Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Locatie van foto gezocht door Keska
Vandaag om 10:58:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 10:53:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:53:09
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 10:28:02
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 09:59:28
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RK
Vandaag om 09:38:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
  

Auteur Topic: NS 8100 in 0  (gelezen 72188 keer)

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #165 Gepost op: 21 maart 2015, 16:50:43 »
Frits,

Op rail net begonnen en nu al dit resultaat.
Heb zeer veel bewondering van je kennis, kunde en vaardigheden.

mvg Joop

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9601
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #166 Gepost op: 21 maart 2015, 18:06:00 »
Ach, jij kan weer dingen die ik niet kan of geen geduld voor heb.
 
En ik werk ook graag samen met mensen die andere vaardigheden bezitten 1+ 1 = 3. Mijn hobby is een bezigheid en een zoektocht, alleen staat soms de ene versnelling in iets hogere stand dan de andere.
Hoe dan ook, als je maar plezier hebt mag het op werken lijken.

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #167 Gepost op: 21 maart 2015, 18:18:40 »
 (y)

mvg Joop

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9601
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #168 Gepost op: 22 maart 2015, 15:27:19 »
Vanmorgen alle onderdelen met de zandstraler bewerkt.





De remmen heb ik aan deze zijde nog niet gemonteerd.... te rood.




De roestvrij stalen draad (tijdelijk) voorkomt dat de assen er uit vallen. Straks blokkeren de veren dat.


Nog en hele kleine aanvulling...L-profiel en tapje M1,4. Dat drukt de voorkant van het machinistenhuis strak tegen de eerste ketelring.



« Laatst bewerkt op: 22 maart 2015, 15:30:00 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9601
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #169 Gepost op: 27 maart 2015, 21:39:45 »
Uit publicaties mag je zonder toestemming van de uitgever/auteur niks overnemen.......... Kijk maar in het boek, blz 81.

Een beter voorbeeld voor de maatvoering voor het model kan ik niet bedenken. Nog wel even  doen binnenkort

« Laatst bewerkt op: 27 maart 2015, 21:41:17 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9601
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #170 Gepost op: 29 maart 2015, 14:27:57 »
Op de Busecker Spoor Nul dagen vond ik bij Michael Schnellenkamp seinijzers, artikel 1733. Bijbuigen en een stukje er af knippen en dan kom je in de buurt van het gewenste exemplaar.



Voor de aandrijving vonden we bij Reinhard Uhde de overbrenging met Slaters tandwielen. Geschikt voor een Faulhaber motor  met vertragingskast.



Motor moeten we nog bestellen, maar voor het idee...




FredH

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #171 Gepost op: 02 april 2015, 21:47:02 »
Ok, Frits zet dit waarschijnlijk in een avondje in elkaar, maar voorlopig ben ik niet ontevreden met het resultaat:

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9601
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #172 Gepost op: 02 april 2015, 22:02:39 »
Jouw vloertje ligt er in ieder geval al netjes in. Ik moest achteraf leergeld betalen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9601
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #173 Gepost op: 06 april 2015, 19:57:56 »
Op de spoor 0 beurs in Buseck heb ik , zoals wel te verwachten, geen materiaal of leveranciers gevonden voor kant en klare cylinders. Dus toch zelf maken.

Ik heb in gedachten om het onderdeel in 3D te tekenen en te printen in was en daarna af te gieten in messing. Tijd zal leren hoe dat echt gaat.
Een 3D tekenaar tekent en is meestal niet dol op het uitzoeken van wat er getekend moet worden. Hapklare maten en vormen, daar gaat het om. Dat heb ik zojuist dus maar gedaan. Even een proefopzetje van de ruwe vormen. Dan de fabriekstekening met maten er naast....gaat goed komen.










sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2216
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #174 Gepost op: 06 april 2015, 21:23:12 »
Wat een geduld en vaardigheid zeg.

Grtz,

Samuel.
« Laatst bewerkt op: 08 april 2015, 01:03:20 door sdz1976 »
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

FredH

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #175 Gepost op: 06 april 2015, 21:40:14 »
De etsplaten v2.0 zijn direct geschikt voor Slaters hornbock-gliders. Ik heb de frameplaten zodanig uitgevijld dat ik ze ook  kan gebruiken.



De hornblocks zelf moeten overigens ook nog worden aangepast omdat de frameplaten bij deze loc ver naar buiten staan.
Dat wil zeggen, er is erg weinig ruimte tussen de wielen en de frameplaten, er moet het nodige gevijld worden om het te laten passen. Maar ook dat zal wel lukken.
« Laatst bewerkt op: 07 april 2015, 12:12:12 door FredH »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9601
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #176 Gepost op: 09 april 2015, 00:09:21 »
Vanavond weer eens verder met de 8100...beter gezegd, een begin gemaakt met de drijfstangen.

Het is lastig werken met de stangen uit vs-1 want de gaten zijn niet wat het in vs-2 moet gaan worden. Boutjes van diverse maten in ieder geval geprobeerd.
Waar nu de aandacht op moet komen zijn 4 zaken:
1. kleine glijbaan met stang op bovenste gedeelte van de cyliner
2. grote glijbaan
3. montagestuk bij de schaar
4. kruk.

Dat heb ik in ieder geval gehaald uit de constructie (lachen) op de foto.




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9601
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #177 Gepost op: 09 april 2015, 15:16:53 »
Achter de cylinder moest nog wat worden opgelost...

Dit dus.


Uit diverse profielen heb ik dit kunnen maken.


en natuurlijk beweegbaar.


en natuurlijk net niet passend.....sjips, de voetplaatsteun. En die is weer afhankelijk van de uitslag van het wiel.
maar het gaat voor elkaar komen. Het blijft een proefversie.

« Laatst bewerkt op: 09 april 2015, 15:20:41 door FritsT »

FredH

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #178 Gepost op: 09 april 2015, 20:35:29 »
Toch een kleine mijlpaal: Hij staat op eigen wielen!

Hornblockgliders en hornblock flink afgevijld om de boel passend te maken.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #179 Gepost op: 09 april 2015, 21:22:06 »
Achter de cylinder moest nog wat worden opgelost...

Dit dus.


Uit diverse profielen heb ik dit kunnen maken.



Weer een mooi stukje bouwwerk Frits (y) Een puntje, het aangrijppunt van de rest van de stoomverdeling lijkt op de middellijn van de schuifstang(de ronde stang in het bewegende deel) te zitten als ik zo naar de fotos kijk. Get gat moet dus een stukje omhoog.

Maar verder,  (y) (y) (y)

mvg,
Rick