Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Huup
Vandaag om 22:39:08
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 22:31:02
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 22:30:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48

Auteur Topic: Ironbridges Interchange - Lambeth - South-London - 1967 - 00 trains and trams  (gelezen 12496 keer)

Geoffrey_

• Offline Offline
Hans,

Je gaat af op je eigen ervaring met een Piko wissel wat in de verste verte niet voldoet, te kleine radius en code 100. Vervolgens op basis van klachten op internet. Als ik 1 ding geleerd heb in mijn werkzame leven tot nu toe is dat eigenlijk alleen de klachten het internet halen. Ik beweer niet dat er geen probleem kan ontstaan, maar alles op papier kapot redeneren en afschieten is het andere uiterste. Je hebt pas echt een bruikbaar resultaat als je het gaat proberen.

Problemen vermijden is zeker verstandig, maar als iedereen valt over de binnenradius in dat wissel moet je wellicht de hele norm van de baan aanpassen naar minimaal 36 inch ( en ik ben benieuwd hoeveel mensen daaronder zitten op hun BB, de meeste slingers die daar gelegd worden halen geen 36" maar komen dichter bij de 550mm norm ). Die 36" norm zorgt er inderdaad voor dat geen boogwissels kunt gebruiken, maar let wel.. 90% van de rechte wissels valt dan ook af  ;)

Daarnaast is voor dit soort problemen juist een bouwdag, en kun je dingen in het echie proberen..
« Laatst bewerkt op: 29 May 2015, 12:19:55 door Geoffrey_ »

St00mboy

• Offline Offline
Helemaal mee eens: "papieren" bezwaren zouden verboden moeten worden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 May 2015, 14:20:09 door St00mboy »

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
@Geoffrey,

Natuurlijk is de BMB situatie veel anders dan voor de thuisbaan. Maar in beide gevallen geldt dat je door meteen te bouwen (en zónder voorstudie) soms kosten maakt die te voorkomen hadden kunnen worden. Mijn 'gedoe' met de gebogen wissels is daar slechts een voorbeeld van.

Omdat bouwdagen schaars zijn, en ook niet altijd makkelijk te organiseren vanwege de geografische afstanden (Sierd Jan woont bijvoorbeeld in Oost Groningen), is het verstandig om lid te zijn van een vereniging. Daar kun je in ieder geval dingen uit proberen. Ik juich daarom ook het initiatief van BNLS toe om wat meer 'werk' te maken van de verenigingen. En vooral ook het bevorderen van het gebruik van BNLS modules.

Overigens vind ik het heel verstandig om vooral heel ruime normen te stellen aan de boogstralen.
Ik zelf zal op mijn BMB bak helemaal geen wissels gaan gebruiken.
Misschien laf... maar voorlopig heb ik een uitdaging genoeg aan het maken van een mooi landschapje.

Grzz, Hans

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
Is niet laf Hans, is eerst even proberen je zaken eigen te maken. Je zou het altijd nog op de manier van Leen kunnen proberen. Een los stukje om te rangeren. Kun je toch iets proberen.

St00mboy

• Offline Offline
Juist, proberen, daar gaat het om.
Als je denkt dat iets zou moeten kunnen werken, dan ben je er nog niet.
Het gaat erom dat je ook de juiste manier uitvindt om het goed te laten werken.
En daarom moet je het altijd eerst proberen.

Ik heb hier wel een of twee van die gebogen wissels liggen en ga het een keer op een bouwdag uitproberen.

Leen.

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
Re: Ironbridges Interchange - Lambeth - South-London - 1967 - 00 trains and trams
« Reactie #35 Gepost op: 12 June 2015, 14:27:23 »
Hoe staat het hier mee?

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Ironbridges Interchange - Lambeth - South-London - 1967 - 00 trains and trams
« Reactie #36 Gepost op: 12 June 2015, 18:08:51 »
Heel goed Edsko. Dank je voor de belangstelling.

Ik heb het design licht gewijzigd en ben het aan het fijnslijpen tot de exacte definitieve versie, ook i.v.m. het geheel laser gesneden gaan worden van alle baan modules.

De baan zal NIET meer deelnemen in de BMB. Om die reden heb ik ook besloten tot de wijzigingen.

