Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door NS 1100
Vandaag om 13:38:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 12:51:25
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 733400 keer)

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1529
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB Algemeen
« Reactie #75 Gepost op: 17 April 2015, 21:48:50 »
@Werner,

Misschien is het een idee om jouw bak bij de EMV te maken.
Ik kan je dan hand- en spandiensten verlenen. En materialen en gereedschappen te over...

Grzz, Hans

Wellicht. Eerst eens langsgaan voor een kennismaking natuurlijk.

Het beste is dan om het principe van Paul Bender over te nemen, nl. de rails op een printplaat te solderen en die op de BB vast te schroeven, ongeveer zoals hier:


Ik gebruik hetzelfde principe op mijn baan thuis, maar dan met een los printplaatje per spoor. Zie


Voordeel is dat je de sporen nog wat verder kan uitlijnen door de schroefjes losser of vaster te draaien. Overigens moet je ook hier proberen om zo flauw mogelijk de overgang te passeren. Op mijn andere baan het ik de overgang gemaakt in een boog met een radius van ca 80 cm. Hierdoor komt er toch redelijk wat spanning op het gesoldeerde punt te staan. Deze is ook al een enkele keer losgeschoten. Dan is het weer lastig om deze in de goede positie terug te solderen.

Werner

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1529
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB Algemeen
« Reactie #76 Gepost op: 17 April 2015, 21:52:28 »
Nog een idee voor de boogbakken. Is het niet mogelijk om deze te laten scharnieren, zodat ze precies dubbelvouwen? Dan zijn beide delen van de boog ook direct uitgelijnd. Volgens mij kan dan ook worden volstaan met een "printplaatovergang".

Werner

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BMB Algemeen
« Reactie #77 Gepost op: 17 April 2015, 21:56:33 »
Top Hans.
Mijn spoorbaan zal op een oude gemetselde verhoging, met dichte bogen, evt. met wat bedrijfjes er in, en tram onderdoorgangen, door de stad slingeren.
Een typisch ouderwets hoog gelegen Brits stadsspoor.
Mogelijk kan ik daar op termijn wel wat ontwerp/lasersnijden hulp bij gebruiken.

Ik ken Martin niet, en ook weet ik de kwaliteit / zuivere maatvoering / afwerking / materiaal kwalitiet van de door hem te leveren modules en aanverwante delen niet.
Zelf ben ik een erge pietje precies/perfectionist.
Dat zit me qua productiviteit ook vaak zat in de weg, maar ik heb het nu eenmaal (nagenoeg) perfect.
Om die reden, was ik van plan mijn hout/modules, voor welke baan het dan ook uiteindelijk zou worden, te laten lasersnijden door mijn DEMU clubgenoot Tim Horn.
Kijk eens op http://www.timhorn.co.uk/ en kijk naar de ongeloofelijke kwaliteit, zowel van de strakke baseboards als ook de zeer natuurgetrouwe modellen.
Ik wil niet in Martin's vaarwater zitten, en als de kwaliteit goed is al mijn 12 boards door hem laten leveren (als de prijs te behappen is), maar is de kwaliteit in de richting van die super strakke lasercut boards, die als puzzelstukken in elkaar vallen?

Mvg, Michel

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • G5
Re: BMB Algemeen
« Reactie #78 Gepost op: 17 April 2015, 22:01:07 »
Dat worden dan veel stadsbakken, Henk heeft al een stadsbak, Michel wil er ook een gaan maken en ikzelf denk er ook sterk over. Had ook al dat idee van die typisch Engelse stadsviaducten. Maar dat maakt natuurlijk allemaal niks uit. Zo ver ben ik trouwens helemaal nog niet, dus de ideeen kunnen nog veranderen  :)
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: BMB Algemeen
« Reactie #79 Gepost op: 17 April 2015, 22:12:44 »
Ik ken Martin niet, en ook weet ik de kwaliteit / zuivere maatvoering / afwerking / materiaal kwalitiet van de door hem te leveren modules en aanverwante delen niet.
Zelf ben ik een erge pietje precies/perfectionist.

Martin is een meubelmaker, en leverd perfect werk af.
Daar kunnen al die net nietje niet tegenop...... *brom*
Mvh Steef

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1529
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB Algemeen
« Reactie #80 Gepost op: 17 April 2015, 22:23:54 »
Dat worden dan veel stadsbakken, Henk heeft al een stadsbak, Michel wil er ook een gaan maken en ikzelf denk er ook sterk over.

