Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Marco Staartjes
Vandaag om 22:54:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
Vandaag om 22:33:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:24:13
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 22:23:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 22:18:43
Gezocht decals wit op transparant door MOVisser
Vandaag om 22:06:12
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:04:15
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:01:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 21:51:49
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door De eerste Ivo
Vandaag om 21:40:13
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:40:00
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 21:06:58
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 21:06:55
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 20:54:39
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:41:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:38:11
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door klusser
Vandaag om 19:56:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door basjuh1981
Vandaag om 19:48:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door WimC
Vandaag om 19:33:19
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Thom
Vandaag om 18:58:29
Artitec 6300 door Gerke
Vandaag om 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 17:44:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:40:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:44:55
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Tjalling
Vandaag om 16:35:53
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
Vandaag om 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
Vandaag om 15:46:54
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
Vandaag om 15:15:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:51:37
Roco 4155 NS 2200 2de leven door John18
Vandaag om 14:06:38
  

Auteur Topic: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair  (gelezen 51507 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9002
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #75 Gepost op: 07 February 2021, 16:54:41 »


😜😇

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8372
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #76 Gepost op: 08 February 2021, 10:25:08 »
Knap dingetje. Dat zal een gepriegel zijn geweest.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9002
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #77 Gepost op: 08 February 2021, 12:11:18 »
Eerlijk gezegd nog steeds. Ik wilde er licht in hebben, wat niet lukte. Heb nu een z21, dus nu experimenteren met programmeren, functies toewijzen etcetera. Als ik dat onder de knie heb komt er alsnog verlichting in en wordt ie netjes pas gemaakt. Schilderen, afwerken, schilderen en hop de baan op.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9002
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #78 Gepost op: 07 April 2025, 19:29:36 »
Dus ja, het begin was (en is) er.
Afgelopen zaterdag een NVBS-excursie gereden langs overblijfselen van de tramlijnen op Zws Vlaanderen. Aan boord werd een kaartje verstrekt uit de NVBS Railatlas, waarop oa het emplacement van Sluis. Sluis kende uiteindelijk stoom- en electrische tram, de laatste ri België.
Ook aantrekkelijk als centrum voor een modulebaan.

Groet
Huibert






Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4077
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #79 Gepost op: 07 April 2025, 20:10:34 »
De NMVB lijn naar Retranchement was elektrisch. Die naar Sluis toch niet?

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9002
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #80 Gepost op: 07 April 2025, 20:12:56 »
Dat is wat het bijschrift op de foto van de tram vermeldt.
Ik kijk het voor de zekerheid even na.

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4077
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #81 Gepost op: 07 April 2025, 20:26:49 »
Lijkt toch dat ook die lijn in 1930 is bedraad

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9002
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #82 Gepost op: 07 April 2025, 20:29:53 »
De bewuste foto:
Beschrijving:   Motorrijtuig NMVB 9625 van lijn 21-doorstreept naar Westkapelle (in België) op het tramemplacement in Sluis.

Als je lid bent van de NVBS, en wie is dat niet als modelspoorder met Nederland als motief-land, deze foto van de electrisch onderweg van Sluis naar Knokke, halterend in Westkapelle (B)
https://nvbs.com/zoekresultaten-2-2/#/d/snr-images/TR-NMVB-0958a?term=tram%20sluis&categories=*&rowIndex=1

Of
https://nvbs.com/zoekresultaten-2-2/#/d/snr-images/NEG332-019?term=tram%20sluis&categories=*&rowIndex=6
deze, onderweg als ln 14 nr Sluis.

Overigens zie ik op de weinige foto's van het emplacement geen bovenleiding. Maar drie keer mis?
Mss inderdaad in latere jaren.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9002
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #83 Gepost op: 07 April 2025, 20:32:55 »


Kaartje.


Bron: Railatlas NVBS

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1786
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #84 Gepost op: 07 April 2025, 20:51:30 »
 De lijn naar Sluis was ook electrisch, volgens een bron sinds 1930, als lijn 21 vanuit Knokke via Westkapelle, na1946 als lijn 14.  Begonnen als stoomtram vanaf 1890.
Begin oktober 1951 gesloten voor personenvervoer.
Naar Retranchement reed vanaf juli 1929 een electrische (zomer-)lijn 13, in 1943 opgeheven en niet meer teruggekomen, al is de bovenleiding tot 1951 blijven hangen. In  een andere bron wordt gesproken over opbraak van de lijn in 1949
Bronnen: trams en tramlijnen van uitgeverij Wyt, deel over o.a. Zeeland, blz. 86. En 110 Years of the Belgian Vicinal, 1885-1985, W.J.K Davies,
o.a blz. 45-46.

Gr. Frank
Onderstaand stukje uit een site over de Knokse tram

Grenzen houden tram niet tegen.

Knokke wilde absoluut de elektrische tramlijn vanaf de Oosthoek tot in het 4 km verder gelegen Retranchement (Nederland) doortrekken. Het enkel spoor liep van de Oosthoek langs de Vrede naar Retranchement, waar de Belgische lijn aansluiting gaf op de Nederlandse stoomtramlijn naar Breskens. Op donderdag 27 juni 1929 was het zover. De internationale tramlijn was een feit! De kleurrijke officiële opening zou echter pas op 19 juli 1929 gebeuren. Om lOu vertrok de tram, getooid met de Belgische en Nederlandse kleuren, met de burgemeester en personaliteiten aan het tramstation van Knokke. In Retranchement werden de linten die de sporen versperden, weggenomen onder het spelen van de ‘Brabançonne’ en het ‘Wilhelmus’. Er was elektrische fractie tot Retranchement en verder stoomtractie tot Breskens.

De ‘Hollandse’ tram kende al direct een groot succes en kreeg een drukke bezetting. Ook de ‘Hollandse Kaatjes’ namen af en toe een ticket richting België en werden langs de kust van Knokke tot Oostende opgemerkt, uitgedost in hun prachtige lokale klederdracht. Een rit naar het eiland Walcheren, specifiek naar de donderdagse marktdag in Middelburg, was bijzonder populair bij de Knokkenaren en de toeristen. Vanaf juni 1936 werd iedere donderdag in de zomer een speciaal gecombineerde excursie ‘tram-boot-trein’ ingericht. De tram vertrok in Knokke-Dorp om 9u05, reed tot in Retranchement waar werd overgestapt op de stoomtram naar Breskens. Daar was er direct aansluiting op de boot naar Vlissingen en na de overzet werd de trein genomen naar Middelburg waar men aankwam om 11u02. Dus in krap 2 uur tijd werd de afstand, met behulp van 3 verschillende vervoermiddelen, overbrugd. Een waar succes! Weliswaar een hele onderneming, maar men was er vlugger dan met de wagen in die tijd.

De prijs voor de volledige reis, heen en terug, vanuit Knokke in 1936, was 62 Bf in iste klas en 49,5 Bf in 2de klas.

 

2015 01 08 103008
« Laatst bewerkt op: 07 April 2025, 21:05:36 door eemstede »