Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Led verlichting knippert door Pauldg
Vandaag om 17:52:22
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
Vandaag om 17:49:56
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:21:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
Vandaag om 17:18:57
Pfarrerwinkel bahn door Benelux795
Vandaag om 17:00:09
Seinschakelaar door klusser
Vandaag om 16:58:24
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Michiel2
Vandaag om 16:34:20
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:21:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Bor de Wolf
Vandaag om 16:15:11
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 16:13:56
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
Vandaag om 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:03:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:05:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:36
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
Vandaag om 13:39:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door grossraumwagen
Vandaag om 13:13:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
  

Auteur Topic: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair  (gelezen 49988 keer)

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8762
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #75 Gepost op: 07 February 2021, 16:54:41 »


😜😇

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #76 Gepost op: 08 February 2021, 10:25:08 »
Knap dingetje. Dat zal een gepriegel zijn geweest.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8762
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #77 Gepost op: 08 February 2021, 12:11:18 »
Eerlijk gezegd nog steeds. Ik wilde er licht in hebben, wat niet lukte. Heb nu een z21, dus nu experimenteren met programmeren, functies toewijzen etcetera. Als ik dat onder de knie heb komt er alsnog verlichting in en wordt ie netjes pas gemaakt. Schilderen, afwerken, schilderen en hop de baan op.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8762
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #78 Gepost op: 07 April 2025, 19:29:36 »
Dus ja, het begin was (en is) er.
Afgelopen zaterdag een NVBS-excursie gereden langs overblijfselen van de tramlijnen op Zws Vlaanderen. Aan boord werd een kaartje verstrekt uit de NVBS Railatlas, waarop oa het emplacement van Sluis. Sluis kende uiteindelijk stoom- en electrische tram, de laatste ri België.
Ook aantrekkelijk als centrum voor een modulebaan.

Groet
Huibert






Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4061
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #79 Gepost op: 07 April 2025, 20:10:34 »
De NMVB lijn naar Retranchement was elektrisch. Die naar Sluis toch niet?

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8762
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #80 Gepost op: 07 April 2025, 20:12:56 »
Dat is wat het bijschrift op de foto van de tram vermeldt.
Ik kijk het voor de zekerheid even na.

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4061
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #81 Gepost op: 07 April 2025, 20:26:49 »
Lijkt toch dat ook die lijn in 1930 is bedraad

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8762
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #82 Gepost op: 07 April 2025, 20:29:53 »
De bewuste foto:
Beschrijving:   Motorrijtuig NMVB 9625 van lijn 21-doorstreept naar Westkapelle (in België) op het tramemplacement in Sluis.

Als je lid bent van de NVBS, en wie is dat niet als modelspoorder met Nederland als motief-land, deze foto van de electrisch onderweg van Sluis naar Knokke, halterend in Westkapelle (B)
https://nvbs.com/zoekresultaten-2-2/#/d/snr-images/TR-NMVB-0958a?term=tram%20sluis&categories=*&rowIndex=1

Of
https://nvbs.com/zoekresultaten-2-2/#/d/snr-images/NEG332-019?term=tram%20sluis&categories=*&rowIndex=6
deze, onderweg als ln 14 nr Sluis.

Overigens zie ik op de weinige foto's van het emplacement geen bovenleiding. Maar drie keer mis?
Mss inderdaad in latere jaren.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8762
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #83 Gepost op: 07 April 2025, 20:32:55 »


Kaartje.


Bron: Railatlas NVBS

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1771
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #84 Gepost op: 07 April 2025, 20:51:30 »
 De lijn naar Sluis was ook electrisch, volgens een bron sinds 1930, als lijn 21 vanuit Knokke via Westkapelle, na1946 als lijn 14.  Begonnen als stoomtram vanaf 1890.
Begin oktober 1951 gesloten voor personenvervoer.
Naar Retranchement reed vanaf juli 1929 een electrische (zomer-)lijn 13, in 1943 opgeheven en niet meer teruggekomen, al is de bovenleiding tot 1951 blijven hangen. In  een andere bron wordt gesproken over opbraak van de lijn in 1949
Bronnen: trams en tramlijnen van uitgeverij Wyt, deel over o.a. Zeeland, blz. 86. En 110 Years of the Belgian Vicinal, 1885-1985, W.J.K Davies,
o.a blz. 45-46.

Gr. Frank
Onderstaand stukje uit een site over de Knokse tram

Grenzen houden tram niet tegen.

Knokke wilde absoluut de elektrische tramlijn vanaf de Oosthoek tot in het 4 km verder gelegen Retranchement (Nederland) doortrekken. Het enkel spoor liep van de Oosthoek langs de Vrede naar Retranchement, waar de Belgische lijn aansluiting gaf op de Nederlandse stoomtramlijn naar Breskens. Op donderdag 27 juni 1929 was het zover. De internationale tramlijn was een feit! De kleurrijke officiële opening zou echter pas op 19 juli 1929 gebeuren. Om lOu vertrok de tram, getooid met de Belgische en Nederlandse kleuren, met de burgemeester en personaliteiten aan het tramstation van Knokke. In Retranchement werden de linten die de sporen versperden, weggenomen onder het spelen van de ‘Brabançonne’ en het ‘Wilhelmus’. Er was elektrische fractie tot Retranchement en verder stoomtractie tot Breskens.

De ‘Hollandse’ tram kende al direct een groot succes en kreeg een drukke bezetting. Ook de ‘Hollandse Kaatjes’ namen af en toe een ticket richting België en werden langs de kust van Knokke tot Oostende opgemerkt, uitgedost in hun prachtige lokale klederdracht. Een rit naar het eiland Walcheren, specifiek naar de donderdagse marktdag in Middelburg, was bijzonder populair bij de Knokkenaren en de toeristen. Vanaf juni 1936 werd iedere donderdag in de zomer een speciaal gecombineerde excursie ‘tram-boot-trein’ ingericht. De tram vertrok in Knokke-Dorp om 9u05, reed tot in Retranchement waar werd overgestapt op de stoomtram naar Breskens. Daar was er direct aansluiting op de boot naar Vlissingen en na de overzet werd de trein genomen naar Middelburg waar men aankwam om 11u02. Dus in krap 2 uur tijd werd de afstand, met behulp van 3 verschillende vervoermiddelen, overbrugd. Een waar succes! Weliswaar een hele onderneming, maar men was er vlugger dan met de wagen in die tijd.

De prijs voor de volledige reis, heen en terug, vanuit Knokke in 1936, was 62 Bf in iste klas en 49,5 Bf in 2de klas.

 

2015 01 08 103008
« Laatst bewerkt op: 07 April 2025, 21:05:36 door eemstede »