Ik heb wat andere ideeën. Om te compenseren zeggen we dan maar. ;)

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BMB Algemeen
« Reactie #81 Gepost op: 17 April 2015, 22:29:07 »
Ik rijg 4 bakken van 120 cm aan elkaar tot 480 cm. Gelijk mijn baan thuis. Thuis met 2 keer hoek segmenten per zijde en 4 bakken er achter als FY voor de treinen. Op de bakken 1 en 4 slingert de baan wat naar achteren en zitten wat korte opstelsporen en overloopwissels. Op bakken 2 en 3 licht de meer naar achteren liggen het doorgangsstation. Vanwege de beperkte diepte van de bakken slechts 2 doorgaande sporen en 2 aan de buitenzijde liggende perrons. Op een verdiept straatniveau op bakken 2 en 3 is voor het station een 4-sporige tramhalte. 2 haltes in beide richtingen. De tram verdwijnt in beide richtingen onder de spoorbaan door. Op de bakken 1 en 4 liggen keerlussen, deels achter het spoor, deels er onder, met 5 opstelsporen in beide lussen. Qua trams kan ik leuk variëren. De FY bevat 3 lange sporen in beide richtingen. Ik ga denk ik voor Zuid-London, dus Southern Region 3rd Rail.  ;D  Vanwege de trams, allemaal ouderwetse dubbeldek trams (en wat statische Routemasters), zal de setting jaren 60 o.i.d. zijn.

De onlangs van een ander plan aangeschafte modellen (dat door dit mooie -gezamelijke groeps- project niet door gaat) gaan daarom maar weer in de verkoop.
Het gaat hierbij om :
- nieuwe Realtrack Models, Northern Rail, Class 144 met Legomanbiffo Loksound 4
- nieuwe Bachmann, Northen Rail, Class 150
- nieuwe Hornby, Northern Rail, Class 153
- z.g.a.n. Bachmann, DRS, Class 37, 37409 Lord Hinton, met DRS Compass logo, Model Rail Limited Edition
- nieuwe 5-delige Dapol. Network Rail, MRA set, in Railtrack blauw-grijs, met Network Rail branding
- nieuwe 5-delige Dapol. Network Rail, MRA set, in geel
- nieuwe 5-delige Dapol. Network Rail, MRA set, in geel, andere wagen nummers als de andere gele set
- nieuwe Bachmann, JJA Auto-Ballaster, in Raitrack kleuren, 3x een Generator wagon en 6x een gewone wagon, allemaal met ronde top


Mvg, Michel

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BMB Algemeen
« Reactie #82 Gepost op: 17 April 2015, 22:30:23 »
Martin is een meubelmaker, en leverd perfect werk af.
Daar kunnen al die net nietje niet tegenop...... *brom*
OK, duidelijk.
Weet ik dat ook weer.
Gerustgesteld zeg maar.

Mvg, Michel

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: BMB Algemeen
« Reactie #83 Gepost op: 17 April 2015, 22:30:50 »
@Werner,

Geinig, die kleine traverse. Ik kan wel wat hulp gebruiken bij een grote.
Ik zal je wel introduceren bij de EMV. Kun je altijd nog zien...

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB Algemeen
« Reactie #84 Gepost op: 17 April 2015, 23:57:42 »
Citaat
Weet je de minimale hart op hart rail afstand al? Je had het over "ongeveer" 50 mm, maar wat is het precies.

De hart-op-hart afstand op de BB moet 58 mm zijn.
In bogen moet het altijd minimaal 58mm zijn, anders raken je lange rijtuigen elkaar.

Als het spoor op je landschap recht is of bijna recht dan werkt het ook goed met de afstand van de Peco 6 ft gauge.
Ik kan er hier geen een vinden >:(, vandaar de ca. 50mm.
Op internet geven ze de maat van 34mm tussen de binnenkanten van de rails, daar komt dan nog 16,5mm bij, zou ik zeggen, dus misschien is het wel 50,5mm, :

(Foto Anticsonline.co.uk)

De bovenste maat van 50mm op de foto is voor Setrack en die gebruiken wij niet.

Verder blijft het altijd leidend dat 00-materiaal er goed doorheen kan, bijv. in dit geval twee lange rijtuigen van 70 ft. naast elkaar.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 18 April 2015, 00:02:23 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB Algemeen
« Reactie #85 Gepost op: 18 April 2015, 00:06:10 »
Citaat
Gebruik je voor de BB een standaard (Chinees) printplaatje van 10x7,5cm

Ik heb hiervoor plaatjes gebruikt van 10 x 7 cm en 1,5mm dik.

