Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:58:17
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
door
Piet Groot
Vandaag
om 08:52:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:40:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 08:38:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Jelmer
Vandaag
om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
Edwin2121992
Vandaag
om 08:12:22
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 00:09:10
Lemke 2025
door
arnaud-ns/htm
Vandaag
om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
27 October 2025, 23:37:19
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Arjen52
27 October 2025, 22:52:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
Rondom Charlois
door
Alewijn
27 October 2025, 22:25:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder
door
Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
MathynK
27 October 2025, 21:59:16
Da's Daz 2
door
Huup
27 October 2025, 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Eric B
27 October 2025, 21:46:40
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2
door
Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
Line-up foto's van modellen
door
Jeroen95
27 October 2025, 20:12:18
Digitaal-delta
door
Biesje
27 October 2025, 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0
door
NS264
27 October 2025, 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
bask185
27 October 2025, 19:58:39
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
27 October 2025, 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Gerrit H
27 October 2025, 19:17:08
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
spoorijzer
27 October 2025, 18:53:13
TAMS PZS-2.2
door
bask185
27 October 2025, 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek
door
hervé
27 October 2025, 18:28:25
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Interessegroepen (IG's)
|
IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
1
...
4
5
[
6
]
Omlaag
Auteur
Topic: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair (gelezen 50900 keer)
Huup
Offline
Berichten: 8892
May your coffee kick in before reality does.
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
«
Reactie #75 Gepost op:
07 February 2021, 16:54:41 »
😜😇
Gelogd
Duin aanZee II
Sven
Offline
Berichten: 8365
Eton Wick, UK
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
«
Reactie #76 Gepost op:
08 February 2021, 10:25:08 »
Knap dingetje. Dat zal een gepriegel zijn geweest.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Huup
Offline
Berichten: 8892
May your coffee kick in before reality does.
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
«
Reactie #77 Gepost op:
08 February 2021, 12:11:18 »
Eerlijk gezegd nog steeds. Ik wilde er licht in hebben, wat niet lukte. Heb nu een z21, dus nu experimenteren met programmeren, functies toewijzen etcetera. Als ik dat onder de knie heb komt er alsnog verlichting in en wordt ie netjes pas gemaakt. Schilderen, afwerken, schilderen en hop de baan op.
Gelogd
Duin aanZee II
Huup
Offline
Berichten: 8892
May your coffee kick in before reality does.
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
«
Reactie #78 Gepost op:
07 April 2025, 19:29:36 »
Dus ja, het begin was (en is) er.
Afgelopen zaterdag een NVBS-excursie gereden langs overblijfselen van de tramlijnen op Zws Vlaanderen. Aan boord werd een kaartje verstrekt uit de NVBS Railatlas, waarop oa het emplacement van Sluis. Sluis kende uiteindelijk stoom- en electrische tram, de laatste ri België.
Ook aantrekkelijk als centrum voor een modulebaan.
Groet
Huibert
Gelogd
Duin aanZee II
Falkenberg
Offline
Berichten: 4062
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
«
Reactie #79 Gepost op:
07 April 2025, 20:10:34 »
De NMVB lijn naar Retranchement was elektrisch. Die naar Sluis toch niet?
Gelogd
Huup
Offline
Berichten: 8892
May your coffee kick in before reality does.
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
«
Reactie #80 Gepost op:
07 April 2025, 20:12:56 »
Dat is wat het bijschrift op de foto van de tram vermeldt.
Ik kijk het voor de zekerheid even na.
Gelogd
Duin aanZee II
Falkenberg
Offline
Berichten: 4062
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
«
Reactie #81 Gepost op:
07 April 2025, 20:26:49 »
Lijkt toch dat ook die lijn in 1930 is bedraad
Gelogd
Huup
Offline
Berichten: 8892
May your coffee kick in before reality does.
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
«
Reactie #82 Gepost op:
07 April 2025, 20:29:53 »
De bewuste foto:
Beschrijving: Motorrijtuig NMVB 9625 van lijn 21-doorstreept naar Westkapelle (in België) op het tramemplacement in Sluis.
Als je lid bent van de NVBS, en wie is dat niet als modelspoorder met Nederland als motief-land, deze foto van de electrisch onderweg van Sluis naar Knokke, halterend in Westkapelle (B)
https://nvbs.com/zoekresultaten-2-2/#/d/snr-images/TR-NMVB-0958a?term=tram%20sluis&categories=
*&rowIndex=1
Of
https://nvbs.com/zoekresultaten-2-2/#/d/snr-images/NEG332-019?term=tram%20sluis&categories=
*&rowIndex=6
deze, onderweg als ln 14 nr Sluis.
Overigens zie ik op de weinige foto's van het emplacement geen bovenleiding. Maar drie keer mis?
Mss inderdaad in latere jaren.
Gelogd
Duin aanZee II
Huup
Offline
Berichten: 8892
May your coffee kick in before reality does.
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
«
Reactie #83 Gepost op:
07 April 2025, 20:32:55 »
Kaartje.
Bron: Railatlas NVBS
Gelogd
Duin aanZee II
eemstede
Offline
Berichten: 1781
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
«
Reactie #84 Gepost op:
07 April 2025, 20:51:30 »
De lijn naar Sluis was ook electrisch, volgens een bron sinds 1930, als lijn 21 vanuit Knokke via Westkapelle, na1946 als lijn 14. Begonnen als stoomtram vanaf 1890.
Begin oktober 1951 gesloten voor personenvervoer.
Naar Retranchement reed vanaf juli 1929 een electrische (zomer-)lijn 13, in 1943 opgeheven en niet meer teruggekomen, al is de bovenleiding tot 1951 blijven hangen. In een andere bron wordt gesproken over opbraak van de lijn in 1949
Bronnen: trams en tramlijnen van uitgeverij Wyt, deel over o.a. Zeeland, blz. 86. En 110 Years of the Belgian Vicinal, 1885-1985, W.J.K Davies,
o.a blz. 45-46.
Gr. Frank
Onderstaand stukje uit een site over de Knokse tram
Grenzen houden tram niet tegen.
Knokke wilde absoluut de elektrische tramlijn vanaf de Oosthoek tot in het 4 km verder gelegen Retranchement (Nederland) doortrekken. Het enkel spoor liep van de Oosthoek langs de Vrede naar Retranchement, waar de Belgische lijn aansluiting gaf op de Nederlandse stoomtramlijn naar Breskens. Op donderdag 27 juni 1929 was het zover. De internationale tramlijn was een feit! De kleurrijke officiële opening zou echter pas op 19 juli 1929 gebeuren. Om lOu vertrok de tram, getooid met de Belgische en Nederlandse kleuren, met de burgemeester en personaliteiten aan het tramstation van Knokke. In Retranchement werden de linten die de sporen versperden, weggenomen onder het spelen van de ‘Brabançonne’ en het ‘Wilhelmus’. Er was elektrische fractie tot Retranchement en verder stoomtractie tot Breskens.
De ‘Hollandse’ tram kende al direct een groot succes en kreeg een drukke bezetting. Ook de ‘Hollandse Kaatjes’ namen af en toe een ticket richting België en werden langs de kust van Knokke tot Oostende opgemerkt, uitgedost in hun prachtige lokale klederdracht. Een rit naar het eiland Walcheren, specifiek naar de donderdagse marktdag in Middelburg, was bijzonder populair bij de Knokkenaren en de toeristen. Vanaf juni 1936 werd iedere donderdag in de zomer een speciaal gecombineerde excursie ‘tram-boot-trein’ ingericht. De tram vertrok in Knokke-Dorp om 9u05, reed tot in Retranchement waar werd overgestapt op de stoomtram naar Breskens. Daar was er direct aansluiting op de boot naar Vlissingen en na de overzet werd de trein genomen naar Middelburg waar men aankwam om 11u02. Dus in krap 2 uur tijd werd de afstand, met behulp van 3 verschillende vervoermiddelen, overbrugd. Een waar succes! Weliswaar een hele onderneming, maar men was er vlugger dan met de wagen in die tijd.
De prijs voor de volledige reis, heen en terug, vanuit Knokke in 1936, was 62 Bf in iste klas en 49,5 Bf in 2de klas.
2015 01 08 103008
«
Laatst bewerkt op: 07 April 2025, 21:05:36 door eemstede
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
1
...
4
5
[
6
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Interessegroepen (IG's)
|
IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair