Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door mass am see
Vandaag om 15:28:57
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Pieter Bregman
Vandaag om 15:26:06
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 15:21:54
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:09:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 14:19:56
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
  

Auteur Topic: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair  (gelezen 42594 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7848
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #45 Gepost op: 02 juni 2015, 01:03:34 »
Misschien moet je er gewoon een begin mee maken en laten zien dat je het serieus meent. Dan pas kun je mensen echt enthousiast maken.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #46 Gepost op: 02 juni 2015, 09:50:33 »
Is een manier. Had gehoopt op een gezamenlijk project, en juist niet een 'mijn'-project, waar anderen zich bij aansluiten.
Maar goed, geeft niet, dat tramproject komt er wel.  :)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #47 Gepost op: 02 juni 2015, 19:27:49 »
Dat komt nog wel een keer na mijn pensioen.
Hopelijk tijdens jouw pensioen...
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #48 Gepost op: 02 juni 2015, 19:30:49 »
Jan, als jij met pensioen gaat, ga je je afvragen hoe je ooit tijd hebt gehad om te werken!
Dat vraag ik mij al jaren af! (Ik ben nu 71 jaar.)
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

MarkG

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #49 Gepost op: 08 november 2015, 10:36:46 »
Beste forumleden,

Sinds vandaag ben ik een nieuw lid op het forum.
Ik woon op Walcheren, veertiger, en gefascineerd dat hier in Vlissingen een elektrische tram reed.

Sinds een aantal jaren heb ik in de winter een klein spoorlijntje (2 kopstationnetjes en een inhaalspoortje in het midden, 2 treintjes die kop maken, geschakeld met relais) waarop de treintjes rijden die mijn vader zelf heeft gemaakt van messing in de jaren 50.

Vorig jaar had ik al het plan om zelf het trammetje van Vlissingen zelf te maken van messing. Hiervoor ben ik enkele keren naar het archief geweest in Middelburg en heb een groot aantal maten.

Dit jaar wil ik er echt aan gaan beginnen. Veel ervaring heb ik niet. Maar ik moet toch beginnen om dit op te doen.
In welke schaal ik dit ga uitvoeren weet ik niet zeker. Mijn voorkeur is schaal 0, maar misschien, om het mezelf niet te moeilijk te maken overweeg ik ook schaal 1 (1:32).

Om deze reden ben ik geïnteresseerd geraakt juist in dit draadje.

Nu zie ik dat JanHdH een tekening heeft van de zijkant van de motorwagens Allan 1-10. Dat is nou precies de tekening die ik niet kan vinden in het Zeeuws Archief. Helaas kan ik de maten niet aflezen van de tekening van JanHdH. Daarom wil ik JanHdH vragen of hij de tekening in een wat hogere resolutie kan toevoegen aan dit onderwerp? Ook kan ik naar het archief, dus een archiefnummer ben ik ook mee geholpen.

Indien iemand is geïnteresseerd: ik heb wel de tekeningen van de kopwanden.

Met vriendelijke groet,
Mark






Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #50 Gepost op: 08 november 2015, 10:45:34 »
Welkom op het forum Mark.
Je kunt via het forum Jan ook een persoonlijk bericht (PB) sturen met de vraag. Jan beschikt over een fenomenale kennis en persoonlijk archief met scans van tekeningen. Op het forum kun je echter maar een zeer beperkte resolutie plaatsen dus een hogere resolutie gaat niet lukken.
Mijn ervaring met Jan is dat hij zeer hulpvaardig is en zijn kennis graag wil delen. Wel een druk bezet man dus verwacht geen reactie per omgaande.

Groet,

Marc
No dress rehearsel, this is our life.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7848
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #51 Gepost op: 08 november 2015, 10:51:17 »
Maar leg je er wel alvast bij neer dat je na het praten met Jan voor spoor nul moet kiezen.   ;D
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

MarkG

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #52 Gepost op: 08 november 2015, 11:02:19 »
Bedankt Marc,

Ik ga Jan een bericht sturen.

Haast heb ik zeker niet. Ik zal ook het solderen en werken met messing wat meer onder de knie moeten krijgen.

Ik heb een elektrische soldeerbout, maar overweeg toch een vlam-soldeerbout. Misschien is er iemand die me een richting kan geven waar ik op moet letten om een vlam(gas) soldeerbout aan te schaffen, en wat voor soldeermiddel? Ik ben een beginner wat solderen betreft.

Ook ben ik erg benieuwd of DE-II nog plannen heeft met bouw van deze tramlijn, en misschien al is begonnen. Want ik vind zijn project erg interessant.

En Sven, spoor 0 heeft ook mijn voorkeur, maar ik moet wel de vaardigheid hebben om het te kunnen maken in spoor 0. Ik merk met probeersels, dat een grotere schaal je werkstuk makkelijker maakt.

