Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 664471 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: BMB Algemeen
« Reactie #60 Gepost op: 17 april 2015, 10:11:17 »
Prima, mijn nieuw verworven Gadwell wil de beentjes eens nodig strekken! (y)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB Algemeen
« Reactie #61 Gepost op: 17 april 2015, 12:11:05 »
Ik heb besloten om nog een paar zaken te anglificeren.
Het is nl. misschien handig als je bij het aanleggen en nameten van de baan gebruik kan maken van bestaande stukjes gereedschap.

De minimale radius van 55 cm wordt iets verkleind tot 21" (=53,35cm).
De reden is dat je dan bij het buigen nog gebruik kan maken van een 21" Tracksetta:
http://www.ehattons.com/53251/Peco_Products_OOT21_533mm_21in_Radius_Tracksetta/StockDetail.aspx

De binnenste radius op de boogbakken wordt 24" (±61 cm) omdat je daarbij gebruik kan maken van  de Tracksetta van 24":
http://www.ehattons.com/53252/Peco_Products_OOT24_610mm_24in_Radius_Tracksetta/StockDetail.aspx
M.i. is daarvoor ruimte genoeg.

Het is ook handig als je bij het aanleggen en nameten net als Paul Bender op zijn N-baan op je bak gebruik kan maken van de plastic Peco SL-36 6' Way Gauge van 25p:
http://www.ehattons.com/13191/Peco_Products_SL_36_6ft_Way_Gauge/StockDetail.aspx
Daarom wordt de minimale hart-op-hart afstand bij rechte of bijna rechte stukken dubbelspoor de afstand voor Streamline Track, iets van 50mm h-o-h (ik heb zo'n gauge nu even niet bij de hand).
Let op: in bogen en op het uiteinde van de Black Box blijft de afstand gewoon 58mm hart-op-hart.

In wezen verandert hiermee niets aan de uitgangspunten, alleen wordt het iets makkelijker om bepaalde zaken te kunnen maken en nameten.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB Algemeen
« Reactie #62 Gepost op: 17 april 2015, 12:11:34 »
@André
Hou het hier maar in de gaten hoor.

Leen.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: BMB Algemeen
« Reactie #63 Gepost op: 17 april 2015, 12:20:13 »
Zal ik doen!
vr gr
André

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
  • G5
Re: BMB Algemeen
« Reactie #64 Gepost op: 17 april 2015, 12:54:10 »
@Leen,

Die Tracksettas zijn toch bedoeld voor de Boog Bakken? Dan is het toch voldoende als we één zo'n set hebben? Ik heb er geen problemen mee zo'n set aan te schaffen, maar als het niet nodig is dan liever niet. Die Peco SL 36 is wel erg handig. Wel een diepte investering  ::)

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BMB Algemeen
« Reactie #65 Gepost op: 17 april 2015, 12:57:19 »
Heren, Ik ben een BNLS Britse module baan aan het overwegen/uitdenken met verdiepte bakken, met trein op verhoogd stenen viaduct liggend spoor en tram lager op de verdiepte begane grond.

In eerste instantie thuis alleen nog maar de tram rijdend, treinen alleen passerend door andere bak eigenaren op shows en groep rijdagen. Zo kan ik kosten spreiden over langere tijd. In 2e instantie maak (bestel) ik dan eigen 90/180 graden eindbogen en modules voor een schaduwstation achter de baan voor treinen.

Ik heb zelf Loconet apparaten (Intellibox Basic en Daisy). Dat kan prima voor de standalone trams. PC besturing wil ik daarbij wel gebruiken.

Voor treinen zal thuis het zelfde gaan gelden.

Even bezien hoe ik voor de treinen dan (ook?) Expressnet mogelijk maak.

Lengte zichtbaar wordt 4 modules = 480 cm, dat is gelijk aan 3 andere modules met ieder hun BB'en. De keerlus modules tegen de buitenste bakken aan.

Ik zou de boog van de lussen ook graag op 21" afspreken.

