Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe de wagenbakken los te maken van Roco Abteilwagens? door grossraumwagen
Vandaag om 21:14:27
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Huup
Vandaag om 21:13:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:06:53
Micro Motor inbouwen in Fleischmann BR80 Tandrad (Groene Carl) door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:01:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 20:43:59
Een tram voor de kikker door M. Ardon
Vandaag om 20:39:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 20:26:58
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:25:22
Kleur achtergrond door Jan Bennink
Vandaag om 19:37:26
Treinenmuziek door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:10:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eriktrein
Vandaag om 18:55:29
NS 4300 (in spoor 0) door FritsT
Vandaag om 18:27:16
MODELSPOOR 2024 by MTD - 19 & 20 oktober 2024 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 18:23:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Frans Peeters
Vandaag om 18:16:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door VulcanRaven
Vandaag om 18:10:54
Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel door MOVisser
Vandaag om 18:08:57
Nieuwe baan, nu nog zonder naam... door Paulus1201
Vandaag om 18:03:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:58:39
Schip vaart tegen spoorbrug bij Alphen aan den Rijn, nog uren geen treinverkeer door NS264
Vandaag om 17:56:04
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door BartvD
Vandaag om 17:52:18
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 17:33:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:14
Snelheid regelen decoder 611573 door bellejt
Vandaag om 16:39:39
Einde Koemo ballast ??? door basjuh1981
Vandaag om 16:36:07
Gouda in H0 door Daan Neijenhuis
Vandaag om 16:11:42
Open dag MSG ‘s Hertogenbosch door Peter.v.L
Vandaag om 15:30:37
Boek over de NS in 1984-1985 door edwin1974
Vandaag om 15:17:47
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 15:16:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:14:14
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 13:05:32
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 694921 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB Algemeen
« Reactie #30 Gepost op: 15 April 2015, 21:53:51 »
@Rob
Ik heb eens bedacht dat we iets aan die Seeps moeten toevoegen om ze geschikt te maken voor onze BH wissels.
Je moet een draad van de juiste dikte van verenstaal, fosforbrons o.i.d. in je wissel steken en die ergens 1 of 2 keer om een pen rollen en hem daarna met de Seep verbinden.
Als die dan zo'n harde knal geeft met die stalen pen, dan wordt het m.i. aardig gedempt en is hopelijk ook je wissel om.  ??? ;D

Leen.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9236
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BMB Algemeen
« Reactie #31 Gepost op: 15 April 2015, 21:57:33 »
Hebben jullie mijn 'geschoren schaap' al gezien in mijn bouwdraad?

Grzz, Hans

 ;D

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB Algemeen
« Reactie #32 Gepost op: 15 April 2015, 22:09:06 »
Citaat
Goh, het is ineens wel erg druk hier...

Ja, wij willen de BMB 00-baan van de grond zien te krijgen en we hebben inspiratie en de meesten hebben al een bak.

Maarrrr...het gaat ook om geld want er zijn wel wat opstartkosten.
Op 15 mei wil ik weten wie er echt mee doet en bereid is mee te doen met de opslag en de betaling van 4 niet te grote keerlusbakken van ca. 70 x 70 cm met poten.
Ik zal vragen hoeveel ze kosten en als we ze gebouwd hebben dan zijn we in principe in staat om van start te gaan met een paar multimuizen en de 2 boosters/hubs die het nog doen.
Dus denk daar a.u.b. alvast maar over na.
Ik hoop dat ikzelf en drie van jullie gewoon elk zo'n bak in eigendom wil nemen.
Een andere mogelijkheid is om de kosten om te slaan op het aantal deelnemers, maar dan is er weer niemand verantwoordelijk voor.  ::)

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB Algemeen
« Reactie #33 Gepost op: 15 April 2015, 23:04:15 »
Kijk, nu is het gelijk stil.  ;D

Leen.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1516
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB Algemeen
« Reactie #34 Gepost op: 15 April 2015, 23:11:43 »
Ik hoop dat ikzelf en drie van jullie gewoon elk zo'n bak in eigendom wil nemen.
Een andere mogelijkheid is om de kosten om te slaan op het aantal deelnemers, maar dan is er weer niemand verantwoordelijk voor.  ::)

Deze vier bakken dienen ook bij elke bijeenkomst aanwezig moeten zijn. Hoe hiermee om te gaan als een of meerdere eigenaren niet kunnen? Is een centrale opslagplaats wellicht handiger?

