Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:35
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
26 april 2024, 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
26 april 2024, 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
26 april 2024, 15:14:16
  

Auteur Topic: Een messing dak walsen, maatje groter  (gelezen 1311 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9616
    • nulpunt
Een messing dak walsen, maatje groter
« Gepost op: 27 januari 2023, 13:46:10 »
Veel zelf bouwers zullen de HBM 3-in-één wals wel kennen of hebben. Je hebt die wals in diverse afmetingen, maar dat is niet de bepalende factor welke je aanschaft. Dat is het gewicht. De 30 cm wals weegt nog altijd 40 kilo en een maatje groter, 60 cm komt al op 105 kilo. Dus niet even een stukje gereedschap dat je makkelijk verplaatst. De 30 cm heeft dan ook bij velen de voorkeur.

Maar wat nu als je een wagen wilt maken die een dak van meer dan 30 cm nodig heeft?.....

Ik heb de 60 cm wals aangeschaft en die staat op een karretje, dus na gebruik gaat die weer in de hoek.

Gister kwam het verzoek..Kan je me helpen aan 3 daken voor C-8 coupérijtuigen in Spoor-0 ? ".....
Omdat mijn andere bouwprojecten net klaar waren, kon ik aan dat verzoek voldoen. Toch wel een werkje dat niet in een kwartiertje klaar is, maar goed...ik wil graag helpen en als het kan, dan doe ik dat.
Gelijk maar een beeldverslag gemaakt.

Drie daken van 30-32 cm lang....daar is een beste plaat messing voor nodig. Ik heb 0,5mm dik gebruikt.


Het instellen van de wals is belangrijk.
Tussen de trek-rollen  ook 0,5 uitmeten, aan beide kanten.  Niet dunner want dan ga je de plaat pletten  en wordt die krom.


De kromming wordt bepaald door de achterste rol. Triall and Error met een stukje restmateriaal.


En vooral weer checken op afstand van de rollen aan BEIDE zijden.. Dat doe ik met boortjes. in dit geval 8,0 mm.


Zijranden zijn dus nooit haaks, dus moest eerst worden uitgemeten en gesneden.


Wat heb ik nodig?


Dat weer afsnijden.
En de gulden stelregel bij dit werk voordat je de hefboom van de snijmachine beweegt.
1.METEN = WETEN
en
2. DRIEDUBBELCHECK


Die ene plaat is dus voor 3 daken.....gaan we weer,


En dus 1x 320 mm en 2 x 300 mm.


De eerste plaat in vorm brengen.


Omdat door de constructie van de rollen, de laatste paar centimeter niet worden gerold, moet er een breder stuk plaat worden gebruikt. De niet gekromde delen verwijder je later weer en het middelste stuk wordt dus het dak.
METEN = WETEN.
De laatste 3-4 cm ga ik verwijderen.
Maat is zictbaar dmv tape.


Die tape moet EXACT gepositioneerd in de snijmachine liggen alvorens.....knippie knippie.
EN de plaat moet vastgezet worden om verschuiven te voorkomen


Dan pas zet ik de drukstang ik de machine en....check, check...knip.


Als de zijkanten klaar zijn, dan vervolgens de maat bepalen. Dat was in dit geval makkelijk want ik had de wages al gebouwd.




En dan na  een hele sessie knippen en plakken....(en koffie)


Er kan gebouwd gaan worden.
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2023, 13:48:19 door FritsT »

M. Ardon

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Een messing dak walsen, maatje groter
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2023, 17:28:02 »
Wat een leuk verslag om zo te lezen. En wat een werk gaat er nog in zitten voor een mooi dak.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Een messing dak walsen, maatje groter
« Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2023, 00:06:44 »
Hallo Frits,
Dit is inderdaad heel leerzaam (y)
En dankjewel voor de moeite. ;D

ijzeren rijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Een messing dak walsen, maatje groter
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2023, 10:03:15 »
dit is net zo mooi dan zelf bouwen. Dit is genieten. Genieten van het vakmanschap en , voor mij, de duidelijkheid in het proces en het waarom.bedankt

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9616
    • nulpunt
Re: Een messing dak walsen, maatje groter
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2023, 10:46:23 »
dit is net zo mooi dan zelf bouwen.

Neeeeeee. Zelf aan de slag gaan is nóg leuker.

Ook ik heb dit moeten leren. Veel mislukkingen gehad, maar uiteindelijk.... en dat heet dan "ervaring" en die geef ik hier (ongevraagd) door. Gewoon doen en proberen én....kritisch blijven. Maatvoering en goed gereedschap zijn het belangrijkste.

Maar leuk dat jullie zo reageren. Dan weet ik waarvoor ik het doe.