Kan ik er thuis mee uit de voeten. Hoekdelen kunnen dan 85 cm breed en 85 cm diep, baan totaal dus 170 cm diep. Met 24" kom ik niet weg thuis. Ruimte is 270 cm, dus bij 170 cm nog 1 meter voor de baan. Minder wil ik niet.

Mvg, Michel
« Laatst bewerkt op: 17 april 2015, 13:10:23 door Michel van den Hof »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB Algemeen
« Reactie #66 Gepost op: 17 april 2015, 14:02:12 »
@Michel

Begrijp ik het goed dat jij je bakken zelf wil bouwen?
Lees je je dan s.v.p. eerst goed in over waar het aan moet voldoen?
De vrijheid is best groot, maar de bak/inbreng moet technisch en ook visueel  in het grotere geheel passen.

Bij voorbeeld:
Je moet over de hele lengte van je bak wel een dubbel hoofdspoor hebben, anders kun je niet meedoen.
En je moet aan weerszijden ook een BB hebben van 30cm.
Dat geldt voor alle inbrengen.

Je inbreng wordt dus 4 x 120 plus 2 x 30 en dat is 540 cm, en dus kunnen er aan jouw rugzijde 3 inbrengen van elk 180cm ingepast worden.

Het hoofdspoor moet aan weerszijden op je BB op een vastgestelde hoogte en diepte uitkomen.
De meeste maten e.d. die van belang zijn staan vermeld in het document van de BNLS forumbaan:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57869.0.html
en in de door mij hierboven aangegeven posts in dit topic.
Verder kun je van alles vinden in wat er over de BNLS forumbaan is geschreven en je kan het hier vragen.

Voor als jij je bak zelf wil maken staan de tekeningen/maten ook allemaal in het gedeelte van de BNLS forumbaan.
M.b.t. lengte- en breedtematen maten moet je zorgen dat het compatibel c.q. inpasbaar wordt.
Onze modulebakken zijn 120 lang (+2 x 30 voor de BB) x 60cm diep (buitenmaat).
En ze moeten mat zwart zijn RAL 9005.

De minimale bogen op je bak mogen dus 21" worden i.p.v. 55 cm, groter mag altijd.
Denk er wel om dat we halverwege "S"-bochten altijd een recht stuk van 30 cm willen zien.
S-bochten zijn notoire ontspoorders.

Als je je up- en down hoofdspoor elektrisch van de rest scheidt zodat die op rijdagen op Expressnet (Multimuis) kunnen rijden is het goed.
Alles m.u.v. die twee hoofdsporen mag je naar eigen goeddunken aansturen. Als je thuis bent kun je de hoofdsporen weer gewoon op je IB zetten.
Wij verbinden de ringleidingen trouwens door met ST-16 stekkers.
Zorg dus dat er op het eindpunt van je ringleiding aan weerszijden een ST-16 zit t.b.v. de hoofdsporen.
Ik moet nog even nameten welke pool er aan welke rail zit, want dat is een keer veranderd.
Aan de voorste rails komt een rode dropper en aan de achterste een zwarte.
Als je die kleur voor je ringleiding niet hebt dan merk je ze aan het einde in de juiste kleur met bijv. plakband.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 april 2015, 16:34:36 door St00mboy »

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BMB Algemeen
« Reactie #67 Gepost op: 17 april 2015, 14:19:25 »
@Leen,

Bakken gewoon via Martin.
- 4x 120 cm, grotendeels verdiept.
- 2x BB 30 cm, voor op shows.
- 2x 85 cm x 85 cm, einddeel met 90º bocht voor thuis i.p.v. BB'en.
- 2x 85 cm x70 cm, FY einddeel met 90º bocht voor thuis.
- 4x 120 cm x ??, FY delen.

Inderdaad is mijn inbreng met 4 modules dan 540 cm, gelijk aan 3 losse andere inbrengen.

Doorgaande sporen uiteraard 2, t.h.v. station 4, binnenste voor doorgaande sporen en buitenste voor stoppende treinen.

Ontwerp volgt.

Verdere discussie en verduidelijking graag. Alles wel graag in onderling overleg en geen dictaat van 1.

