Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Huup
Vandaag om 22:39:08
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 22:31:02
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 22:30:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48

Auteur Topic: Ironbridges Interchange - Lambeth - South-London - 1967 - 00 trains and trams  (gelezen 12486 keer)

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
En beantwoord.

Michel
(via mobiel)

Esufreak

• Offline Offline
  • Als er maar ESU op staat
Hoi Michel,

Ik volg in stilte met bewondering.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Dank je Arie. Hopelijk kan ik spoedig gaan bouwen. Alle benodigde rails is al aanwezig of besteld.

Michel
(via mobiel)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Het blijft een ambiteus plan  ;) Omdat je meteen met twee lagen wil gaan werken. En een meter of 5 moet aankleden en vullen. Dat gaat even wat tijd in beslag nemen  ;D

Ik zou niet weten wat het probleem is met de bebogen wissels, ze zijn behoorlijk ruim. Als materieel hier niet mee overweg kan, zit het probleem eerder daar in.

En dat is juist het hele grote verschil tussen het bouwen voor jezelf en het bouwen voor een forumbaan. Waar ook andere mensen met hun materieel kunnen rijden. Dan zal je meer rekening moeten houden met dat ook ander materieel over je baan kan rijden.

Uiteraard is het streven probleemloos tevreden kunnen rijden.

Tja, ik kan nu al op voorhand aangeven dat de boogwissels in het hoofdspoor mogelijk niet de meest handige keuze voor het streven zijn. Ik denk dat daar bepaalde personen binnen de BMB-groep niet blij van worden. Denk dat je daar 6 juni maar eens uitgebreid over moet hebben met een paar personen die ervaring hebben met de forumbaan. Aangezien dat fase 4 is van je bouw zal dat nog wel een jaar of wat duren ;)

Over het plan zelf: Interessant. Het rondrijden en treinen laten rijden lijken hier de overhand te hebben. Een echt ovaaltje ;) Voor de trambaan zit er nog een uitdaging in voor de keerlussen die er nu inzitten. Daar zal je wat mee moeten.

Het is een leuk plan om iets te doen in de scenery. Zitten nog wel wat leuke dingen in hoe op te lossen. Ben benieuwd hoe dat gaat worden.  Het houd je in ieder geval de komende jaren je van de straat...  ;D

Succes!

Groet Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
@Michel,

Ronald heeft hier wel een punt. Zoals ik elders al heb opgemerkt, heb ik bepaald ervaring in het 'mislukte' gebruik van gebogen wissels. Natuurlijk speelt hier de gebruikte radius van de wissels een rol. Maar... De locs kunnen problemen krijgen wanneer ze in afbuigende richting bereden worden.

Nu heb ik van Sierd Jan geleerd dat de wissels in de UK doorgaans richting 'conversion' bereden worden. Wel, geen enkele van mijn locs heeft daar problemen mee.
Bij afbuigend rijden, kon de buitenboog ook steeds bereden worden.
Maar afbuigend door de binnenboog?
Nee, dus... De wielen van de bogies worden gewoon omhoog gedrukt, en de loc ontspoort.

Tot mijn verbazing gaan de Hornby stomers wel door de gebogen Hornby wissels.
In beide richtingen.

Een oplossing? Misschien...
Je zou - als je per se gebogen wissels wilt gebruiken, deze kunnen verplaatsen naar jouw boogdelen. Als je er dan voor zorgt dat de hoofdsporen (dus die, waar de treinen over de diverse bakken rijden) zonder wissels zijn, is het probleem opgelost.

Overigens - Weer de wijsheid van Sierd Jan - rijden Britse locs een wissel van een siding eerst voorbij om vervolgens achteruit afbuigend over de wissels te rijden en wagens af te leveren of op te halen.
Dat verstoort echter de doorloop van andere treinen. Ik zou derhalve het gebruik van wissels op het hoofdspoor op een BMB module zo veel mogelijk vermijden.

En rangeren dan? Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik geloof dat Leen op zijn bak het rangeer deel niet gekoppeld heeft aan het hoofdspoor.

Grzz, Hans

St00mboy

• Offline Offline
Hans, heb jij dat met Peco Streamline code 75 SL-(E) 186 en 187 getest of met andere wissels?
Als het goed is wil Michel deze wissels gaan gebruiken en dus is het van belang dat we hiervan de rijeigenschappen leren kennen.

Het rangeerdeel op mijn bak is volledig los van de hoofdbaan, maar dat is natuurlijk een heel ander ontwerp.
Op zich is het hebben van wissels in de hoofdbaan toegestaan, mits je een voorziening maakt, bijv. een frog juicer o.i.d., dat ze geen kortsluiting veroorzaken.
Het is een waardevolle tip van Ronald en Steef die een onderzoek naar de rijeigenschappen van deze wissels rechtvaardigt.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 May 2015, 10:26:45 door St00mboy »

Hans van de Burgt

• Offline Offline
@Leen,

Nee, ik met Piko A code 100... Maar toen ik er problemen mee had, heb ik diverse fora afgestruind om andere ervaringen te horen. En ook van de Peco gebogen wissels las ik dezelfde problemen. Zowel code 100 als code 75. Daarop heb ik Hornby gebeld en het probleem voorgelegd.
De door hen voorgeschreven minimum radi gelden ook voor hun gebogen wissels.
De locs gaan er daar dus wel goed overheen. :) In beide richtingen.
Maar ja, daar heeft Michel niet veel aan... Het is code 100.

Ik geef Ronald gelijk... Gewoon niet gebruiken op de BMB delen.

Grzz, Hans

Geoffrey_

• Offline Offline
Om even op het boogwissel verhaal in te haken, ik heb er ook een paar in onze verenigingsbaan moeten gebruiken en dat functioneert echt zonder problemen. Let wel, we hebben het hier over een buitenboog van 1,5 meter! Ze zijn net zo stabiel als een SLE189, en met RP25 flenzen heb ik nog nooit problemen gehad op die wissels. De wissels liggen zowel in het station als op 2 plekken in de doorgaande sporen en worden gewoon continu gebruikt. Bij ons zagen de meeste mensen in eerste instantie het verschil helemaal niet tussen een SLE189 en een SLE187. Het is geen Fleischmann boogwissel met een R3/R4 radius.

Als men bang is voor de reacties van een lok wanneer ze over de afbuigende sporen rijden lijkt het me logisch dat je de norm niet op 550mm zet, maar op >1m. Het probleem van ontsporende locs in boogwissels komt in 95% van de gevallen door of een te krappe radius, of een hartstuk wat te groot is. Geen van beide is van toepassing met de code 75 wissels van Peco. 

Ik verwacht geen problemen, maar als je het zeker wilt weten leg je even een proefstukje neer en rijd je er op normaal tempo overheen.

St00mboy

• Offline Offline
Ja, dat lijkt me ook en je post is een geruststelling.
De bogen op deze Peco wissels zijn zoveel groter dan die van de meeste andere.

Op zoek naar issues kwam ik dit topic tegen over deze wissels. Let wel: het gaat hier over de normering van een modulebaan met minimaal 36"radius, terwijl de binnenbocht van de Peco wissels 30" is. Er wordt een aantal interessante oplossingen gegeven:
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/89373-modular-and-curved-streamline-points/

In post #59 staat een foto van en een link naar een baan met de gelaserde baseboards van Tim Horn. Ziet er trouwens goed uit hoor.

Het is zaak om de back-to-back van je wielen goed af te stellen en om vóór het leggen goed te kijken of het wissel exact vlak is. Norman Solomon haalt er niet voor niets eerst een vijl overheen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 May 2015, 11:08:16 door St00mboy »

Hans van de Burgt

• Offline Offline
@Leen,

Ik denk dat je dan onderscheid moet maken tussen de privé situatie en de BMB situatie.
Voor thuis kun je best je locs optimaal aanpassen.
Maar in BMB verband zou de baan geschikt moeten zijn voor alle locs.
En dan bedoel ik RTR locs.

Grzz, Hans

Geoffrey_

• Offline Offline
Ik zie het punt wel dat het geschikt moet zijn voor "alle" locs, maar dat zorgt voor zo gigantisch veel beperkingen. Kijk naar de BNLS h0 baan, die is in de opzet ook niet geschikt voor alle locs echter de norm laat wel 95% toe. De vraag is of je rekening moet gaan houden met de "philo's" onder de modeltreinen.

Ik heb hier thuis een stoomloc liggen die wat problematisch rijdt, als ik die als norm ga gebruiken omdat alle locs over de baan moeten kunnen rijden kun je beter direct stoppen  ;D

Overigens is er iets "interessants" met de Peco wissels, ik heb zelf met een clubgenoot railstukken ontworpen in tekenprogramma's en wanneer je in de broncode kijkt zie je dat een Peco wissel niet vergelijkbaar is met een ander wissel. Wij hebben een test uitgehaald door de gegevens van peco (radius, wisselhoek, lengte etc.) in een nieuw wissel te stoppen, en dan kom je niet uit. Dat wissel leek in de verste verte niet op een Peco wissel en was veel krapper.

Wat je zou kunnen proberen met de opzet van Michel is het volgende:

De wisselstraten worden uitgelegd zoals in het plan staat, en je test of het geen problemen geeft. Geeft het wel problemen ( wat ik niet verwacht ), kun je het volgende doen

Je zou in de situatie kunnen komen dat tijdens een BMB tentoonstelling alleen in een vaste stand gereden kan worden, terwijl Michel in zijn thuissituatie gewoon de volledige functionaliteit kan gebruiken. Daarmee ondervang je vrijwel alle problemen die mogelijk kunnen ontstaan en functioneert de wisselstraat niet anders dan een stel vloeiende bogen.
« Laatst bewerkt op: 29 May 2015, 11:27:31 door Geoffrey_ »

Hans van de Burgt

• Offline Offline
@Geoffrey,

Aan die oplossing heb ik ook gedacht.
Maar als je naar het huidige sporen verloop kijkt lukt dat volgens mij niet.

Grzz, Hans

Geoffrey_

• Offline Offline
Klopt, ik zag het inderdaad. Maar het is niet zo lastig om gewoon wat straten uit te leggen en het te proberen.

Ik zou gewoon gaan bouwen, niet alles op papier al afschuiven (voor hetzelfde geld rijdt het als de spreekwoordelijke trein en was al deze paniek nergens voor nodig)  ;).

Volgens mij is de hele eerste insteek van het hele BNLS bakken principe opgestart om gewoon lekker te gaan bouwen..

St00mboy

• Offline Offline
Van de norm voor B2B's wordt bij RTR loks soms behoorlijk afgeweken. Zo had Hornby nog niet zo lang geleden een standaard B2B van 13,9mm en dat kan gewoon ergens problemen veroorzaken. Je kan er dus niet zonder meer van uit gaan, dat die je maatstaf is en je moet er ook je baan niet op aanpassen, al moeten we problemen natuurlijk wel vermijden.

Ja, eerst bouwen, helemaal mee ens.

Leen.

Hans van de Burgt

• Offline Offline
Hahaha, ik hoor dat vaker...
Maar ik vind 120,- euro 'leergeld' voor zes onbruikbare wissels toch wel een beetje veel.
Een beetje meer studie had dat kunnen voorkomen.

Grzz, Hans