Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:26:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
DCM motor van Märklin demonteren. door saskia
Vandaag om 14:16:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 14:09:16
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 14:05:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:03:06
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door R1954
Vandaag om 13:10:11
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 12:57:55
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
Piko 2025 door Pukkie
Vandaag om 12:48:57
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door R v/d Hoven
Vandaag om 09:53:55
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
  

Auteur Topic: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair  (gelezen 48043 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8503
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #75 Gepost op: 07 February 2021, 16:54:41 »


😜😇

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8323
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #76 Gepost op: 08 February 2021, 10:25:08 »
Knap dingetje. Dat zal een gepriegel zijn geweest.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8503
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #77 Gepost op: 08 February 2021, 12:11:18 »
Eerlijk gezegd nog steeds. Ik wilde er licht in hebben, wat niet lukte. Heb nu een z21, dus nu experimenteren met programmeren, functies toewijzen etcetera. Als ik dat onder de knie heb komt er alsnog verlichting in en wordt ie netjes pas gemaakt. Schilderen, afwerken, schilderen en hop de baan op.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8503
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #78 Gepost op: 07 April 2025, 19:29:36 »
Dus ja, het begin was (en is) er.
Afgelopen zaterdag een NVBS-excursie gereden langs overblijfselen van de tramlijnen op Zws Vlaanderen. Aan boord werd een kaartje verstrekt uit de NVBS Railatlas, waarop oa het emplacement van Sluis. Sluis kende uiteindelijk stoom- en electrische tram, de laatste ri België.
Ook aantrekkelijk als centrum voor een modulebaan.

Groet
Huibert






Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #79 Gepost op: 07 April 2025, 20:10:34 »
De NMVB lijn naar Retranchement was elektrisch. Die naar Sluis toch niet?

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8503
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #80 Gepost op: 07 April 2025, 20:12:56 »
Dat is wat het bijschrift op de foto van de tram vermeldt.
Ik kijk het voor de zekerheid even na.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #81 Gepost op: 07 April 2025, 20:26:49 »
Lijkt toch dat ook die lijn in 1930 is bedraad

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8503
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #82 Gepost op: 07 April 2025, 20:29:53 »
De bewuste foto:
Beschrijving:   Motorrijtuig NMVB 9625 van lijn 21-doorstreept naar Westkapelle (in België) op het tramemplacement in Sluis.

Als je lid bent van de NVBS, en wie is dat niet als modelspoorder met Nederland als motief-land, deze foto van de electrisch onderweg van Sluis naar Knokke, halterend in Westkapelle (B)
https://nvbs.com/zoekresultaten-2-2/#/d/snr-images/TR-NMVB-0958a?term=tram%20sluis&categories=*&rowIndex=1

Of
https://nvbs.com/zoekresultaten-2-2/#/d/snr-images/NEG332-019?term=tram%20sluis&categories=*&rowIndex=6
deze, onderweg als ln 14 nr Sluis.

Overigens zie ik op de weinige foto's van het emplacement geen bovenleiding. Maar drie keer mis?
Mss inderdaad in latere jaren.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8503
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #83 Gepost op: 07 April 2025, 20:32:55 »


Kaartje.


Bron: Railatlas NVBS

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1759
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #84 Gepost op: 07 April 2025, 20:51:30 »
 De lijn naar Sluis was ook electrisch, volgens een bron sinds 1930, als lijn 21 vanuit Knokke via Westkapelle, na1946 als lijn 14.  Begonnen als stoomtram vanaf 1890.
Begin oktober 1951 gesloten voor personenvervoer.
Naar Retranchement reed vanaf juli 1929 een electrische (zomer-)lijn 13, in 1943 opgeheven en niet meer teruggekomen, al is de bovenleiding tot 1951 blijven hangen. In  een andere bron wordt gesproken over opbraak van de lijn in 1949
Bronnen: trams en tramlijnen van uitgeverij Wyt, deel over o.a. Zeeland, blz. 86. En 110 Years of the Belgian Vicinal, 1885-1985, W.J.K Davies,
o.a blz. 45-46.

Gr. Frank
Onderstaand stukje uit een site over de Knokse tram

Grenzen houden tram niet tegen.

Knokke wilde absoluut de elektrische tramlijn vanaf de Oosthoek tot in het 4 km verder gelegen Retranchement (Nederland) doortrekken. Het enkel spoor liep van de Oosthoek langs de Vrede naar Retranchement, waar de Belgische lijn aansluiting gaf op de Nederlandse stoomtramlijn naar Breskens. Op donderdag 27 juni 1929 was het zover. De internationale tramlijn was een feit! De kleurrijke officiële opening zou echter pas op 19 juli 1929 gebeuren. Om lOu vertrok de tram, getooid met de Belgische en Nederlandse kleuren, met de burgemeester en personaliteiten aan het tramstation van Knokke. In Retranchement werden de linten die de sporen versperden, weggenomen onder het spelen van de ‘Brabançonne’ en het ‘Wilhelmus’. Er was elektrische fractie tot Retranchement en verder stoomtractie tot Breskens.

De ‘Hollandse’ tram kende al direct een groot succes en kreeg een drukke bezetting. Ook de ‘Hollandse Kaatjes’ namen af en toe een ticket richting België en werden langs de kust van Knokke tot Oostende opgemerkt, uitgedost in hun prachtige lokale klederdracht. Een rit naar het eiland Walcheren, specifiek naar de donderdagse marktdag in Middelburg, was bijzonder populair bij de Knokkenaren en de toeristen. Vanaf juni 1936 werd iedere donderdag in de zomer een speciaal gecombineerde excursie ‘tram-boot-trein’ ingericht. De tram vertrok in Knokke-Dorp om 9u05, reed tot in Retranchement waar werd overgestapt op de stoomtram naar Breskens. Daar was er direct aansluiting op de boot naar Vlissingen en na de overzet werd de trein genomen naar Middelburg waar men aankwam om 11u02. Dus in krap 2 uur tijd werd de afstand, met behulp van 3 verschillende vervoermiddelen, overbrugd. Een waar succes! Weliswaar een hele onderneming, maar men was er vlugger dan met de wagen in die tijd.

De prijs voor de volledige reis, heen en terug, vanuit Knokke in 1936, was 62 Bf in iste klas en 49,5 Bf in 2de klas.

 

2015 01 08 103008
« Laatst bewerkt op: 07 April 2025, 21:05:36 door eemstede »