Google+
Doel:€250.00
Donaties:€92.15

Per saldo:€-157.85

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-09-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

1e opzet baan theov_H0_280x122cm door Trein-H0
Vandaag om 11:54:27
Piko h0 NS 2200 door Fritsprt
Vandaag om 11:53:10
N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC door Trein-H0
Vandaag om 11:52:03
Roco 2018 (zonder Fleischmann) door W. Thomas
Vandaag om 11:50:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 11:49:05
Mara Harbor door Edsko Hekman
Vandaag om 11:43:56
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 11:27:50
Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa door j.ossebaar
Vandaag om 11:12:07
Verlichting van loc's is dit te vervangen door led's? door NS1220
Vandaag om 11:07:52
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door jari
Vandaag om 10:46:52
De spoorhaven van Zuidbarge. door Railhopper
Vandaag om 10:36:25
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
Vandaag om 09:25:52
Led verlichtingsset inbouwen in oud(er) model 1600/1700 door hmmglaser
Vandaag om 08:59:21
Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 08:42:44
Opnieuw beginnen met hobby door laurent
Vandaag om 08:41:53
Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig? door roco
Vandaag om 08:40:23
Projekt 083-338 door Johnnytrein
Vandaag om 08:28:24
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Dennis van Leuverden
Vandaag om 08:27:44
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 06:50:20
LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals door Remunj
Vandaag om 06:25:50
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 05:57:18
KleiNSpoor NS1500 digitaal maken, schema gezocht door henk
Vandaag om 05:46:39
  

Auteur Topic: Van Dg'tje tot coupé-wagen.  (gelezen 22396 keer)

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • stroomlijners
Re: Bouw van HSM D III 3500-4500
« Reactie #15 Gepost op: 13 juni 2015, 23:55:55 »
Hoi
Er is weer verder gebouwd.
En wat betere foto's.
Allereerst heb ik het drie-assig onderstel getest op de rails.
De rechte wissels ging goed, alleen de meegebogen wissels liep het stel eruit.
Heb daarom de middenas iets meer uitslag gegeven(bij een Fleischmann wagentje
komt het midden gedeelte ook een stukje onder de bak uit).
Ik heb de lose vakken vezwaard met messing plaat



De middenas heeft nu een behoorlijke uitslag.
De uitsteeksels worden straks zwart geverfd dus valt het niet zo op.

De handgrepen en handrails zijn opnieuw gezet en steken nu een stukje uit de wand
zoals in 't echt ook is.

Het gebogen gedeelte aan de onderkant doe ik door een stuk rond te vijlen.
Er is ook een interieur gebouwd.

De banken en de rugleuningen zijn gemaakt van plankenplaat van Evergreen.

Zo dat was het weer even morgen weer verder tot gauw.
Groet Ed

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1996
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Bouw van HSM D III 3500-4500
« Reactie #16 Gepost op: 14 juni 2015, 17:40:55 »
Wow... (y)

Erg mooi.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • stroomlijners
Re: Bouw van HSM D III 3500-4500
« Reactie #17 Gepost op: 15 juni 2015, 22:50:48 »
Hallo
Weer een stapje verder.
Het drieassig-onderstel was het niet helemaal.
In de meegebogen-wissels liep het eruit en het chassis was te hoog.
De ashouders zaten aan de onderkant van het chassis en dit was te hoog,
scheelde een goeie milimeter.
De ashouders door het chassis gestoken vast gezet en..voila goede hoogte.
Het schuif gedeelte ook aangepast nog iets uit gevijld en nu loopt de wagen perfect door de mee-
gebogen wissels.
Het plaatje in de vorige posting laat de oude toestand zien en nu de nieuwe

Heb ook wat andere asjes ingezet met iets kleinere  flenzen.
Het ondestel van bovenaf

De schuifas is ook iets hoger gekomen.
Ook hebben de banken en wanden alvast een verfje gekregen.

Opruimen is meestal wat vinden wat al een hele tijd geleden een start heeft gehad maar dat
in de doos verdwijnt omdat iets niet helemaal gaat zoals het moet gaan.
Welnu al een lange tijd geleden twee Windberg wagentjes ontdakt (er zaten bolle daken op)
en er plattere daken opgemaakt,die met een remmershuisje hebben vlakkere daken
alleen wat uitsteeksels wegvijlen.
Op het Forum bestaat een topic hierover aan de hand daarvan destijds dit project
opgestart, alles ging voorspoedig alleen de treeplanken waren een opstakel
zodoende in de "nog te doen doos" tercht geraakt.