Groet, Mark




Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #53 Gepost op: 08 november 2015, 11:10:39 »
Spoor 0 geldt natuurlijk al als een grote schaal omdat het merendeel van de modelspoorders in h0 rijdt. Bedenk wel dat een grotere schaal ook steeds meer detaillering vraagt en dat maakt het ook weer moeilijker. In spoor 1 kun je weinig details meer wegfrommelen.
Bouwen in styreen kan natuurlijk ook nog.
No dress rehearsel, this is our life.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7848
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #54 Gepost op: 08 november 2015, 11:22:23 »
Ik vind het een mythe dat een grotere schaal makkelijker is. Een grotere schaal is veel meer werk, voor de reden die Marc aangeeft. Het meeste spoor nul dat ik zie is gewoon opgeblazen half nul, zonder de extra mogelijke details. Gaat in 1:32 helemaal opvallen. Ik vind nul al groot, ik zie dat nu niet echt als "te klein".
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

MarkG

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #55 Gepost op: 08 november 2015, 11:52:12 »
Bedankt Marc en Sven,

Dat is inderdaad wel een punt er komen meer details. Schaal 1 is echt erg groot, en als ik een stapeltje messing bij elkaar leg wat er in zal gaan ook behoorlijk zwaar. Mijn voorkeur is echt 0 inderdaad.

Ik verwacht niet dat de eerste tram die ik maak "het" is. Ik ken mezelf, ik maak een tweede, en mogelijk een derde, en misschien wel een vierde.

Maar ik wil graag met messing werken. Het lijkt me gewoon heel leuk om eens te gaan solderen, en met metaal te werken. De uitdagingen die ik ga tegenkomen zoek ik ook wel een beetje op.

Groet, mark

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #56 Gepost op: 08 november 2015, 13:17:10 »
Ha Mark,

Nee, ik ben nog niet begonnen. En ik bouw h0. Dus ook een eventuele tram komt er bij mij alleen maar in h0. Twee schalen is gewoon tè onhandig. Wel leuk dat je de Walcherse trams ziet zitten, dat dan weer wel  (y)

Groet
Huibert

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #57 Gepost op: 08 november 2015, 18:55:05 »
Hallo Mark,

Leuk dat je plannen hebt voor een model van de tram Vlissingen-Middelburg in spoor 0.Ik weet dat Sven een model wil hebben dat zodanige afmetingen heeft dat het nog in zijn broekzak past. ;D .Hij heeft wel gelijk dat een grotere schaal meer werk is omdat er meer details te maken zijn en dat er velen zijn die deze extra details dan maar weglaten.Zelf hou ik niet van half werk en dus ook niet van half 0.Die extra details geven voor mij ook extra voldoening wanneer ik een model later nog eens kritisch bekijk.Op Eurospoor stond ik nog even te kijken naar de grote LGB baan met Zwitsers materiëel.Dat thema interesseert mij ook.De detaillering viel mij echter tegen.Die is nauwelijks beter dan van de Bemo RhB Tm 2/2 en wagens in 0m die ik onlangs aangeschaft heb.De detaillering van dit Bemo 0m materiëel is wel duidelijk beter dan wat zij in H0m leveren :

Het feit dat op de Bemo website staat dat dit locje inmiddels uitverkocht is bevestigt mijns inziens dat er meer modelspoorders zijn die inzien dat toch wel een mooie schaal is.Het hoeft natuurlijk niet in messing en zelfs niet in kunststof.Rob Kievit maakt leuke trammodellen van karton : http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=815938 .
Een voordeel van een trammodel in spoor 0 is natuurlijk ook dat je meer ruimte hebt om de motor aan te brengen.Dan krijg je niet zo'n tram met verhoogde vloer waarbij de reizigers in lotushouding moeten zitten.Wie daar tevreden mee  is gun ik zijn plezier, maar ik vind dat zo iets er toch minder werkelijkheidsgetrouw uitziet.

De tekening van de zijkant van de Allan wagen die ik hier boven gegeven heb is niet afkomstig uit het Zeeuws Archief maar uit het Nationaal Archief in Den Haag.Daar zit deze tekening in het archief van de Afdeling Spoorwegen van het toenmalige Ministerie van Waterstaat archief toegangsnummer 2.16.23.01 en het dossier waar deze tekening in opgenomen is zit in inventarisnummer 61.Overigens heb ik slechts een deel van de tekening gegeven.Er staat ook nog een plattegrond en een kopwand en dwarsdoorsnede op :




In het Zeeuws Archief zitten in het archief van de TVFM (dat op zijn beurt weer deel uitmaakte van het PZEM archief) wel vele detailtekeningen zoals van het onderstel :


Overigens zijn de wielen al beschikbaar in spoor 0.Philotrain heeft deze wielen in het onderdelenprogramma.Dit zijn namelijk nagenoeg dezelfde wielen als gebruikt werden onder de NTM rijtuigen en wagens.





Succes met bouwen,
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7848
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #58 Gepost op: 08 november 2015, 19:12:44 »
Als ik het goed zie is de lengte van die tram dan in 1:45 190,22 cm (van 8560 mm). Da's nog best te overzien. Maar als ik een Backertje met twee rijtuigen erachter hang in 1:45, is mijn huis vol. Die van jou ook, Jan. Daar kan nu al niks meer bij.  ;D

Ik sta nog steeds open voor het bouwen van een module van de route van dit topic. In 1:87. Ik kan die kar echter niet trekken, dus als er iemand anders de eerste bouwstappen zet, dan volg ik wel. Die tram maak ik dan wel in model.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #59 Gepost op: 08 november 2015, 19:18:29 »
Sven, jij de tram, begin ik wel met een paar modules....  :)