Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:50:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:36:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 16:27:40
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 14:28:26
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 668425 keer)

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #210 Gepost op: 08 mei 2015, 17:27:49 »
Dit zit er inderdaad erg makkelijk uit Leen.
Als we de rails dan 1 á 2 mm terug kunnen houden en met deze isolatie biels gaan werken, dan moeten we nog een ei leggen over simpele corrigerende positionering en klemming van de rail uiteinden in een BB. Ga ik eens over nadenken.

Michel

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #211 Gepost op: 08 mei 2015, 17:33:24 »
Ja, je zou bijv. bij de railuiteinden naast de rails een soort verhoging kunnen maken, dan kunnen ze geen kant op.
Ben benieuwd waarmee je komt.

Leen.

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #212 Gepost op: 08 mei 2015, 20:34:03 »
Die laatste oplossing is zo KISS, die is zeer zeker de moeite van het proberen waard! Iets met een ei en zo'n Italiaanse zeevaarder...

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #213 Gepost op: 08 mei 2015, 20:44:15 »
Ik zie in een hoop opties een zelfde groot gevaar. Je moet daarbij modules met BB'en naar elkaar toe brengen EN aan minstens 1 zijde ook 4 raillassen verbinden. Dat is een gemartel tot en met.

In mijn ogen moeten de modules op hoogte gesteld worden tegen elkaar aan, borgen en daarna pas bekommeren om de railverbindingen.

Dan rest dus niets anders als opties die toe laten dat je er iets tussen legt en zijdelings verbind, alvorens vadt te zetten. Dat kan de grote schuifprint zijn, die al aan 1 zijde aanwezig is, of een stuk rail er tussen leggen en per rail 4 lassen verschuiven. De grote schuifprint lijkt me dan het makkelijkste, en ook heb je zo geen losse te plaatsen delen.

Alle oplossingen van iets aan 1 of 2 zijdes moeten verbinden en modules/BB'en naar elkaar toe brengen zie als niet wenselijk, onpraktisch en een bron van vele frutstraties.

Michel

P.S. test passen thuis kan makkelijk met je eigen 2 BB'en tegen elkaar aan.
Daarmee kun je pas nauwkeurigheid vaststellen.
Niet hoe makkelijk je modules met hun modules, op hun in hoogte afgestelde poten, naar elkaar toe brengt EN tegerlijkertijd de 2 rails aansluit.

« Laatst bewerkt op: 08 mei 2015, 20:48:47 door Wes Kraaijeveld. Reden: Berichten samengevoegd »

guest7822

  • Gast
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #214 Gepost op: 09 mei 2015, 01:08:12 »
Goh.... Ik krijg ineens een deja vu......   :-X

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #215 Gepost op: 09 mei 2015, 08:02:04 »
Inderdaad Walter, ik krijg dat gevoel ook  ::)

Ik heb dit draadje een beetje gevolgd en gezien dat het vooral over details gaat. Zoals een "totem" op de bak terwijl er nog niet eens gebouwd wordt. Wil je samen rijden dan zal er toch eerst een baan moeten zijn. Het lijkt mij verstandig om eerst te concentreren op dat soort zaken dan op "totems" en andere "versierselen".

Over bak overgangen: Let wel bij de BNLS-baan is ook al het een en ander besproken. Een aantal conclusies kunnen wel getrokken worden:

  • Iedereen heeft bepaalde wensen:
    • Simpel houden;
    • Goedkoop (een bak is al eigenlijk te duur);
    • Makkelijk te bouwen;
    • Gemakkelijk bij opbouwen van de complete baan op een rijdag;
    • Beveiliging van de uiteinden van de rails;
    • Veilig bij transport;
    • Alle treinen rijden zonder problemen;
    • Enzovoort...
  • Een oplossing bij jouw thuis werkt hoeft niet altijd ook bij anderen te werken. Dit omdat de bouwkwaliteiten van iedereen anders is. De een bouwt beter c.q. nauwkeuriger dan de ander. Daardoor krijg je (minieme) verschillen die je moet opvangen;
  • Het werken met losse railstukken tussen de bakken is op Eurospoor gedaan. Het op maat knippen en monteren van de rails kostte veel tijd en moeite. En ook iedere keer veel railmateriaal;
  • Het stellen van de bakken op een rijdag is veel werk en dient nauwkeurig te gebeuren. Anders heb je ook geen goede overgang;
  • Of alles goed rijdt ligt niet alleen aan de overgang maar ook aan de bak zelf. Je hebt altijd nog de overgang tussen Bak en BB v.v. en de ligging van de rails op de bak zelf;
  • Het gebruikte materieel: Niet al het materieel zal kunnen rijden zonder modificaties. Sommige modellen zijn onsporingsgevoeliger dan andere. Zelfs bij stomers, diesel en treinstellen.  Zelfs de richting zal uitmaken.

Dit zijn mijn gedachten een beetje. Succes!
Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #216 Gepost op: 09 mei 2015, 09:22:55 »
Hallo Ronald,

Ik wil even reageren op jouw opmerking over de details. Je hebt wellicht gezien dat hier vooral drie man mee bezig zijn geweest. Twee daarvan wachten op hun bak(ken), namelijk Michel en ik. De derde heeft besloten op dit moment geen bak te maken. Dit heeft momenteel dus nog geen invloed op de bouw van de bakken. Ik ben het wel met je eens dat we eerst maar eens met de bouw aan de slag moeten.

Nadat ik m'n bak heb en de afspraken over o.a. de bakovergang gemaakt zijn op 6 juni, zal ik me storten op het bouwen van mijn bak. Ik neem aan dat we voor de punten die jij noemt kunnen vertrouwen op de kennis die Leen en Henk hebben opgedaan bij de BNLS-baan.

Groeten,
Werner

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7184
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #217 Gepost op: 09 mei 2015, 10:05:11 »
Over bak overgangen: Let wel bij de BNLS-baan is ook al het een en ander besproken.
Een aantal conclusies kunnen wel getrokken worden:

Dan vul ik Ronald nog even aan met misschien wel de belangrijkste.

  • Het perfecte zaagwerk van Martin omzetten in een perfect haakse bak.

En daar schort het bij een aantal bakken nogal eens aan. Het lijkt misschien
een normale gedachtegang. En ik hoor er al drie geirriteerd roepen dat zij
dat 'altijd' doen. Maar voor het aanzicht is het domweg zeer belangrijk. Dus
besteed daar vooral veel aandacht aan. Dan ben je al een hoop storingen voor.
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2015, 10:10:14 door Stedahult. Reden: stavfel »
Mvh Steef

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #218 Gepost op: 09 mei 2015, 10:35:47 »
@Steef,

Is hier nog wat te leren van Fremo? Werner maakte daar eerder ook al een opmerking over.
Er worden talloze modules gemaakt met standaard "kopprofielen". En voorzover ik heb begrepen, worden deze gekoppeld met bout-moer verbindingen, door genormeerde boorgaten.

Het lijkt me niet moeilijk om met een lasercutter kopprofielen te maken, die als lego-stenen precies in elkaar passen, en met bout-moer verbindingen gezekerd kunnen worden.

Ik zal eea uitwerken in een tekening. Dan kan dat meegenomen worden in de discussie op 6 juni.

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #219 Gepost op: 09 mei 2015, 10:40:24 »
Citaat
Goh.... Ik krijg ineens een deja vu......   :-X

Ja, wéér dezelfde discussie incl. het vastschroeven, zonder dat er iets uitgeprobeerd is.

We zijn nu eenmaal allemaal mensen.  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2015, 10:43:35 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #220 Gepost op: 09 mei 2015, 11:07:04 »
Even ter info voor alle BMB-deelnemers:

Uit de vorige posts mag blijken dat deze zelfde geschiedenis over de bakovergangen in min of meer dezelfde vorm bij de H0-baan heeft plaatsgevonden.
Dit is te volgen in een alleen voor forumbaan-deelnemers toegankelijk gedeelte van het forum.
Een paar BMB-leden heeft dit kunnen volgen.

De aanleiding was dat de bakovergangen steeds niet voldeden. Sommigen, waaronder ik,  kwamen met voorstellen voor betere overgangen.
Ook daar werden innovatieve voorstellen niet bepaald omarmd en dreigden mensen zelfs met opstappen.
Uiteindelijk ben ikzelf opgestapt, omdat mijn treinen vaak ontspoorden en ik niet meer geloofde in een goede afloop.
Bij de H0-baan wordt tot nu toe alles aan de railuiteinden vastgeschroefd op een z.g. megabiels, eerst van plexiglas en nu van printplaat.
Ze zijn daar zelfs nu nog steeds mee bezig.

Ik hoop er het nodige van geleerd te hebben en wil dat er door de groep van deelnemers een definitief besluit genomen wordt nadat er getest is.
Op 6 juni is er het nodige te zien en kunnen we bepalen welke varianten er getest moeten worden.
Het besluit wat op 6 juni genomen moet worden is:
1) We nemen één variant en kijken of die voldoet.
2) We nemen meer dan 1 variant en kijken of die voldoen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2015, 11:49:39 door St00mboy »

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #221 Gepost op: 09 mei 2015, 11:29:23 »
Helemaal mee eens Leen.

Maar testen in mijn optiek dan wel op echte BB'en, aan echte Modules op hun poten. Losse plankjes op tafel zijn geen echt vergelijk met straks de harde praktijk en het aan elkaar breien van grote delen op poten.

Mvg, Michel

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #222 Gepost op: 09 mei 2015, 11:45:31 »
Ja, dat testen moet op de rijdag(en) met een volledige opstelling.
Op 6 juni bepalen we alleen welke varianten we naast die van gisteren nog meer gaan testen.
De drie varianten 1 t/m 3 wil ik naast elkaar op een plank mulltiplex monteren, zodanig, dat het werkingsprincipe duidelijk is en dat je dat met je handen kan voelen.
Twee daarvan heb ik al min of meer gereed in code 100.
De derde, nl. die met het stukje rail van 15cm moet ik nog maken.

De variant no.4 van gisteren ga ik verder uitwerken en compleet op mijn BB'en maken, zodat iedereen die op 6 juni kan besnuffelen.
Hij is goedkoop en heeft het voordeel dat hij zonder problemen aan te passen is als we later toch voor een andere variant kiezen.
Ik maak het zo, dat ik in dat geval niets hoef te slopen.
Voor het stabiel blijven van de railuiteinden tijdens het rijden heb ik waarschijnlijk al een effectief werkende oplossing.
Ik zal dat allemaal z.s.m. hier posten.

Ik zou zelfs mijn bak kunnen meenemen op 6 juni om het nog echter te laten lijken.
We moeten maar eens kijken wat er allemaal op de agenda gezet kan worden.

Ik ga ervan uit dat jij met een goed eenvoudig uit te voeren voorstel komt om transportschade voor alle bakeinden te voorkomen.
Tot nu toe hebben we alleen een hoeklat en die zal ik ook op 6 juni meenemen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2015, 11:47:15 door St00mboy »

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7184
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #223 Gepost op: 09 mei 2015, 11:54:42 »
@Hans

Zolang je je bak GOED monteert, is er niets aan de hand. Het systeem werkt.
Een bak zet je niet even in elkaar. Het moet secuur, net als het bouwen van een
resin hok. Aan een ander kopschot heb je niets. Het gaat om de kwaliteiten
van degene die zijn/haar bak in elkaar zet.
Mvh Steef

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8405
  • Nooit uitgeklust....
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #224 Gepost op: 09 mei 2015, 12:13:29 »
@Hans, Steef heeft helemaal gelijk. Er is niks mis met het zaagwerk van Martin. Maar als je graag een eigen bak lasert, ga vooral je gang. Ik ben benieuwd. Ook daarvoor geld overigens dat het met secuur in elkaar zetten te maken heeft. Een gelaserde bak staat niet gelijk aan een haakse bak.