Een HSM C 10c zonder een remmershuis te zien in het boek
De Erfenis blz 49 onderaan.
Hier komt ook een interieur in alvast een plaatje.

Zo dat was het weer voor even, tot gauw maar weer.
Groet Ed

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • stroomlijners
Re: Bouw van HSM D III 3500-4500
« Reactie #18 Gepost op: 22 juni 2015, 23:05:59 »
Hallo
Weer een update van de drie-asser C4661
Het interieur moest wat verlaagd worden althans de scheidingswanden
van de coupee's.


Vanavond de zijwanden erin gelijmd.

Van de binnenkant uit en van de buitenkant



De ijzers om de treeplank te houden zijn klaar de gaten voor geboord.
De asbalansen komen er ook nog onder deze lease ik van defecte kolenwagens van Piko,
misschien niet helemaal correct maar goed..
Zo tot gauw maar weer.
Groet Ed

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • stroomlijners
Re: Van Dg'tje tot coupé-wagen.
« Reactie #19 Gepost op: 04 juli 2015, 23:06:25 »
Hallo
Heb het draadje laten veranderen want in de loop van de tijd gaan er een aantal
verschillende coupee wagens verschijnen.
In de 80er jaren van de 19e eeuw werden er coupee wagens en
bagage wagens die later als DG door het leven gingen ,gebouwd
schaal 1 op 1 ,nu anno 2015 bouw ik deze wagens schaal 1 op 87.
De HSM van de serie 4661-4706 waren tussen 1899 en 1904 gebouwd,
de C4661 werd als eerste van een serie gebouwd staat in de grondverf

De steunen voor de treeplanken zijn al gebogen de gaatjes geboord dus straks
gaan de treeplanken erop.
Een trein met alleen 3e klasse kan niet echt dus er moet een 2e klasse wagen bij,
het werd een 2e en1e klas rijtuig een AB6c uit de serie 4601-4635.

foto uit het boek de Erfenis van N.J.van WijckJuriaanse.
Dit is de 2e in de serie,heb een paar jaar geleden de tekeningen van het materieel-
boek 1924 gedownload(dank aan Floris Dilz) en ze op maat gecopieerd.
We hebben er nog voor een tiental coupeewagens liggen.
De wanden zijn al op maat en de ramen uitgevijld.


Zo ziet de tekening eruit, denk wel bekend.

De wanden van de AB6c 4631 en het onderstel ertussen.
De handrails is al aan gebracht alleen de hangrepen bij de deuren
moeten nog gedaan worden.
Ook de deur krukken en de imitatie scharnieren ,komen er nog op.
Voor het onderstel is een nieuwe methode bedacht voor de bewegende midden-as.
Een foto

Het onderstel met in het midden de opening waarin een plaatje schuift.

Het bovenste plaatje schuift straks tussen twee strippen heen en weer
en zit vastgelijmd aan een pijpje door en door.
Het heeft een beetje verticale ruimte zodat kleine oneffenheden
zonder ontsporen genomen kunnen worden.

De onderkant.
Aan de onderkant komen twee stipjes waar de schuif in heen en weer gaat
zie ook post 15 13 juni 2015 van deze topic.
Zo dat was het voor nu heb dit zitten doen op mijn balkon met veel
slobberen en zeer kalm houden.
Groet Ed

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • stroomlijners
Re: Van Dg'tje tot coupé-wagen.
« Reactie #20 Gepost op: 06 juli 2015, 22:58:52 »
hallo
Weer wat verder.
Het onderstel is zover klaar het gaat nu met gemak
door de meegebogen wissels van Roco.

De zijdelingse uitslag is ruim voldoende.Het extra plaatje aan de zijkant valt met zwarte verf niet zo op.

Zo ziet de middenas konstruktie eruit, simpel maar werkt goed.
Er is ook een kleine verticale speling.
Het interieur is iets luxer dan een 3e klas rijtuig,dse wc zit ook weer in het midden.
Bij de kop-coupés zit een deur die toegang geeft tot het open gedeelte.
Neem aan dat er een ruit inzat heb er dus een ingemaakt en dat doe ik als volgt
ik boor een aantal gaatjes met de handboor snij op de gaatjes het overtollige weg en vijl
het raam in de juiste vorm.