Ander puntje om over na te denken: Voor de voorgestelde ovaal is het dus altijd nodig om een even aantal bakken te gebruiken. Wat als dit niet lukt? Ik vind zelf het ovaal-idee wel leuker dan de keerlussen, maar het is een overweging.

Werner

Gaat even in de stukken van de modulebaan duiken voor de maatvoering

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6309
Re: BMB Algemeen
« Reactie #35 Gepost op: 16 April 2015, 00:24:28 »
@LB-ners,

Ik was vanavond niet aanwezig, dus kon de discussie maar fragmentarisch volgen. Dat er zo snel, zo veel animo is, is erg prettig om te horen. En zeker voor Leen een hele opsteker. De afspraken en ideeën lijken me wel helder. Zelf, zal ik er voorlopig (nog) niet actief aan deelnemen - al zal ik wel naar de contactdagen komen.

Mijn prio ligt voorlopig echt bij de thuisbaan. Anders word ik net zo'n verzamelaar als de meeste van jullie. En voor 140,- euro's kan ik twee keer naar de workshop van Martin. Maar ook dat doe ik niet, want ik heb voorlopig nog genoeg andere kosten. :)

Voor het probleem van het rijden in een oneven aantal, heb ik een idee.
Maak een kokerconstructie van ongeveer 10cm breed, en 5cm hoog, en de lengte van een bijdrage. Monteer daar een parallelspoor op (of in). Met aan weerskanten een overgang zoals Leen voorstelt. Dit deel kan als brug (zonder scenery) tussen de overige bijdragen ingehangen worden. De 'brug' kan met een gordijn aan het oog onttrokken worden.

Steef heeft het over de OO-normen.
Die staan keurig beschreven:



Ik stel voor dat deze normen als uitgangspunt gebruikt worden.
Voor de bogen moet je de radius van de buitenbaan nog bepalen.
En bij gebruik van (Peco) wissels op de bak, moet je 52mm h.o.h. aanhouden in plaats van 50mm conform de normen.

Grzz, Hans


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB Algemeen
« Reactie #36 Gepost op: 16 April 2015, 00:26:26 »
Ja, dat klopt allemaal, Werner.
We moeten eerst kijken hoeveel commitment er is en of we het gefinancierd kunnen krijgen.
Als je echt iets wilt, dan kost dat nu eenmaal geld, maar dan heb je ook wat.  (y)

Daarna moeten we roeien met de riemen die we hebben.
Een ovaal vereist minder opslag en investeringen dan een keerlus.
We gaan daarom voor een ovaal.
Nadeel: de lengte aan bakken moet aan beide zijden exact gelijk zijn.
Dat kan best wel eens betekenen dat er iemand niet mee kan doen.
Maar dat mag natuurlijk niet altijd dezelfde zijn. ;)

En als zo'n boogbakkeneigenaar niet kan, dan moet er iets geregeld worden met ophalen, brengen of zo.
Bovendien moet de eigenaar er ook mee kunnen stoppen as hij dat wil.
Dan moet de bak door of in ieder geval t.b.v. de anderen overgenomen worden.

Wie weet heeft er iemand zo'n centrale opslagplaats, anders moet-ie toch maar gewoon mee naar huis.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 18 April 2015, 12:56:06 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6309
Re: BMB Algemeen
« Reactie #37 Gepost op: 16 April 2015, 00:30:15 »
...
We gaan daarom voor een ovaal.
Nadeel: de lengte aan bakken moet aan beide zijden exact gelijk zijn.
Dat kan best wel eens betekenen dat er iemand niet mee kan doen.
Maar dat mag natuurlijk niet altijd dezelfde zijn. ;)
...

@Leen,

Helemaal niet nodig. Zie mijn voorstel van zonet... :)

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB Algemeen
« Reactie #38 Gepost op: 16 April 2015, 00:43:49 »
Citaat
En bij gebruik van (Peco) wissels op de bak, moet je 52mm h.o.h. aanhouden in plaats van 50mm conform de normen.

De normen zijn 58mm h-o-h aan het uiteinde van de BB.
Peco heeft een rode plastic railmal en ik meen dat die op 50mm staat.

Ik geloof niet dat ik ergens op mijn bak normen gebruikt heb ;D, maar voor degenen die normen willen gebruiken gaan we in principe uit van de 00-normen op de tekening van Hans met een schuin oog naar de NMRA-normen en de Double O Association. Die normen op de tekening zijn volgens mij de oude BRMSB normen uit de jaren '40 en zijn in principe nog grotendeels relevant.
De DOGA heeft nieuwere normen maar lang niet voor alles.
00 is altijd slecht en rommelig genormeerd geweest - de essentiële DOGA normen zijn er nog niet zo lang - en daarom is het niet onverstandig om in voorkomende gevallen naar de NMRA-normen te kijken of gewoon je gezonde verstand te gebruiken.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 16 April 2015, 15:36:06 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB Algemeen
« Reactie #39 Gepost op: 16 April 2015, 00:44:34 »
@Hans
We komen t.z.t. jouw brug wel lenen.  ;D

Nee, het is een prima idee.

Leen.

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 961
  • G5
Re: BMB Algemeen
« Reactie #40 Gepost op: 16 April 2015, 06:48:17 »
Ik ben wel bereid in een KLB (KeerLusBak) investeren, alleen opslag wordt lastig, want ik zal al moeten gaan "rangeren" om de modulebak een plekje te geven. ;).
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6309
Re: BMB Algemeen
« Reactie #41 Gepost op: 16 April 2015, 07:10:59 »
De 'OO Standard Dimensions' beschrijven niet de afstand tussen de bielzen.
Dat doet de DOGA wel. Om het eenvoudig te houden, zou ik uitgaan van de zgn 'intermediate track': dus code 75 met één biels per 10mm. (Gebaseerd op 24 bielzen per 60 voet lengte).

Dit is eenvoudig te realiseren met (Flatbed) railmateriaal waarbij de bielzen verder uit elkaar worden geschoven. Voor degene die wissels willen gebruiken, zou ik gaan voor de standaard insulfrog wissels van Peco. Wel zo betrouwbaar.

Voor degene die willen gaan voor BH, je kan kiezen voor C&L of SMP.
Je kunt ook - erg makkelijk - Piko A code 100 flexrails gebruiken, en de railstaven vervangen door code 75 BH van bijv C&L of SMP. Ook hier moeten de bielzen verder uit elkaar gelegd worden. Zie voorste track op onderstaande foto.



Voor het Britse Hornby en Bachmann OO materieel is het geen enkel probleem. De railstoelen van de Piko A tracks zijn natuurlijk niet helemaal prototypisch, maar wel voldoende laag om het Britse materieel zonder hobbelen over zulke tracks te laten rijden.

Alleen al het toestaan van het prototypische BH, maakt dat een groot aantal H0 locs en wagens er niet overheen kunnen rijden. Wil je dus hybride rijden (BNLS-module én BMB-module) zul je niet anders kunnen, dan gebruik maken van Peco code 100.

Op de BB zoals Leen voorstelt, wordt altijd Peco code 100 gebruikt.

Grzz, Hans




Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 961
  • G5
Re: BMB Algemeen
« Reactie #42 Gepost op: 16 April 2015, 07:34:58 »
@Hans,

Je hebt een punt wat betreft de mogelijke problemen van niet Brits materiaal op BH track, hoewel dat in de praktijk erg meevalt. Dat betreft vooral het oudere materiaal, zeg maar de categorie Lima uit de tijd dat de Hema dat nog verkocht. En verder verkoopt C&L ook kant en klaar flextrack, wel zo makkelijk.

Voor mij is die uitwisselbaarheid met de "andere" BNLS bakken wat minder belangrijk, zeker als we een eigen BMB baan kunnen opzetten, al bestaat die maar uit twee bakken. En een eenvoudige uitweg uit het woud van specificaties en uitwisselbaarheid lijkt me Peco 75 of 100 voor het hoofdspoor (net wat we afspreken) en lekker zelf bouwen voor het rangeer deel. Daar mag/kan dan alleen brits spul op. En zo hoort het ook  ;)

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB Algemeen
« Reactie #43 Gepost op: 16 April 2015, 10:58:34 »
Met code 75 in je hoofdspoor kun je niet meedoen met de H0-forumbaan.
Degenen die aan beide banen willen kunnen meedoen zullen dus code 100 moeten gebruiken.

Voor de 00-baan maakt het allemaal niet uit, zolang:
1) 00-spul er maar doorheen gaat.
2) We op de BB weer overgaan op Peco code 75.

Wat betreft normen, prima als het helpt, maar laat het asjeblieft geen keurslijf worden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 16 April 2015, 16:16:25 door St00mboy »

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 961
  • G5
Re: BMB Algemeen
« Reactie #44 Gepost op: 16 April 2015, 11:38:31 »
Mijn voorkeur heeft dan code 75, tenzij ik weer de enige ben  ;).
Als we het dan toch Brits gaan doen, dan maar meteen goed.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders