Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 20:10:40
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Einde Koemo ballast ??? door Willem1951
Vandaag om 20:00:23
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 667484 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3195 Gepost op: 23 december 2018, 20:10:38 »
Die is te groot, maar wel altijd handig, als je hem tenminste mee kan nemen.
Ik heb zo'n kleine platte op het oog die je er gewoon onder kan binden. Even kijken of dat lukt.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 23 december 2018, 20:12:59 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3196 Gepost op: 23 december 2018, 20:35:20 »

Op wat kleinigheden na is project 1, het bogenproject, nu afgerond.......
O, en nog vergeten om ........ 

Soms zie je wel eens een kleinigheidje over het hoofd, en blijkt je project toch niet af te zijn.  :-\
Ik was gisteren even vergeten dat er nog 8 bakken bedraad moeten worden  :-[ , niet geheel onbelangrijk en eigenlijk wel een beetje handig .  ;D

Het betreft de 6 medium boogbakken en de twee tussenbakken. Ik voel er weinig voor om zulke kleine bakken allemaal individueel te gaan bedraden, dus heb ik besloten om dat op dezelfde manier te doen als bij de tostibakken. Die hebben een losse ringleiding, waaraan twee bananenstekkers gemonteerd zijn. De bananenstekkers sluit je aan op een socket op de bakken en dan heb je prik. Het hangt van het gebruik af of dit ook voor de boogbakken adequaat is, maar dat zien we dan na een tijdje wel.
Ik heb bedacht dat we per drie bakken, dus per kwartboog, één ringleiding maken met drie aftakkingen met bananenstekkers, één aftakking per bak. Indien we de tussenbak gebruiken, dan plug je de bananenstekker vanaf de tussenbak gewoon in op de bananenstekker van de belendende bak. Er zit altijd een extra gat in zo'n stekker, dus dat komt goed uit. Ik maak dus onder elke bak een rode en een zwarte socket voor een bananenstekker.
Voor de losse ringleiding heb ik in elk tussenschot onder alle bakken een voorziening gemaakt, waar de ringleiding tijdens een rijdag in kan hangen:


Verder de twee tussenbakken bedraad en geverfd, dus die zijn nu gereed, en een prototype bedraad van een van de medium boogbakken om eens te kijken hoe dat gaat. op de foto zie je onderop de bak de twee bananenstekker sockets zitten als je goed kijkt:


Nu nog vijf bakken en twee ringleidingen....

Wordt vervolgd.......

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 december 2018, 11:07:36 door St00mboy »

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3197 Gepost op: 23 december 2018, 20:41:30 »

Bij de Hornbach voor € 8,95 en komende week bij de Lidl voor € 14,95.
« Laatst bewerkt op: 24 december 2018, 00:15:55 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3198 Gepost op: 23 december 2018, 20:49:56 »
Bij de Lidl kost hij volgende week, dus na 31/12, ook €8,95. Dat staat tenminste in de folder.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 december 2018, 11:08:41 door St00mboy »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3199 Gepost op: 23 december 2018, 21:26:51 »
Een plank op 4 zwenkwielen. Verhuizers noemen dat een hondje.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3200 Gepost op: 23 december 2018, 21:29:06 »
Dan ga ik volgende week een hondje halen.  ;D

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3201 Gepost op: 24 december 2018, 20:32:05 »
De zes medium boogbakken zijn nu bedraad, maar tijdens het maken van de ringleidingen werd ik teruggefloten door het thuisfront om kerstavond te komen vieren.

Even een officiële mededeling: de BMB is nu met Kerstreces.


 ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 december 2018, 20:33:43 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3202 Gepost op: 26 december 2018, 15:02:08 »
Ondanks het kerstreces zijn de twee ringleidingen voor de medium bogen nu gereed.  ;D

Verder vannacht onverwachts tegen een voorraadje railbeschermingen aangelopen. Ik maakte die tot nu toe van plastic goot, maar daarvoor is een extra voorziening nodig om ze goed te laten functioneren. Werner heeft echter op de fiddle yard stukjes laminaatplank gebruikt, die aan de zijkant met de reeds bestaande boutgaten vastgeschroefd kunnen worden. Toen ik vannacht naar huis liep stond daar ineens zomaar een container volgeladen met parket en laminaat, wat iemand uit zijn huis gesloopt had. Vanmorgen heb ik eerst maar eens een voorraadje laminaatplanken opgehaald, want morgen zal de container wel weer weg zijn......
Ik ga alle boogbakken nu voorzien van nieuwe railbeschermingen. Het gevolg is dat ik op sommige plekken nog wel iets schuin weg zal moeten zagen met de zaag van 2 euro...  :-\

Wordt vervolgd.......

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 december 2018, 22:30:26 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3203 Gepost op: 27 december 2018, 20:03:57 »
Vandaag forumlid Michel (Mihe) over de vloer gehad. Hij was geïnteresseerd in hoe wij met het concept omgaan en wil zelfs een Britse bak gaan bouwen.  Misschien wordt hij naast BNLS-er ook wel BMB-deelnemer.  ;)
Samen hebben we een kwart medium boog opgezet, de nieuwe ringleiding ingeplugd en ook 16 nieuwe beschermplankjes gemaakt voor alle medium boogbakken.   

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 december 2018, 23:09:39 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3204 Gepost op: 28 december 2018, 14:49:56 »
Hoera, we hebben vanaf vandaag weer een nieuwe deelnemer!  (y)
Michel (MiHe) is nu behalve BNLS-er ook BMB-er. We gaan ervan uit dat zijn Britse bak minstens even fraai wordt als de Russische.  (y)

Leen.

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3205 Gepost op: 28 december 2018, 19:29:01 »
Welkom Michel!  (y)

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3206 Gepost op: 28 december 2018, 23:06:02 »
Gelukkig is Michel op de app en per email door de meeste andere deelnemers ook gepast welkom geheten.  (y)

Vanmiddag de laminaat-railbeschermingsplankjes voor de medium bogen op maat gemaakt, zodat ze ook bij ingeschoven bakken goed werken.
Daarna een soort eindejaarsreceptie gehouden met René, alle aanwezige BMB-deelnemers (1  ;D , maar het was niet aangekondigd  :-[ ) en een stel vertrouwde maten.

Wordt vervolgd......

Leen.



« Laatst bewerkt op: 28 december 2018, 23:08:15 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3207 Gepost op: 29 december 2018, 21:18:46 »
De medium boogbakken incl. de tussenbakken zijn nu klaar en hebben allemaal een mooie laminaat railbescherming gekregen. Alleen moeten ze nog wel op de black box van een deelnemer aangesloten kunnen worden. En dan komt er altijd weer zo'n probleem op je pad, waar je tegenaan loopt als je binnen het concept gaat variëren. De positie van de verbindingsgaten op de BB voor een standaard deelnemersbak verschillen met die van alle andere bakken die we hebben, zo ook op deze boogbakken, die maar 25 cm breed zijn. De beide gaten zitten hier dus op een veel kleinere afstand t.o.v. elkaar dan op de andere bakken. In zo'n geval kun je ervoor kiezen om nieuwe gaten in de BB te boren - dat is de eerste opwelling - maar dat moet dan wel in elke BB gebeuren, wil je bij het opzetten van de baan niet steeds voor onaangename verrassingen komen te staan. Bovendien gaat een BB zo steeds meer op een gatenkaas lijken.  :-\ Ik wil dus graag een andere oplossing die gewoon werkt op basis van gebruik van de bestaande boutgaten.

Om de mogelijkheden eens te verkennen heb ik een paar weken geleden een keer een proefje gedaan met een zelfbedachte klemverbinding. Je schroeft met lange bouten een voor dit doel voorbereide plank losjes op de BB, en hangt dan de boogbak erin. In de plank zijn twee sleuven gezaagd, waarin de zijkanten van de boogbak passen. Door de bouten vast te draaien klem je de plank aan, en dus ook de boogbak:




Op de tweede foto zie je rechts van de bak de bout zitten, waarmee de bak aangeklemd werd, maar inmiddels liggen de rails op de bak en komt hij zover naar rechts, dat deze bout bijna achter de boogbak verdwijnt. En dan werkt het helaas niet!  :'( Natuurlijk had ik de boog iets kunnen verleggen om dat te voorkomen, maar ik heb besloten om dat niet te doen om de bakken allemaal uniform te houden vanwege een ander plan, wat ik ermee heb. Bovendien was de plank 10mm dik en daardoor ging hij iets te makkelijk krom staan. Maar ik heb vorige week - met dank aan Gerard -  zes nieuwe planken van 15mm dik kunnen maken en dat is andere koek.  :P

Dat de bouten achter de boogbak zitten betekent in feite, dat de bak nog maar aan één kant aangeklemd kan worden. Om dat te beproeven heb ik vandaag weer een proefopstelling gemaakt met de bedoeling dat er nu eindelijk een werkende oplossing uit te voorschijn komt.
Eerst maar eens gebruik gemaakt van de twee bestaande boutgaten aan de lange kant naast de bak:


Op deze manier kreeg ik de bak onvoldoende aangeklemd. Dus toen heb ik aan de linkerkant een lijmklem gezet:



Dat is weliswaar effectief, maar ik vind het geen mooie oplossing. Ik vroeg me af of ik niet op een of andere manier gebruik zou kunnen maken van de boutgaten aan de binnenkant van de bak. Aan de buitenkant kun je het wel vergeten, want dan moet je gaan verbouwen. Uiteindelijk heb ik deze beugel gemaakt van een strip ijzer:


Het grote gat bovenaan gebruik ik om hem aan de binnenkant onder de bak met een korte M8 bout in een inslagmoer te schroeven, die daar al vanaf 2013 zit. Met de beugel op zijn plaats kan ik bij het opzetten de plank op de beugel laten rusten, terwijl ik aan de rechterkant één lange bout gebruik om de plank op te hangen. Daarna hang ik de boogbak in de plank tegen de BB aan. Terwijl die nog los hangt draai ik de bout aan, en dan klemt de plank de boogbak tegen de BB vast, terwijl ik die op hoogte probeer te houden. Links wordt de plank door de beugel tegengehouden en de boogbak komt zo vast te zitten, dat ik hem niet meer kan bewegen. Hier zie je de beugel aan de voorkant:


OK, het goed op hoogte stellen moet ik nog wel oefenen, maar als de BB stevig op een bak gebout zit i.p.v. dat hij staat te wiebelen op een gammele kartonnen doos, dan zal het vast wel een stuk makkelijker gaan. Voor het horizontale afstellen heb ik een sleufgat van een inch of zo in de plank gemaakt. We kunnen de boog annex hoekbak dus enigszins naar wens uitlijnen.
Hier zie je de definitieve opstellng van vanmiddag:


Ik heb nu een prototype dus kan ik de zes ophangplanken klaarmaken. Eigenlijk alleen nog de gaten boren in de vijf andere planken die klaarstaan. Toch zou ik graag nog één verbetering willen, nl. dat er bovenop de beugel een M8-moer komt, zodat de plank ook aan de smalle kant lekker stevig vastgeklemd kan worden.   (y)


Wordt vervolgd.......

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2018, 23:21:01 door St00mboy »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3208 Gepost op: 30 december 2018, 11:23:54 »
En Leen bouwde voort...  :)

Mooi stukje elektrotechnisch antiek trouwens op de laatste foto  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3209 Gepost op: 30 december 2018, 12:01:53 »
Bedoel je de bananenstekker sockets?
Voor ons zijn die juist ultra modern.

Leen.