Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 21:36:30
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 21:33:52
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Wim Vink
Vandaag om 21:29:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
Vandaag om 20:44:22
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Theovh
Vandaag om 20:33:40
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
"Nederlandse" modellen door Pauldg
Vandaag om 20:07:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 20:03:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
Bouw van materieel 40 treinstellen door puntenglijder
Vandaag om 18:58:57
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 667124 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3210 Gepost op: 30 december 2018, 12:16:12 »
Nee... ik bedoel die opbouwcombinatie met draaischakelaar  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3211 Gepost op: 30 december 2018, 13:06:36 »
En op de laatste foto zie ik bij de poten ook een echte Escher.  ;D

Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3212 Gepost op: 30 december 2018, 13:29:36 »
Jullie zijn échte cultuurkenners, merk ik.

Leen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3213 Gepost op: 30 december 2018, 13:45:31 »
Meer beroepsdeformatie Leen  ;)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3214 Gepost op: 30 december 2018, 13:55:38 »


Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3215 Gepost op: 01 januari 2019, 18:52:39 »
Allereerst iedereen een Gelukkig Nieuwjaar toegewenst!  (y)


Nu de Feestdagen weer achter de rug zijn en de rook opgetrokken is kunnen we eindelijk weer eens normale dingen gaan doen. Alleen heb ik daar vandaag niet zoveel zin in, dus wil ik hier maar eens beginnen over mijn bevindingen met de in hoogte verstelbare poten van onze bakken. Het zal waarschijnlijk bijna niemand interesseren, dus ga gerust ergens anders verder lezen, maar ik heb wel een paar dingen ontdekt die ik tot nu toe nog niet toegepast heb gezien en wil die graag als naslagwerk, voor het nageslacht en voor de schaarse eventueel geïnteresseerde hier noteren. Ik heb me voorgenomen om er zelfs een proef mee te gaan doen.

In 2013 hebben wij behalve onze bakken ook het concept gekregen, waarmee we geacht worden te werken. Daarin staat, overigens niet helemaal in minuscuul detail (gelukkig maar ;) ), wat er nodig is om de baan technisch en visueel in orde te maken en te houden. Ook de concept-rijhoogte (130 cm) is daarin vastgesteld. Vanaf het begin in 2015 hebben wij bij de BMB een aantal aanpassingen gedaan, waarbij het, ook voor ons, altijd zaak was om binnen het concept te blijven. Daarnaast  staan de BNLS-bakken op wielen en daardoor is de rijhoogte een paar cm hoger geworden dan voorheen. Maar toen er in 2016 BNLS-ers met hun bakken bij ons aansloten, en ikzelf in 2017 met BNLS op Rijswijk stond, waren er geen echte technische problemen m.b.t. de verschillen tussen BMB en BNLS. Het hoogteverschil is bijv. met klosjes hout onder de poten op te vangen en dat hebben we op Eurospoor 2018 dan ook gedaan.  (y)

Onze BMB-bakken zijn de standaard BNLS-bakken - van 90 cm of 1m20 in lengte - en alle BMB-bakken m.u.v. de mijne staan gewoon op "oude BNLS-poten" met stelvoeten (hier met viltje), zoals Martin Welberg ze in 2013 ontworpen heeft:

Foto 1: een pootstaander met originele stelvoet met viltje eronder geplakt.

Paul Bender heeft af en toe goede ideeën en kwam in 2014 al met het idee om de baan op wielen te zetten. Het heeft nog even geduurd, maar de BNLS-baan (en de Modulebaan.nl vrijwel zeker ook) staat inmiddels geheel op wielen, zodat je met heel weinig moeite een groot stuk baan van weet ik hoeveel meter in een mum van tijd een stuk verderop kan zetten. Ik heb indertijd aan de BMB-deelnemers gevraagd, of zij ook wielen onder hun poten wilden hebben. Maar omdat de voorgestelde wielen niet in hoogte verstelbaar waren heeft de BMB er toen vanaf gezien. De wielen die bij BNLS gebruikt worden zijn verkrijgbaar in geremde en ongeremde versie:

Foto 2: Het wiel zoals BNLS ze gebruikt heeft een vrij kort draadeind en kan niet in hoogte versteld worden. Dit is de beremde versie van het BNLS-wiel.

Omdat ik het zo'n mooi idee vond heb ik toch wielen aangeschaft en toen Richard (nighttrain1) met zijn in hoogte verstelbare variant met de Ikea wielen kwam, heb ik die zelfs onder mijn bak gezet:

Foto 3: De in hoogte verstelbare stelvoet met het Ikea wiel, zoals Richard het bedacht heeft.

Toch staat mijn bak nominaal nog steeds op de oude concepthoogte van 130 cm. Ik heb nl. een stuk van de pootstaander afgezaagd om ruimte voor het wiel te maken. Als je de oude stelvoet van foto 1 helemaal indraait is die ca. 15mm hoog. De stelpoot met wiel van Richard op foto 3 is ingedraaid 60mm en die van BNLS op foto 2 is 62mm hoog. Als je met een van deze wielen eronder ongeveer op dezelfde rijhoogte uit wil blijven komen zaag je - zoals ik - een stuk van 45 resp. 47mm van de onderkant van je poot af.
Bovendien kwam ik erachter dat een poot met wiel niet stevig staat onder de voorkant van de bak, tenzij het wiel beremd is. Alleen met een kruis, schoorlat of anderszins geschoorde pootstaanders staan met een onberemd wiel echt stevig. Daarom heb ik alleen onder de achterpoten van mijn bak wielen gemaakt. Ik heb nu dus drie poten onder mijn bak met elk een wiel (achter) en een stelvoet (voor). Bij het verplaatsen van de bak til ik de voorkant lichtjes op en verrijd de bak. Dat gaat weliswaar heel soepel, maar natuurlijk niet zo soepel als bijv. bij BNLS:

Foto 4: Een poot van mijn bak met links een stelvoet en rechts een wiel.

Voor het boogbakkenproject heb ik houten stelvoeten van 7 cm hoog gemaakt. Deze stelvoet is heel goedkoop en in principe heel gemakkelijk zonder steeksleutel te verdraaien. Hij is gemaakt door 7 cm van de onderkant van een poot af te zagen en er een stuk M8 draadeind in te plakken. Ik heb ze onder de nieuw verbouwde twaalf boogbakken gezet.:

Foto 5: De houten stelvoet met draadeind.

Nu we toch stukken van de poot aan het afzagen zijn om stelvoeten mee te maken, zouden we gelijk eens kunnen kijken of dat nog meer mogelijkheden geeft. Op dit moment zie ik er drie:
1) We zouden het BNLS-wiel van foto 2 onderin een stelvoet kunnen schroeven. Dan maak je het BNLS wiel in hoogte verstelbaar:

Foto 6: Het BNLS-wiel en de houten stelvoet.

Daarvoor moet je (de hoogte van de stelvoet) + 62mm van de onderkant van de pootstaander afzagen.

2) Een andere mogelijkheid is om een koppelmoer op het stukje draadeind van het BNLS-wiel te draaien en het op die manier te verlengen met een stuk M8 draadeind. Daarvoor moet je (de lengte van de koppelmoer) + 62mm van de onderkant van je pootstaander afzagen.

Foto 7: opschroefbaar Ikea wiel (L) en BNLS-wiel met koppelmoer (R).

3) Het Ikea wiel van foto 7 kan onder een houten stelvoet geschroefd worden. Daarvoor moet je (hoogte van het Ikea wiel) + (hoogte van stelvoet) van je pootstaander afzagen.

De Ikea wielen die ik heb zijn onberemd. Ik ga binnenkort een proef doen zoals vermeld bij mogelijkheid 2 met een beremd BNLS-wiel met koppelmoer.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2019, 22:32:32 door St00mboy »

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3216 Gepost op: 02 januari 2019, 21:47:04 »
Goed stuk. Als we in hoogte verstelbare, verrijdbare en beremde wielties hebben wordt het plaatsen van de bakken echt een stuk makkelijker.
Ik zeg: ga zo door!  (y)

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10565
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3217 Gepost op: 02 januari 2019, 22:16:56 »
In de praktijk blijken de wielen prima te werken en zijn stelmogelijkheden niet nodig. Als de bakken stevig aan elkaar gebout staan vind het geheel vanzelf zijn steunpunten en is het geen bezwaar als één of twee poten in de lucht bungelen.
Op een vlakke vloer zijn de wielen ideaal. In Maarn hebben we de spoor 1 baan van Walter 'gewoon' even een paar meter omgezet. En dat was een baan van ongeveer 2 bij 16 meter.
No dress rehearsel, this is our life.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3218 Gepost op: 02 januari 2019, 22:29:22 »
Aan bungelende poten hebben we niet zo veel. Vandaar dat we bij de BMB toch graag de stelmogelijkheid hebben.

Werner

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8404
  • Nooit uitgeklust....
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3219 Gepost op: 02 januari 2019, 22:33:22 »
Ben het wel met Marc eens. Een paar bungelende poten geeft echt niet als de boel stevig aan elkaar gebout zit. De laatste twee edities van Eurospoor hebben dat bij de BNLS baan wel bewezen. Daar stonden we een verre van vlakke ondergrond.
Maar het hebben van de stel mogelijkheid is een keuze. Kan me er op zich ook wel iets bijvoorstellen. Het is alleen geen noodzaak, denk dat dat meer de boodschap is.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3220 Gepost op: 02 januari 2019, 22:49:19 »
Bedankt voor jullie reacties. Het is goed om te weten dat het op die manier geen problemen geeft.
De keuze om het bij de BMB verstelbaar te houden is bij meerderheid door de BMB-groep gemaakt in de tijd dat de poten onder de BNLS-baan gezet werden.
Met de mogelijkheden om de wielen toch verstelbaar te maken kunnen we dat eventueel heroverwegen.

Ik ben heel benieuwd om te weten hoe de ervaringen zijn met niet beremde wielen onder niet geschoorde pootstaanders, bijvoorbeeld onder de voorpoten. Staat dat niet te tuitelen?

Leen.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8404
  • Nooit uitgeklust....
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3221 Gepost op: 02 januari 2019, 22:51:40 »
Tuitelen? Wat is dat?  ???

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3222 Gepost op: 02 januari 2019, 22:55:47 »
Dat het onberemde wiel onder de poot niet solide staat en bijv. weg wil rijden als er gewicht op staat.
We moeten er volgende week in Rijswijk maar eens goed naar kijken, tijd zat.

Leen.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3223 Gepost op: 02 januari 2019, 22:56:52 »
Even googlen:

TUITELEN
1) Kwanselen 2) Ruisen 3) Sjacheren 4) Suizen 5) Wankelen 6) Wiebelen

5 en/of 6 dus.  :)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3224 Gepost op: 03 januari 2019, 00:18:17 »
Ja, inderdaad, dat het wankel staat dus.

Leen.