Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 11:26:11
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 11:21:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Wat was jullie allereerste loc? door gdh
Vandaag om 11:11:04
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 733272 keer)

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BMB Algemeen
« Reactie #90 Gepost op: 18 April 2015, 09:03:44 »
Hans, allen,

De diepte van mijn hoekbakken wordt gedicteerd door de opgegeven maten van de 2 sporen vanaf de voorzijde, de kleinste radius 21", de h.o.h. 58 mm en een klein recht stukje van 25 mm, wat een diepte geeft van 775 mm. Ik probeer zo ondiep mogelijk te blijven. Misschien is 800 mm met 50 mm recht stukje mooier en beter.

De breedte wordt gedicteerd door 50 mm recht, de boogstraal 21", h.o.h. 58 mm en wat extra ruimte buiten het spoor. Daar kom ik op 750 mm uit. Dus getekend 750 mm x 775 mm, maar netter is 750 mm x 800 mm.

Baandiepte wordt dan 1600 mm i.p.v. 1550 mm.

Mvg, Michel
« Laatst bewerkt op: 18 April 2015, 09:05:18 door Michel van den Hof »

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BMB Algemeen
« Reactie #91 Gepost op: 18 April 2015, 09:07:59 »
Wil je graag vierkant, dan kan dat ook. Wordt het 800 mm x 800 mm. Meer ruimte aan de buitenzijde van de rails midden in de 180 graden bocht.

Maar let op. Ze bevatten dus de minimum boogstraal 21" en niet minimum 24".

Mvg, Michel

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • G5
Re: BMB Algemeen
« Reactie #92 Gepost op: 18 April 2015, 09:12:08 »
Laten we even het ontwerp van Henk afwachten, die heeft ook al enige praktijkervaring met de nu gebruikte boogbakken.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BMB Algemeen
« Reactie #93 Gepost op: 18 April 2015, 09:17:02 »
De mijne laat ik door Martin in ieder geval als 750 mm x 775/800 mm bouwen, maar die zij ook puur voor aan mijn eigen FY en om de baan zo ondiep mogelijk te houden, voor nog zo veel mogelijk vrije ruimte voor de baan. De baan kan met deze FY natuurlijk ook standalone naar shows. Maat is dan 6300 mm x 1550/1600 mm. Ik laat de 4 baanbakken gelijk over gaan in de bocht bakken.

Op shows in de BMB komen er wel BB'en aan vast, ongeacht zijn positie in het geheel. Ik moet dus 14 bakken hebben in totaal. Pfffff ....... zal wel even tweede hypotjeek worden vrees ik. Maar eens met Martin gaan overleggen.

Als ik op een show mee doe in de BMB zijn er bij voorkeur dus 3 andere losse bakken van anderen nodig, of 2 en de verbindingsbrug, die Hans al voorstelde om een oneven deelnemer aantal op te lossen. Mijn baan plus 2 anderen is ook een oneven aantal!! ;) :P

Mvg, Michel
« Laatst bewerkt op: 18 April 2015, 09:24:45 door Michel van den Hof »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB Algemeen
« Reactie #94 Gepost op: 18 April 2015, 09:29:33 »
Indrukwekkend ontwerp, Michel.  (y)
Ben benieuwd hoe het er live uit komt te zien.

Even over de BMB-diepte.
Toen wij met de H0-baan voor de eerste keer rug-aan-rug in Houten stonden was de ruimte tussen de achterkant van mijn bak en die van mijn achterbuurman iets van 25cm.
Het was dus bijna onmogelijk om achter je bak te komen, als je daar voor wat dan ook moest zijn.
En je zal zien dat dat altijd een keer gebeurt.....want natuurlijk hebben we nog een 8e aanmelder, nl. die van Murphy, en die doet altijd mee.  :-\

Daarom heeft Henk bedacht om de boogbakken 1m diep te maken. Dan heb je ca. 80cm ruimte en als je je dan onder je eigen bak doorwurmt, dan kun je tenminste met enige moeite weer rechtop staan.
Bovendien kom je in zijn ontwerp met recht spoor op alle overgangen aan, dat werkt meer foolproof.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 18 April 2015, 09:35:42 door St00mboy »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1529
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB Algemeen
« Reactie #95 Gepost op: 18 April 2015, 09:42:28 »
Je kunt bij een tentoonstelling ook twee bijdragen van één bak op de kopse kanten plaatsen. Dan krijg je een rechthoekige opstelling en heb je zeker 1,80 meter tussen de achterzijden.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BMB Algemeen
« Reactie #96 Gepost op: 18 April 2015, 09:52:04 »
Dank je Leen. Ik ben zelf ook zeer benieuwd. Na 8 jaren van maanden dromen, plannen, tekenen en kopen, van plan wijzigen, verkopen en rijtje weer van voren af aan, wordt tijd eindelijk eens wat te gaan bouwen. Dit ontwerp was in een aantal uren af. En idee ontstond gisteren ochtend pas tijdens mijn vakbond kaderleden vergadering. De drive en push van de groep plus de mogelijkheid de bakken te laten produceren in onderdelen helpt wel enorm. Ik had echt een schop onder m'n kont nodig.

Bij mij  bogen van, stel 800 mm x 800 mm heb je en 21" minimum boog en maar 400 mm tussen bakken rug aan rug. Thuis heb ik echter een tussenruimte van 600 mm (beide keuze 2x 775 mm diep) of 650 mm  (bij keuze van 2x 800 mm diep), omdat mijn FY smaller is als een BMB bak. Ik snap de keuze voor 1000 mm x 1000 mm best. Thuis wil ik echter niet zo ver naar voren komen en de breedte van het geheel wordt dan ook net te.

Ik heb wel elleen maar rechte/haakse overgangen. Thuis dus 44, zonder gebruik BB'en.

Mvg, Michel

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BMB Algemeen
« Reactie #97 Gepost op: 18 April 2015, 09:56:32 »
Kopsekanten benutten kan, maar heeft 2 nadelen. Vloerplan moet rondom de baan ruimte vrijhouden en vaak werkt met liever met paden als alleen maar losse eilanden, en aan de kopse kant sta je wel wat meer verloren alleen en zie je nauwelijks de verbinding tussen de modelbouw werelden van je buurmannen. We kunnen wel 2x een "Hans"-brug er op de kopse kanten tussen hangen. Kom je ook lekker makkelijk achter de bakken. Moeten we dus 3 stuks "Hans" bruggen roggelen ..... ;)

Mvg, Michel

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB Algemeen
« Reactie #98 Gepost op: 18 April 2015, 10:10:23 »
Pepperdepèèèèp!!! ???

Hier is de traditionele analoge ontwerpschets van Henk voor de boogbak:



We hebben wel besloten dat de binnenboog (nu 550mm) op de bak 24" wordt om in voorkomende gevallen gebruik te kunnen maken van de Tracksetta.
Daarmee worden de stukjes rechte rail iets korter dan op tekening.

Leen.


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB Algemeen
« Reactie #99 Gepost op: 18 April 2015, 10:13:03 »
Citaat
We kunnen wel 2x een "Hans"-brug er op de kopse kanten tussen hangen

Hans, maak je nog een brug?  ;D
Ja, het geeft allemaal mogelijkheden. (y)

Leen.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BMB Algemeen
« Reactie #100 Gepost op: 18 April 2015, 10:16:04 »
De bak is nu 1100 mm x 1000 mm, geen 1000 mm × 1000 mm.

Waarom toch 24" als je op de baan 21" toestaat? Met 21" kunnen de bakjen wel netjes 1000 mm x 1000 mm en hoef je alleen een 21" te hebben en niet ook een 24".

Ik zal zo even digitaal 2 naast elkaar tekenen, met 21" en 24". Kunnen we goed vergelijken.

Mvg, Michel

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BMB Algemeen
« Reactie #101 Gepost op: 18 April 2015, 10:18:02 »
In de getekende 1100 mm breedte zit 300 mm recht. Zelfde als een BB. We kunnen de baan evt. 600 mm minder breed opstellen, zonder buiten BB'en, met alleen hoekbakken.

Mvg, Michel

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB Algemeen
« Reactie #102 Gepost op: 18 April 2015, 10:18:29 »
21" is minimaal. Ruimer mag altijd.
Op de boogbakken kunnen we met 24" mooi iets ruimer.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 18 April 2015, 10:20:05 door St00mboy »

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BMB Algemeen
« Reactie #103 Gepost op: 18 April 2015, 10:25:55 »
Dus wat je niet ziet zet je ruimer op als minimum t.o.v. zichtbaar op de baan!?!? :-/ Beetje vreemde ruimte verspilling in mij ogen. Alleen maar vanwege de achter de bakken ruimte? Vooral de grote vierkante maat is voor opslag en sjouwen dan een minder prettig aspect aan de hoekbakken t.o.v. de iets langere maar veel smallere BMB bakken.

Mvg, Michel

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: BMB Algemeen
« Reactie #104 Gepost op: 18 April 2015, 10:28:23 »
Oeps Michel  :-[ dat is een foutje van mij, deed de schets even snel achter de werkbank tijdens het werk.
De bakken zijn 1000 mm x 1000 mm.

Kom ik bij de volgende vraag of we railbedding of ondergrond gaan gebruiken en is dat dan kurk of hout of die blauwe kunststof plaat? Laten we dit dan afstemmen wat we gaan gebruiken om hoogte verschillen bij de BB te voorkomen.

De bakken van Leen en die van mij hebben wel een ondergrond. Die van mij met dat blauwe spul.

Henk.
Mvg Henk.