschroeven dan zou het moeten kunnen.
Met een puntbak zoals op de foto's hierboven in Eindhoven zou het ook moeten kunnen, maar dan kun je er minder goed langs als je er onderdoor kruipt.
Ik zal het zo goed mogelijk voorbereiden, maar voor de ultieme bevestiging aan de boog moeten we volgende week ter plekke maar even kijken, want ik heb de bogen niet hier.

Op de nieuwe spoorplank gebruik ik de rails als bus, ik ga er geen ringleiding onder maken, omdat het 4 solide stukken aan elkaar gesoldeerde rail betreft. Een extra bus biedt daar niets extra's en hangt alleen maar in de weg.
Ik soldeer aan weerszijden een stukje ringleiding aan de printplaat en maak daar een ST16 plug aan. De ST16's worden met de belendende bakken verbonden, zodat de ringleiding ononderbroken is en voldoende capaciteit heeft.
Nee, we vertrouwen niet op de raillasjes en dat kan op deze manier ook.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 May 2016, 19:32:30 door St00mboy »

Derailed

• Offline Offline
« Reactie #1689 Gepost op: 25 May 2016, 14:41:29 »
Een reden temeer om Pr8erdam mee te nemen.
Kunnen we meteen alle ins-en-outs uitleggen van het project "Kijken, leren, spelen ... en maken". :)
Dus voor alle duidelijkheid... Niks SR-bak!

Grzz, Hans

Hans wel de Britse bak meenemen het is een BMB feestje. Pr8erdam kan je gerust meenemen om te laten zien, maar past niet in het BMB concept.  :police:

Henk.
« Laatst bewerkt op: 29 May 2016, 00:42:12 door Bert van Gelder »
Mvg Henk.

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #1690 Gepost op: 25 May 2016, 22:09:48 »
Ok, ik ben er weer, hartstikke druk geweest privé en met het winkeltje, maar nu alles op de rit. Even bijgelezen - en ik kijk uit naar 4 juni  (y)
Vanaf vandaag weer lekker aan het bouwen!

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #1691 Gepost op: 26 May 2016, 10:48:46 »
***Dienstmededeling***
Voor de BMB'ers en andere bezoekers volgende week zaterdag. Willen jullie uiterlijk woensdag doorgeven welke loks/treinstellen jullie meenemen? Dan kan ik ze in de Z21 app zetten. Je kunt ze per mail of PM doorgeven. Degenen die soundloks willen meenemen, graag ook een lijst met de verschillende functies meesturen. Ik zal mijn best doen om ze er allemaal in te zetten.
***Einde dienstmededeling***

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1692 Gepost op: 26 May 2016, 22:14:28 »
Met dank aan Michael is zojuist de tweede keerlus uit Nunspeet hier aangekomen. Hij is vanwege de files 3 uur onderweg geweest.
Morgen ga ik ermee aan de gang.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 26 May 2016, 23:16:51 door St00mboy »

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #1693 Gepost op: 26 May 2016, 22:17:30 »
Succes  (y)

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1694 Gepost op: 26 May 2016, 23:27:33 »
René heeft mijn bak in onze nieuwe clubkleur geschilderd.
Hij is nu dus niet meer zwart.

Leen.