Barendrecht 6-6 wordt al maar belangrijker .......

Mvg, Michel

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB Algemeen
« Reactie #68 Gepost op: 17 april 2015, 14:30:24 »
OK, ik was even bang dat je je niet goed had ingelezen.
Je zal de eerste niet zijn hoor.  :'(

Waar het aan moet voldoen is geen dictaat, maar dat komt voor 99,9% voort uit de BNLS forumbaan en het oude BMB-overleg.
Het is nagenoeg noodgedwongen want anders werkt het niet en/of het ziet er niet uit.
Daar hebben we nu gelukkig wat ervaring mee.
Als iemand zelf iets maakt en het past niet of werkt niet is dat natuurlijk sneu, snap je?

Overleg komt er nog genoeg, want als iemand ergens een goed/beter idee over heeft, dan is de insteek dat we dat in principe gaan overleggen en evt. uitproberen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 april 2015, 15:43:31 door St00mboy »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB Algemeen
« Reactie #69 Gepost op: 17 april 2015, 15:14:52 »
Oké, knoop doorgehakt. Ik doe mee. Ik beperk me tot één bak. Ik zit nog een beetje te dubben over het thema, maar het wordt waarschijnlijk een 'zakbak'.

Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB Algemeen
« Reactie #70 Gepost op: 17 april 2015, 15:24:58 »
Fijn Werner.
Hoe de bakken moeten worden kunnen jullie zelf met Martin overleggen.
Ik geloof wel dat hij het prettig vindt als we zoveel mogelijk alles in één keer bij hem bestellen.

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB Algemeen
« Reactie #71 Gepost op: 17 april 2015, 15:30:42 »
@Werner,

Misschien is het een idee om jouw bak bij de EMV te maken.
Ik kan je dan hand- en spandiensten verlenen. En materialen en gereedschappen te over...

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB Algemeen
« Reactie #72 Gepost op: 17 april 2015, 19:59:39 »
Overleg komt er nog genoeg, zei de gek :P  (hierboven (y)).
Dat klopt want het is niet zo dat we overal een strak-in-het-pak passende oplossing voor hebben.

Wat denk je van de elektrische aansturing?
Ik heb wel geroepen dat het een op Expressnet gebaseerd netwerkje moet worden om compatibel te blijven met de H0-baan, maar de uitvoering staat nog grotendeels open.
Wij gaan, vanwege deze compatibiliteit en omdat we die muizen gewoon hebben, evenals de H0-baan multimuizen gebruiken en hebben op dit moment 2 boosters/hubs tot onze beschikking.
De ombouw van deze boosters naar meer vermogen is mislukt dus daar ligt nog een open eind.
Ze kunnen nu wel als hubs gebruikt worden, maar het zou mooi zijn als een geslaagde ombouw naar meer vermogen zou lukken.
Anders moet er een andere, en waarschijnlijk duurdere oplossing komen.
Ik heb ook nog een defecte booster liggen.

En de bakovergangen?
Daar kun je ook een aardig boek over schrijven, lees maar mee.

Op onze baan is er niet één soort bakovergang, maar 4.
1) De bakovergang op de boogbakken.
2) Die van de boogbakken naar de BB.
3) Die tussen 2 BB's.

Die hoeven alle drie niet onzichtbaar te zijn, want ze liggen buiten het landschap.
Overgang no.1 is er een tussen twee steeds dezelfde twee bakken, dus relatief makkelijk.
Bij overgang no. 2 en 3 kan er steeds een andere deelnemer betrokken zijn.
Dat zijn zaken die je in de overwegingen moet meenemen.
Als je kunt volstaan met één soort overgang zou dat mooi zijn, maar kan dat?
Die keuze is straks na het besnuffelen en het proefrijden aan ons allemaal.

Deze overgangen moeten aan een aantal criteria voldoen.
Zij moeten:
1) Makkelijk met de nodige precisie te maken zijn.
2) Bij het opzetten van de baan makkelijk snel en goed te installeren zijn.
3) Een kleine tolerantie in de uitlijning hebben.
Ik denk aan een tolerantie in de orde van grootte van 0±0,25mm zijn, waarbij er maar heel weinig overgangen 0,25 (railhoogteverschil) mogen zijn en een heleboel graag ca. 0 (=beide railuiteinden 100% uitgelijnd).

Ik heb 3 voorstellen gedaan en wil die z.s.m. in levenden lijve door jullie laten besnuffelen.
Wie er betere ideeën over heeft: kom er a.u.b. mee!
Ik zie graag een beter idee van iemand anders komen.
Ik heb nog een vierde idee gekregen van iemand die meedenkt, en wil jullie dat z.s.m. laten weten.

4) De overgang tussen BB en je landschap.

Deze overgang is in feite de lastigste, want hij moet zo onzichtbaar mogelijk zijn.
Voordeel is, dat hij steeds tussen dezelfde bakken zit.
Bij de H0-baan is dat "probleem eigenaar" en ik vind dat wij dat ook zo moeten doen.
Vanuit wat ik er tot nu toe van gezien heb wil ik wel een voorstel doen voor de bevestiging van de rails op de Black Box.

Als je vanuit je landschap recht in de BB aankomt, dan zou je de rail op de BB met lasjes kunnen verbinden en zo verder kunnen gaan:




Als je niet recht aankomt op je BB, dan zou je geen lasjes moeten willen en kunnen gebruiken: je trekt vrijwel zeker je rails in een kniek (hier heet dat eigenlijk dogleg, dus hondenpoot, v/h hondepoot) om op de afgesproken maat op het BB-uiteinde aan te komen:


Het beste is dan om het principe van Paul Bender over te nemen, nl. de rails op een printplaat te solderen en die op de BB vast te schroeven, ongeveer zoals hier:

(Foto van Paul Bender)

Voor het vastschroeven gebruikt Paul M3 inserts, die je in het hout draait na eerst een passend gaatje geboord te hebben:

(foto van te-co.com)
Pffff, of die M3 is weet ik niet, jemig, wat een joekel!! :o

Daarna schroef je de printplaat met een M3 boutje met ringetje netjes vast.
Ik stel voor om te verplichten dat de printplaat aan beide zijden vastgeschroefd moet worden i.p.v. in het midden om te voorkomen dat de rails heen en weer scharnieren en zorgen voor hondenpoten bij je overgang.

Om de uitlijning van de BB naar de landschapsmodule te verzekeren zou je baseboard dowels kunnen gebruiken:
http://www.stationroadbaseboards.co.uk/cart_dowels.htm

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 april 2015, 23:42:31 door St00mboy »

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BMB Algemeen
« Reactie #73 Gepost op: 17 april 2015, 20:35:15 »
Leen,

Ik ben zeer gecharmeerd van de verbinding met schuif printplaat en de 7cm en 3,5 cm ruimte die je hier voor in moet ruimen op de rails uiteinde.

Weet je de minimale hart op hart rail afstand al? Je had het over "ongeveer" 50 mm, maar wat is het precies. Ik ben al een heel eind op dreef met het baan ontwerp, inclusief FY trein voor thuis. Het tramtraject is alleen op de 4 scenic modules.

We hebben in Barendrecht op z'n minst een hoop te bekijken en bespreken.
Ik hoop dat ik e.e.a. op tijd ver genoeg af heb qua ontwerp voor Martin om alle hout delen te produceren.
Hangt ook wel van de totaalkosten af hoe snel ik alles kan laten doen.
Het gaat bij mijn totaal om 4 scenic modules met verdiepte bodem, 4 FY modules en 4 bocht modules.

Mvg, Michel

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB Algemeen
« Reactie #74 Gepost op: 17 april 2015, 21:28:38 »
@Leen,

Misschien een vraag naar de 'bekende weg'.
Gebruik je voor de BB een standaard (Chinees) printplaatje van 10x7,5cm ?

Verder kunnen Litterbinners een beroep op mij doen om hulp in de vorm van CAD-ontwerp en lasersnijden. Alleen materiaalkosten en eventuele verzendkosten worden in rekening gebracht.

Grzz, Hans