Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Intermittende kortsluiting door Tjalling
Vandaag om 18:45:32
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door Eenerspoor
Vandaag om 18:45:10
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:37:21
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:31:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 18:16:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 17:52:45
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:27:35
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 12:24:48
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 726376 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1650 Gepost op: 18 May 2016, 10:37:06 »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1651 Gepost op: 18 May 2016, 11:07:39 »
@Ronald
Nee, nog niet. De z21 komt als laatste aan de beurt. Ik ga eerst nog wat meer tests uitvoeren met als doel om het keerlusprobleem op te lossen. Daarna testen met meer loks, secties en voedingen en tot slot met de z21 in de opstelling zoals ik dàn denk dat we die op 4 juni gaan toepassen. Ik ga jouw voorstel om de z21 niet direct op het spoor aan te sluiten zeker toepassen. Ik wil hem liever op zijn eigen voeding laten en hem dan met 3 boosters op de uitgang testen. Ik begrijp dat 3 boosters per uitgang het maximum is, tenzij je weer een extra module koopt die ik niet heb.
Ik heb een boostersplitter voor 4 of 5 boosters van Ebay die ik denk te kunnen gebruiken, maar er komt ook een omgebouwde 10765 booster en ook nog een 4-polige RJ10 splitterkabel van Roco.
Dat wil ik allemaal voor 4 juni getest hebben.

We zijn nu het idee van het rug-aan-rug ovaal een beetje aan het loslaten en gaan met andere opstellingen experimenteren. De reden daarvan is, naast de beschikbare ruimte, ook dat je met een ovaal vanuit elk standpunt slechts de halve baan en de helft van de deelnemers ziet. In Breda gaan we de baan in een "U" opbouwen. Dan sta je zelf in het midden en rijden de treinen lekker overal om je heen. Met een meter of 50 rijlengte lijkt me dat een superervaring.  (y)
Voorwaarde is wel dat de keerlussen goed moeten werken.

Klaas was me hiermee voor, maar op deze pagina staat inderdaad de Dual Frog Juicer die ik als keerlusmodule op deze keerlus gebruik:
http://www.tamvalleydepot.com/products/dccfrogjuicers.html

Daar staat ook dat ik hem in de keerlus in de "4A" stand moet proberen.
De manual staat als pdf ergens op hun website maar ik kan de link niet vinden, wel de manual trouwens via google.
https://www.google.nl/search?q=problem+dual+frog+juicer&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gfe_rd=cr&ei=2II7V-SiCI34-gbbtpKADg#q=dual+frog+juicer+manual

Op de andere keerlus gebruiken we een ander type module, omdat we eerst willen zien welke er foutloos werkt. De DFJ kan, indien hij niet bevalt, evt. ook nog als frog juicer voor 2 wissels gebruikt worden.

De laatste rijdag in De Meern was de eerste keer dat we met keerlussen reden. We hadden toen ook haperingen, maar dat kwam waarschijnlijk ook door het geringe vermogen wat we op de baan hadden staan.
Ik heb trouwens begrepen dat deze Dual frog Juicer een voeding van min. 1,7A ("trip point") nodig heeft om goed te kunnen werken.

Leen.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #1652 Gepost op: 18 May 2016, 11:14:30 »
De manual staat als pdf ergens op hun website maar ik kan de link niet vinden,
Op de site van Tam Valley naar de pagina van de frogjuicers, en dan bijna helemaal naar beneden scrollen. Daar staan 3 links naar pdf's naast elkaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1653 Gepost op: 18 May 2016, 11:26:15 »
OK, bedankt.  (y)

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1654 Gepost op: 18 May 2016, 18:11:05 »
Heel de middag in de 4A stand aan het testen geweest en tòch telkens weer die Kl@!&%$ haperingen.
Ik denk wel dat ik nu voor ca. 90%, of misschien wel meer - dat moet tijdens de rijdag maar blijken - de oplossingen heb.
Achteraf simpel en eenvoudig eigenlijk..... :-[

Leen.

« Laatst bewerkt op: 18 May 2016, 23:26:38 door St00mboy »

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #1655 Gepost op: 18 May 2016, 21:38:24 »
Ha Leen,

Heel de middag in de 4A stand aan het testen geweest en tòch telkens weer die Kl@!&%$ haperingen.

Ik zie geen afstel mogelijkheid zoals bij bijvoorbeeld de Digikeijs keerlusmodule. Het verzetten van de 4A-jumper hoeft volgens de handleiding niet pas als je iets van 5A op de baan zet. Dat doe je niet met de versterker / trafo. Wat je nog kan proberen is de versterker zo dicht mogelijk bij de keerlusmodule aan te sluiten met korte draden naar de baan. Dat kan ook nog wel eens helpen.

Ik denk wel dat ik nu voor 90% of meer - dat moet tijdens de rijdag maar blijken - de oplossingen heb.
Achteraf simpel en eenvoudig eigenlijk..... :-[

Vertel :) Ben benieuwd naar je mogelijke oplossingen.  (y)

Succes!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #1656 Gepost op: 18 May 2016, 22:17:56 »
Leen,
werken jullie met een bus-wire onder de baan met wire droppers? Ik heb dat onder mijn baan liggen met toch zo'n 20 loks en behoorlijk wat verlichte rijtuigen en ik heb geen enkel probleem met de keerlus module. En dat is exact dezelfde die jij op de tweede keerlus hebt. Ik begrijp echt niets van die haperingen. :(
Ed

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1657 Gepost op: 18 May 2016, 22:56:03 »
Wat je nog kan proberen is de versterker zo dicht mogelijk bij de keerlusmodule aan te sluiten met korte draden naar de baan. Dat kan ook nog wel eens helpen.
Vertel :) Ben benieuwd naar je mogelijke oplossingen.  (y)

Ronald, hoe lang zou een RJ10 kabel tussen de boosters mogen zijn?
Als wij een baan hebben van ca. 25 meter lang met aan weerszijden de keerlussen met de modules, dan moet ik RJ10 kabels hebben van minimaal 10 meter. Op dit moment heb ik de booster centraal met een dikke 4mm2 kabel van 12 meter naar de keerlus.

De oplossingen zijn als volgt:
1) De ene keerlusscheiding ligt op een recht stuk, de andere in een bocht. Ik heb het spoor schoongemaakt en rond beide scheidingen zoveel mogelijk elk hobbeltje en oneffenheidje verwijderd en ook de loop van het spoor zo vloeiend mogelijk gemaakt. Met name isolasjes op een biels zorgen voor kleine hobbeltjes. Dat is nu weggesneden zodat het spoor weer iets vlakker ligt.
2) Na het uitvoeren van punt 1 gaat het soms 10 x goed en dan ineens een paar keer mis. Daarom heb ik in de aanvoerkabel van de module een DPDT 2-standen schakelaar gezet. Elke keer als een lok  stopt, en dat is 10 of 15% van het aantal keren dat er een lok door de keerlus heen gaat, kun je de keerlusmodule even met de schakelaar resetten en dan gaat de geit weer vooruit.

Even goed ben ik niet blij met deze oplossingen, want het moet eigenlijk gewoon soepel werken.

O, dat is waar ook, ik heb getest met 2 soundloks: eerst met een 2-8-2 LNER P2 stoomlok met tender en daarna met een grote 1-CoCo-1 Class 45 diesel.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 18 May 2016, 23:10:52 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1658 Gepost op: 18 May 2016, 23:03:58 »
Leen,
werken jullie met een bus-wire onder de baan met wire droppers? Ik heb dat onder mijn baan liggen met toch zo'n 20 loks en behoorlijk wat verlichte rijtuigen en ik heb geen enkel probleem met de keerlus module. En dat is exact dezelfde die jij op de tweede keerlus hebt. Ik begrijp echt niets van die haperingen. :(
Ed

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Ja, we hebben onder de hele baan een ringleiding en ik heb aan elk afzonderlijk stukje rail, hoe klein ook, droppers vastgemaakt. Alleen als 2 stukken rail zoals op de bogen aan elkaar vastgesoldeerd zitten beschouw ik dat als 1 stuk rail.
Met de tweede keerlus waar jouw module op zit ben ik nog niet aan de gang geweest. Die is nu bij Henk en als iemand hem even hierheen brengt dan komt hij snel aan de beurt.
Hoe lang zijn jouw detectiesporen? Ik heb ze een cm of 15 lang gemaakt.
Ik begrijp dat keerlusmodules ehhhh........koppig kunnen zijn, maar ik begrijp ook niet hoe jij geen enkele storing kan hebben en ik een procent of 10 - 15.  ???
In De Meern was je er zelf bij en heb je gezien hoe het gemaakt is. OK, we hadden daar niet genoeg vermogen, maar vandaag staat er op elke sectie een 3 Ampère voeding.

Leen.

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #1659 Gepost op: 19 May 2016, 07:54:40 »
Leen,
Mijn detectiesporen zijn zelfs nog iets korter. Ik geloof zo'n 8 tot 10 centimeter. 15 moet dus lang zat zijn.
Ben wel benieuwd wat het resultaat is als je voldoende vermogen op de baan hebt staan.
Ed

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1660 Gepost op: 19 May 2016, 08:18:04 »
Ja, maar nu is het nog de kwestie van hoe gaan we het netwerk configureren om het vermogen overal op een baan van 25 à 30 meter lengte met goed werkende keerlussen te krijgen.
Het idee was om lange stukken kabel vanaf de booster naar de uiteinden te krijgen om op die manier met niet al te lange RJ10-kabels te kunnen volstaan.

Ik ga nu eerst de "Rail"- kabel van 12 meter er tussenuit halen en ga, zoals Ronald hierboven voorstelde, de booster dichter bij de keerlus zetten:
1) Aangesloten op de FY-bak met de ST-16 aansluiting met een korte kabel op ca. 1m50 vanaf de keerlus.
2) Als dan de keerlus nog niet goed werkt, dan rechtstreeks op de keerlusmodule.

De keerlusmodule ga ik weer in beide standen testen, resp. de 4A en de <4A stand.
Ik verwacht dat we op die manier minstens 4 secties nodig zullen hebben, we zullen zien.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 May 2016, 13:01:55 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1661 Gepost op: 19 May 2016, 13:23:18 »
Thijs heeft vorige week per email naar alle deelnemers een datumprikker gestuurd om te kijken welke dagen zij beschikbaar hebben voor een rijdag in juli of augustus.
Henk is met een locatie bezig, maar die moet eerst weten wanneer de deelnemers kunnen komen.
7 van de 10 deelnemers hebben nu gereageerd.

Op dit moment is 20 augustus koploper.
Als er verder geen reacties komen dan gaan we aan de slag om op 20 augustus een rijdag te organiseren.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1662 Gepost op: 19 May 2016, 15:27:33 »
Champagne!
Alle drie de loks plus een trein rijden nu telkens achter elkaar zonder problemen door de keerlus heen.
Ook met 5 meter RJ10 plus de railkabel van 12 meter.

Nu alleen nog de tweede keerlus testen en het netwerk configureren.

Hoe dat ineens kan?
Sja, gewoon een vaudtje. :-[

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 May 2016, 16:57:45 door St00mboy »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #1663 Gepost op: 19 May 2016, 16:21:45 »
Ben ik toch razend benieuwd hoe dat vaudtje er dan uitzag.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1664 Gepost op: 19 May 2016, 16:55:55 »
Ja, en jij denkt zeker dat ik zo'n stomme vaudt hier neer ga pennen.  ;D

Nou, goed dan.  :-\  Degene die nooit vaudten maakt heeft ook nooit iets geleerd:
Toen de boel op de rijdag in De Meern af en toe haperde ben ik een keer onder de keerlus gedoken om er wat aan te doen. Ik had er toen ik hem eronder schroefde een plastic beschermkapje overheen geschroefd en dat heb ik toen in De Meern losgehaald. Wat ik daar verder precies deed weet ik niet meer. Ik zag dus ineens vanmiddag dat de 3e jumper verkeerd stond: hij stond in de stand dual frog en niet in de stand reverser. Ik vermoed dat ik toen in uiterste nood iets heb willen proberen, temeer daar er niet expliciet op de print staat wat de juiste stand is. Er staat alleen "pair".

Ik had in De Meern de keerlussen pas op de laatste dag af en heb daardoor totaal geen aandacht gehad voor de boosterconfiguratie t.b.v. een baan van >20 meter.
Er stond alleen in het midden de z21 op met een 2A voedinkje en dat gaf met een stuk of 10 treinen op de baan regelmatig onverwachtse effecten. De beide keerlussen voerden daarin de boventoon, deze DFJ iets minder dan de andere.
Gelukkig ging er ook veel goed en het heeft de dag niet verziekt, behalve misschien enigszins voor mij.  :-\

Leen.