Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 18:04:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Aachenau West door 741230
Vandaag om 18:01:36
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 17:56:33
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:56:02
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 17:53:51
Rails roestig verven door henk
Vandaag om 17:53:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 17:31:23
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door ceuleer
Vandaag om 16:57:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 15:06:29
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 14:12:42
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door bask185
Vandaag om 14:09:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Frans loodsje et cetera door Theo Mol
Vandaag om 11:26:18
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 11:25:31
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door 1200blauw
Vandaag om 09:46:04
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 726746 keer)

class 37

  • Offline Offline
  • Berichten: 722
  • class 37 Fan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #990 Gepost op: 27 October 2015, 23:43:44 »
Ziet er gaaf uit Werner ,Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat het beste is dus daa houd ik me buiten,
Erg tof dat maakt het rijden en afwisselen leuker  (y)

groet Ray
British Rail diesel Fan

guest7823

  • Gast
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #991 Gepost op: 27 October 2015, 23:48:23 »
@Paul, aan de binnenkant van de bakken komen met treintjes is wat lastig.
Kortom, dan kan je,zonder overloopwissels, enkel maar de buitenboog makkelijk van nieuw materieel voorzien. De binnenboog kom je dan dus niet of nauwelijks bij

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #992 Gepost op: 27 October 2015, 23:52:31 »
Zoals we er nu in staan zou ik voor het eerste begin voor variant 1 kiezen zonder de overloopwissels.
Daarbij gebruiken we dan spoor 1 en 8 als opzetspoor.
Het extra spoor 9 is dan niet nodig en komt te vervallen.

Het is een variant met voldoende sporen om mee te beginnen en het scheelt weer 3 wissels zonder dat we functionaliteit inleveren. Ik vond het zaterdag geen probleem om binnen de bakken te komen, maar het is inderdaad wel prettig als de treinen al veilig binnen de bakken staan of als iemand de treinen even aangeeft.
Misschien kunnen we op de grote boogbakken ook nog een opstelspoor maken, waar je makkelijker bij kan komen.
Voor het binnenste spoor zou dat zeker niet gek zijn. Dat ga ik zeker proberen te doen, maar dat is dan gewoon extra.

Als later blijkt dat er aanpassingen nodig zijn, dan zal het waarschijnlijk om uitbreidingen gaan i.p.v. dat je je spullen weg moet slopen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 October 2015, 00:00:21 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #993 Gepost op: 28 October 2015, 00:14:12 »
@Michael
Citaat
Omwille van de bedrijfszekerheid zou ik voor een schaduwstation alleen fabriekswissels en dito aandrijvingen gebruiken..

Ik denk dat iedereen dat met je eens is: met de Peco wissels heb je nu eenmaal een bepaalde zekerheid. Dat staat niet ter discussie.
Wat wel ter discussie staat, is wat we kunnen/willen betalen. Het gaat weer om honderden euro's.
Binnen dat kader zijn wij, met Werner voorop, op zoek naar wat voor dit moment de beste oplossing is.
Geen idee waar we uiteindelijk op uitkomen, maar als het niet functioneel is en/of niet getransporteerd kan worden, dan is al het geld weggegooid.
En ik heb er vertrouwen in dat we dat niet laten gebeuren.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 October 2015, 09:39:09 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #994 Gepost op: 28 October 2015, 00:34:04 »
Op de EMV museumbaan staat functionaliteit en betrouwbaarheid uiteraard voorop.
Niet voor niets wordt gebruik gemaakt van de eigen ontwikkelde precisie wisselomzetters.



Deze maken gebruik van servo-motoren, en worden bediend via individuele DCC decoders.
Onderzoek en vele experimenten met de Arduino's o.a. door Ruud Boer (RudyB) laten zien dat hiermee ook een betrouwbare besturing mogelijk is.

Grzz, Hans

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1153
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #995 Gepost op: 28 October 2015, 07:56:06 »
Waar ik dus, al mijmerend en starend naar het plafond ineens aan dacht: Leuk dat sporenplan, maar past het wel? In de breedte dan? Want op de tekening liggen de sporen in het midden van de bak, in tegenstelling tot de sporen op de modules ...

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1527
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #996 Gepost op: 28 October 2015, 08:19:55 »
De modules zijn ook smaller, Thijs.  :)

Het voorste spoor bij de overgang naar de buurman ligt netjes op 175 mm.


Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #997 Gepost op: 28 October 2015, 09:24:17 »
Ik ben een groot voorstander van het gebruik van goede spullen voor het scahduwstation, dat geldt voor zowel de wissels als de bediening.
We kunnen voor het schaduwstation ook Tillig ipv Peco wissels gebruiken, die kosten in Die Heimat  € 11,12 per stuk. Bij 16 wissels is dat dus € 178. Daar kunnen eenvoudige Conrad klikklakjes incl puntstukschakeling op (of uiteraard andere varianten op dit thema), die kunnen met een schakelaartje bediend worden. Wel zo bedrijfszeker. Kost circa € 9 per wissel, dan komt wissel plus bediening op € 20 per stuk ofwel € 320,- voor 16 wissels. Ook lekker makkelijk rekenen als het plan wordt aangepast  ;).

Verder pleit ik er voor, op basis van meermalen op pad te zijn geweest met de grote en kleine banen van Spijkspoor, om het qua bediening zo simpel mogelijk te houden. We doen het niet vaak, er zal weinig routine komen en iedereen moet in staat zijn om de opstelsporen te bedienen. En geloof me, een schaduwstation met 8 sporen en 14 wissels digitaal bedienen vergt heel erg veel van de "bediener". Tenzij je weer allerlei beveiligingen inbouwt, die de zaak weer complexer maakt. Zonder nu de EMV uitvoeringen te kort te willen doen, voor dit soort banen in onze situatie is niets zo makkelijk en bedrijfszeker te bedienen als een aantal schakelaars.

Zonder nu de hele discussie weer terug naar af te brengen, zou ik toch wel willen nagaan of het gebruiken van de grote bogen voor opstelsporen geen reële optie is. Wellicht is het mogelijk om aan beide zijden een extra opstelspoor te maken, dat levert 4 sporen op. Niet zo veel en niet zo mooi als het plan van Werner, maar wel financieel haalbaar en ook transportabel. Soort van instapmodel. En indien we lekker doorgaan met onze BMB baan en de financiele middelen beschikbaar komen, kunnen we altijd nog voor variant 2 van het op zich prima plan van Werner verder gaan.

Rob
« Laatst bewerkt op: 28 October 2015, 10:26:29 door Suchet. Reden: Type vouten ferwijderd »
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #998 Gepost op: 28 October 2015, 09:41:23 »
Rob,

Ik ben het helemaal met je eens!!!!

KISS is de basis.. Als je het allemaal te ingewikkeld laat ben je straks een veredelde verkeersleider en niet meer met je treinen aan het rijden...

Van een Leraar heb ik ooit een gouden regel geleerd:
Alles wat automatisch gaat gaat ook automatisch kapot!!

Michael
« Laatst bewerkt op: 28 October 2015, 09:54:18 door draisinenl »
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8592
  • Nooit uitgeklust....
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #999 Gepost op: 28 October 2015, 10:12:56 »
Wijze woorden Rob.
Eerst de boel maar eens draaiend zien te krijgen. Op de BNLS baan liggen twee wissels, beiden handbediend. Geen poespas in de opstartfase. Aanpassen kan altijd nog als daar behoefte aan is.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1527
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1000 Gepost op: 28 October 2015, 19:50:27 »
Ik denk dat we inmiddels veel goede suggesties hebben om tot een goed schaduwstation te komen. KISS is wat mij betreft ook een goede basis. Verwacht inderdaad geen aansturing met een computer en dergelijke. Gewoon een tableau met schakelaartjes. Achter de scherm zijn we inmiddels ook druk bezig met de financiering. Dat lijkt de goede kant op te gaan.

Ik wil nog wel een keer een voorbeeldje geven van de toegevoegde (speel)waarde van de overloopwissels.

Stel. Iemand (misschien ikzelf ooit) maakt een module met bovenstaand plannetje. Een deel van een stationnetje met twee doorgaande sporen en een derde perronspoor. Van dit derde spoor zou een treinstel (of GWR autocoach) kunnen vertrekken richting het schaduwstation. Deze kan dan op spoor 4 binnenkomen en vervolgens weer via de overloopwissel terug naar het stationnetje rijden. Wat mij betreft toegevoegde speelwaarde.

Werner
« Laatst bewerkt op: 28 October 2015, 19:52:16 door mdjr78. Reden: plaatje aangepast »

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1001 Gepost op: 28 October 2015, 22:07:19 »


En na het rijden Bourgondisch "bijkomen".

Van links af het kringetje om: Thijs, Ray, Leen, Cor, Marcel, Hans, Werner, Rob en Jos

Grzz, Hans

Dat ziet er wel erg gezellig uit, heren. Maar Eindhoven blijft toch een eind weg... :-[

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1002 Gepost op: 28 October 2015, 22:12:30 »
@Sierd jan,

Dat gaan we zondag a.s. dan maar eens uit proberen.
EHV > Gr. * Km = 0,5 * (Gr. > EHV) * Km ... :)

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1003 Gepost op: 28 October 2015, 22:37:32 »
@Rob
Citaat
Verder pleit ik er voor, op basis van meermalen op pad te zijn geweest met de grote en kleine banen van Spijkspoor, om het qua bediening zo simpel mogelijk te houden.
Analoog dus.
Hoe stel jij je de analoge bediening van de wissels voor als we ze met iets als de gewone Peco PL-10's aandrijven? Wat vind je van een laptopvoeding en een ouderwets stel analoge schakelaars?
Wie heeft er nog schakelaars liggen als ik ze niet heb of ze weer eens niet kan vinden?  :-[

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 October 2015, 23:06:59 door St00mboy »

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1004 Gepost op: 28 October 2015, 23:09:37 »
Ik zou zeggen bij iedere wisselstraat een plaatje met schematisch het sporenplan en voor iedere richting van het wissel een pin die je aantikt met een stroompen. Kan met ieder wisselstroomtrafootje maximaal 16 Volt gevoed worden... Een Laptopvoeding is niet geschikt.. De spanning is te hoog..

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden