Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door henk
Vandaag om 08:44:32
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Treinreizen met m'n vader door spoorijzer
Vandaag om 08:26:02
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:25:48
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 07:04:37
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 668344 keer)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3393
    • modulebaan.nl
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #615 Gepost op: 01 juli 2015, 15:36:39 »
Hallo Leen,

Goed verhaal  (y)

Het enig waar ik nog wat over wou zeggen:

........
Want daar gaat het uiteindelijk allemaal om, de pret.
OK, het wordt misschien wel 35 graden, maar de kroeg staat om de hoek.  :P (y)

Nu eerst nog even een stuk of 25 metalen bielzenlasjes maken.......

Leen.

Passen jullie wel op niet oververhit te raken tijdens de reis van werkplaats naar kroeg?  8)
 ;D

Veel plezier!  (y)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9163
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #616 Gepost op: 01 juli 2015, 15:44:35 »
Citaat
Deze geïsoleerde lasjes, evenals de metalen bielzenlasjes, dienen uitsluitend het doel om even snel zonder gepiel een 100% smooth railverbinding op de bakovergang te kunnen maken.
Thuis heb je deze lasjes waarschijnlijk helemaal niet nodig, omdat je daar met metalen lasjes kan werken. Mocht je toch willen isoleren, dan kun je met iets meer gepiel gewoon beter met de veel goedkopere isolatielasjes van Peco of Tillig werken. Maar je kunt deze, ehhh..... professionele, natuurlijk ook gerust thuis gebruiken als je wilt.

Zoals ik al eerder gemeld heb, maar blijkbaar wil niemand dat lezen of op mijn ervaring afgaan, is dit gepiel met raillassen in een donkere hal met het opbouwen, en ik zeg donkere hal omdat over het algemeen een kwart van de verlichting brand, meer werk met 78 overgangen dan het fatsoenlijk stellen zonder lassen.
Maar ervaring zal het leren en ik hoop dat het voor de deelnemers geen munten zijn die door de plee gespoeld worden..

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #617 Gepost op: 01 juli 2015, 16:07:22 »
De lasjes kosten ca. €0,15 per stuk en zijn geschikt voor hergebruik.
Door ze op een biels te solderen en voor te bewerken zou dit gepiel geen probleem mogen zijn.
Maar de tijd zal het leren, en als het niet voldoet gaat het eruit.
Op een overgang met recht spoor heb je maar één bielzenlasje nodig maar in bogen gebruik ik er 3 per overgang.

Ik heb nooit gezegd dat het op de "traditionele" manier niet kan werken.
Maar tijdens onze optredens met de forumbaan heeft het tot nu toe op de "traditionele" wijze voor onze Britse treinen niet gewerkt.
Er waren legio ontsporingen en onze stoomloks gingen er als eerste uit.
Als wij toen met het principe van de megabiels tot goede overgangen waren komen, dan had ik andere bakovergangen niet eens overwogen.

Volgens mij lag het niet alleen aan de lijm, dat het niet goed werkte, maar daarover verschillen de meningen.
Ik ga hier ook niet uitleggen waaraan het wel lag, want dan zitten we al twee pagina's verder.
Ik wist zelfs niet beter dan dat een goede overgang gewoon met het aloude megabielsprincipe uitgevoerd hoorde te zijn.
Op mijn oude baan zat die er 15 jaar geleden al, en op mijn huidige bak zit die er al vanaf het begin, ik denk als eerste.
Het is nu de minst goede overgang van allemaal.
Ik ben eigenlijk achteraf blij dat ik door het megabielzen debacle tot het idee van deze nieuwe overgang kon komen.
Anders hadden we er nu nog steeds mee gezeten.  :-\ ;D

In dit topic mag wèl gediscussieerd worden over dit onderwerp, want m.i. zijn er geen gevoeligheden zoals dat eerder elders wel het geval was.
De discussie kan helpen om tot een beter resultaat te komen.
Een overgang is gewoon een stom ding en ik loop er niet mijn ego mee te verlengen of te beweren dat alleen ìk gelijk heb en alle anderen niet.
Ik ben ook maar gewoon een prutser, één met soms een aardig idee, en misschien is dit er wel een.
Ik moet eerlijk zeggen dat het me verbaast dit nog nergens tegengekomen te zijn.
Dat motiveert ook om te kijken wat ermee mogelijk is.
Maar misschien blijkt het een cul-de-sac, de tijd zal het leren.

Waar ik soms wel moe van wordt, dat zijn de "papieren" bezwaren: zonder dat men het werkend gezien heeft komen er al allerlei bezwaren.
Jongens, maak zelf eens zo'n verbinding - het kost je een paar minuten - voordat je met bezwaren komt en leg dan eens uit waarom het niet goed werkt.
10 tegen 1 dat je dan nog iets vergeten bent, want bij mij ging het ook niet in één keer goed.
Ik leer er nog elke dag mee, en long may it last.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2015, 10:36:55 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #618 Gepost op: 01 juli 2015, 16:30:08 »
Citaat
Passen jullie wel op niet oververhit te raken tijdens de reis van werkplaats naar kroeg?

De kroeg is echt om de hoek hoor, en anders bestellen we per telefoon alvast twee glaasjes koud p.p.  ;D

leen.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9163
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #619 Gepost op: 01 juli 2015, 17:01:00 »
Leen, ik heb geen papieren bezwaren, alleen op Mara Harbor zitten er al een 15 tot 20 overgangen die allemaal probleemloos draaien. Heb daarnaast meer beurzen opgebouwd dan menig een van jullie en probeer van uit die praktijk te adviseren. Heb het ook niet zozeer voorzien op jouw bielzen alswel op deze niet van belang zijnde isolatielas..

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #620 Gepost op: 01 juli 2015, 17:30:23 »
@Martin
Ik heb hier vandaag geen papieren bezwaren gezien, van jou niet, en ook niet van Ronald en Michel.
Ik heb de tekst hierboven daarom iets verduidelijkt.
Op dit moment is voor deze oplossing gekozen totdat hij bewezen heeft aantoonbaar niet goed te kunnen werken en we gaan dit gewoon eerst "uutkauw'n". ;D
Het voordeel zijn de absoluut perfecte overgangen, die moeiteloos tot stand komen, het nadeel het opgeven van de "gap" in een bepaalde configuratie die we nu nog niet hebben.
De isolatielas is mogelijk een oplossing, maar we hebben ook nog een andere mogelijkheid.

Hoe het in de praktijk zal werken moeten wij nog ondervinden.
Wat mij betreft kun je t.z.t. na het proefdraaien een uitnodiging tegemoet zien om het in het echt te komen besnuffelen.
Ik denk dat we nu en altijd goede adviezen nodig zullen hebben.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2015, 10:02:05 door St00mboy »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8675
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #621 Gepost op: 01 juli 2015, 17:48:44 »
@Leen: We proberen constructief mee te denken  ;) En niet dat er een paar ideeën opeens hun eigen leven gaan leiden onder het mom van "innovatief".


De lasjes kosten ca. €0,15 per stuk en zijn geschikt voor hergebruik.
Door ze op een biels te solderen en voor te bewerken zou dit gepiel geen probleem mogen zijn.

Die zullen inderdaad best 15 cent per stuk zijn.... Die van Hans zijn dat niet:

Heb net contact gehad met Mitchel.
Bij de prijs van 12,50 per 4 stuks, komen nog verzendkosten.

Dan zitten de bijkomende kosten er nog niet bij.... Voor dat geld heb je minimaal 4 x 24 roco geisoleerde raillasjes.... in plaats van 4 stuks. Het enige wat je dan hoeft te doen is dat je bakken en spoor goed uitgelijnd is en meer niet.  Dan heb je gewoon een perfecte overgang zonder een dure oplossing. Want die zijn dan ook gewoon uitgelijnd. En dan geldt duidelijk de ervaring van Martin  ;D

En dat bedoeld Martin met:

Maar ervaring zal het leren en ik hoop dat het voor de deelnemers geen munten zijn die door de plee gespoeld worden..

Ongeveer 16 euro uitgeven voor 4 geisoleerde raillasjes terwijl je die nog niet nodig hebt is gekkenwerk. :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #622 Gepost op: 01 juli 2015, 18:16:27 »
@Ronald
We gaan a.s. zaterdag eerst kijken hoe de lasjes werken en bespreken de andere oplossing met elkaar, nl. die van Sander.
Die is in feite beter, maar ik heb hem in mijn hoofd zitten als nog niet helemaal foolproof.
Het is mogelijk dat ik daarna mijn bak ombouw met deze oplossing om de geheimen ervan te ontdekken.
Dat ombouwen is een vrij kleine ingreep.

We hoeven hierover nu nog helemaal geen besluit te nemen, omdat het voorlopig nog niet nodig is.
Maar we moeten wel een beetje weten waarover we straks evt. een besluit gaan nemen.
Zo'n besluit nemen gebeurt bij ons alleen met goedkeuring van de groep deelnemers.
Dat is zo geregeld in ons Besluitendocument.
Het is niet zo, dat ik dat wel even allemaal regel.
Ik kan wel net als iedereen met een idee of een voorstel komen en dat gebeurt regelmatig.

Op de eerste rijdag van 29 augustus kunnen we gewoon rijden zonder geïsoleerde lassen en gaan we kijken hoe we de booster/hubs kunnen toepassen om de muizen in elke bak te kunnen inpluggen.
Mocht het nodig zijn, dan kunnen we mogelijk met de kennis van over twee maanden hierover en over de isolasjes een goed besluit nemen.

Het is nu eenmaal logisch dat Martin en jij gaan voor de oplossingen die voor jullie vanzelfsprekend zijn en ik waardeer echt jullie advies en betrokkenheid hoor.
Alleen ga ik in dit geval niet voor deze "bewezen" oplossingen omdat ik denk iets nieuws te hebben, wat misschien eenvoudiger is.
En degenen die het werkend gezien hebben zeiden gelijk: "Dat moet het worden, tenzij....het aantoonbaar blijkt niet te werken." Letterlijk.
En dat gaan we dus doen en ik hoop dat je ook een keer komt kijken en dan misschien wel steil achterover slaat van verbazing.  :o

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2015, 19:11:53 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #623 Gepost op: 02 juli 2015, 23:02:34 »
De derde boogbak is ook klaar.
Morgen de laatste.

@Michael
Klopt het dat jij je zijplaten a.s. zaterdag meeneemt om de poortjes erin te maken?

Leen.

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #624 Gepost op: 03 juli 2015, 06:26:47 »
Klopt helemaal, Leen...

Ben alleen eerst even naar Houten...

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #625 Gepost op: 03 juli 2015, 23:39:41 »
Morgen de tweede bouwdag.
Alles staat klaar.
Een halve baan:


Als we die morgen compleet maken dan kunnen we rijden.
De vierde boog is ook klaar.

En er staan ook een paar werktafels en een steiger om vlot zoals laatst de bakken te kunnen bouwen.

Hiermee is de halve baan vanavond succesvol getest:


Tot morgen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2015, 00:03:23 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #626 Gepost op: 04 juli 2015, 20:33:44 »
Vandaag met elkaar een succesvolle bouwdag doorgemaakt.
Er is hard gewerkt en er zijn ondanks het warme weer twee bakken afgebouwd en ook nog 2 extra poten voor mijn boogbakexperimenten.


Met behulp van de nu aanwezige bak van Rob en de zijplaten van Michael kon er een kleine opstelling opgebouwd worden, d.w.z. een opstelling met rug-aan-rug één bak, verbonden met de kleine bogen van ca. 1m70 buitendiameter.
Hierop is de kleinste boog 61 cm (24") en de grootste 67cm.
Er is, eerst langzaam en daarna op volle snelheid, gereden met de LMS Fowler tank, een notoire ontspoorder, de P2 2-8-2 met de lange wielbasis en ook met 2 "gegarandeerde" ontspoorders, nl. de 4-4-0's Hornby Schools en Hornby T9 van resp. Hans en Werner.
Ook ik had mijn twijfels, maar alles reed gelukkig gewoon naar behoren, ook over het "ravijn" halverwege de bogen.

Omdat er niets bijzonders gebeurde was iedereen het na een half uur zat en zijn we de kroeg maar ingedoken.


Jemig, wat een leuke dag hadden we eigenlijk!  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2015, 21:27:21 door St00mboy »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #627 Gepost op: 04 juli 2015, 20:43:56 »
Volgende keer toch maar een andere kroeg uitzoeken, Leen. Het lijkt wel of jullie hier drooggelegd zijn .....

PS : Wie is wie bij dat laatste plaatje, ik ken niet iedereen.

Sander

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #628 Gepost op: 04 juli 2015, 21:10:43 »
Drooggelegd......of gewoon alles met mate...
Of soms is het even op en komt er zo meteen weer nieuw....  :P

v.l.n.r. op het terras: mdjr78, Suchet, cor59, draisinenl, Hans van de Burgt, Derailed.

St00mboy neemt de foto en er is toevallig net geen spiegel.  ;)

We gaan voor de isolatie trouwens jouw voorstel toepassen, dus nogmaals bedankt want aan zulk meedenken daar hebben we tenminste iets aan.  (y)

Leen.



« Laatst bewerkt op: 04 juli 2015, 23:25:47 door St00mboy »