De diepte van de zichtbare modules is nog wat groter geworden. Het station heeft 4 doorgaande sporen, want dat is realistischer. Er zijn i.p.v. 2 zijperrons nu 2 eilandperrons. De buitenste sporen zijn licht gebogen en geven een speelser beeld. De tramlijn loopt ook iets gebogen voorlangs. De spoorbruggen links en rechts bestaan ieder uit 3 bruggen naast elkaar. De buitenste sporen via een losse lichte constructie met er onder een copy van de beroemde Ironbridge in Cheshire. De middelste brug met de Fast lines is van een zwaardere en meer standaard constructie. Ironbridge Road verdwijnt onder de bruggen uit beeld. Naar links en rechts verdwijnen 2 wegen waarvan ik de naam nog moet bepalen. In de middenberm van beide wegen is eeb kort tram opstelspoor. Links en rechts hiervan liggen een paar bushaltes aan de zijkant van de weg.

Het schaduwstation wordt ook breder en zal i.p.v. 6 sporen er 9 bevatten. 3 voor de UP, 3 voor de DOWN en 3 BI-DIRECTIONAL.

Van de 3 die voor 1 richting zijn, is het buitenste spoor alleen voor de Slow line, het spoor er naast voor zowel Slow- als Fast line en het spoor daarnaast alleen voor de Fast line. De 2 FY Slow lines zijn bedoeld voor elk 2x 2-EPB (een Green SYP en een Blue FYP) en 1x 4-VEP (een Blue FYP). De 2 FY Fast lines voor elk 2x 4-CEP (een Green SYP en een Blue/Grey FYP). De gecombineerde Slow-/Fast lines zijn in principe leeg, maar laten wat variatie toe en uitbeelden van verstoringen, vertragingen en inhalen, door de UP en DOWN treinen in hun deel van de FY over de 3 sporen en scenic over de Slow- en Fast lines te variëren. Daar helpen de mogelijkheden van het 4-sporige station natuurlijk ook bij.

Van de 3 middelste BI-DIRECTIONAL sporen is er 1 voor de goederen trein, 1 voor de boottrein en 1 voor alle extra loc's. Totaal denk ik op termijn aan zo'n 6 tot 10 loc's. De treinen op deze sporen zullen dus ook in de UP en in de DOWN richting passeren. Als alleen de BI-DIRECTIONAL FY lines gebruikt worden, dan alleen over de scenic Fast lines, maar als ook de 2 lege UP and DOWN FY lines gebruikt worden, dan kunnen ze scenic ook via de Slow lines passeren.

Wisselen tussen Slow- en Fast lines kan in de FY maar ook in het scenic deel.

Als extra is er ook een kopmakende treinverbinding die zal worden uitgevoerd met Thumpers. Deze komen en gaan van rechts via de Slow lines en doen alleen de Fast UP line in het station aan. In de FY maken ze kop op het lagere niveau, net als de trams in het scenic deel.

Zodra het ontwerp helemaal af is, zal ik het hier tonen.

Helaas sta ik in een hele lange rij voor het laser snijden. Tim Horn doet zijn ontwerpen en laser snijden tegenwoordig all fulltime als enige inkomsten, maar tot het eind van het jaar zit hij helaas al mudvol.

Genoeg tijd dus om te sparen en meer nuttig voorbereidende werkzaamheden. Ik ga, in samenspraak met Tim, proberen de laser snij delen zelf te ontwerpen. Dat scheelt toch weer tijd en kosten.

De Totem heb ik al gewijzigd aan de nieuwe situatie. De koptekst luidt nu "Lambeth - South-London - 1967". De hoofdtekst blijft "Ironbridges Interchange". De voettekst luidt nu "Trams Courageously Soldiering On". Het font is aangepast van BritishRailLightNormal naar het voor die tijd correcte Gill Sans MT.

De topic titel zou ik gezien de ontwikkelingen graag gewijzigd zien in "Ironbridges Interchange - Lambeth - South-London - 1967 - 00 trains and trams"

Kan 1 van de moderatoren dit voor mij doen a.u.b.?

Met vriendelijke groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 12 June 2015, 20:34:49 door Michel van den Hof »

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #37 Gepost op: 13 June 2015, 08:42:35 »
Hoi,

Weer wijziging in de plannen zo te lezen.  ;)

Helaas sta ik in een hele lange rij voor het laser snijden. Tim Horn doet zijn ontwerpen en laser snijden tegenwoordig all fulltime als enige inkomsten, maar tot het eind van het jaar zit hij helaas al mudvol.

Genoeg tijd dus om te sparen en meer nuttig voorbereidende werkzaamheden. Ik ga, in samenspraak met Tim, proberen de laser snij delen zelf te ontwerpen. Dat scheelt toch weer tijd en kosten.

Wie is Tim Horn?  Je gaat de delen laseren? Je zou toch bij Martin de bakken laten maken? Wat is het voordeel ten opzichte van het bestellen bij Martin? Martin maakt complete "bouwpakketten" alla het zweedse bouwpakkettenwoonwarenhuis. Gemakkelijk in elkaar te zetten.

Over de constructie van de gelaserde delen: Dat moet dan wel een zware laser zijn wil hij een beetje houtdikte (ligt aan het materiaal en kwaliteit van het hout) kunnen snijden. Ben benieuwd hoe dat gaat en is.

Succes met ontwerpen en bouwen!

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 13 June 2015, 08:46:13 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
« Reactie #38 Gepost op: 13 June 2015, 13:36:18 »
Hoi Ronald,

Fijnslijpen van de plannen. Net als bij zo vele andere baan ontwerpen. Die fases gaat vrijwel iedereen (publiekelijk) door. Maar wat ik nu aan het tekenen ben, en zeer exact, is wel de definitieve versie.

Tim Horn is een mede clublid van DEMU (.org.uk) en hij heeft samen met 2 andere clubleden een gezamelijke FY gebouwd van 20 meter lengte en 36 sporen van 10m lang, verdeeld in 2 groepen sporen van 18 stuks achter elkaar, daarmee per richting een groep van 9 voor de Fast lines en een groep van 9 voor de Slow lines. De 3 bouwen allemaal hun eigen baan en delen de gezamelijke FY. Deze FY is super strak en nog conventioneel gebouwd, een aantal jaren geleden. De 1e baan is nagenoeg klaar en heeft al een aantal shows gedaan. Dat is Calcutta Sidings 2, gebaseerd op Burton-on-Trent. Tim gaat zelf Tring bouwen aan de West Coast Main Line en die wordt nog 4 of 5 meter langer, met dus meer FY boards er tussen. De 3e baan is Birmingham New Street Station 1987 en die wordt net zo lang als Tring. Oh ja, de banen zijn in P4, het Britse P87. De 3e baan heet ook P4 New Street. Op de gebogen FY boards gaat het met enorme lange zelfgebouwde gebogen wissels van 4 naar 18 sporen. Geweldig om te zien. En de treinen rijden er op volle schaalsnelheid doorheen. Ook de HST's.

Ik wilde oorspronkelijk mijn baandelen al laten laseren, maar als deelnemer aan de BMB werd Martin naar voren geschoven als optie. Niet laser gesneden is echter wel duidelijk mijn 2e keus. Nu ik niet meer deel neem aan de BMB, de maatvoering er ook niets mee van doen zal hebben en Martin heeft aangegeven om te komen in het werk en BMB orders alleen via Leen te willen uitvoeren, val ik weer terug op mijn 1e keuze van laser gesneden.

Tim's ontwerpen en laser gesneden producten hebben werkelijk een vlucht genomen in de Brtitse modelbouw wereld. Hij doet dit werk aan huis nu binnen 6 tot 12 maanden na de start al geheel fulltime, op een beest van een reusachtige machine die hele 4'×8' (125×250) sheets kan laseren.

Hij werkt bij de meeste boards met 6 mm dikte, maar alles kan dikker en diverse materialen zijn mogelijk. Hij werkt alleen met kwaliteits hout.

Kijk eens op www.timhorn.co.uk om wat voorbeelden te zien. Of zoek hem op, op Flickr en Facebook.

Mogelijk ga ik zelf alles ontwerpen/tekenen t.b.v. laser snijden. En ik kan altijd nog andere laser snij opties opsporen i.p.v. Tim, want nog een half jaar moeten wachten is wel erg lang.

Michel
(via mobiel)
« Laatst bewerkt op: 13 June 2015, 13:40:08 door Michel van den Hof »

Ben

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 13 June 2015, 14:05:52 »

Mogelijk ga ik zelf alles ontwerpen/tekenen t.b.v. laser snijden. En ik kan altijd nog andere laser snij opties opsporen i.p.v. Tim, want nog een half jaar moeten wachten is wel erg lang.

Waar is dat allemaal goed voor vraag ik me dan af. Stap even bij een houthandel op de hoek binnen, laat wat spul op maat zagen en zet het in elkaar zou ik zeggen. De kosten van wat hout, lijm en schroeven valt echt in het niet bij de kosten van elektronica, materieel, scenery etc.

Gr, Ben.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #40 Gepost op: 13 June 2015, 14:26:32 »
Hoi,

Tim's ontwerpen en laser gesneden producten hebben werkelijk een vlucht genomen in de Brtitse modelbouw wereld. Hij doet dit werk aan huis nu binnen 6 tot 12 maanden na de start al geheel fulltime, op een beest van een reusachtige machine die hele 4'×8' (125×250) sheets kan laseren.

Even gekeken. Ziet er aardig uit. Maar je gaat dus complete bakken in Engeland laten laseren en hier naar Nederland brengen / halen? Is dat goedkoper dan de boel laten zagen in Nederland? Dat zou mij verbazen.

Ik weet het niet. Ik zou niet zo heel snel je bakken laten laseren. Dit omdat je voor het schilderen veel meer schuurwerk hebt aan de snijranden. Je ziet het ook duidelijk op de foto's van Tim Horn. Daar zie je dat je behoorlijk wat moet schuren wil je dat netjes krijgen. Dan lijkt zagen toch een gemakkelijker en goedkopere oplossing. Je zal altijd een paar schroeven of nietjes in het hout moeten doen :)

Ik zie de plaatjes van je baanplan en mogelijke bouw wel verschijnen! Succes!

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #41 Gepost op: 13 June 2015, 14:36:22 »
48,50 euro voor een bakkie van 30 bij 90...knappe prijs..

En lezen is voor veel mensen niet het sterke punt hier op het forum. Heb gezegd dat aangaande nieuwe bestellingen in verband met de BMB of BNLS forrum baan de coördinatie via Leen of Edsko gaat..

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #42 Gepost op: 13 June 2015, 14:46:15 »
Plannen maken en lekker uitzoeken hoe je een en ander zou kunnen laten gaan doen is leuk. Maar het is duidelijk dat zodra er een verleidelijke en relatief nieuwe (en daarmee 'interessantere) optie voorbij komt, er een soort tunnelvisie optreedt. Nu is het heel verleidelijk te blijven hangen in het planmatige stadium en je te richten op allerhande details, terwijl het volgens mij absoluut geen kwaad kan (of zelfs aan te raden is) om inderdaad hier naar een bouwmarkt te gaan, een zooi hout op maat te laten zagen en daadwerkelijk concreet te worden qua uitvoering. Ja, dat is een spannende stap, en ja, de kans is groot dat je dingen opnieuw moet doen omdat je later niet tevreden bent met het resultaat. Maar dat is juist modelbouw. Het hoeft (en kan) echt niet in een keer goed  ;)

Neem dit aan van iemand die ook van onafgemaakt plan naar onafgemaakt plan hobbelde in de afgelopen jaren ;-)

Eelco

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 13 June 2015, 15:05:16 »
De laser is leuk voor een bouwplaatje. Voor bakken ga je naar
Walberg. Zelf hout laten zagen bij de bouwmarkt is nog duurder.
Kan goedkoper uiteraard, maar dan krijg je het geknoei waarin
zovelen je al in voor zijn gegaan. Wil eerst wel eens zien of je
uberhaupt bakken gaat maken. Ik voel een afstel aankomen..
Mvh Steef

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 13 June 2015, 16:25:30 »
@Steef. De motivatie van Michel:
Citaat
Nu ik niet meer deel neem aan de BMB, de maatvoering er ook niets mee van doen zal hebben en Martin heeft aangegeven om te komen in het werk en BMB orders alleen via Leen te willen uitvoeren, val ik weer terug op mijn 1e keuze van laser gesneden.
De optie om dus naar Walberg te gaan is er om diverse redenen niet (meer) ;)
Wil eerst wel eens zien of je uberhaupt bakken gaat maken. Ik voel een afstel aankomen..
Gezien de vele plannen, welke zeer ambitieus en enthousiast werden gestart en helaas snel daarna weer dood bloede, heb ik dat gevoel ook.  :-\
Groeten Joop, machinist Lls