Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 07:30:36
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 07:12:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:45
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Fleischmania Nostalgia door ArjanB
15 July 2025, 22:37:44
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Ruben1990
15 July 2025, 21:22:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
15 July 2025, 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Station Roodeschool door Nohome
15 July 2025, 20:36:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
15 July 2025, 20:33:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Remco vM
15 July 2025, 19:31:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
15 July 2025, 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
15 July 2025, 19:25:03
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
15 July 2025, 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
15 July 2025, 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
15 July 2025, 15:24:52
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
15 July 2025, 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
15 July 2025, 13:34:58
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
15 July 2025, 13:05:32
Een nieuw begin door dreezy
15 July 2025, 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
15 July 2025, 11:11:58
  

Auteur Topic: NS 8100 in 0  (gelezen 76296 keer)

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #105 Gepost op: 09 March 2015, 20:38:42 »
Over wat achter een 8100 in spoor  0 zou moeten rijden volgt een nieuw draadje (titel weet ik nog niet). In ieder geval doe ik de geschiedenis geweld aan; het wordt een tramtrein a la Gouda - Schoonhoven met een 8100 (B&R eerste tien lage nummers zonder tramkoppeling die nooit met trams gereden hebben) en dan twee BD ( dikke NTM-er en SS ex Ede- Wageningen  en een 4 ass. PD met koppelwagen). Verder doe ik niks in 0 tenzij de gelegenheid zich aandient.
Het is gewoon een uitdaging want ik ben een printer tegengekomen (in Nederland!) die de zaak zo glad als een babykontje kan printen.
Hier alvast een beeld van de eerste bak.
Gr.
John
 
fly with the eagle or scratch with the chickens

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11242
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #106 Gepost op: 09 March 2015, 21:08:06 »
@ Jan, John

de traptrede onder de gereedschapskist.... glad, traanplat of ruitmotief?

guest7823

  • Gast
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #107 Gepost op: 09 March 2015, 21:17:04 »

bron: RSM
De stoker heeft al een paar keer de machinist goed in de weg gestaan  ;) *. Verder kan je mooi zien dat het "wegglijdend (zelftrimmend) vermogen" van de kolen door de gemiddelde modelbouwer zwaar overschat wordt. De stoker zal echt even een keertje "de bak op moeten" om die kolen naar beneden / de kolenbak in te krijgen. De tralies zijn duidelijk om te zorgen dat de ruiten heel blijven bij een dergelijke manier van kolentremmen

Groeten,

Kniesoor

* of hadden de 8100 standplaats mcn links  ???

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #108 Gepost op: 09 March 2015, 21:33:31 »
Ruitmotief "chequer plate" met de ruiten in de lengte richting van de loc.En vergeet ook de steun aan de achterzijde niet anders buigt de voettrede door.





Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11242
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #109 Gepost op: 09 March 2015, 22:11:21 »
Ik heb de trap degelijker gemaakt dan een 1:43,5 verkleining van dit ragfijne en dunne ding.. Anders staat het binnen de kortste krom, of nog erger.. het ligt er af. Moet wel smoelen en dat doet het.
Ruitmotief.... ja ja, velletjes microscopisch dun van Bavaria. Die komen op de nu nog gladde treden want L-profiel met dit motief..........


Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #110 Gepost op: 09 March 2015, 22:26:01 »
Nog wel even die hoekjes mooi rond vijlen a.u.b.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11242
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #111 Gepost op: 09 March 2015, 23:14:08 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11242
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #112 Gepost op: 10 March 2015, 11:27:48 »
Geen schokkend constructiewerk, maar voor het bouwverslag... de railruimers.

Bij het monteren goed kijken naar de afstand voetplaat-railruimer omdat de onderkant van het frame aan de voorzijde licht omhoog loopt. Soldeer je ze aan de onderkant van het frame, dan staan ze t.o.v. elkaar scheef.

Qua model zijn ze hier niet helemaal 100%. Gewoon exemplaren uit de voorraad wat bewerkt en vast gezet.






Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #113 Gepost op: 10 March 2015, 17:59:29 »
Eigenlijk zitten er op de baanruimers ook nog borstels die in hoogte verstelbaar zijn.Bij de MBS hebben ze die kennelijk ook niet meer...





Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11242
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #114 Gepost op: 10 March 2015, 19:43:54 »
Eigenlijk lijkt het erop dat die er alleen in een vroege SS periode op hebben gezeten en daarom zitten ze ook niet op mijn (proef)model van etsplaat versie-1 en daarom heb ik dat in mijn verhaal hier dan ook achterwege gelaten.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11242
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #115 Gepost op: 10 March 2015, 23:38:18 »
De zandkisten (oud model) zijn een van die onderdelen die echt gemaakt moeten worden. Lijkt moeilijk, maar is het niet. Bij deze de handleiding voor het maken van een model waar ikzelf in dit stadium tevreden mee ben. Een tot anderhalf uur per model en klaar.

1. een stukje messing 6,5 x 10 en 4 mm dik op maat "dremelen"


2. Met de Dremel of vijl afronden


3.Scherpe rand wegvijlen.


4.Polijsten


5. Gaatjes 1 mm boren voor de zandleidingen. Nu kan je hem nog klemmen in de bankschroef.


6.Stukje buis van 4 mm vormen.


7. Positioneren voor solderen


8. Rijkelijk soldeer toevoegen. (solmuren noem ik dat)


9. Buis afzagen.


10. Met de draaibank een stukje staf van 3 mm afdraaien zodat het plaatje er overheen past.


11. Stukje staf in de buis solderen


12. Plaatje er op solderen en alles polijsten.


13. Tapje aan de achterzijde 1,2-1,4 maakt niet uit.


14. Klaar.
Klein foutje in de etsplaat. De ponsgaatjes zitten aan de verkeerde kant. In vs-2 aangepast.






« Laatst bewerkt op: 10 March 2015, 23:48:21 door FritsT »

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #116 Gepost op: 11 March 2015, 01:04:51 »
Het knopje op het deksel van de zandbak kan wat kleiner, maar verder heb je het heel mooi gedaan.



Succes met bouwen,

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11242
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #117 Gepost op: 11 March 2015, 11:43:12 »
Jan,

Nu in omgekeerde volgorde...de tekening met maten van de cylinders. Die staan komende dagen in de planning. Heb je die? Dan kan ik correcte moedermodellen gaan maken.

Vandaag eerst de 2x3 steunen voor de voetplaat.

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #118 Gepost op: 11 March 2015, 11:51:23 »
Jan,

Nu in omgekeerde volgorde...de tekening met maten van de cylinders. Die staan komende dagen in de planning. Heb je die? Dan kan ik correcte moedermodellen gaan maken.

Vandaag eerst de 2x3 steunen voor de voetplaat.

Daar bestaan maar liefst negen (detail) tekeningen van. Dus Jan kan gaan zoeken.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11242
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #119 Gepost op: 11 March 2015, 11:53:42 »
9 detailtekeningen voor verschillende varianten of een enkel stuks opgebouwd uit 9 onderdelen?