Leen.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: BMB Algemeen
« Reactie #86 Gepost op: 18 April 2015, 00:07:36 »
@Leen,

Vandaar dat ik (ook voor thuis) kies voor 50mm. op parallelspoor en 58mm in de bogen.

De (Chinese) printplaatjes zijn dezelfde.

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB Algemeen
« Reactie #87 Gepost op: 18 April 2015, 00:14:37 »
@Werner
Martin had gezegd een idee te hebben om de boogbakken zo klein mogelijk te maken.
Het zou me niet verbazen als dat ook zoiets is als wat jij voorstelt.
Henk maakt een tekening en die krijg je hier z.s.m. ook te zien.
Ik kan nu alleen zeggen dat het geen vierkante bak wordt.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 18 April 2015, 00:20:11 door St00mboy »

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BMB Algemeen
« Reactie #88 Gepost op: 18 April 2015, 01:29:14 »
Allen,

Mijn BMB_BNLS baanontwerp is klaar.
Nu nog een leuke pakkende naam er bij verzinnen.

- Zichtbare deel is 4 module bakken, die samen 1 onlosmakelijk geheel vormen van 4800 mm lengte.
- Samen met 2 BB'en van ieder 300 mm is mijn bijdrage aan de BMB dan 5400 mm, of te wel de lengte van 3 bijdrages van 1 bak, inclusief de bijbehorende BB'en.
- De baan kan ook zelfstandig worden ingezet, wat ook thuis zal gebeuren.
- Alleen de modules betekent dat alleen het tram "netwerk" kan rijden.
- Met andere BMB bakken en keerbogen kan er ook treinverkeer rijden.
- Thuis wordt dit mogelijk gemaakt door 4 bakken met keer bogen en 4 bakken met 6 lange FY sporen.
- Treinen rijden op niveau 0, trams rijden daar onder op ongeveer -10/-15 cm.
- De 4 module bakken met de tram er op worden dus verdiepte bakken.
- De tramlijn het in beide richtingen een 2-sporige halte voor het station.
- Links en rechts daarvan komen bushaltes met Routemasters.
- De 2 verborgen keerlussen bevatten ook ieder 5 opstelsporen voor zo'n 8 trams per lus.
- De bakken 2 en 3 bevatten het doorgangsstation met perrons van 2400 mm lang.
- De bakken 1 en 4 bevatten een vloeiende S-vormige wisselstraat met overloopwissels in beide richtingen en een paar korte opstelsporen.
- Alle railovergangen tussen alle 12 bakken, dat zijn er 44 in totaal, zijn alle maal haakse overgangen.
- De baan heeft thuis een maat van 6300 mm x 1550 mm en past perfect in de garage, met een mooie vrije ruimte voor de baan.
- Binnen in de baan is er 600 mm ruimte, alleen in het midden maar 400 mm i.v.m. een afvoerpijp aan de wand, vandaar ook de S-bochten vorm in de FY.
- De minimum boog van de treinen is de genoemde 21" (533,4 mm) en overal is h.o.h. 58 mm.
- De minimum boog van de trams is 200 mm, h.o.h. is vooralsnog ook ingetekend als 58 mm.
- Behalve bij de tramhalte, waar 2 afstanden meer zijn voor de halte zelf en 1 minder, die tussen de 2 rij rijrichtingen.
- Rails wordt allemaal Peco Code 75, met korte wissels in de verborgen keerlussen van de tram, medium wissels op de FY en gebogen wissels in de wisselstraat en bij de tramhalte.
- Zo'n 6500 mm rails, 5x korte wissel links, 5x korte wissel rechts, 4x medium wissel links, 4x medium wissel rechts, 10x gebogen wissel links en 10x gebogen wissel rechts.

Voorlopig wel even genoeg opsomming, nu eerst maar eens de bijbehorende plaatjes.
Screenshots uit Anyrail en SketchUp.

Mvg, Michel















« Laatst bewerkt op: 18 April 2015, 01:44:25 door Michel van den Hof »

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: BMB Algemeen
« Reactie #89 Gepost op: 18 April 2015, 08:46:26 »
@Leen,

Is de maatvoering die Michel gebruikt voor zijn boogbakken niet een goede oplossing voor de BMB?

Grzz, Hans