Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het Boemeltje - Electronica door Huup
Vandaag om 16:19:14
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 15:59:26
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Modeltreinen Pierre Dominique door bellejt
Vandaag om 15:37:02
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:14:24
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Handregelaar aan IB Basic door Joz
Vandaag om 14:58:59
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 14:24:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 14:08:49
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Remunj
Vandaag om 13:22:08
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:39:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Rails roestig verven door Scratchbuilt
Vandaag om 10:22:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Duikeend
Vandaag om 09:12:30
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
  

Auteur Topic: Onderstation Vlissingen  (gelezen 112903 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26569
    • Pagina van klaas
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #60 Gepost op: 02 May 2016, 23:20:17 »
Wim, ik zou me niet te veel zorgen maken over het trafotype. Bij de andere 3 onderstations van dit type in Zeeland staan wel overal gelijke trafo's. Sloe is een uitzondering. Ik had die opmerking gemaakt omdat ik een paar keer naast dat station heb gestaan, en het was me toen opgevallen dat het twee totaal verschillende modellen waren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1968
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #61 Gepost op: 03 May 2016, 09:29:44 »
Hallo

Wat gaan we ver , tegenwoordig , over het onderwerp onderstations . Zou leuk zijn om er meer van te horen . Ik schrijf dit hierover .

Toen de elektrische tractie in Nederland is begonnen werd als eerste het "systeem" bepaald . De ZHESM was de eerste maatschappij in Nederland met een eigen onderstation in Leidschendam deze leverde 10kV wisselstroom 25 Hz . In 1924 is de elektrificatie door de NV NS begonnen met 1500 V gelijkstroom . Er werd de geleverde wisselstroom getransformeerd en gelijkgericht . De eerste gelijkrichters waren "kwikdampgelijkrichters" . Het laatste gebouw hiervoor staat (of stond) in Uitgeest . Later zijn de "diode" gelijkrichters er gekomen .
De NS heeft om de 21 km een onderstation gebouwd . Deze waren gebouwd voor 2 installaties . Veel werden maar met 1 installatie uitgerust . Op drukke punten werden alle 2 de installaties  ingebouwd . Tussen de onderstations werden om de 7km een schakelstation gebouwd .
De diensten bij de "NS" zijn uitgebreid . De tractie-installaties , in de treinen , werden zwaarder ( wat afgenomen stroom betreft ) .Ook gingen er veel meer treinen rijden . Op sommige punten werden de 2e installaties ingebouwd op de vrije plekken van het onderstation . Daar was al eens in het verleden rekening mee gehouden  . Ook zijn er later meer onderstations tussen gebouwd . Dat ging wel ten koste van de schakelstations . De functies gingen dan over naar het onderstation .
Geleverd aan de onderstations wordt de energie van de energiecentrales 25kV 50 Hz . Ook 15 kV 50 hz kwam voor . Dit is voor de goed orde draaistroom . Hiervoor zijn de trafo's die aanvankelijk geleverd werden door Heemaf of Smit geschikt en kunnen ( moeten) goed afgeregeld worden . Bekijk de plaatjes op de trafos daarvoor maar eens . Geleverd werd door de trafo een wisselstroom van dacht ik rond de 1350 volt die nog gelijkgericht moest worden naar "1500" volt gelijkstroom . Dat gebeurde in de gelijkrichterinstallatie die zich in de gebouwen bevind . Daar staan ook de schakelinstallaties ( schakelstation functie) .
Er is later nog een motoromvormer ingebouwd die de verschillende spanningen leverd voor de ATB installatie . Dat is niet te zien , vanaf de buitenkant , binnen wel en is daar ook goed te horen als je binnen bent .
De oude onderstations die in de jaren 50/60 gebouwd zijn , zijn niet meer up to date en er is een nieuwe generatie onderstations ontworpen . Deze zijn door de tegeltjes kleurrijker dan de oude van gele bakstenen . ( Zijn deze steentjes nog te herkennen tegenwoordig nadat de besproeit zijn door vandalen) .
Op de al jaren geleden omgebouwde trajekten zijn dus nieuwe onderstations bijgebouwd om het vermogen te kunnen leveren zonder dat de bovenleidingsspanning afneemt .

Voor mijn modelbaan heb ik , uit voorzorg , al een onderstation gekocht die in samenwerking door WimS en Markenburg is ontwikkelt . Het zou een must zijn voor rijders met alleen elektrische tractie , daar een onderstation het "depot" is voor de elektrische tractie wat energie leveren betreft .

gr Jos


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26569
    • Pagina van klaas
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #62 Gepost op: 03 May 2016, 09:44:56 »
Ook zijn er later meer onderstations tussen gebouwd . Dat ging wel ten koste van de schakelstations . De functies gingen dan over naar het onderstation .
Niet overal. In Zeeland zijn 3 van die nieuwe onderstations er tussen gezet, maar niet op de plaats van een schakelstation. Die zijn allemaal gebleven.
 
Citaat
Geleverd aan de onderstations wordt de energie van de energiecentrales 25kV 50 Hz . Ook 15 kV 50 hz kwam voor .
Op de meeste plaatsen is het 10kV.  In de regio Rotterdam/Dordrecht komen 25kV en 12,5kV voor, maar dat zijn uitzonderingen.
Bron: klik
« Laatst bewerkt op: 03 May 2016, 09:47:19 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #63 Gepost op: 05 May 2016, 02:40:43 »
Hallo,
Er zijn personen die belangstelling hebben voor los hekwerk.
Het hekwerk zit, samen met het gebouw, in één etsplaat. Dus kan ik het er moeilijk uithalen.

Indien er meerdere liefhebbers zijn voor los hekwerk laat het me dan weten.
Dan kan ik bekijken of uitbrengen van los hekwerk interessant is. Ook met iets meer lengte?
De knowhow heb ik al, dus dat moet niet al te moeilijk zijn dan.
Groeten,
Wim Mesu

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #64 Gepost op: 05 May 2016, 07:35:11 »
Dat hekwerk is idd schitterend.
Hoeveel kunnen er ongeveer in een ets. En wat zou dan de lengte van het
totale hek worden?


Tinus.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #65 Gepost op: 09 May 2016, 12:10:05 »
Hallo,
M'n etser gebruikt voor dit hekwerk (met gebouw) 0.3mm dikke messingplaat, plaat van de rol.
Deze is 300mm breed, dus de werkzame breedte is ongeveer 280mm.
Om het werkbaar te houden denk ik dat stukken met de lengte van 135mm maximaal mogelijk zijn.
(280mm delen door 2 en dan nog wat vrije ruimte eraf)

En dan 3 boven elkaar in 1 etsplaat, 3x135mm, geeft dan bijv. een totale lengte 405 mm.
De hoogte van dit hekwerk is 28mm boven het maaiveld. Ik ga het thuis bekijken hoe het uit komt in een etstool.

Een groot voordeel van het hekwerk met spijlen is, is dat je niet eerst een gaas in een frame moet monteren, wat een erg tijdrovend karwei is. Je kunt het spijlenhekwerk direct, na verven/spuiten en loshalen, op zijn plek zetten.
(Wel als laatste doen, als alle andere delen al op hun plaats staan, om beschadigingen van de hekwerken te voorkomen.)

Groeten,
Wim   
« Laatst bewerkt op: 09 May 2016, 23:22:52 door WimM »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #66 Gepost op: 12 May 2016, 22:58:24 »
Hallo,
De etsplaten voor de onderstations met tegel tableau's zijn binnen. Bouwsets moeten nog samengesteld worden.
Dat is nog niet zo eenvoudig want de hoofdplaten zijn nogal lang geworden: 285mm.
En het mag niet knikken.

Ook ben ik nog bezig met de samenbouw tekeningen. De 2 van het gebouw zijn klaar, die van de opstelling-layout, de hekwerken is bijna af en die van de trafo half. Er wordt hard aan gewerkt.
Het idee is om de tekeningen per pdf te verzenden.



Snel verder. Groeten
« Laatst bewerkt op: 05 October 2016, 11:56:56 door WimM. Reden: taalfout »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #67 Gepost op: 12 May 2016, 23:00:41 »
 (y)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #68 Gepost op: 13 May 2016, 02:11:08 »
Ziet er echt super uit! Wat moet een complete set gaan kosten?
Geweldig gemaakt!
Gr. Silvester

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5778
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #69 Gepost op: 13 May 2016, 13:06:03 »
Is de eerste versie nog verkrijgbaar?
Waar?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #70 Gepost op: 13 May 2016, 13:43:52 »
Hallo,

De eerste versie, "de gemetselde" met de gele steentjes, is ook nog verkrijgbaar, in Ho, via Markenburg.
Ik heb de distributie van dit onderstation op me genomen. (sinds Aug. 2017)

Stuur een mailtje met je vraag betr. Onderstation Vlissingen naar: info(et)markenburg.nl.  naar mij via Pb.
De N-spoor versie is (dacht ik) uitverkocht..

Groeten,
Wim Mesu
 
« Laatst bewerkt op: 18 October 2017, 21:55:45 door WimM. Reden: verbeterd »

guest7823

  • Gast
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #71 Gepost op: 13 May 2016, 13:50:03 »
De N-spoor versie is (dacht ik) uitverkocht.

Jij denkt het, ik weet het. De mijne is per ongeluk de weg van het oude papier gegaan en een nieuwe zat er niet meer in qua levering.

Maar er gloort nog een beetje hoop. Na "Hilversum" (N-spoor beurs 28-29 mei) weet ik meer

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8414
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #72 Gepost op: 13 May 2016, 17:39:58 »
Fraai spul weer, Wim. Helaas ben ik met IJmuiden Casembrootstraat bezig..?

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5778
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #73 Gepost op: 13 May 2016, 22:00:30 »
Vanaf welk jaartal is deze laatste versie inzetbaar? en heeft dit station ook een mogelijkheid om er een verrijdbaar onderstation of gelijkrichterwagon aan te koppelen?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26569
    • Pagina van klaas
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #74 Gepost op: 13 May 2016, 22:12:50 »
Ik weet niet het preciese jaartal waarin deze moderne onderstations verschenen, maar zal ongeveer 1995 zijn.
Ze hebben geen mogelijkheid om een mobiel onderstation aan te koppelen. Het gebruik van mobiele onderstations waren ze toen al aan het afbouwen. Daar was steeds minder noodzaak voor omdat de gelijkrichters betrouwbaarder waren geworden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.