Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 02:21:57
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
17 april 2024, 23:45:44
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door GerardvV
17 april 2024, 23:12:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉 door kar
17 april 2024, 22:00:24
Mini baantje `` De visafslag`` door DV modelspoor
17 april 2024, 21:30:36
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
17 april 2024, 20:54:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 666959 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6088
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #975 Gepost op: 27 oktober 2015, 13:44:57 »
Wellicht kunnen we de aanhangwagen van de EMV inzetten.
Zoals zaterdag besproken kunnen de boogbakken in Best opgeslagen worden.

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #976 Gepost op: 27 oktober 2015, 13:56:03 »
Dat is heel mooi en het zou een prima oplossing kunnen zijn (y), maar dan moeten ze wel eerst helemaal compleet afgemonteerd en in oorlogskleuren beschilderd zijn.

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6088
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #977 Gepost op: 27 oktober 2015, 15:47:28 »
... maar dan moeten ze wel eerst helemaal compleet afgemonteerd en in oorlogskleuren beschilderd zijn.

Afgemonteerd lijkt me logisch. Maar oorlogskleuren?
Tussen mat zwart (BNLS) en legergroen (Bevrijdende vleugels), ligt "British green". :)

Grzz, Hans


WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1166
    • Modelspoor Design
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #978 Gepost op: 27 oktober 2015, 16:29:53 »
Programmeerspoor is wel een goede optie, zoals Werner al aangeeft. Dat mis ik wel op de BNLS baan. Dat is een verbeterpuntje voor de keerlusbakken.

Zeker niet in mijn Blackbox gekeken afgelopen Eurospoor?? ;D ;D

Voor zowel N als H0 een programmeer spoor aangelegd van +/- 60 centimeter.

Gr,

Wesley
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #979 Gepost op: 27 oktober 2015, 16:59:29 »
Er komen een hoop goede suggesties voorbij. Eens kijken of we die kunnen verwerken.

We hebben alleen nog maar een opzet en een globale kostenraming.
Als je die wilt realiseren moet je investeerders hebben.

Crowdfunding!  :)

Laten we eerst even tot een goed ontwerp komen. Daarna kunnen we ons druk gaan maken over financiering en dergelijke. Natuurlijk wel een beetje het aantal wissels in de gaten houden.

Groeten,
Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #980 Gepost op: 27 oktober 2015, 17:29:45 »
@Werner
In principe denk ik dat er aan jouw ontwerp t.a.v het schaduwstation niet veel te verbeteren valt.
Misschien zijn er nog wat details te wijzigen of in te vullen - wel of geen losse sporen en zo - maar we zouden hem nu al zo op de begroting kunnen zetten.
T.a.v. de opstel- en afrijsporen is het een ander verhaal.
Wij hebben niet van die grote keerlusbakken als de forumbaan en dus hebben we gewoon minder ruimte voor rechte opstelsporen.
Ik denk dat we mischien één (up) opstelspoor aan de buitenkant van het schaduwstation moeten maken. Het andere (down) moet dan aan de binnenboog op de boogbakken komen.
De afrijsporen kunnen allebei op de boogbakken, denk ik.
Op die manier hebben we bij de kleine opstelling maar één opstelspoor, tenzij we er aan beide zijden van het schaduwstation één maken.

Gezien het enthousiasme tot nu toe om te investeren - OK, het is nog maar een paar uur mogelijk, maar gelukkig is het niet de Dow Jones  ;) - moeten we maar eens gaan kijken waar we nog kosten kunnen besparen.
Ik ga morgenmiddag een balletje opgooien voor het hout op basis van onze standaardmaten en indien we de bakken met bullhead wissels met 36" radius kunnen uitvoeren zit daar ook nog een zeer aanzienlijke kostenbesparing in.
Een 36" bullhead wissel kost aan materiaal een euro of 3, 4 en kan heel mooi aangedreven worden door de arduino's met servo's van de EMV, mits dat met eindafschakeling kan werken.

Zijn wij bereid om dat traject in te gaan?
Als we geen €600 of €700  willen/kunnen investeren dan hebben we niet veel keuze, denk ik.
Het betekent m.i. dat we eerst een prototype zullen moeten bouwen/ontwikkelen om te zien of de rij- en andere eigenschappen met divers materieel optimaal zijn, maar het hoeft morgen allemaal niet klaar toch?
We zouden deze week kunnen afspreken dat we een prototype bak bouwen voor de aanloopwissels. Als rails gebruiken we gewoon Peco.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2015, 17:31:30 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6088
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #981 Gepost op: 27 oktober 2015, 18:25:37 »
@Leen,

Toevallig hebben Werner en ik al een balletje opgegooid bij de EMV voor een workshop wisselbouw. :)

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #982 Gepost op: 27 oktober 2015, 18:30:05 »
Dat is mooi.
Voor deze wissels is het van belang dat er eindafschakeling op zit, want ze hebben geen veertje zoals de Peco, en dat het puntstuk geschakeld kan worden.
Ze moeten bij voorkeur met een servo aangestuurd worden, omdat de harde klap van een Seep of Peco motor de soldeerverbinding van de schakelrail uiteindelijk zal mollen.

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6088
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #983 Gepost op: 27 oktober 2015, 18:32:26 »
Wat dacht je van de EMV-wisselomzetters, die je zaterdag gezien hebt?

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #984 Gepost op: 27 oktober 2015, 20:07:51 »
Ja, prima, maar ik ben vergeten te vragen hoe het met de eindafschakeling en de puntstukschakeling zit. De laatste gaat waarschijnlijk d.m.v. een microswitch, denk ik.

Dat komt vooral omdat ik zaterdagmorgen ineens van alles van Murphy over me heen kreeg aan dingen die niet goed werkten, zoals eerst de baan doordat er bij een van de nieuwe bakken iets niet goed aangesloten was, terwijl ik er op dat moment niet heen kon gaan. Daarna werd ik binnen 5 minuten eerst gebeld over de auto van mijn vrouw die ineens in Antwerpen kapot bleek te staan terwijl zij nergens van wist, direct daarna zag ik mijn jas die (door iemand? per ongeluk) op de grond gedonderd was en waar overheen gelopen werd, daarna de router van de z21, die het niet deed - hij blijkt dus zomaar ineens defect te zijn.
Heb je er veel van gemerkt? ik denk het niet. Toch rust dat op zo'n dag op je lever.
Ik heb jarenlang storingen opgelost en als er ook nu dingen kapot zijn, dan zit je niet echt lekker in je vel, totdat je de oorzaak weet, snap je?
Ik heb trouwens wel gelijk een haak in mijn bak gedaan waaraan ik de volgende keer mijn jas kan ophangen.

Leen.

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #985 Gepost op: 27 oktober 2015, 20:57:59 »
Imposante plannen dat schaduwstation.......

Omwille van de bedrijfszekerheid zou ik voor een schaduwstation alleen fabriekswissels en dito aandrijvingen gebruiken..

De "winst" van het zelfbouwen wordt geheel te niet gedaan door de ergernis als de boel niet helemaal bedrijfszeker werkt..

Maar dat is slechts mijn mening..

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #986 Gepost op: 27 oktober 2015, 23:03:48 »
Ik heb op basis van de opmerkingen een aantal variantjes getekend. In alle gevallen heb ik sporen 1a en 8a achterwege gelaten. Deze kunnen in een later stadium alsnog toegevoegd worden. Mijn gedachte is dat het schaduwstation door één persoon wordt bediend. Anderen rijden de treintjes (ook in het schaduwstation).

Variant 2:

Ontwerpje 180 graden gedraaid. Waarom? Om de overloopwissels tussen spoor 4 en 5 aan de andere zijde van het schaduwstation te krijgen. De gedachte is dat spoor 8 wordt gebruikt om treinen te wisselen. Dit spoor gaat op dat moment "buiten dienst". Een trein die naar de binnenring moet wordt links het hoofdspoor op geduwd en gebruikt daarna de overloopwissels.

Variant 3:

Dit is variant 2 + een extra spoor om een trein op de baan te plaatsen. Dit spoor kan gebruikt worden als programmeerspoor. Door spoor 9 steekt het schaduwstation ca 5 cm aan de voorzijde uit.

Variant 4:

Hier heb ik getracht om alle sporen ca 5 cm naar achteren te verschuiven. Nadeel is de bogen op de bakovergangen. Daarnaast worden de sporen iets korter.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar variant 2.

Groeten,
Werner
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2015, 23:05:37 door mdjr78 »

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #987 Gepost op: 27 oktober 2015, 23:10:27 »
Om het KISS te houden zou ik voor variant 2 maar zonder het overloopwissel...

Mijn inschatting is dat je deze weinig gaat gebruiken...

Per rijrichting 3 sporen zou ook genoeg moeten zijn. Als de baan lang genoeg is rijden er ook altijd 2... Heb je 10 combinaties materieel op de baan staan.... Dat lijkt me best wel ruim... En het scheelt in het totaal 6 wissels...

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

guest7823

  • Gast
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #988 Gepost op: 27 oktober 2015, 23:18:07 »
Ik weet niet in hoeverre jullie makkelijk binnen de bakken kan komen en in hoeverre je dan ook nog makkelijk treinen op de binnen boog kan opzetten en weghalen. Zo niet: toch maar overwegen om overloopwissels te hebben (en dan bij voorkeur twee kanten op)?

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #989 Gepost op: 27 oktober 2015, 23:32:05 »
Bij zes sporen zou je kunnen overwegen om spoor 8 als opzetspoor te gebruiken. Deze hoeft dan alleen links aangesloten te blijven. De overloopwissels zijn een must om een trein op de binnenbaan te krijgen zonder daar de treinenloop stil te zetten. Dat scheelt dan 3 wissels met variant 2.

Zes (of zeven) sporen heeft als voordeel dat je van de small radius wissel verlost bent. Daarnaast worden de sporen iets langer.

@Paul, aan de binnenkant van de bakken komen met treintjes is wat lastig.

Groeten,
Werner
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2015, 23:34:03 door mdjr78 »