Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Onderstation Vlissingen  (gelezen 73545 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #60 Gepost op: 02 mei 2016, 23:20:17 »
Wim, ik zou me niet te veel zorgen maken over het trafotype. Bij de andere 3 onderstations van dit type in Zeeland staan wel overal gelijke trafo's. Sloe is een uitzondering. Ik had die opmerking gemaakt omdat ik een paar keer naast dat station heb gestaan, en het was me toen opgevallen dat het twee totaal verschillende modellen waren.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1912
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #61 Gepost op: 03 mei 2016, 09:29:44 »
Hallo

Wat gaan we ver , tegenwoordig , over het onderwerp onderstations . Zou leuk zijn om er meer van te horen . Ik schrijf dit hierover .

Toen de elektrische tractie in Nederland is begonnen werd als eerste het "systeem" bepaald . De ZHESM was de eerste maatschappij in Nederland met een eigen onderstation in Leidschendam deze leverde 10kV wisselstroom 25 Hz . In 1924 is de elektrificatie door de NV NS begonnen met 1500 V gelijkstroom . Er werd de geleverde wisselstroom getransformeerd en gelijkgericht . De eerste gelijkrichters waren "kwikdampgelijkrichters" . Het laatste gebouw hiervoor staat (of stond) in Uitgeest . Later zijn de "diode" gelijkrichters er gekomen .
De NS heeft om de 21 km een onderstation gebouwd . Deze waren gebouwd voor 2 installaties . Veel werden maar met 1 installatie uitgerust . Op drukke punten werden alle 2 de installaties  ingebouwd . Tussen de onderstations werden om de 7km een schakelstation gebouwd .
De diensten bij de "NS" zijn uitgebreid . De tractie-installaties , in de treinen , werden zwaarder ( wat afgenomen stroom betreft ) .Ook gingen er veel meer treinen rijden . Op sommige punten werden de 2e installaties ingebouwd op de vrije plekken van het onderstation . Daar was al eens in het verleden rekening mee gehouden  . Ook zijn er later meer onderstations tussen gebouwd . Dat ging wel ten koste van de schakelstations . De functies gingen dan over naar het onderstation .
Geleverd aan de onderstations wordt de energie van de energiecentrales 25kV 50 Hz . Ook 15 kV 50 hz kwam voor . Dit is voor de goed orde draaistroom . Hiervoor zijn de trafo's die aanvankelijk geleverd werden door Heemaf of Smit geschikt en kunnen ( moeten) goed afgeregeld worden . Bekijk de plaatjes op de trafos daarvoor maar eens . Geleverd werd door de trafo een wisselstroom van dacht ik rond de 1350 volt die nog gelijkgericht moest worden naar "1500" volt gelijkstroom . Dat gebeurde in de gelijkrichterinstallatie die zich in de gebouwen bevind . Daar staan ook de schakelinstallaties ( schakelstation functie) .
Er is later nog een motoromvormer ingebouwd die de verschillende spanningen leverd voor de ATB installatie . Dat is niet te zien , vanaf de buitenkant , binnen wel en is daar ook goed te horen als je binnen bent .
De oude onderstations die in de jaren 50/60 gebouwd zijn , zijn niet meer up to date en er is een nieuwe generatie onderstations ontworpen . Deze zijn door de tegeltjes kleurrijker dan de oude van gele bakstenen . ( Zijn deze steentjes nog te herkennen tegenwoordig nadat de besproeit zijn door vandalen) .
Op de al jaren geleden omgebouwde trajekten zijn dus nieuwe onderstations bijgebouwd om het vermogen te kunnen leveren zonder dat de bovenleidingsspanning afneemt .

Voor mijn modelbaan heb ik , uit voorzorg , al een onderstation gekocht die in samenwerking door WimS en Markenburg is ontwikkelt . Het zou een must zijn voor rijders met alleen elektrische tractie , daar een onderstation het "depot" is voor de elektrische tractie wat energie leveren betreft .

gr Jos


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #62 Gepost op: 03 mei 2016, 09:44:56 »
Ook zijn er later meer onderstations tussen gebouwd . Dat ging wel ten koste van de schakelstations . De functies gingen dan over naar het onderstation .
Niet overal. In Zeeland zijn 3 van die nieuwe onderstations er tussen gezet, maar niet op de plaats van een schakelstation. Die zijn allemaal gebleven.
 
Citaat
Geleverd aan de onderstations wordt de energie van de energiecentrales 25kV 50 Hz . Ook 15 kV 50 hz kwam voor .
Op de meeste plaatsen is het 10kV.  In de regio Rotterdam/Dordrecht komen 25kV en 12,5kV voor, maar dat zijn uitzonderingen.
Bron: klik
« Laatst bewerkt op: 03 mei 2016, 09:47:19 door Klaas Zondervan »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #63 Gepost op: 05 mei 2016, 02:40:43 »
Hallo,
Er zijn personen die belangstelling hebben voor los hekwerk.
Het hekwerk zit, samen met het gebouw, in één etsplaat. Dus kan ik het er moeilijk uithalen.

Indien er meerdere liefhebbers zijn voor los hekwerk laat het me dan weten.
Dan kan ik bekijken of uitbrengen van los hekwerk interessant is. Ook met iets meer lengte?
De knowhow heb ik al, dus dat moet niet al te moeilijk zijn dan.
Groeten,
Wim Mesu

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1537
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #64 Gepost op: 05 mei 2016, 07:35:11 »
Dat hekwerk is idd schitterend.
Hoeveel kunnen er ongeveer in een ets. En wat zou dan de lengte van het
totale hek worden?


Tinus.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #65 Gepost op: 09 mei 2016, 12:10:05 »
Hallo,
M'n etser gebruikt voor dit hekwerk (met gebouw) 0.3mm dikke messingplaat, plaat van de rol.
Deze is 300mm breed, dus de werkzame breedte is ongeveer 280mm.
Om het werkbaar te houden denk ik dat stukken met de lengte van 135mm maximaal mogelijk zijn.
(280mm delen door 2 en dan nog wat vrije ruimte eraf)

En dan 3 boven elkaar in 1 etsplaat, 3x135mm, geeft dan bijv. een totale lengte 405 mm.
De hoogte van dit hekwerk is 28mm boven het maaiveld. Ik ga het thuis bekijken hoe het uit komt in een etstool.

Een groot voordeel van het hekwerk met spijlen is, is dat je niet eerst een gaas in een frame moet monteren, wat een erg tijdrovend karwei is. Je kunt het spijlenhekwerk direct, na verven/spuiten en loshalen, op zijn plek zetten.
(Wel als laatste doen, als alle andere delen al op hun plaats staan, om beschadigingen van de hekwerken te voorkomen.)

Groeten,
Wim   
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2016, 23:22:52 door WimM »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #66 Gepost op: 12 mei 2016, 22:58:24 »
Hallo,
De etsplaten voor de onderstations met tegel tableau's zijn binnen. Bouwsets moeten nog samengesteld worden.
Dat is nog niet zo eenvoudig want de hoofdplaten zijn nogal lang geworden: 285mm.
En het mag niet knikken.

Ook ben ik nog bezig met de samenbouw tekeningen. De 2 van het gebouw zijn klaar, die van de opstelling-layout, de hekwerken is bijna af en die van de trafo half. Er wordt hard aan gewerkt.
Het idee is om de tekeningen per pdf te verzenden.



Snel verder. Groeten
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2016, 11:56:56 door WimM. Reden: taalfout »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #67 Gepost op: 12 mei 2016, 23:00:41 »
 (y)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1616
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #68 Gepost op: 13 mei 2016, 02:11:08 »
Ziet er echt super uit! Wat moet een complete set gaan kosten?
Geweldig gemaakt!
Gr. Silvester

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #69 Gepost op: 13 mei 2016, 13:06:03 »
Is de eerste versie nog verkrijgbaar?
Waar?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #70 Gepost op: 13 mei 2016, 13:43:52 »
Hallo,

De eerste versie, "de gemetselde" met de gele steentjes, is ook nog verkrijgbaar, in Ho, via Markenburg.
Ik heb de distributie van dit onderstation op me genomen. (sinds Aug. 2017)

Stuur een mailtje met je vraag betr. Onderstation Vlissingen naar: info(et)markenburg.nl.  naar mij via Pb.
De N-spoor versie is (dacht ik) uitverkocht..

Groeten,
Wim Mesu
 
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2017, 21:55:45 door WimM. Reden: verbeterd »

guest7823

  • Gast
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #71 Gepost op: 13 mei 2016, 13:50:03 »
De N-spoor versie is (dacht ik) uitverkocht.

Jij denkt het, ik weet het. De mijne is per ongeluk de weg van het oude papier gegaan en een nieuwe zat er niet meer in qua levering.

Maar er gloort nog een beetje hoop. Na "Hilversum" (N-spoor beurs 28-29 mei) weet ik meer

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #72 Gepost op: 13 mei 2016, 17:39:58 »
Fraai spul weer, Wim. Helaas ben ik met IJmuiden Casembrootstraat bezig..?
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #73 Gepost op: 13 mei 2016, 22:00:30 »
Vanaf welk jaartal is deze laatste versie inzetbaar? en heeft dit station ook een mogelijkheid om er een verrijdbaar onderstation of gelijkrichterwagon aan te koppelen?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #74 Gepost op: 13 mei 2016, 22:12:50 »
Ik weet niet het preciese jaartal waarin deze moderne onderstations verschenen, maar zal ongeveer 1995 zijn.
Ze hebben geen mogelijkheid om een mobiel onderstation aan te koppelen. Het gebruik van mobiele onderstations waren ze toen al aan het afbouwen. Daar was steeds minder noodzaak voor omdat de gelijkrichters betrouwbaarder waren geworden.