Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VERPLAATST: Stukje verenstaal gezocht tussen 0.6 en 1 mm diameter door Duikeend
16 april 2024, 23:44:28
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Quinzeedied
16 april 2024, 23:30:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 april 2024, 23:14:45
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
16 april 2024, 23:11:37
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
16 april 2024, 23:09:43
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
16 april 2024, 23:02:10
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
16 april 2024, 23:00:53
Station Roodeschool door Huup
16 april 2024, 22:51:55
Raadplaatje door Pauldg
16 april 2024, 22:50:46
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Frank 123
16 april 2024, 22:46:18
bovenleiding Mader door saskia
16 april 2024, 22:34:31
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
16 april 2024, 22:25:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
16 april 2024, 22:25:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
16 april 2024, 22:18:00
Tuinspoor en zo door RK
16 april 2024, 22:01:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
16 april 2024, 21:48:29
US diorama in H0 door JohnRobertGrunn
16 april 2024, 21:43:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
16 april 2024, 21:23:27
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
16 april 2024, 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
16 april 2024, 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
16 april 2024, 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
16 april 2024, 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
16 april 2024, 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
16 april 2024, 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
16 april 2024, 20:45:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
16 april 2024, 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
16 april 2024, 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
16 april 2024, 19:53:46
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
16 april 2024, 19:14:57
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
16 april 2024, 19:02:56
  

Auteur Topic: Onderstation Vlissingen  (gelezen 73686 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25259
    • Pagina van klaas
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #60 Gepost op: 02 mei 2016, 23:20:17 »
Wim, ik zou me niet te veel zorgen maken over het trafotype. Bij de andere 3 onderstations van dit type in Zeeland staan wel overal gelijke trafo's. Sloe is een uitzondering. Ik had die opmerking gemaakt omdat ik een paar keer naast dat station heb gestaan, en het was me toen opgevallen dat het twee totaal verschillende modellen waren.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1915
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #61 Gepost op: 03 mei 2016, 09:29:44 »
Hallo

Wat gaan we ver , tegenwoordig , over het onderwerp onderstations . Zou leuk zijn om er meer van te horen . Ik schrijf dit hierover .

Toen de elektrische tractie in Nederland is begonnen werd als eerste het "systeem" bepaald . De ZHESM was de eerste maatschappij in Nederland met een eigen onderstation in Leidschendam deze leverde 10kV wisselstroom 25 Hz . In 1924 is de elektrificatie door de NV NS begonnen met 1500 V gelijkstroom . Er werd de geleverde wisselstroom getransformeerd en gelijkgericht . De eerste gelijkrichters waren "kwikdampgelijkrichters" . Het laatste gebouw hiervoor staat (of stond) in Uitgeest . Later zijn de "diode" gelijkrichters er gekomen .
De NS heeft om de 21 km een onderstation gebouwd . Deze waren gebouwd voor 2 installaties . Veel werden maar met 1 installatie uitgerust . Op drukke punten werden alle 2 de installaties  ingebouwd . Tussen de onderstations werden om de 7km een schakelstation gebouwd .
De diensten bij de "NS" zijn uitgebreid . De tractie-installaties , in de treinen , werden zwaarder ( wat afgenomen stroom betreft ) .Ook gingen er veel meer treinen rijden . Op sommige punten werden de 2e installaties ingebouwd op de vrije plekken van het onderstation . Daar was al eens in het verleden rekening mee gehouden  . Ook zijn er later meer onderstations tussen gebouwd . Dat ging wel ten koste van de schakelstations . De functies gingen dan over naar het onderstation .
Geleverd aan de onderstations wordt de energie van de energiecentrales 25kV 50 Hz . Ook 15 kV 50 hz kwam voor . Dit is voor de goed orde draaistroom . Hiervoor zijn de trafo's die aanvankelijk geleverd werden door Heemaf of Smit geschikt en kunnen ( moeten) goed afgeregeld worden . Bekijk de plaatjes op de trafos daarvoor maar eens . Geleverd werd door de trafo een wisselstroom van dacht ik rond de 1350 volt die nog gelijkgericht moest worden naar "1500" volt gelijkstroom . Dat gebeurde in de gelijkrichterinstallatie die zich in de gebouwen bevind . Daar staan ook de schakelinstallaties ( schakelstation functie) .
Er is later nog een motoromvormer ingebouwd die de verschillende spanningen leverd voor de ATB installatie . Dat is niet te zien , vanaf de buitenkant , binnen wel en is daar ook goed te horen als je binnen bent .
De oude onderstations die in de jaren 50/60 gebouwd zijn , zijn niet meer up to date en er is een nieuwe generatie onderstations ontworpen . Deze zijn door de tegeltjes kleurrijker dan de oude van gele bakstenen . ( Zijn deze steentjes nog te herkennen tegenwoordig nadat de besproeit zijn door vandalen) .
Op de al jaren geleden omgebouwde trajekten zijn dus nieuwe onderstations bijgebouwd om het vermogen te kunnen leveren zonder dat de bovenleidingsspanning afneemt .

Voor mijn modelbaan heb ik , uit voorzorg , al een onderstation gekocht die in samenwerking door WimS en Markenburg is ontwikkelt . Het zou een must zijn voor rijders met alleen elektrische tractie , daar een onderstation het "depot" is voor de elektrische tractie wat energie leveren betreft .

gr Jos


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25259
    • Pagina van klaas
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #62 Gepost op: 03 mei 2016, 09:44:56 »
Ook zijn er later meer onderstations tussen gebouwd . Dat ging wel ten koste van de schakelstations . De functies gingen dan over naar het onderstation .
Niet overal. In Zeeland zijn 3 van die nieuwe onderstations er tussen gezet, maar niet op de plaats van een schakelstation. Die zijn allemaal gebleven.
 
Citaat
Geleverd aan de onderstations wordt de energie van de energiecentrales 25kV 50 Hz . Ook 15 kV 50 hz kwam voor .
Op de meeste plaatsen is het 10kV.  In de regio Rotterdam/Dordrecht komen 25kV en 12,5kV voor, maar dat zijn uitzonderingen.
Bron: klik
« Laatst bewerkt op: 03 mei 2016, 09:47:19 door Klaas Zondervan »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #63 Gepost op: 05 mei 2016, 02:40:43 »
Hallo,
Er zijn personen die belangstelling hebben voor los hekwerk.
Het hekwerk zit, samen met het gebouw, in één etsplaat. Dus kan ik het er moeilijk uithalen.

Indien er meerdere liefhebbers zijn voor los hekwerk laat het me dan weten.
Dan kan ik bekijken of uitbrengen van los hekwerk interessant is. Ook met iets meer lengte?
De knowhow heb ik al, dus dat moet niet al te moeilijk zijn dan.
Groeten,
Wim Mesu

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1538
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #64 Gepost op: 05 mei 2016, 07:35:11 »
Dat hekwerk is idd schitterend.
Hoeveel kunnen er ongeveer in een ets. En wat zou dan de lengte van het
totale hek worden?


Tinus.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #65 Gepost op: 09 mei 2016, 12:10:05 »
Hallo,
M'n etser gebruikt voor dit hekwerk (met gebouw) 0.3mm dikke messingplaat, plaat van de rol.
Deze is 300mm breed, dus de werkzame breedte is ongeveer 280mm.
Om het werkbaar te houden denk ik dat stukken met de lengte van 135mm maximaal mogelijk zijn.
(280mm delen door 2 en dan nog wat vrije ruimte eraf)

En dan 3 boven elkaar in 1 etsplaat, 3x135mm, geeft dan bijv. een totale lengte 405 mm.
De hoogte van dit hekwerk is 28mm boven het maaiveld. Ik ga het thuis bekijken hoe het uit komt in een etstool.

Een groot voordeel van het hekwerk met spijlen is, is dat je niet eerst een gaas in een frame moet monteren, wat een erg tijdrovend karwei is. Je kunt het spijlenhekwerk direct, na verven/spuiten en loshalen, op zijn plek zetten.
(Wel als laatste doen, als alle andere delen al op hun plaats staan, om beschadigingen van de hekwerken te voorkomen.)

Groeten,
Wim   
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2016, 23:22:52 door WimM »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #66 Gepost op: 12 mei 2016, 22:58:24 »
Hallo,
De etsplaten voor de onderstations met tegel tableau's zijn binnen. Bouwsets moeten nog samengesteld worden.
Dat is nog niet zo eenvoudig want de hoofdplaten zijn nogal lang geworden: 285mm.
En het mag niet knikken.

Ook ben ik nog bezig met de samenbouw tekeningen. De 2 van het gebouw zijn klaar, die van de opstelling-layout, de hekwerken is bijna af en die van de trafo half. Er wordt hard aan gewerkt.
Het idee is om de tekeningen per pdf te verzenden.



Snel verder. Groeten
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2016, 11:56:56 door WimM. Reden: taalfout »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #67 Gepost op: 12 mei 2016, 23:00:41 »
 (y)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1619
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #68 Gepost op: 13 mei 2016, 02:11:08 »
Ziet er echt super uit! Wat moet een complete set gaan kosten?
Geweldig gemaakt!
Gr. Silvester

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #69 Gepost op: 13 mei 2016, 13:06:03 »
Is de eerste versie nog verkrijgbaar?
Waar?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #70 Gepost op: 13 mei 2016, 13:43:52 »
Hallo,

De eerste versie, "de gemetselde" met de gele steentjes, is ook nog verkrijgbaar, in Ho, via Markenburg.
Ik heb de distributie van dit onderstation op me genomen. (sinds Aug. 2017)

Stuur een mailtje met je vraag betr. Onderstation Vlissingen naar: info(et)markenburg.nl.  naar mij via Pb.
De N-spoor versie is (dacht ik) uitverkocht..

Groeten,
Wim Mesu
 
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2017, 21:55:45 door WimM. Reden: verbeterd »

guest7823

  • Gast
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #71 Gepost op: 13 mei 2016, 13:50:03 »
De N-spoor versie is (dacht ik) uitverkocht.

Jij denkt het, ik weet het. De mijne is per ongeluk de weg van het oude papier gegaan en een nieuwe zat er niet meer in qua levering.

Maar er gloort nog een beetje hoop. Na "Hilversum" (N-spoor beurs 28-29 mei) weet ik meer

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7516
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #72 Gepost op: 13 mei 2016, 17:39:58 »
Fraai spul weer, Wim. Helaas ben ik met IJmuiden Casembrootstraat bezig..?
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #73 Gepost op: 13 mei 2016, 22:00:30 »
Vanaf welk jaartal is deze laatste versie inzetbaar? en heeft dit station ook een mogelijkheid om er een verrijdbaar onderstation of gelijkrichterwagon aan te koppelen?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25259
    • Pagina van klaas
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #74 Gepost op: 13 mei 2016, 22:12:50 »
Ik weet niet het preciese jaartal waarin deze moderne onderstations verschenen, maar zal ongeveer 1995 zijn.
Ze hebben geen mogelijkheid om een mobiel onderstation aan te koppelen. Het gebruik van mobiele onderstations waren ze toen al aan het afbouwen. Daar was steeds minder noodzaak voor omdat de gelijkrichters betrouwbaarder waren geworden.