Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Pauldg
Vandaag om 08:43:59
3,51° ofzoiets 😉 door Jan-Peter
Vandaag om 08:20:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 08:06:34
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Mini baantje `` De visafslag`` door g-j
Vandaag om 06:41:19
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jeroen Water
Vandaag om 06:40:02
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
  

Auteur Topic: Servobesturing, welke onderdelen, en waar te koop?  (gelezen 21528 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7811
Re: Servobesturing, welke onderdelen, en waar te koop?
« Reactie #90 Gepost op: 30 juni 2015, 16:11:37 »
Monteren van Elco's zo op elkaar is wel apart.  :-\
Zou ik niet doen.
Zo rust het volledige gewicht op de pootjes en kunnen ze ombuigen.
Gewoon zoals gebruikelijk strak op de print plaatsen.
Gr.
Eric

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Servobesturing, welke onderdelen, en waar te koop?
« Reactie #91 Gepost op: 30 juni 2015, 16:33:04 »
Als je wel beslist in de hoogte wil kun je de boel wel fixeren met wat lijm (lijm pistool, montage kit, enz.) maar dat zou
ik alleen in uiterste nood doen. M.a.w. Ik ben het met Eric eens.
Groet, Ronald.

JCV

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Servobesturing, welke onderdelen, en waar te koop?
« Reactie #92 Gepost op: 30 juni 2015, 16:35:47 »
Aha, ok. Ik zal eens kijken waar ik nog heen kan.



Johan

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Servobesturing, welke onderdelen, en waar te koop?
« Reactie #93 Gepost op: 30 juni 2015, 16:41:40 »
Elektrisch maakt het allemaal geen verschil zolang de solderingen netjes zijn (en kloppen). Als het beter uit komt mag je
zelfs wel aan 2 kanten van de print werken maar dan ben je (als beginner) al vrij makkelijk het overzicht kwijt misschien.
Groet, Ronald.

JCV

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Servobesturing, welke onderdelen, en waar te koop?
« Reactie #94 Gepost op: 30 juni 2015, 16:55:05 »
Begrijp ik (dat dat kan), maar ik wilde ook één kant (de onderkant met solderingen) naar boven gericht onder de module plaatsen, dus dan is het ook makkelijker als je gewoon in één oogopslag de schakeling kan zien.

Na wat gepuzzel, gegum, en geteken hier het tweede ontwerp, met de elco's allemaal op de print:
 

(Ik had het relais even weggehaald, om er goed bij te kunnen)
Een stuk beter, toch?



Johan

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Servobesturing, welke onderdelen, en waar te koop?
« Reactie #95 Gepost op: 30 juni 2015, 20:43:11 »
Dit vind ik verreweg het beste advies uit het hele draadje. Anders ben je nog twee maanden bezig met het bestellen van een lijstje eenvoudige componenten. Of bestel het lijstje bij Conrad of die andere club. Als je een kort lijstje componenten wil, dan zijn de verzendkosten relatief hoog. Dat is niet anders. Zoals je hebt gezien, zijn de prijzen bij winkels vaak hoger en je moet er nog naartoe ook. Financieel lood om oud ijzer.
Dat hangt er maar vanaf. De vragen van de topicstarter gaven er blijk van dat er niet al teveel kennis van electronicacomponenten aanwezig is. Dat is niet erg, maar het voordeel van een fysieke winkel is dat als je vraagt om een 555, je niet de keuze krijgt tussen een DIL of SOIC-8 behuizing: electronicaverkopers weten over het algemeen heel snel wat voor vlees ze in de kuip hebben en of ze wel of niet met 'complexe' componenten aan moeten komen zetten of niet.

Zo'n website biedt zo'n service niet: bij 'NE555' zal hij gewoon alles wat daaronder valt laten zien, met het risico dat je vervolgens het verkeerde bestelt. Das vervolgens leuk, want dan moet je voor die paar verkeerde onderdelen of: alsnog naar de winkel of alsnog een hele dure order plaatsen wat verzendkosten betreft...
En mocht je nog een paar tientjes budget over hebben voor een universeel meter, dit is leuk voor weinig:
[...]
Gewoon naar de bouwmarkt gaan en bij de elektra-afdeling kijken. Het zou me verbazen als je voor een tientje niets kunt vinden.
Begrijp ik (dat dat kan), maar ik wilde ook één kant (de onderkant met solderingen) naar boven gericht onder de module plaatsen, dus dan is het ook makkelijker als je gewoon in één oogopslag de schakeling kan zien.

Na wat gepuzzel, gegum, en geteken hier het tweede ontwerp, met de elco's allemaal op de print:
[plaatje onderdelen op print]
[plaatje print-layout]
(Ik had het relais even weggehaald, om er goed bij te kunnen)
Een stuk beter, toch?
Let op! De 'tab', de metalen koelvin van de regelaars is met 1 van de drie pinnen verbonden (uit m'n hoofd massa, (GND) maar dat weet ik niet zo uit m'n hoofd)

Die maakt nu grote kans op sluiting met zijn buurman zo u wilt buurvrouw. Daarnaast zul je ze moeten koelen, dat gaat op deze manier niet, de regelaars staan veel te dicht bij elkaar en om ze op 1 koelblok te kunnen monteren zul je speciale isolatie-setjes moeten hebben.

Puntje 2: de regelaars zullen ondanks koeling vrij warm worden. De elco's staan ontzettend dicht op de regelaars en zullen dus een deel van die warmte meekrijgen. Het effect zal waarschijnlijk wel meevallen, maar de noodzaak om de regelaar zoveel van z'n luchtcirculatie te ontnemen, is er niet: de ontkoppelcondensatortjes moeten wél dicht bij de regelaar, maar de afvlak-elco mag gerust wat verder weg staan.
Je ontkoppelcondensators staan dan ook niet juist (even ervan uitgaande dat dat je witte en blauwe blokje is)
Zo dicht mogelijk bij de in- en uitgangspinnen van de regelaar.

Puntje 3: de pootjes van de diodes NIET over elkaar heen monteren. Gegarandeerd dat een keertje de onderste sneuvelt. Die kan je dan alleen vervangen door de ander ook los te solderen.

Punt 4 (BELANGRIJK!): als je het schema van pagina 2, reactie 21 aanhoudt, heb je verkeerd geteld met het IC of je printschema niet juist: pin 2 hangt nu rechtstreeks aan pin 7, terwijl dat in het schema op pagina 2 absoluut niet het geval is.

Puntje 5 (OOK BELANGRIJK!) Je IC-voet zit verkeerd om op de print OF je IC zit er verkeerd om in. Met het hapje uit het voetje LINKS, is de eerste pin linksonder pin 1.
De 'dot' op de IC behuizing LINKSONDER, betekent dat LINKSONDER, pin 1 is.
Direct boven pin 1, als de rijen met pootjes horizontaal lopen, zit pin 8.
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2015, 20:48:03 door Menno »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21665
Re: Servobesturing, welke onderdelen, en waar te koop?
« Reactie #96 Gepost op: 30 juni 2015, 20:51:03 »
Winkeltje is best handig Menno. Maar al twee maanden geleden heeft Gerard de moeite genomen van iedere component de bestelnummers bij twee webshops op te zoeken. Dus als vragensteller niet naar Delft had willen afreizen, was het nog best een optie geweest.
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2015, 20:55:47 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Servobesturing, welke onderdelen, en waar te koop?
« Reactie #97 Gepost op: 30 juni 2015, 21:30:16 »
Menno,

Na zo'n nette en vooral nuttige post voelt het een beetje raar er toch even op in te haken m.b.t. de universeelmeter.

Gewoon naar de bouwmarkt gaan en bij de elektra-afdeling kijken. Het zou me verbazen als je voor een tientje niets kunt vinden.

Natuurlijk is er daar ook wel iets te vinden maar dan heb je veel minder meter voor je geld. Daarbij zijn er een aantal meters
van ELRO in omloop waar een hele dure 12v Photo batterij in gaat, zó duur dat je beter je meter weg kunt gooien als die leeg is.
(vaak herkenbaar aan de vaste meetsnoeren)
Optie 2 is het meest goedkope metertje wat bij de gemiddelde bouwmarkt 2x te duur is en daarmee net zo veel kost
als de meter waar ik naar linkte. De meter waar ik naar linkte heeft ook nog een aardige V-ac schaal en meet ook
condensatoren en dan is onder de 2 tientjes thuis op de mat echt niet (te) duur !
M.a.w. in vind de gemiddelde bouwmarkt meter veel te duur voor wat je krijgt voor je goeie geld.
Groet, Ronald.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Servobesturing, welke onderdelen, en waar te koop?
« Reactie #98 Gepost op: 01 juli 2015, 11:00:20 »
Zet je diodes gewoon naast/boven elkaar. 2 naast elkaar en daar onder weer twee naast elkaar. Als je boven en onder een anode en een kathode doet, kan je daar de wisselstroom aansluiten. Ontstaat vanzelf in het midden de plus en de min.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

JCV

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Servobesturing, welke onderdelen, en waar te koop?
« Reactie #99 Gepost op: 01 juli 2015, 16:24:03 »
... 1.1. Let op! De 'tab', de metalen koelvin van de regelaars is met 1 van de drie pinnen verbonden (uit m'n hoofd massa, (GND) maar dat weet ik niet zo uit m'n hoofd)

1.2. Die maakt nu grote kans op sluiting met zijn buurman zo u wilt buurvrouw. Daarnaast zul je ze moeten koelen, dat gaat op deze manier niet, de regelaars staan veel te dicht bij elkaar en om ze op 1 koelblok te kunnen monteren zul je speciale isolatie-setjes moeten hebben.

Puntje 2: de regelaars zullen ondanks koeling vrij warm worden. De elco's staan ontzettend dicht op de regelaars en zullen dus een deel van die warmte meekrijgen. Het effect zal waarschijnlijk wel meevallen, maar de noodzaak om de regelaar zoveel van z'n luchtcirculatie te ontnemen, is er niet: de ontkoppelcondensatortjes moeten wél dicht bij de regelaar, maar de afvlak-elco mag gerust wat verder weg staan.
Je ontkoppelcondensators staan dan ook niet juist (even ervan uitgaande dat dat je witte en blauwe blokje is)
Zo dicht mogelijk bij de in- en uitgangspinnen van de regelaar.

Puntje 3: de pootjes van de diodes NIET over elkaar heen monteren. Gegarandeerd dat een keertje de onderste sneuvelt. Die kan je dan alleen vervangen door de ander ook los te solderen.

Punt 4 (BELANGRIJK!): als je het schema van pagina 2, reactie 21 aanhoudt, heb je verkeerd geteld met het IC of je printschema niet juist: pin 2 hangt nu rechtstreeks aan pin 7, terwijl dat in het schema op pagina 2 absoluut niet het geval is.

Puntje 5 (OOK BELANGRIJK!) Je IC-voet zit verkeerd om op de print OF je IC zit er verkeerd om in. Met het hapje uit het voetje LINKS, is de eerste pin linksonder pin 1.
De 'dot' op de IC behuizing LINKSONDER, betekent dat LINKSONDER, pin 1 is.
Direct boven pin 1, als de rijen met pootjes horizontaal lopen, zit pin 8.
1. Duidelijk, neem ik mee in het nieuwe ontwerp
2. Gek, ze staan daar in het schema aan gegeven, in de buurt van IC1.
Dat er meer ruimte mag zijn, neem ik ook mee.
3. Duidelijk.
Zet je diodes gewoon naast/boven elkaar. 2 naast elkaar en daar onder weer twee naast elkaar. Als je boven en onder een anode en een kathode doet, kan je daar de wisselstroom aansluiten. Ontstaat vanzelf in het midden de plus en de min.

Groet,

Gerard van der Sel.
Ik zal dit dan toepassen.
4. & 5. Aha! Na alleen 4 te hebben gelezen begreep ik het niet, na 5 wel, de IC1 pootjes zijn dus anders ingedeeld. Goed dat ik(eigenlijk jullie) daar nu achter kom(en), scheelt weer veel werk. (y)

Ik zal al deze tips meenemen in een compleet nieuw ontwerp, ben weer een stuk wijzer. (y)

Johan
P.S. Dat koelblok, wat is dat om precies te zijn? Is het nodig?

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Servobesturing, welke onderdelen, en waar te koop?
« Reactie #100 Gepost op: 01 juli 2015, 17:11:13 »
Je voeding (trafo) geeft een hoge spanning af. Deze wordt in de beide 78xx ic's verlaagd. Dit levert warmte op, die via  het metalen vinnetje afgevoerd wordt. Bij jouw is dit vrij veel warmte. Dit gaat beter als het metalen vlakje vergroot wordt. Neem een stukje aluminium profiel of echte koelplaten. Let er op dat de koelplaat zonder isolatie direct met de GND in verbinding staat. Zorg er dus voor dat dit geen contact maakt met andere spanning voerende delen.
Wat betreft IC pootjes. Een ic wordt altijd van boven laten zien, terwijl je hem aan de onderkant wil solderen. Even scheefdenken bij ic's.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Servobesturing, welke onderdelen, en waar te koop?
« Reactie #101 Gepost op: 01 juli 2015, 17:52:46 »
De midden pin, en daarmee het koelplaatje van zowel 7805 als de 7812 liggen aan massa. Het is dus niet erg als deze
plaatjes (met montage gat) elkaar rakken en/of "koud" op hetzelfde koelblokje geschroefd worden. Geïsoleerd monteren
is dus in de meeste gevallen niet nodig, zeker niet als het verder niks raakt.
Groet, Ronald.

JCV

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Servobesturing, welke onderdelen, en waar te koop?
« Reactie #102 Gepost op: 02 juli 2015, 12:07:57 »
Zo, een nieuw schema:

Met een nieuwe opstelling, van boven:

Van opzij:

Alles staat verder uit elkaar, de pootjes van de 555 zijn nu wél goed aangesloten :), maar de diodes voor de gelijkrichting zijn dichter bij elkaar (bedankt Gerard). 1 vraag & 1 probleempje:
-Kan de steker van een servo op de drie pinnetjes rechts-mid-boven, of moeten die verder uit elkaar?
-De pinnetjes van de (print)kroonsteentjes passen niet in de printplaat (zijn te dik), wat nu? Ik zal de diameter nog wel even nameten straks.



Johan

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6137
  • ***
Re: Servobesturing, welke onderdelen, en waar te koop?
« Reactie #103 Gepost op: 02 juli 2015, 12:17:51 »
 (y) netjes.
Citaat
De pinnetjes van de (print)kroonsteentjes passen niet in de printplaat (zijn te dik), wat nu? Ik zal de diameter nog wel even nameten straks.
Gaatjes iets ruimen of opboren ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Servobesturing, welke onderdelen, en waar te koop?
« Reactie #104 Gepost op: 02 juli 2015, 12:30:55 »
Citaat
Kan de steker van een servo op de drie pinnetjes

De "steek"van de servostekker is 2,5mm (officieel 2,54mm is 0,1inch). De "steek" van je print is dat ook dus dat gaat prima passen.
Echter is de kans groot dat er een fout in je schema zit. Bij vrijwel alle hobbyservo's zit de plus in het midden!! Indien je zo'n servo gaat gebruiken moet je de plus en signaal pen op je connector even omdraaien

gr. Frits
Groet Frits