Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yamorc:loconet goes loco door Karst Drenth
Vandaag om 16:53:10
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 16:47:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 16:43:29
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:41:52
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Wat was jullie allereerste loc? door MOVisser
Vandaag om 14:14:26
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 732497 keer)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #195 Gepost op: 08 May 2015, 12:06:43 »
@Leen,

De vakantie heeft je goed gedaan. :)

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #196 Gepost op: 08 May 2015, 12:37:10 »
Hans, welke vakantie?  ;D
Verslag en foto's zijn nu geplaatst (zie hierboven).

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2015, 13:29:41 door St00mboy »

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 236
  • Onshape Modelspoor Groep
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #197 Gepost op: 08 May 2015, 13:53:08 »
Helemaal goed Leen!  (y)
Dit is de ultieme minimalisering van het oorspronkelijke idee. Allen hou jij hier vast aan een horizontale verbinding (schuiven), terwijl ik een verticale verbinding (prikken) in gedachte had. Maar dit is lekker klein en met standaard materiaal te maken. Top.
Maar... Kom nou niet in de verleiding om (vooraf) die rails al vast te schroeven! In ieder geval vóór montage moet één van de rails los zijn om de railstaven in de juiste positie te kunnen manouevreren.
Na montage kun je de losse rails wel (tijdelijk) los/vast maken, zoals je ook al van plan bent.
Bye
Jan (die wel op vakantie is   ;D )
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #198 Gepost op: 08 May 2015, 14:00:10 »
Nice solution cousin.

Henk.
Mvg Henk.

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8601
  • Nooit uitgeklust....
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #199 Gepost op: 08 May 2015, 14:31:38 »
Leen,

eerlijk is eerlijk, veel simpeler dan dit word het niet.  (y) Erg KISS.
Waar ik wel bang voor ben, is dat die railschoentjes gaan "lubberen" en dus gaan glijden over de rail, waardoor uiteindelijk de rails weer los van elkaar komen. Dus als je nog een manier vind om dat verschuiven tegen te gaan, heb je wel een leuk idee te pakken.
Nog iets. Waar maak je je isolatie? Of speelt dat niet bij BMB? Bij de BNLS forum baan heeft iedereen zijn eigen booster/hub zoals je weet en hebben we per inbreng een isolatie aangebracht.

Gr.

Edsko

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #200 Gepost op: 08 May 2015, 14:34:15 »
@Jan
Zoals je nu denk ik wel weet ben ik niet zo van alles klakkeloos vastschroeven.
Op de las mag hij niet horizontaal heen-en-weer kunnen schuiven, maar hij moet zeker niet verticaal naar beneden vastgeschroefd worden.

@Edsko
Deze railschoentjes zitten erg vast, vaster dan bij code 100, dus waarschijnlijk valt het schuiven wel mee. Maar mochten ze na enige tijd toch los gaan zitten, dan maken we even een nieuwe. De oude eraf...de nieuwe erop en klaar. (y)
Ik heb ook nog het idee achter de hand om het railuiteinde de laatste 5 cm of zo tussen 2 langsliggende geleiders (strips) te leggen, zodat het niet horizontaal kan verschuiven.
Ik wil de las per se niet vastschroeven omdat de (on-) gelijkheid van mijn 2 tafels dan de vlakheid van mijn spoor gaat bepalen. Die laatste mm krijg je nl. nooit goed.

Voor de isolatiebiels heb ik volgens ditzelfde principe al een keer iets beschreven ergens in de Litter Bin. Je neemt een code 100 biels en plakt daar een code 75 isolatielasje in. Dat past keurig en misschien moet je aan de onderkant van het bielsje iets materiaal afvijlen. Ik weet nl. nog niet of de code 100 biels met de dikte van het lasje de rail iets opwipt.

Deze overgangen kosten geen drol en stel dat we ze gaan toepassen en we moeten/willen ze t.z.t. vervangen door iets anders/mooiers/beters dan hoeven we niets te slopen.
Het is alleen daarom al heel mooi om hiermee te beginnen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2015, 14:53:19 door St00mboy »

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #201 Gepost op: 08 May 2015, 14:36:51 »
Allen,

Deze oplossing is te kwetsbaar.
Rail moet je nooit los tot aan module overgangen laten lopen.

