Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbeurs Houten 4 mei 2019 voor/nabeschouwing. door sncf231e
Vandaag om 18:36:58
Westlandbaan door Sven
Vandaag om 18:24:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Almar
Vandaag om 18:23:59
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 18:11:06
NS 6100 van GM&S door NS8714
Vandaag om 18:04:10
Couperijtuigen NS/HSM/SS schaal 0 door JaJo
Vandaag om 17:49:11
Perron HO, printontwerp gezocht door Gerard Rozeveld
Vandaag om 17:43:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Almar
Vandaag om 17:40:24
DM90-Buffel Dieseltreinstel door wibi
Vandaag om 17:39:53
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 17:08:06
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:53:20
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 16:51:20
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door Biesje
Vandaag om 16:50:31
Benodigdheden ROCO Multimaus in combinatie met Itrain door henk
Vandaag om 16:14:50
ICM-0 vraagje door ZwolsBas
Vandaag om 15:41:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Hlv53
Vandaag om 14:49:16
Start met TT door KNed
Vandaag om 13:28:00
Artitec 6300 door Gerke
Vandaag om 12:51:26
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 12:31:13
SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail? door Marklin6480
Vandaag om 11:55:07
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 11:45:20
Montage bouwkit Weinert BR 93 door Sven
Vandaag om 11:20:36
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Bert van Gelder
Vandaag om 10:43:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:35:30
Intellibox en S88 storing door Ronald Koerts
Vandaag om 09:24:50
Sehr-am-Üzant II door Pnarfk
Vandaag om 09:09:33
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 08:43:39
Wissel loopt stroef door zuylen
Vandaag om 08:42:06
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door VFR
Vandaag om 07:59:37
Moderne loc koppelling door Thom
22 april 2019, 23:07:41
  

Auteur Topic: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair  (gelezen 27674 keer)

JanHdH

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
  • RTM, tram op Walcheren en Furka-Oberalp Bahn in 0m
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #15 Gepost op: 17 april 2015, 08:47:10 »
Het gebouw op de foto is de goederenloods van het station Vlissingen Stad.Dit is slechts korte tijd als zodanig gebruikt geweest.Het stationsgebouw lag meer naar het noorden dus op deze foto naar links.Het werd gebruikt als logement voor machinisten en stokers.OP de brug lag het 1067mm spoor van de Stoomtram Walcheren aan de noordkant dus links op de foto en het spoor van de elektrische TVFM tram was verstrengeld met het raccordementslijntje naar de  Schelde werf.



Tekening uit TVFM-archief in het Zeeuws Archief.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan


Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10223
    • sleutelspoor
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #16 Gepost op: 17 april 2015, 09:23:41 »
Een en ander is ook na te lezen in de Railhobby Raccordementen Special uit 2001, Blz 28 t/m 53
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #17 Gepost op: 17 april 2015, 16:10:51 »
Eens kijken:


40 jaar oud en onder het stof. Motorwagen+bijwagen+bagagewagen.
Mvrgr
Koopmans

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10223
    • sleutelspoor
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #18 Gepost op: 17 april 2015, 16:20:01 »


De tram in wording ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

woutermelis

  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #19 Gepost op: 17 april 2015, 17:29:17 »
Da's nou eens leuk nieuws! Zijn de bouwers ook allemaal Zeeuwen, net als ik? Ik ga trouwens nog naar school in Middelburg, dus komt wel heel dichtbij ;p Succes bouwers, blijf dit zeker volgen!

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #20 Gepost op: 17 april 2015, 20:05:01 »
Die ex-amsterdamse tram is intussen afgevoerd en gesloopt.
Mvrgr
Koopmans

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1047
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #21 Gepost op: 17 april 2015, 20:42:34 »
Doen we altijd met 020-trams  ;D. Duikt weg...

Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3649
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #22 Gepost op: 17 april 2015, 23:22:35 »
Eens kijken:


40 jaar oud en onder het stof. Motorwagen+bijwagen+bagagewagen.
Mvrgr
Koopmans
Da's niet slecht voor 40 jaar oud spul :-)
Ben je indertijd ook met een baantje bezig geweest?

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #23 Gepost op: 17 april 2015, 23:38:25 »
Nee, ik had toen helemaal geen spoor of trambaan, bouwde alleen maar en dit was een deel van een veel grotere
groep Allan modellen.
mvrgr
Koopmans

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3649
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #24 Gepost op: 18 april 2015, 20:26:55 »
Leuk!
Maar goed. Al met al veel volgers, maar nog niemand die mee wil doen aan het project :)
Of toch wel?

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3649
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #25 Gepost op: 18 april 2015, 21:54:47 »
Lekkermakertje:  de stoomtram

JanHdH

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
  • RTM, tram op Walcheren en Furka-Oberalp Bahn in 0m
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #26 Gepost op: 18 april 2015, 22:43:16 »
De Stoomtram Walcheren was natuurlijk wel een totaal ander bedrijf.Deze bediende de dorpen van het platteland.De elektrische tram reed van stad naar stad.Voor de SW was het vervoer van suikerbieten (peeën) een belangrijke bron van inkomsten zoals dat ook voor de RTM op Schouwen-Duiveland en de SBM en ZVTM aan de overkant (Zeeuws-Vlaanderen) gold.Al deze trambedrijven hadden dan ook een groot aantal openbakwagens hiervoor beschikbaar.Verder had de SW  het vervoer van luxe badgasten naar Domburg.De TVFM tram Vlissingen-Middelburg had ook in de tijd toen zij nog met stoom reden slechts twee gesloten goederenwagens en één bagagewagen.

Het is natuurlijk jammer dat er niet veel belangstelling is voor de tram in Zeeland.Ten dele komt dat mijn inziens omdat men het te ver weg vindt.Toen ik nog in Middelburg woonde merkte ik dat veel Randstedelingen een uitnodiging voor een tegenbezoek afwezen omdat ze het te ver vonden.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
« Laatst bewerkt op: 19 april 2015, 01:15:06 door JanHdH »

ron w

  • Offline Offline
  • Berichten: 6
  • Een Zeeuw met een Duitse baan
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #27 Gepost op: 18 april 2015, 22:52:45 »
Hallo tramgeintresserde

Ik ben zelf Woonachtig in Koudekerke. hier bevond zich het onderhoudsdepot van S. W . De laatste herineringen hieraan was de loods die moest verdwijnen toe er een huisartsenpost moest komen. Ook was er een werkplaats gevestigd waar later ijzergieterij in was gevestigd. Hier is nu op het PZEM kotje een afbeelding geplaatst van de Stoomtram lok. er zijn op Walcheren volgens mij nog wel gebouwen aanwezig.

Ron W

JanHdH

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
  • RTM, tram op Walcheren en Furka-Oberalp Bahn in 0m
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #28 Gepost op: 18 april 2015, 23:58:59 »
De remise in Koudekerke heeft er nog lang gestaan.Deze lag tussen de Stationsstraat en de De Walestraat.



tekening Nationaal Archief toegangsnummer 2.16.02 inventarisnummer 1321

Het stationsgebouw van Koudekerke is al lang verdwenen.Dat stond in wat nu de De Ruyterstraat is.In de Stationsstraat staat nog wel het rijtje huizen waar het personeel van de Stoomtram woonde.Aan de kop van dit rijtje was het grote huis van directeur Bakker.Dit staat er niet nu meer.In één van de huizen op het rijtje heeft Piet van Breda, die nog machinist op de tram was, tot aan zijn overlijden gewoond.Aan de muur van zijn woonkamer hing nog één van de olielampen uit de eerste klasse afdeling van één van de rijtuigen die door Allan en Pennock geleverd waren.Hij kon nog boeiende verhalen vertellen over de zware bietentrams.

De stationsgebouwen van Biggekerke, Sint Janskerke (tussen Zoutelande en Meliskerke), Westkapelle en Aagtekerke staat er nog steeds en zijn nu in gebruik als particuliere woning.



tekening Nationaal Archief toegangsnummer 2.16.02 inventarisnummer 1321

Wanneer je weet hoe deze stations er destijds uitzagen zijn ze nog duidelijk te herkennen.Bij het station van Koudekerke was het lage deel iets langer en bij het station van Domburg was dit een heel stuk langer.

Het tracé van de Stoomtram is na het opheffen van de dienst in 1937 opgekocht door de PZEM. Zij gebruikten de grond voor het leggen van elektriciteitskabels.Op verschillende punten van het oude tracé staan er daarom nog steeds transformatorhuisjes.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
« Laatst bewerkt op: 19 april 2015, 01:17:02 door JanHdH »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5756
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #29 Gepost op: 19 april 2015, 00:04:50 »
Jan, jij moet eens een boek gaan schrijven over al die verhalen die je door ervaringsdeskundigen verteld zijn. Jij hebt toch heel wat informatie in je hoofd zitten die interessant is voor anderen.

Ik vind het project wel interessant, maar misschien kun je iets concreter weergeven wat je in gedachten hebt. De hele lijn beeld je niet zomaar uit.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.