Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 19:38:07
Station Steenwijk poging 2 door Jeroen95
Vandaag om 19:27:45
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
  

Auteur Topic: Onderstation Vlissingen  (gelezen 149206 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #60 Gepost op: 02 May 2016, 23:20:17 »
Wim, ik zou me niet te veel zorgen maken over het trafotype. Bij de andere 3 onderstations van dit type in Zeeland staan wel overal gelijke trafo's. Sloe is een uitzondering. Ik had die opmerking gemaakt omdat ik een paar keer naast dat station heb gestaan, en het was me toen opgevallen dat het twee totaal verschillende modellen waren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 2009
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #61 Gepost op: 03 May 2016, 09:29:44 »
Hallo

Wat gaan we ver , tegenwoordig , over het onderwerp onderstations . Zou leuk zijn om er meer van te horen . Ik schrijf dit hierover .

Toen de elektrische tractie in Nederland is begonnen werd als eerste het "systeem" bepaald . De ZHESM was de eerste maatschappij in Nederland met een eigen onderstation in Leidschendam deze leverde 10kV wisselstroom 25 Hz . In 1924 is de elektrificatie door de NV NS begonnen met 1500 V gelijkstroom . Er werd de geleverde wisselstroom getransformeerd en gelijkgericht . De eerste gelijkrichters waren "kwikdampgelijkrichters" . Het laatste gebouw hiervoor staat (of stond) in Uitgeest . Later zijn de "diode" gelijkrichters er gekomen .
De NS heeft om de 21 km een onderstation gebouwd . Deze waren gebouwd voor 2 installaties . Veel werden maar met 1 installatie uitgerust . Op drukke punten werden alle 2 de installaties  ingebouwd . Tussen de onderstations werden om de 7km een schakelstation gebouwd .
De diensten bij de "NS" zijn uitgebreid . De tractie-installaties , in de treinen , werden zwaarder ( wat afgenomen stroom betreft ) .Ook gingen er veel meer treinen rijden . Op sommige punten werden de 2e installaties ingebouwd op de vrije plekken van het onderstation . Daar was al eens in het verleden rekening mee gehouden  . Ook zijn er later meer onderstations tussen gebouwd . Dat ging wel ten koste van de schakelstations . De functies gingen dan over naar het onderstation .
Geleverd aan de onderstations wordt de energie van de energiecentrales 25kV 50 Hz . Ook 15 kV 50 hz kwam voor . Dit is voor de goed orde draaistroom . Hiervoor zijn de trafo's die aanvankelijk geleverd werden door Heemaf of Smit geschikt en kunnen ( moeten) goed afgeregeld worden . Bekijk de plaatjes op de trafos daarvoor maar eens . Geleverd werd door de trafo een wisselstroom van dacht ik rond de 1350 volt die nog gelijkgericht moest worden naar "1500" volt gelijkstroom . Dat gebeurde in de gelijkrichterinstallatie die zich in de gebouwen bevind . Daar staan ook de schakelinstallaties ( schakelstation functie) .
Er is later nog een motoromvormer ingebouwd die de verschillende spanningen leverd voor de ATB installatie . Dat is niet te zien , vanaf de buitenkant , binnen wel en is daar ook goed te horen als je binnen bent .
De oude onderstations die in de jaren 50/60 gebouwd zijn , zijn niet meer up to date en er is een nieuwe generatie onderstations ontworpen . Deze zijn door de tegeltjes kleurrijker dan de oude van gele bakstenen . ( Zijn deze steentjes nog te herkennen tegenwoordig nadat de besproeit zijn door vandalen) .
Op de al jaren geleden omgebouwde trajekten zijn dus nieuwe onderstations bijgebouwd om het vermogen te kunnen leveren zonder dat de bovenleidingsspanning afneemt .

Voor mijn modelbaan heb ik , uit voorzorg , al een onderstation gekocht die in samenwerking door WimS en Markenburg is ontwikkelt . Het zou een must zijn voor rijders met alleen elektrische tractie , daar een onderstation het "depot" is voor de elektrische tractie wat energie leveren betreft .

gr Jos


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #62 Gepost op: 03 May 2016, 09:44:56 »
Ook zijn er later meer onderstations tussen gebouwd . Dat ging wel ten koste van de schakelstations . De functies gingen dan over naar het onderstation .
Niet overal. In Zeeland zijn 3 van die nieuwe onderstations er tussen gezet, maar niet op de plaats van een schakelstation. Die zijn allemaal gebleven.
 
Citaat
Geleverd aan de onderstations wordt de energie van de energiecentrales 25kV 50 Hz . Ook 15 kV 50 hz kwam voor .
Op de meeste plaatsen is het 10kV.  In de regio Rotterdam/Dordrecht komen 25kV en 12,5kV voor, maar dat zijn uitzonderingen.
Bron: klik
« Laatst bewerkt op: 03 May 2016, 09:47:19 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 724
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #63 Gepost op: 05 May 2016, 02:40:43 »
Hallo,
Er zijn personen die belangstelling hebben voor los hekwerk.
Het hekwerk zit, samen met het gebouw, in één etsplaat. Dus kan ik het er moeilijk uithalen.

Indien er meerdere liefhebbers zijn voor los hekwerk laat het me dan weten.
Dan kan ik bekijken of uitbrengen van los hekwerk interessant is. Ook met iets meer lengte?
De knowhow heb ik al, dus dat moet niet al te moeilijk zijn dan.
Groeten,
Wim Mesu

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #64 Gepost op: 05 May 2016, 07:35:11 »
Dat hekwerk is idd schitterend.
Hoeveel kunnen er ongeveer in een ets. En wat zou dan de lengte van het
totale hek worden?


Tinus.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 724
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #65 Gepost op: 09 May 2016, 12:10:05 »
Hallo,
M'n etser gebruikt voor dit hekwerk (met gebouw) 0.3mm dikke messingplaat, plaat van de rol.
Deze is 300mm breed, dus de werkzame breedte is ongeveer 280mm.
Om het werkbaar te houden denk ik dat stukken met de lengte van 135mm maximaal mogelijk zijn.
(280mm delen door 2 en dan nog wat vrije ruimte eraf)

En dan 3 boven elkaar in 1 etsplaat, 3x135mm, geeft dan bijv. een totale lengte 405 mm.
De hoogte van dit hekwerk is 28mm boven het maaiveld. Ik ga het thuis bekijken hoe het uit komt in een etstool.

Een groot voordeel van het hekwerk met spijlen is, is dat je niet eerst een gaas in een frame moet monteren, wat een erg tijdrovend karwei is. Je kunt het spijlenhekwerk direct, na verven/spuiten en loshalen, op zijn plek zetten.
(Wel als laatste doen, als alle andere delen al op hun plaats staan, om beschadigingen van de hekwerken te voorkomen.)

Groeten,
Wim   
« Laatst bewerkt op: 09 May 2016, 23:22:52 door WimM »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 724
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #66 Gepost op: 12 May 2016, 22:58:24 »
Hallo,
De etsplaten voor de onderstations met tegel tableau's zijn binnen. Bouwsets moeten nog samengesteld worden.
Dat is nog niet zo eenvoudig want de hoofdplaten zijn nogal lang geworden: 285mm.
En het mag niet knikken.

Ook ben ik nog bezig met de samenbouw tekeningen. De 2 van het gebouw zijn klaar, die van de opstelling-layout, de hekwerken is bijna af en die van de trafo half. Er wordt hard aan gewerkt.
Het idee is om de tekeningen per pdf te verzenden.



Snel verder. Groeten
« Laatst bewerkt op: 05 October 2016, 11:56:56 door WimM. Reden: taalfout »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #67 Gepost op: 12 May 2016, 23:00:41 »
 (y)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #68 Gepost op: 13 May 2016, 02:11:08 »
Ziet er echt super uit! Wat moet een complete set gaan kosten?
Geweldig gemaakt!
Gr. Silvester

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5859
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #69 Gepost op: 13 May 2016, 13:06:03 »
Is de eerste versie nog verkrijgbaar?
Waar?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 724
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #70 Gepost op: 13 May 2016, 13:43:52 »
Hallo,

De eerste versie, "de gemetselde" met de gele steentjes, is ook nog verkrijgbaar, in Ho, via Markenburg.
Ik heb de distributie van dit onderstation op me genomen. (sinds Aug. 2017)

Stuur een mailtje met je vraag betr. Onderstation Vlissingen naar: info(et)markenburg.nl.  naar mij via Pb.
De N-spoor versie is (dacht ik) uitverkocht..

Groeten,
Wim Mesu
 
« Laatst bewerkt op: 18 October 2017, 21:55:45 door WimM. Reden: verbeterd »

guest7823

  • Gast
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #71 Gepost op: 13 May 2016, 13:50:03 »
De N-spoor versie is (dacht ik) uitverkocht.

Jij denkt het, ik weet het. De mijne is per ongeluk de weg van het oude papier gegaan en een nieuwe zat er niet meer in qua levering.

Maar er gloort nog een beetje hoop. Na "Hilversum" (N-spoor beurs 28-29 mei) weet ik meer

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9173
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #72 Gepost op: 13 May 2016, 17:39:58 »
Fraai spul weer, Wim. Helaas ben ik met IJmuiden Casembrootstraat bezig..?

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5859
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #73 Gepost op: 13 May 2016, 22:00:30 »
Vanaf welk jaartal is deze laatste versie inzetbaar? en heeft dit station ook een mogelijkheid om er een verrijdbaar onderstation of gelijkrichterwagon aan te koppelen?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #74 Gepost op: 13 May 2016, 22:12:50 »
Ik weet niet het preciese jaartal waarin deze moderne onderstations verschenen, maar zal ongeveer 1995 zijn.
Ze hebben geen mogelijkheid om een mobiel onderstation aan te koppelen. Het gebruik van mobiele onderstations waren ze toen al aan het afbouwen. Daar was steeds minder noodzaak voor omdat de gelijkrichters betrouwbaarder waren geworden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.