Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:58:37
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door sncf231e
Vandaag om 11:45:13
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Peter Kleton
Vandaag om 11:19:02
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:41:31
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 10:20:39
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 10:02:17
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 668376 keer)

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #960 Gepost op: 26 oktober 2015, 21:47:59 »
Via de overloopwissel kun je van spoor 4 naar spoor 5. Maar hoe ga je dan weer terug naar spoor 4 ? Waarschijnlijk doorzie ik niet alles van je plan.

Waar je natuurlijk als eerste rekening mee moet houden is dat we links rijden. Dit betekent dat de overloopwissels nooit rechtstreeks bereden kunnen worden. Hoe dan wel?

Een trein van links komt op een van de sporen 1, 2, 3 of 4 binnen. Daar kan eventueel een lok omlopen naar de andere zijde van de trein. Als spoor 5 vrij is kan de trein via de rechterzijde uithalen en vervolgens spoor 5 oprijden.
De andere kant op komt de trein binnen op spoor 5. De lok loopt om via 6,7 of 8. De trein kan dan vanaf spoor 5 dan het linker spoor op.

Het is wel handig om een boogbak aan de rechterzijde te situeren om te voorkomen dat de trein moet uithalen via een module.

Werner
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2015, 21:52:38 door mdjr78 »

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #961 Gepost op: 26 oktober 2015, 22:14:41 »
Traverse is een optie als er voldoende ruimte is tussen de bakken. We hadden zoiets in onze oude clubbaan. Lengte 2,5 meter, goed gebouwd en foutloos. Schuif naar schuif na schuif  ;) Maar voldoende ruimte is cruciaal.
Die is er niet, dus wissels. Maar denk dan wel aan de bediening (waar) en het overzicht op de sporen.

Zoals getekend door Werner ziet het er prima uit!

Dusss  ;)

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #962 Gepost op: 26 oktober 2015, 22:25:01 »
Ik denk dat je met het gebruik van opstelsporen het rijden een heel stuk interessanter maakt.
Het plan van Werner met 8 opstelsporen lijkt mij een prima plan.

Wat we verder nog nodig hebben een spoor waarop je slim naar beide kanten een "nieuwe" trein kan opstellen zonder de treinenloop stil te leggen.
Het bij voorkeur rechte spoor moet aan de buitenkant van de baan liggen en moet zowel met het "up" als het "down" spoor in verbinding staan.
Ik zou hiervoor graag een extra spoor willen zien en niet een van de 8 opstelsporen.

Een andere mogelijkheid hiervoor is misschien dat we in de grote boogbakken aan beide zijden van het hoofdspoor een extra spoor laten lopen.
We moeten maar eens kijken of daar een mooie oplossing te realiseren valt.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2015, 23:38:55 door St00mboy »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7044
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #963 Gepost op: 26 oktober 2015, 23:46:54 »
Als je een "inrijdspoor" en een "uitvangspoor" hebt, kom je al een heel eind.
Zoiets hebben we in de BNLS keerlussen geíntegreerd en het werkte perfect, de afgelopen drie dagen op Eurospoor.
Zo kun je snel een andere trein de baan op sturen, terwijl de oude trein in alle rust wordt afgerangeerd en de volgende alweer wordt opgebouwd.

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #964 Gepost op: 26 oktober 2015, 23:49:22 »
Ja, zo moet het ongeveer. Nu kijken of het op de grote boogbakken kan.

Als je de overgangen met de niet vastgeschroefde railuiteinden transporteert, dan is er enig risico van transportschade.
Dat is helaas nu eenmaal een nadeel van een niet-vastgeschroefde overgang.
Je zou hem bijv. tijdens transport moeten vastschroeven en vóór het rijden weer moeten losmaken.
Om transportschade te voorkomen heb ik vandaag de railuiteinden van alle 4 de boogbakken voorzien van een simpele plastic bescherming, gemaakt van een stuk kabelgoot.

Op de BB's maak ik soortgelijke L-profielen als die van Thijs. Op één BB zit die er al.
Ik heb er nog geen foto's van gemaakt, maar als de andere BMB-ers ook een stukje witte plastic kabelgoot-BB-railuiteindebescherming willen hebben, dan is dat geen probleem. Ik heb nl. een paar lengtes van 2 m witte kabelgoot achter in het magazijn gevonden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2015, 23:51:39 door St00mboy »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7044
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #965 Gepost op: 26 oktober 2015, 23:58:46 »
Een stuk recht spoor is wel zo handig als je rijtuigen wilt (kort) koppelen. Zat in het ontwerp voor de BNLS keerlus en kan ik jullie ook aanbevelen.

succes
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #966 Gepost op: 27 oktober 2015, 08:33:16 »
Ik zou er zelf niet zo'n probleem mee hebben om een trein op spoor 8 samen te stellen. Maar met een beetje moeite is er waarschijnlijk ook wel een extra spoor te maken om treinen op samen te stellen. Dit zou je dan meteen kunnen gebruiken als programmeerspoor.

Ik zal van de week eens verder puzzelen.

Werner

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8405
  • Nooit uitgeklust....
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #967 Gepost op: 27 oktober 2015, 08:39:51 »
Ik zou spoor 1a en 8a er niet in zetten, voegt weinig toe denk ik zo. Programmeerspoor is wel een goede optie, zoals Werner al aangeeft. Dat mis ik wel op de BNLS baan. Dat is een verbeterpuntje voor de keerlusbakken. Al begrijp ik nog niet waarom je maar op één plek van spoor 4 naar vijf en vica versa kunt. Dat zal wel een mij liggen denk ik dan maar.
Verder leuk ontwerp! Lekker simpel.

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #968 Gepost op: 27 oktober 2015, 09:05:23 »
Ik vind een schaduwstation een goed idee, hier mijn opmerkingen en aanvullingen op het voorstel van Werner en anderen.
- Ik zou als dat kan het schaduwstation iets dieper dan 40 cm maken, de geplande 8 sporen handhaven en de buitenste sporen iets naar buiten leggen, zodat de ruimte tussen de sporen 1 en 2 en 7 en 8 iets meer is dan nu. Dat vergemakkelijkt het opstellen van een trein. Heeft helaas wel als nadeel dat het spoor wat korter wordt
- Extra sporen in de bogen is ook een optie, maar dan alleen als opstelsporen.
- Hou er wel rekening mee dat elk schaduwstation (ook in de bogen) een "bediener" vraagt.
- De bediening van de wissels zou ik simpel houden met analoge schakelaars.
- Ik ben het met Edsko eens dat op deze baan de sporen 1a en 8a weinig toevoegen, ik zou op de plaats van 1a en/of 8a het programmeer spoor plaatsen, maar wel fysiek "los" van de baan, dit om fouten te voorkomen.

En nu maar met zijn allen oud papier en shell zegels gaan sparen om het te bekostigen  ;D

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #969 Gepost op: 27 oktober 2015, 10:28:10 »
Op de kleine bogen hebben we geen ruimte, omdat de boogstralen dan te klein worden.
Op de grote bogen hebben we in principe erg veel ruimte en ruime boogstralen.
Ik vind dat we uit kostenoverwegingen eerst maar eens moeten kijken wat we op de grote bogen kwijt kunnen en willen.

Verder heb ik al aan Werner gemeld dat ik 4 stevige open framebakken heb liggen van precies 435 x 705 mm en 68mm hoog, die voor de opstelsporenbakken gebruikt zouden kunnen worden:

De gleuven zijn bedoeld voor 18mm plaat.

Ik stel me voor dat die met evt. wat aanpassingen, een plaat van 9 of 12mm erop en een stel poten eronder, bruikbaar kunnen zijn.
De plaat kun je gewoon op de standaardmaat maken en die kan er in principe los op liggen, mits je eronder klosjes 18mm hout maakt, die precies in de gleuven van de bak vallen.

Hierdoor kun je plaat, poten en bak gescheiden vervoeren, waardoor het transport wellicht flexibeler wordt.
Voordeel: lagere kosten? Het scheelt 6 plankjes per bak. Flexibel transport?
Nadeel: niet helemaal volgens de standaard. Moet aangepast worden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2015, 10:44:37 door St00mboy »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8405
  • Nooit uitgeklust....
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #970 Gepost op: 27 oktober 2015, 10:53:53 »
Ik betwijfel of je er veel mee wint Leen, door plaat, poten en bak afzonderlijk te vervoeren.... Ik ben zelf geen voorstander van dingen los ergens op leggen, ook al zitten er klosjes aan. Dat gaat geheid een keer mis.

Ik begrijp je kostenoverweging om deze bakken te hergebruiken, maar ik zou toch voor nieuwe gaan. Ik vrees dat je de problemen over je afroept. En het idee van de opstelsporen is nu juist zo'n goed idee, dat dat in mijn ogen ook de juiste uitvoering verdient. Keuzes, keuzes....

En wat wil je aanpassen, de standaard of de bak? Dat is mij niet helemaal duidelijk.

Gr.

Edsko

guest7823

  • Gast
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #971 Gepost op: 27 oktober 2015, 11:33:59 »


  • 1A / 8A dubbelpolig isoleren
  • 1A / 8A beide boven de bak aansluiten met 2x ST16. Beide voeden vanaf de baan naar 1A - 8A
  • Indien gebruiken als programeerspoor het betreffende spoor (1A of 8A los halen van baanvoeding en aansluiten op programeer uitgang) Kan op deze manier niet fout gaan
  • Indien een overloop maakt van 4 naar 5 zou ik ook een overloop van 5 naar 4 maken (Kortom links gelijk maken aan rechts, dan schuiven 1A en 8A ook iets naar buiten / worden  langer indien je die in het verlengde van 1 en 8 legt. Ik zou dat op een beursbaan in een fiddle yard nooit met een wisselkruis doen

DEUVM

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #972 Gepost op: 27 oktober 2015, 12:42:39 »
Bedankt voor jullie tips. (y)

M.b.t. het gebruik van de open framebakken moet het natuurlijk wel om een behoorlijke kostenbesparing gaan.
Ik heb daar zelf ook mijn twijfels over, maar we moeten het allemaal eerst maar eens op een rijtje zetten.
Even snel uitgerekend kom ik uit de losse pols bij nieuwaanschaf voor Werner's ontwerp op zo'n:

Wissels £165,00 = € 230,00.
Rails £ 60,00 = €85,00
Bakken met één poot p.s. €350,00
Incl. kleinmateriaal totaal zo'n € 675,00.

We kunnen het weer net zo doen als met de boogbakken.
Een bak met 8 wissels kost dan ca. € 210,00.
Een bak met 8 sporen kost ca. € 130,00.
Alles even onder voorbehoud van offertes en huidige koersen van de eurolire (hij zakt weer  :-\).
Ik neem deel voor 1 bak met 8 wissels.
Wie stapt er nog meer in?  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2015, 12:55:24 door St00mboy »

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #973 Gepost op: 27 oktober 2015, 13:06:21 »
De kosten zijn best hoog. Is het wat om de kosten van de bak te delen door het aantal BMBers. We hebben er allemaal plezier van.  Binnen dat kader zijn er diverse mogelijkheden. Over hoe en wat met nieuwe leden moeten we dan nog even prakkedenken.

Praktisch: Zijn die bakken te vervoeren? Nu al zitten de respectievelijke auto's redelijk vol.

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #974 Gepost op: 27 oktober 2015, 13:20:09 »
We hebben alleen nog maar een opzet en een globale kostenraming.
Als je die wilt realiseren moet je investeerders hebben.
Als wij de kosten omslaan over het aantal deelnemers, dan wordt het een probleem voor deelnemers die niet veel te makken hebben, en bij nieuwe leden c.q. leden die niet meer willen meedoen wordt het een heel erg lastig verhaal.
Stel een nieuwe deelnemer meldt zich aan. Dan moet hij sowieso €100,00 tot €200,00 investeren in een bak met toebehoren, maar daarvóór moet hij eerst nog €65,00 of 70,00 dokken voor de opstelsporen bakken of iets van het dubbele als we ook de boogbakken meetellen. Een beter idee voor een ledenstop bestaat er niet.

Ik denk - maar kom gerust met een beter idee hoor - dat er maar twee goede mogelijkheden zijn:
1) De bakken krijgen elk een eigenaar, zoals bij de boogbakken. We maken twee goedkope bakken voor iemand die geen €200,00 wil/kan investeren.
2) De bakken krijgen meerdere eigenaren, m.a.w. de deelnemers kunnen aandeelhouder worden in een bak. Hierbij kan van tevoren vastgesteld worden hoe ermee om te gaan indien een deelnemer (bijv. wegens emigratie) wil opzeggen.

Pas als we investeerders hebben, dan kunnen we een echt plan met kostenbegroting gaan maken.

Als dit allemaal te hoog gegrepen is, en dan kunnen we misschien op de boogbakken een soort Plan B uitvoeren, wie weet.

Transport is zeker iets om over na te denken: een paar van ons kunnen wat meer meenemen dan alleen onze bak. Zaterdag zat mijn auto propvol met de bak en de 4 boogbakken. Er kon niets meer bij. De bak was er volledig opgebouwd aan één stuk ingezet, dus met het dak erop en de achterkant erin. Daarmee verlies je veel ruimte. Op de terugweg heeft Cor een paar boogbakken voor me meegenomen.
Als wij met de grote bogen gaan rijden, dan moet ik 3 boogbakken meenemen en als we de opstelsporen hebben, dan komt er nog een bak bij. Dat kan allemaal wel, maar dan moet ik de hoofdbak wel uit elkaar halen en in losse delen transporteren of bijv. met een aangepast verlaagd zijschot. Henk bijv. heeft 6 boogbakken mee te nemen en heeft bovendien een kleinere auto.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2015, 13:42:10 door St00mboy »