Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 18:35:00
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 18:19:54
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door RK
Vandaag om 18:17:53
EifelBurgenBahn door Tjalling
Vandaag om 18:01:26
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 17:39:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
Vandaag om 17:31:40
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 16:48:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 16:46:19
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:19:14
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 666744 keer)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8666
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #840 Gepost op: 31 augustus 2015, 11:54:04 »
@ Alle BMB-ers
Henk heeft zaterdag in Houten een lokmuis aangeschaft, om die als Mastermuis voor ons Roco-netwerkje te laten fungeren.
Het is nl. de bedoeling dat er niet met de Mastermuis gereden wordt. Mij is verteld dat dat problemen op kan leveren en daar zitten we niet om verlegen.

Het niet rijden met de master multimaus zorgt ervoor dat deze alleen maar het DCC-signaal hoeft te generen. Dat is minder belastend voor de muis. ;)

Een van de consequenties van dit gebruik van de Lokmuis is dat we nu geen adressen >99 op de baan meer kunnen gebruiken. Dan krijg je ERROR 11. (Guess how I know... ;))
Ik heb dit hierboven al ergens vermeld. Blijkbaar krijgt ons netwerk op die manier te maken met de beperkingen die de lokmuis heeft, geen idee welke dat verder nog zijn.

Je kan beter een multimaus van iemand als master neerleggen en de lokmaus dan als rijregelaar gebruiken. Die kan je wel in combinatie met één of meerdere losse multimausen gebruiken.

Of er nog andere consequenties zijn, weet ik niet, dus ik stel voor om niet in een nieuwe multimuis te investeren (tenzij deze iets van €10,00 kost), zolang wij verder nergens last van hebben.

Mogelijk kan je niet alle functies van een lok aansturen. Ik heb helaas geen lokmaus om het uit te probreren.

Plan B is de Lokmuis omruilen voor een Multimuis. Dat betekent dat de deelnemer die de betreffende Multimuis beschikbaar stelt dan verder zijn trein met de Lokmuis moet besturen.

Dat is de gemakkelijkste oplossing. Mijn multimaus heeft al een paar keer als master-muis onder de BNLS-baan gelegen.


Een klein koffertje waar 2 stukjes rails op een plankje in komen te zitten en mijn Sprog...

In theorie hoef je alleen maar even de multimaus er aan te hangen en CV1 om te zetten naar het juiste adres. ;) Dus veel programmeren hoef je niet te doen :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #841 Gepost op: 31 augustus 2015, 11:57:32 »
Ronald,

Voor thuis op de werktafel is dat ook wel makkelijk.. Hoef ik mijn 17" laptop niet mee te nemen.. En het grote voordeel is... Alles blijft lekker bij elkaar...

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #842 Gepost op: 31 augustus 2015, 12:04:15 »
Dat is een goede mogelijkheid.

De Lenz set heb ik een keer voor €40,00 in Houten gekocht. Volgens de verkoper was hij werkend, maar nee dus.  >:(
Hij heeft hier een paar jaar liggen rollen en dit voorjaar bedacht ik me, dat we hem prima bij de Forumbaan kunnen gebruiken.
Maar de problemen met de booster/hub lijken nu hun oplossing te naderen en dan kunnen we daarmee onze netwerken volledig en goedkoop gaan uitrusten.
Ik ga er vanuit dat we ons netwerk zoveel mogelijk gelijk houden aan dat van de Forumbaan, tenzij iemand een keer met een "grote sprong voorwaarts" komt.

Als ik de Lenz set werkend terugkrijg, dan houd ik hem bij me, en dan kan hij desgewenst niet alleen bij de Forumbaan, maar ook bij de BMB gebruikt worden.
Ik denk daarbij aan het programmeerspoor.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #843 Gepost op: 31 augustus 2015, 12:08:55 »
@Ronald

Ja, ik denk dat je gelijk hebt.
Dat uitproberen van die functies lijkt me dan ook niet nodig.

Alleen moet dit geen vrijbrief worden om niet even de moeite te nemen om van tevoren je loks op de juiste adressen te zetten.
Tenzij we heel gemakkelijk ter plekke loks kunnen programmeren natuurlijk.

Leen.

guest7823

  • Gast
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #844 Gepost op: 31 augustus 2015, 13:14:05 »
Leen, (e.a.)

Indien je met veel inbrengen / loc's gaat rijden is mijn (eigenwijze) advies om te zorgen dat je tenminste een goede DCC centrale beschikbaar hebt voor het programmeren / aanpassen van loc's. Multimaus is lekker KISS, maar indien je wat in decoderinstellingen moet klieren is het een nachtmerrie. Dan is een stukje spoor en een DCC centrale met meer mogelijkheden (ECoS oid) gewoon wel zo handig. Aan de andere kant is een dure centrale weer makkelijk(er) te beschadigen (duurder te repareren) bij beurs, dus daarvoor is Roconet / MultiMaus een betere / kosteneffectievere oplossing

Roconet / MultiMaus is prima voor het besturen voor de modulebaan, maar voor (het makkelijk) locs programmeren net even te dun.

DEUVM

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8666
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #845 Gepost op: 31 augustus 2015, 13:58:28 »
Voor thuis op de werktafel is dat ook wel makkelijk.. Hoef ik mijn 17" laptop niet mee te nemen.. En het grote voordeel is... Alles blijft lekker bij elkaar...

Dat Klopt helemaal  (y) Ik heb ook een mini-laptop naast mijn programmer staan....

Roconet / MultiMaus is prima voor het besturen voor de modulebaan, maar voor (het makkelijk) locs programmeren net even te dun.

Mee-eens met je verhaal dat het net te licht is als je veel moet aanpassen aan een lok.  (y) Daarom heb ik thuis ook een lokprogrammer aan mijn testbaantje hangen ;) Voor alleen een adres van een lok kan dat op een beurs net zo gemakkelijk met een multimaus. Hoef je niet de hele boel mee te slepen met kans op beschadiging c.q. diefstal. ;) En anders een praatje maken met de treinendoktors ;) Hebben die jongens ook wat te doen  ;D

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #846 Gepost op: 31 augustus 2015, 18:34:43 »
@Paul en Ronald

Bedankt voor jullie goede raad. We zullen kijken hoe het verder gaat en hoe we de loks zullen gaan programmeren, bij voorkeur zonder dure aanschaf van apparatuur.
Michael en Henk hebben beiden een Sprog, dus dat is een goed begin.
En als de Lenz set werkend te krijgen is, dan helemaal.
Ik ben er zelf evenals Ronald ook niet zo gecharmeerd van om met dure computers te gaan lopen slepen vanwege beschadiging en diefstal.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #847 Gepost op: 31 augustus 2015, 18:44:17 »
Vanmiddag een paar dingen uit de baan gehaald, die mij niet bevielen.
Bij mijn eiegn bak had ik de SL-113 bij de rechter BB anders gemonteerd dan bij de linker BB.
Dat is nu aangepast.
Op de linker BB vond ik de slinger in de rails niet mooi, ondanks dat er niets op ontspoorde.
Die slinger is nu iets mooier.
Verder zag ik dat een boog niet helemaal 100% goed lag, dus die heb ik 1 à 1,5mm opgeschoven.

Verder alle kanten op testgereden met de Fowler.
Na de modificaties bleek er hier en daar een hoogteverschilletje te zijn, en daar is hij gevoelig voor.
Na dat gecorrigeerd te hebben ging het wel goed.
Het is eigenlijk jammer dat we zaterdag niet met deze Fowler testgereden hebben.
Dat is af en toe een hele openbaring.  :'(

Daarna nog testgereden met de Duchess, waarvan ik de front bogie met Gibson wielen uitgerust heb.
En ook de Flying Scotsman opgehaald, waarvan ik de vaste pony truck onder de cabine met een Gibson wiel uitgerust heb.
De vraag was of hij door de bochten kon.
Hij ging zonder problemen door de bochten van ca. 61cm en 67cm, maar veel kleiner zal hij niet redden.

Ik heb met alle loks op topsnelheid gereden, d.w.z. ca. 120 km/h voor de Fowler, ca. 175 km/h voor de Flying Scot en ca. 190 km/h voor de Duchess.
Ze blijven er ook nu zonder problemen in.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2015, 19:06:36 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #848 Gepost op: 31 augustus 2015, 21:07:27 »
Zojuist heeft Cor zijn bak opgehaald.
Nu kan er niet meer testgereden worden. :'(



Leen.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #849 Gepost op: 31 augustus 2015, 22:24:07 »
Een 2-sporige brug om zo'n gat op te vangen zou Hans toch maken?

Michel

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #850 Gepost op: 31 augustus 2015, 22:27:49 »
Wat een verdriet ... Is er geen tussenstuk te bakken, als een soort brug? Niet state of the art, maar een veilige oversteek van a naar b?

Dat bedoel ik Michel  ;D

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #851 Gepost op: 31 augustus 2015, 22:28:25 »
@Michel
Ja, da's een goeie.  ::)

Ik ga morgen maar eens bellen of ik misschien een stuk kabelgoot kan komen ophalen.
Dan kan Hans rustig verder zijn bak afbouwen.

Leen.

P.S. Ik heb een mail gestuurd voor de goot.
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2015, 22:39:50 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #852 Gepost op: 01 september 2015, 11:49:56 »
Henk en ik hebben samen een z21 aangeschaft met de bedoeling om daarmee de BMB-baan te kunnen besturen.
We gaan eerst nog wel op z21-ontdekkingsreis.

Leen.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #853 Gepost op: 01 september 2015, 12:13:35 »
De z21 is een mooie aankoop, Leen.

Heb je daarbij de standaard meegeleverde netvoeding van 36 VA ? Ik denk dat je dan niet al te veel vermogen hebt voor de hele BMB-baan.

Bij de Multimaus versterker kun je in plaats van de netvoeding ook een grote AC trafo aansluiten. Of dat ook kan bij de z21 weet ik niet (op de z21 staat expliciet dat je een DC spanning moet aansluiten).

Sander

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #854 Gepost op: 01 september 2015, 14:16:40 »
Oh een Z21..hoezo? Oh ik kwam jullie persoonlijke instructrice al tegen..  ;D


Foto van de website van Z21

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)