Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6100 van GM&S door Ko.V
Vandaag om 17:57:05
Couperijtuigen NS/HSM/SS schaal 0 door JaJo
Vandaag om 17:49:11
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 17:48:20
Perron HO, printontwerp gezocht door Gerard Rozeveld
Vandaag om 17:43:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Almar
Vandaag om 17:40:24
DM90-Buffel Dieseltreinstel door wibi
Vandaag om 17:39:53
Modelspoorbeurs Houten 4 mei 2019 voor/nabeschouwing. door JaJo
Vandaag om 17:35:47
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 17:08:06
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:53:20
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 16:51:20
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door Biesje
Vandaag om 16:50:31
Benodigdheden ROCO Multimaus in combinatie met Itrain door henk
Vandaag om 16:14:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:03:27
ICM-0 vraagje door ZwolsBas
Vandaag om 15:41:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Hlv53
Vandaag om 14:49:16
Start met TT door KNed
Vandaag om 13:28:00
Artitec 6300 door Gerke
Vandaag om 12:51:26
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 12:31:13
SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail? door Marklin6480
Vandaag om 11:55:07
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 11:45:20
Montage bouwkit Weinert BR 93 door Sven
Vandaag om 11:20:36
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Bert van Gelder
Vandaag om 10:43:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:35:30
Intellibox en S88 storing door Ronald Koerts
Vandaag om 09:24:50
Sehr-am-Üzant II door Pnarfk
Vandaag om 09:09:33
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 08:43:39
Wissel loopt stroef door zuylen
Vandaag om 08:42:06
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door VFR
Vandaag om 07:59:37
Moderne loc koppelling door Thom
22 april 2019, 23:07:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
22 april 2019, 22:55:02
  

Auteur Topic: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair  (gelezen 27672 keer)

JanHdH

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
  • RTM, tram op Walcheren en Furka-Oberalp Bahn in 0m
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #30 Gepost op: 19 april 2015, 01:08:58 »
Wel Sven, ik zou best wel veel op kunnen schrijven.Alleen heb ik daar nu geen tijd voor.Dat komt nog wel een keer na mijn pensioen.

Met modelbouw van de Stoomtram Walcheren wil ik gaan beginnen wanneer ik met mijn modules van de RTM op de Haven Zuidzijde in Brouwershaven klaar ben.Ik denk dan aan het eindpunt van de lijn in Middelburg omdat dat ook langs het water lag (Kanaal door Walcheren).De Blauwedijk waar de reizigers in- en uitstapten of de Loskade met het monumentale Hotel Du Commerce op de achtergrond.Aan de Loskade lagen toen trouwens ook de raderstoomschepen van de Zeeuwsche Spoorboot Maatschappij voor de dienst op Zierikzee.Echter de Keersluisbrug in Vlissingen is ook erg leuk voor modelbouw gezien de drie verschillende railbedrijven.De keuze van het rollend materiëel is eenvoudiger want de SW had maar één type locomotief en één type rijtuig en bagagewagen.In 1923 hebben ze nog wel twee rijtuigen van de Geldersch-Westfaalsche Stoomtram Maatschappij overgenomen maar die werden alleen gebruikt voor werklieden vervoer tussen de dorpen en de Schelde werf in Vlissingen en kwamen dus niet in Middelburg of over de Keersluisbrug.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3649
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #31 Gepost op: 19 april 2015, 07:32:36 »
Punt voor mij is, dat Jan in 0 wil bouwen, en ik in h0.
Mijn idee is om een aantal highlights van de electrische te bouwen, waarbij een koppeling met de stoomtram niet op voorhand uitgesloten wordt. Zie Vlissingen.
Ook doe ik dat graag volgens Fremonormen, zodat een inpassing daar mogelijk blijft. Bijvoorbeeld via een koppeling aan de havensporen.
Highlight voor mij zijn bv de situatie in de Badhuisstraat, Vlissingen, de Leeuwentrap, Vlissingen, de Keersluisbrug, Vlissingen, De Langevielebruggen, een stukje kanaaldijk, van die dingen dus.
Zeeland heeft een rijke tramhistorie, gekoppeld aan allerhand veerboten. Het verdient gewoon een modelweergave  ;)

Huibert

Sven

  • Online Online
  • Berichten: 5754
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #32 Gepost op: 19 april 2015, 11:18:46 »
Jan wil dat iedereen in 0 gaat bouwen.  ;D Jan, als jij met pensioen gaat, ga je je afvragen hoe je ooit tijd hebt gehad om te werken!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

JanHdH

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
  • RTM, tram op Walcheren en Furka-Oberalp Bahn in 0m
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #33 Gepost op: 19 april 2015, 12:23:01 »
Ja Sven, je hebt het dus toch wel begrepen.Meer Zeeuws en meer spoor 0!Nu kan ik dat vanaf de Lange Jan in Middelburg roepen, maar er is dan niemand die dat hoort.Ik kan het ook hier opschrijven en dan is er niemand die er iets mee doet.Kortom zoals in het bijbelboek Kohelet (Prediker) staat "Uiterste zinloosheid sprak Kohelet, uiterste zinloosheid , alles is zinloos."Maar gelukkig zegt hij verderop "Alles wat je bij machte bent te doen, doe dat, want er is geen daadkracht, plan, kennis of wijsheid in de grafkuil, waar je naar toe gaat."Deze oude wijsheid ter harte nemend ben ik van plan nog veel spoor 0 te gaan bouwen tussen pensioen en grafkuil.

Modelbouw is natuurlijk wel een hobby voor individualisten.Iedereen wil zijn eigen ideale wereldje maken.Zoals ik we vaker gezegd en geschreven heb is spoor 0 een heel geschikte schaal voor trammodellen.Zo'n 2-assige motorwagen of stoomtramloc is beter te detailleren en rijdt beter in 0(m) en is niet langer dan een H0 model van bijvoorbeeld een moderne NS 1600 loc.Het is mijns inziens onzin om een TGV in spoor 0 te maken tenzij je een ruimte van minstens 5 bij 15 meter beschikbaar hebt.Wanneer we het over Middelburg hebben is zo'n smalle straat met lage huizen zoals de Langeviele heel goed in spoor 0 te bouwen evenals de Langevielebrug, die vrij klein was, maar wel een interessante constructie had om na te bouwen.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3649
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #34 Gepost op: 19 april 2015, 13:13:00 »
Kennis heeft iig geen schaal  ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16853
    • Pagina van klaas
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #35 Gepost op: 19 april 2015, 14:27:24 »
Zo laag zijn de huizen in de Langeviele toch niet?
Langeviele streetview
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

JanHdH

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
  • RTM, tram op Walcheren en Furka-Oberalp Bahn in 0m
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #36 Gepost op: 19 april 2015, 14:54:53 »
Wat is hoog en wat is laag?In de context waarin ik het schrijf wil ik slechts aangeven dat een model in 1:45 van deze huizen geen onhandelbaar groot gevaarte oplevert.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

ron w

  • Offline Offline
  • Berichten: 6
  • Een Zeeuw met een Duitse baan
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #37 Gepost op: 20 april 2015, 11:05:17 »
Mede SW liefhebbers

hier nog even een link naar een boekje dat recentelijk is uitgegeven. Hierin staat een hoop info
www.koudekerke.info/download/dekoudekerksetram.pdf

Ron Wouters

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
  • Hier waakt de kat!
    • Flickr pagina
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #38 Gepost op: 20 april 2015, 16:43:57 »
Top, leuk document van een, zeker voor mij, redelijk onbekend trambedrijf!!!
Dank voor het delen!  (y)

JanHdH

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
  • RTM, tram op Walcheren en Furka-Oberalp Bahn in 0m
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #39 Gepost op: 20 april 2015, 22:19:09 »
Inderdaad een goed verhaal over de Stoomtram.Voor wie meer wil lezen is het in de "geraadpleegde bronnen"" genoemde boek van Herman Hesselink interessant.Hij kon altijd erg onderhoudend vertellen en zo schreef hij het ook op.En natuurlijk het boekje "Walcheren in het spoor van bedrijf en techniek" dat geschreven is door de Werkgroep Industriële Archeologie van de Zeeuwse Culturele Raad en dat geredigeerd is door Toon Franken, want de stukken over de tram heb ik zelf geschreven. ;D

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3649
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #40 Gepost op: 21 april 2015, 04:59:39 »
 ;D

Toch jammer dat niemand mee wil bouwen in h0. Misschien dat ik het dan ooit maar 's zelf oppik, een stukkie. Ooit. Souburg ofzo.  Als diorama ofzo ;)

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3649
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #41 Gepost op: 22 april 2015, 07:59:34 »
Tot slot een paar vitrinekastdusslechtefotoos van modellen van de electrische tram, zoals die uit de nalatenschap van de busmaatscahppij ZWN zijn gekomen. De modellen van de electrische, maar ook de stoomtram, staan in de keten van de huidige Zeeuwsche vervoerder Connexxion in Middelburg.







jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #42 Gepost op: 22 april 2015, 15:11:28 »
Als je overigens interesse zou hebben in het overnemen van dat H0 VM stelletje pm me maar.
Mvrgr
Koopmans

Groefrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #43 Gepost op: 23 april 2015, 14:14:34 »
Het is jammer dat ik zo ver van Zeeland woon, anders lijkt het me best een leuk project. Ik moet in het bezit zijn van een tekening van de twee "grote motorwagens"(20-21?).
Met wat fantasie en een paar bescheiden rechterhandjes moet er m.i. van een bestaand HO-trammodel (Weense K?) wel iets te fabrieken zijn.
Bagagewagentjes en 2-assige stoomtramrijtuigjes van de vm. productielijn van Jocadis pasen dat ik ook aardig.  (waar zijn ze nog te bemachtigen?)
wie wet wat er nog eens van de grond komt....
Groefrail

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3649
Re: IG Tram: tramlijn Vlissingen-Middelburg modulair
« Reactie #44 Gepost op: 23 april 2015, 17:39:42 »
We gaan het zien  :)