Of
A - tot het uiteinde, en goed uitgelijnd en goed vast
B - met spoor goed vast tot een bepaalde afstand van het uiteinde en een los (makkelijk vervangbaar) deel voor de overbrugging.

Voor mijn gehele baan moet ik 71 vaste overgangen maken, dus 142 uiteinden goed uitlijnen en vast zetten.
Het gaat hierbij wel overgangen die altijd op de zelfde manier samenwerken.

Blijven over, 4 overgangen, 4 uiteindes, die ik betrouwbaar wil kunnen uitvoeren, en die ook transport en op- en afbouw veilig zonder schade kunnen doorstaan.
Daar valt deze laatste erg simpele oplossing helaas niet onder.
Sorry dat ik vooralsnog de enige ben met bedenkingen.

Voor een zichtbare overgang vind ik elke schuif of in te leggen oplossing trouwens ook geen gezicht, daar kun je in mijn ogen niet anders dan strak tegen over elkaar en goed uitgericht te werk gaan.

Gezien bovenstaande mening, vind ik de veiligste overgang, versie nummer 2, met rails vast gezet op 75 mm van het einde van de BB en dus losse overgangsstukjes van 150 mm. Zelfs de uitlijning in hoogte en afstand vanaf de voorzijde is niet zo kritiek qua tolerantie, zolang je maar op minimaal 75 mm van de overgang blijft, heb je redelijk wat speling t.o.v. de andere BB.
Het enige wat voor de zekerheid wat ruimer aanwezig moet zijn, zijn wat stukje rail 150 mm lang en reserve raillasjes.


Mvg, Michel

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8601
  • Nooit uitgeklust....
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #202 Gepost op: 08 May 2015, 14:42:53 »
Michel,

volgens mij wil Leen deze oplossing alleen gebruiken om de overgang van BB naar BB te maken, niet in de inbrengen zelf. Daar kun je dus je eigen oplossig gebruiken. Dan gaat het dus om slechts 2 overgangen, in de BB, achter een zwarte plaat die niemand ziet. Er ligt dus niks in het zicht.

@Leen: als ik er naast zit, hoor ik het wel.

Gr.

Edsko

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #203 Gepost op: 08 May 2015, 14:51:03 »
Edsko,

Ja, zo lees ik het ook, en zo reageer ik er ook op. Losse raildelen tot aan een bak/module rand vind ik een hele slechte optie. En de opvang van toleranties is me ook te gering. Beide punten zijn in mijn ogen veel beter gebaat bij de overgang die Leen als 2e voorstelde, met een los rails overgangsstuk van 150 mm.

Uiteraard zijn de overgangen binnen je eigen avontuur ook je eigen zaak.

Mvg, Michel

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #204 Gepost op: 08 May 2015, 15:16:54 »
Goed, op 6 juni neem ik alle 4 de oplossingen mee. En wie er nog meer oplossingen heeft, mag ze ook meenemen.

En dan gaat het om de besluitvorming, niet geheel onbelangrijk.
Inmiddels heb ik een beschrijving gemaakt waarin staat dat niet ik, maar de groep van deelnemers vrijwel alle besluiten over de BMB neemt en ook wie de deelnemers zijn en wie niet.
Er staat in wat mijn rol is.
Er staat ook in hoe de gewenste besluitvorming binnen de BMB plaatsvindt en wat de tweede en derde keus is.
En ook waarover de individuele deelnemer besluiten kan nemen en waarover niet.
Er staat zelfs in waarom de beschrijving gemaakt is.

Deze beschrijving wordt op dit moment op correctheid en taalvauten gecheckt en de bedoeling is dat hij z.s.m. in het bezit komt van de 7 aanmelders.
Als de aanmelders er allemaal hun plas over gedaan hebben, dan gaan we op basis van die beschrijving onze besluiten nemen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2015, 15:37:34 door St00mboy »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1529
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #205 Gepost op: 08 May 2015, 16:10:35 »
Qua bakovergang. Ook een mogelijkheid, en volgens mij een variatie op optie 2 en 4, is de onder S3.7 beschreven bakovergang op deze site: http://sn2trains.com/free-mo/sn2-free-mo-standard/

Dus losse stukjes rails van een vaste lengte met verschuifbare raillassen. De vaste rail op de modulebak ligt dan iets van de rand af (bijv. 5cm). De bielzen liggen vast op de module (ballasten is natuurlijk niet nodig in de BB).

Plaatjes:
http://www.trainboard.com/railimages/data/866/Modules_joined.jpg
http://www.trainboard.com/railimages/data/866/Module_connecting_track.jpg

Groeten,
Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #206 Gepost op: 08 May 2015, 16:24:25 »
Neem het op 6 juni allemaal maar mee.
Je kunt er pas een zinvolle discussie over krijgen als er iets in het echt te zien valt.

Het gaat er nu blijkbaar om dat de railuiteinden beschermd moeten worden tijdens transport.
Dat is weer heel iets anders dan een goede bakovergang, maar het moet wel allebei in orde zijn natuurlijk.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2015, 16:26:53 door St00mboy »

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #207 Gepost op: 08 May 2015, 16:42:50 »
Een paar prima zetten lijkt me zo.

De keuze van de BB overgangen zal nauw samenhangen met de zuiverheid van de maatvoering van de diverse kritische maten. Zou alles perfect zijn, dan was de simpelste oplossing afdoende. Maar ik ben ban voor de afwijkingen en inderdaad schade risico. Genoeg ellende hiervan gezien bij DEMU. Ik zal daar ook een een balletje opgooien naar ideeën van bakovergangen.

Michel

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #208 Gepost op: 08 May 2015, 17:04:20 »
Michel, ik heb ook meer dan mijn deel gehad over de maatvoering van kritische maten, de precisie die daarvoor nodig is en de uitvoering die dan weer te wensen te wensen overliet.
De mensen hielden erg aan hun principe vast en dachten oprecht dat dat goede overgangen zou opleveren.
Maar het resultaat bij de H0-baan was dat er geen optimale overgangen kwamen en dat onze Engelse treinen er altijd als eerste uitliepen.
Na mijn vertrek ben ik met de BMB begonnen.

Daarom zijn al mijn oplossingen zonder ultieme precisie te maken, hebben ze een tolerantie van ca. 0±0,2 mm en overbruggen ze de bakovergang. Ze zijn niet aan het bakeinde vastgeschroefd, omdat daardoor altijd de ellende ontstaat die moeilijk te corrigeren is.
Tijdens transport moet je de railuiteinden natuurlijk wel vastschroeven en je moet sowieso eigenlijk altijd na het rijden de rails op de bakeinden voor het transport beschermen, bijv. door er een hoeklat o.i.d. overheen te schroeven.
Wij hebben op onze BB's tussen de sporen op 1,5 cm van het einde een insert zitten die daarvoor heel goed gebruikt kan worden.
Over het plaatsen van inserts op de BB's moeten we trouwens ook nog een ei leggen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2015, 17:30:51 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #209 Gepost op: 08 May 2015, 17:16:29 »
Nu weer even verder over de geïsoleerde overgang.

Als het op je baan goed is, dan is het op de BB ook goed.
Hier zie je de verbinding met de Peco code 100 biels met daarin een code 75 geïsoleerde las geklemd. Hij zit nog niet vastgeplakt:


Dit is de biels met de lassen:





Voordeel van deze las is dat hij nog makkelijker te maken en te vervangen is dan de ongeïsoleerde.
Nadeel is wellicht dat hij minder strak de rail vastklemt.
De rails worden op de BB vastgeschroefd op een cm of 7 -10 vanaf deze las om tijdens het rijden de las stabiel te houden.
In de praktijk moet blijken of het allemaal werkt.
Dat geldt trouwens ook voor alle andere oplossingen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2015, 17:18:01 door St00mboy »