Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Karst Drenth
Vandaag
om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:53:04
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Ronaldk
Vandaag
om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:21:53
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mark D.
Vandaag
om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
arnaud-ns/htm
Vandaag
om 20:00:46
Rocky Rail 6400
door
gtw6016
Vandaag
om 19:57:35
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 19:28:50
Locatie van foto gezocht
door
odaoda
Vandaag
om 19:13:38
Aachenau West
door
Silvolde
Vandaag
om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Bob11
Vandaag
om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
Vandaag
om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:14:37
Piko 2025
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:04:09
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:51:12
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 12:51:41
Railpro 607
door
henk
Vandaag
om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:17:39
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Interessegroepen (IG's)
|
IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
6
Omlaag
Auteur
Topic: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair (gelezen 48067 keer)
Jan den Haan
Offline
Berichten: 524
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
«
Reactie #30 Gepost op:
19 April 2015, 01:08:58 »
Wel Sven, ik zou best wel veel op kunnen schrijven.Alleen heb ik daar nu geen tijd voor.Dat komt nog wel een keer na mijn pensioen.
Met modelbouw van de Stoomtram Walcheren wil ik gaan beginnen wanneer ik met mijn modules van de RTM op de Haven Zuidzijde in Brouwershaven klaar ben.Ik denk dan aan het eindpunt van de lijn in Middelburg omdat dat ook langs het water lag (Kanaal door Walcheren).De Blauwedijk waar de reizigers in- en uitstapten of de Loskade met het monumentale Hotel Du Commerce op de achtergrond.Aan de Loskade lagen toen trouwens ook de raderstoomschepen van de Zeeuwsche Spoorboot Maatschappij voor de dienst op Zierikzee.Echter de Keersluisbrug in Vlissingen is ook erg leuk voor modelbouw gezien de drie verschillende railbedrijven.De keuze van het rollend materiëel is eenvoudiger want de SW had maar één type locomotief en één type rijtuig en bagagewagen.In 1923 hebben ze nog wel twee rijtuigen van de Geldersch-Westfaalsche Stoomtram Maatschappij overgenomen maar die werden alleen gebruikt voor werklieden vervoer tussen de dorpen en de Schelde werf in Vlissingen en kwamen dus niet in Middelburg of over de Keersluisbrug.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
Huup
Offline
Berichten: 8507
May your coffee kick in before reality does.
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
«
Reactie #31 Gepost op:
19 April 2015, 07:32:36 »
Punt voor mij is, dat Jan in 0 wil bouwen, en ik in h0.
Mijn idee is om een aantal highlights van de electrische te bouwen, waarbij een koppeling met de stoomtram niet op voorhand uitgesloten wordt. Zie Vlissingen.
Ook doe ik dat graag volgens Fremonormen, zodat een inpassing daar mogelijk blijft. Bijvoorbeeld via een koppeling aan de havensporen.
Highlight voor mij zijn bv de situatie in de Badhuisstraat, Vlissingen, de Leeuwentrap, Vlissingen, de Keersluisbrug, Vlissingen, De Langevielebruggen, een stukje kanaaldijk, van die dingen dus.
Zeeland heeft een rijke tramhistorie, gekoppeld aan allerhand veerboten. Het verdient gewoon een modelweergave
Huibert
Gelogd
Zee. Land.
Sven
Offline
Berichten: 8323
Eton Wick, UK
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
«
Reactie #32 Gepost op:
19 April 2015, 11:18:46 »
Jan wil dat iedereen in 0 gaat bouwen.
Jan, als jij met pensioen gaat, ga je je afvragen hoe je ooit tijd hebt gehad om te werken!
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Jan den Haan
Offline
Berichten: 524
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
«
Reactie #33 Gepost op:
19 April 2015, 12:23:01 »
Ja Sven, je hebt het dus toch wel begrepen.Meer Zeeuws en meer spoor 0!Nu kan ik dat vanaf de Lange Jan in Middelburg roepen, maar er is dan niemand die dat hoort.Ik kan het ook hier opschrijven en dan is er niemand die er iets mee doet.Kortom zoals in het bijbelboek Kohelet (Prediker) staat "Uiterste zinloosheid sprak Kohelet, uiterste zinloosheid , alles is zinloos."Maar gelukkig zegt hij verderop "Alles wat je bij machte bent te doen, doe dat, want er is geen daadkracht, plan, kennis of wijsheid in de grafkuil, waar je naar toe gaat."Deze oude wijsheid ter harte nemend ben ik van plan nog veel spoor 0 te gaan bouwen tussen pensioen en grafkuil.
Modelbouw is natuurlijk wel een hobby voor individualisten.Iedereen wil zijn eigen ideale wereldje maken.Zoals ik we vaker gezegd en geschreven heb is spoor 0 een heel geschikte schaal voor trammodellen.Zo'n 2-assige motorwagen of stoomtramloc is beter te detailleren en rijdt beter in 0(m) en is niet langer dan een H0 model van bijvoorbeeld een moderne NS 1600 loc.Het is mijns inziens onzin om een TGV in spoor 0 te maken tenzij je een ruimte van minstens 5 bij 15 meter beschikbaar hebt.Wanneer we het over Middelburg hebben is zo'n smalle straat met lage huizen zoals de Langeviele heel goed in spoor 0 te bouwen evenals de Langevielebrug, die vrij klein was, maar wel een interessante constructie had om na te bouwen.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
Huup
Offline
Berichten: 8507
May your coffee kick in before reality does.
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
«
Reactie #34 Gepost op:
19 April 2015, 13:13:00 »
Kennis heeft iig geen schaal
Gelogd
Zee. Land.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26636
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
«
Reactie #35 Gepost op:
19 April 2015, 14:27:24 »
Zo laag zijn de huizen in de Langeviele toch niet?
Langeviele streetview
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Jan den Haan
Offline
Berichten: 524
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
«
Reactie #36 Gepost op:
19 April 2015, 14:54:53 »
Wat is hoog en wat is laag?In de context waarin ik het schrijf wil ik slechts aangeven dat een model in 1:45 van deze huizen geen onhandelbaar groot gevaarte oplevert.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
ron w
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 7
Een Zeeuw met een Duitse baan
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
«
Reactie #37 Gepost op:
20 April 2015, 11:05:17 »
Mede SW liefhebbers
hier nog even een link naar een boekje dat recentelijk is uitgegeven. Hierin staat een hoop info
www.koudekerke.info/download/dekoudekerksetram.pdf
Ron Wouters
Gelogd
Chris Westerduin
Offline
Berichten: 1920
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
«
Reactie #38 Gepost op:
20 April 2015, 16:43:57 »
Top, leuk document van een, zeker voor mij, redelijk onbekend trambedrijf!!!
Dank voor het delen!
Gelogd
Flickr pagina voor plaatjes
Jan den Haan
Offline
Berichten: 524
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
«
Reactie #39 Gepost op:
20 April 2015, 22:19:09 »
Inderdaad een goed verhaal over de Stoomtram.Voor wie meer wil lezen is het in de "geraadpleegde bronnen"" genoemde boek van Herman Hesselink interessant.Hij kon altijd erg onderhoudend vertellen en zo schreef hij het ook op.En natuurlijk het boekje "Walcheren in het spoor van bedrijf en techniek" dat geschreven is door de Werkgroep Industriële Archeologie van de Zeeuwse Culturele Raad en dat geredigeerd is door Toon Franken, want de stukken over de tram heb ik zelf geschreven.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
Huup
Offline
Berichten: 8507
May your coffee kick in before reality does.
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
«
Reactie #40 Gepost op:
21 April 2015, 04:59:39 »
Toch jammer dat niemand mee wil bouwen in h0. Misschien dat ik het dan ooit maar 's zelf oppik, een stukkie. Ooit. Souburg ofzo. Als diorama ofzo
Gelogd
Zee. Land.
Huup
Offline
Berichten: 8507
May your coffee kick in before reality does.
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
«
Reactie #41 Gepost op:
22 April 2015, 07:59:34 »
Tot slot een paar vitrinekastdusslechtefotoos van modellen van de electrische tram, zoals die uit de nalatenschap van de busmaatscahppij ZWN zijn gekomen. De modellen van de electrische, maar ook de stoomtram, staan in de keten van de huidige Zeeuwsche vervoerder Connexxion in Middelburg.
Gelogd
Zee. Land.
jjg koopmans
Offline
Berichten: 475
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
«
Reactie #42 Gepost op:
22 April 2015, 15:11:28 »
Als je overigens interesse zou hebben in het overnemen van dat H0 VM stelletje pm me maar.
Mvrgr
Koopmans
Gelogd
Groefrail
Offline
Berichten: 20
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
«
Reactie #43 Gepost op:
23 April 2015, 14:14:34 »
Het is jammer dat ik zo ver van Zeeland woon, anders lijkt het me best een leuk project. Ik moet in het bezit zijn van een tekening van de twee "grote motorwagens"(20-21?).
Met wat fantasie en een paar bescheiden rechterhandjes moet er m.i. van een bestaand HO-trammodel (Weense K?) wel iets te fabrieken zijn.
Bagagewagentjes en 2-assige stoomtramrijtuigjes van de vm. productielijn van Jocadis pasen dat ik ook aardig. (waar zijn ze nog te bemachtigen?)
wie wet wat er nog eens van de grond komt....
Groefrail
Gelogd
Huup
Offline
Berichten: 8507
May your coffee kick in before reality does.
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
«
Reactie #44 Gepost op:
23 April 2015, 17:39:42 »
We gaan het zien
Gelogd
Zee. Land.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
6
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Interessegroepen (IG's)
|
IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair