Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Huup
Vandaag om 22:39:08
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 22:31:02
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 22:30:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48

Auteur Topic: Ironbridges Interchange - Lambeth - South-London - 1967 - 00 trains and trams  (gelezen 12483 keer)

Simplex

• Offline Offline
Re: Ironbridges Interchange - Lambeth - South-London - 1967 - 00 trains and trams
« Reactie #45 Gepost op: 13 June 2015, 16:45:33 »
Joop, al wil je een bak in de vorm van een driehoek met 8 niveau's.
Martin maakt wat "jij" vraagt. Dat heeft niks met de BMB bakken te maken.
Mvh Steef

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Ironbridges Interchange - Lambeth - South-London - 1967 - 00 trains and trams
« Reactie #46 Gepost op: 13 June 2015, 17:04:31 »
Wat je zegt Steef, heb nergens gezegd dat ik niets meer maak. Alleen dat bestellingen van de standaard module via Leen of Edsko gecoördineerd worden, dit heeft 2 voordelen. Neemt mij wat werk uit handen en BNLS weet hoeveel potentiële deelnemers er zijn. Voor maatwerk kan men nog altijd rechtstreeks naar me toestappen. In het geval van Michel vind ik het jammer dat hij het zo gelezen heeft. Ook al was het geen BMB deelname meer. Ik heb hem een aanbieding gedaan op basis van zijn baanplan en niet op basis van de BMB modules..nu het zij zo..

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 13 June 2015, 20:08:23 »
Joop, al wil je een bak in de vorm van een driehoek met 8 niveau's.
Martin maakt wat "jij" vraagt. Dat heeft niks met de BMB bakken te maken.
Ik had wat specifieker moeten zijn. "komt om in het werk". Maar goed, Martin z'n reactie inmiddels ook gelezen. Lijkt meer op een misverstand, niet goed gelezen/begrepen. ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
« Reactie #48 Gepost op: 20 June 2015, 10:56:58 »
Het ontwerp van Ironbridges Interchange is nu helemaal af.

- De baan is in z'n geheel iets breder en dieper geworden, het zichtbare deel ook iets dieper.
- De spoorlijn is nu geheel doorgaand 4-sporig, met de buitenste sporen de Slow Lines en de binnenste sporen de Fast Lines.
- Treinen van de Fast Lines en van de Slow Lines kunnen in hun rijrichting beide perronsporen gebruiken.
- De FY is gegroeid van 6 naar 9 sporen.
- Er komen 2 gewone stalen 2-sporige bruggen en 4 (Cheshire) "Ironbridge" tribute replica stalen 1-sporige bruggen.
- Er komt ook een FY die lager ligt, alleen voor pendelende Thumper dieseltreinstellen, die kop zullen maken in Ironbridges Interchange.

Treinsporen legenda
- light groen = UP Slow
- neon groen = UP Slow/Fast
- donker groen = UP Fast
- rood = Bi-Directional Fast
- donker blauw = DOWN Fast
- neon blauw = DOWN Slow/Fast
- licht blauw = DOWN Slow
- oranje (links) = DOWN Slow/Programmeerspoor
- oranje (rechts) = FY voor alleen de Thumper dieseltreinstellen

Tramsporen legenda
- paars = Geplaveid spoor
- roze = Standaard spoor
- oranje = Standaard spoor/Programmeerspoor
- rood = Geplaveide spoorsecties met DCC auto-reverser (in het geval ik ga rijden met 2-rail toevoer i.p.v. stroomvoerende bovenleiding)

Op alle discussie zal ik binnenkort ook nog even reageren.
Nu eerst maar even gezellig naar het NOM in Arnhem voor Volgende Halte.

Mvg, Michel

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #49 Gepost op: 20 June 2015, 14:47:24 »
De laser is leuk voor een bouwplaatje. Voor bakken ga je naar
Walberg.

Welberg? ;D

Wil eerst wel eens zien of je
uberhaupt bakken gaat maken. Ik voel een afstel aankomen..

Alle goede bedoelingen ten spijt; je kunt overal moeilijke oplossingen voor bedenken terwijl de gemakkelijke voor je neus liggen.... Kwestie van beginnen, maar in deze denk ik dat TS meer hobby heeft in het ontwerpen dan in het bouwen ;)

Michel, gewoon Martin bellen en hij maakt wat jij besteld tegen alleszins redelijke prijzen en het is ook nog eens kwaliteit en geen rotzooi :) Daar hoef je echt niet voor naar Engeland.

Michel van den Hof

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 09 July 2015, 00:57:53 »
Ik heb toch nog diverse wijzigingen aangebracht in het ontwerp.

- Links van het station geen dubbele overloop wissels.
- Overgangen naar schaduwstation d.m.v. tunnels in heuvels.
- Links twee 2-sporige tunnels, vooraan de Fast lines (die wat omlaag lopen), achteraan de Slow lines (die wat omhoog lopen).
- Rechts in het midden een 2-sporige tunnel met de Fast lines (die horizontaal lopen) en daar buiten twee enkelsporige tunnels met de Slow lines (die wat omlaag lopen).
- UP Slow kruist dus met UP Fast en DOWN Fast.
- Een opstel-/keerspoor voor de kopmakende Thumpers.
- Links buiten beeld richting het schaduwstation een flyover situatie, om het in beeld kruisen van de lijnen weer te compenseren, zodat het geen zooitje wordt in het schaduwstation.
- Elke type trein heeft n.l. zijn eigen plek in het schaduwstation.
- Trams komen niet meer op de hoekmodules, maar keren verstopt onder de heuvels.

Op Volgende Halte in het NOM ben ik voorgesteld aan de maker van Anyrail.
Zeer aardige en behulpzame man.
Ik heb in ieder geval e.e.a. bijgeleerd en op gestoken v.w.b. de mogelijkheden in Anyrail.

Het ontwerp is nog niet af, want ik ben met die extra kennis nog dingen aan het verbeteren.
Dat zal ook gaan helpen met het uittekenen van alle hout delen, die ik wil gaan lasersnijden.

Hier de huidige stand van zaken.

Mvg, Michel

Michel van den Hof

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 21 August 2015, 23:42:14 »
Ik ben de afgelopen weken bezig geweest e.e.a. bij te slijpen.

In de FY heb ik de sporenlengte gemaximaliseerd, door de rechtse achter hoekbak maximaal in te korten en de bak met de rechtse wisselstraat daarmee wat langer te maken en de wissels allemaal mee naar rechts op te schuiven. Op het langste rode spoor is nu plaats voor de Golden Arrow met 10 Pullman rijtuigen en aan beide zijdes er van een Battle of Britain/West Country Class 4-6-0 Pacific stoomlocomotief in unrebuilt uitvoering (pull/pull zonder omlopen), want 1967 is net op het randje van Steam on the Southern ......

De twee 2-sporige lijnen naar links zijn duidelijker 2 aparte lijnen geworden, en niet 4 sporen 2 aan 2 iets van elkaar af. De positie van de tunnelportalen is ook bepaald. Daarnaast heb ik met Britse hulp de seinen vast gesteld en geplaatst, inclusief aan aantal op gantries. Een schematisch zichtbaar sporenplan heb ik in Anyrail ook getekend.

Het dak van het depot is ingetekend en het spoorviaduct is langs de randen ook voorzien van een verhoogde veiligheidsmuur. Voor alle duidelijkheid is de rijrichting van de diverse sporen ook aangegeven. De ondergrond van de sporen varieert ook in kleur. De basis kleur voor de standaard hoogte, lichter van kleur als het hoger ligt en donker als het lager ligt, inclusief de bijbehorende hellingen.

Het basis ontwerp is nu wel zo'n beetje afgerond. Volgende fase is elke aparte bak uit gaan tekenen, zodat de houtproductie er voor ook in beeld gaat komen.

Alle te gebruiken rails is Peco code 75. Van de zichtbare rails ga ik de bielzen afstand aanpassen omdat die op de afstand van 1:87 ligt, terwijl de modellen en baan 1:76 zijn. Helemaal op schaal staat echter ook niet mooi, want dan zou de spoorbreedte 18,83 mm moeten worden en niet de gebruikte 16,5 mm. Daarom is het zaak een compromis bielsafstand te gebruiken die groter is als bij H0, maar minder dan op schaal bij 1:76 zou moeten zijn. De hart op hart van de bielzen zal 8 of 9 mm worden. Een laser gesneden bielzen kammetje hiervoor heeft Werner o.a. voor mij gemaakt. Waarvoor mijn hartelijke dank. De bielzen van het gewone spoor is een kwestie van van elkaar los snijden en opschuiven. Bij de wissels zal de biels met de tongscharnieren op de plek blijven en alle andere bielzen zullen stap voor stap vervangen worden door nieuwe vast te solderen bielzen. Ik moet 13 wissels doen, en gelukkig maar 2 types, de lange rechte en de gebogen. Met behulp van Templot zal ik hiervoor templates gebruiken.

Hier onder het baanplan en schema, zoals ze nu gevorderd zijn.

Mvg, Michel

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 21 August 2015, 23:49:06 »
Als je nu die plaatjes eens draait en verkleint dan leest het wat makkelijker..

Michel van den Hof

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 21 August 2015, 23:59:18 »
Ik heb ze juist gedraaid, omdat de breedte altijd maximaal 800 pixels is op dit forum en dan blijft er van de leesbaarheid juist niets over.
Nu is de breedte dus eigenlijk de hoogte van 800 pixels en de hoogte de eigenlijke breedte, die daardoor veel meer kan zijn.
Afbeelding opslaan, draaien en bekijken is het enige advies dat ik kan geven.
Alle afbeeldingen 90 graden links om draaien en dan maar 800 pixels breed, dan blijft er van details en tekst nauwelijks iets over.
Als het forum nou eens 1600 pixels of liever nog Full HD 1920 pixel breedte toe zou staan.
Wat ook irritant is, is dat plaatjes van minder dan 800 pixels breed worden weergegeven worden als 800 pixels breed.
Die worden dus iets vergroot en daardoor verliezen ze scherpte.

Maar goed, terug naar het baan ontwerp.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 22 August 2015, 02:18:57 »
Als je ze nu eens gewoon naar Flickr upload, kun je ze vol laten zien zonder maf te draaien...ik vind het niet leesbaar en om er extra handelingen voor te moeten doen, nee dank je de koekoek..

Michel van den Hof

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 22 August 2015, 11:13:46 »
Goede Tip Martin, ga ik maar eens doen.  (y)

Mvg, Michel