De wc wanden met een opliggende  deur en de wanden met een deur meteen  raampje
en de bodemplaat voor de banken en de kopschotten.
Zo tot zover maar weer even.Tot gauw.
Groet Ed

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • stroomlijners
Re: Van Dg'tje tot coupé-wagen.
« Reactie #21 Gepost op: 08 juli 2015, 22:00:36 »
Hallo
Een kleine update.
Heb voor de AB 4600 een interieur gemaakt.
Heb ze nooit meegemaakt dus probeer ik vanaf de tekening een beeld te
vormen van het interieur.
Dit is een 1e klas en 2e klas d.w.z. geen "latten" zittingen maar luxe kussens voor die tijd.
Dus ook fauteuils met een armleuning.
Even een fotootje hoe en wat,


Mochten er mensen zijn op het forum die wat meer weten over interieuren
van coupee rijtuigen laat het me weten alle informatie is goed.
Bij voorbaat dank,en groet Ed

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • stroomlijners
Re: Van Dg'tje tot coupé-wagen.
« Reactie #22 Gepost op: 08 juli 2015, 22:23:27 »
Hallo
Nog even een fotootje van het interieur
van de AB 4631

Nog zonder de brede banken van de kop coupés.
Groet Ed

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 515
Re: Van Dg'tje tot coupé-wagen.
« Reactie #23 Gepost op: 08 juli 2015, 23:45:19 »
Schitterend Ed  (y) (y) (y)

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1388
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Van Dg'tje tot coupé-wagen.
« Reactie #24 Gepost op: 09 juli 2015, 16:03:38 »
Mooie bankjes  (y)

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • stroomlijners
Re: Van Dg'tje tot coupé-wagen.
« Reactie #25 Gepost op: 10 juli 2015, 22:20:01 »
Hallo
Zo nog een kleine update.
Het interieur is klaar,1e klas banken en 2e klas banken

Maar weinig banken voor z'n wagentje, wel lux zitten.
De wanden  zijn ook nagenoeg klaar, alleen de deur-krukken moeten er nog op.

De onderkant is licht gebogen geschuurd.
Heb het onderstel voorzien van buffers en koppelingen,en de zittingen groen geverfd.

De twee wagens De SS 3-asser en de HSM 3-asser gekoppeld op de baan.
Zo dat was em weer tot gauw maar weer.
Groet Ed

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
  • Bruggen-IG:
Re: Van Dg'tje tot coupé-wagen.
« Reactie #26 Gepost op: 10 juli 2015, 23:03:18 »
Hier wordt tenminste lekker gebouwd. Mooi werk!

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • stroomlijners
Re: Van Dg'tje tot coupé-wagen.
« Reactie #27 Gepost op: 13 juli 2015, 09:11:57 »
Hallo
Kleine update.
Zaterdag naar de ZLSM geweest leuke dag gehad.
Zondag een beetje uitgeteld van die lange dag,
maar toch nog een beetje bezig geweest.
Beetje off topic twee fotootjes van de ZLSM

.
Heb s'avonds het interieur van de AB 4631 geverfd,de binnenwanden met een wat donkerder houtkleur
de banken groen en de deuren een lichtere houtkleur.
De buiten wand heb ik aan de binnenkant ook een wat donkerdere houtkleur gegeven.
De deuren krijgen weer de wat lichtere kleur.
Al met al vind ik dat het er acceptabel uit ziet  8).
Maar suggesties op of aanmerkingen zijn welkom.
Zo twee fotootjes van de AB 4631 in wording




Zo tot zo ver maar weer tot gauw.
Groet Ed

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • stroomlijners
Re: Van Dg'tje tot coupé-wagen.
« Reactie #28 Gepost op: 14 juli 2015, 22:51:43 »
Hallo allemaal
Kleine vorderingen te melden.
Maandagavond de wanden van de SS C 4631 groen geverfd met
Kleinspoor verf standgroen voor locomotieven en wagens.
Dacht dat het wel goed ging maar 't bleek anders op te drogen,

dat was even balen 't lijkt nergens op.
Wel een ander groen gezocht in 't archief en jawel  Revell aqua color brons groen no 361-65.

Een stukje geprobeerd en het trekt redelijk strak op.
Dus de hele bak gedaan en het resultaat is voor mij goed.

Dit lijkt er meer op ziet er best wel weer strak uit, de verf is op de foto nog maar net droog.
De wanden van de AB 4634 heb ik gelijk met der Revell verf gedaan en even met een plakbandje vast gezet voor een fotooje.

Dat ziet er al aardig uit.
Zo dat was het wel weer voor even tot gauw.
Groet Ed

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3548
    • Modeltrein projecten
Re: Van Dg'tje tot coupé-wagen.
« Reactie #29 Gepost op: 14 juli 2015, 23:05:10 »
Ai, waarom niet een spuitbusje Tamiya Dark green (TS02) of Olive drab (TS05) gehaald? Misschien niet helemaal de kleur, maar zoveel netter dan verven. Ik heb dat met plezier gebruikt voordat ik ging airbrushen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...