Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronaldk
Vandaag om 07:27:51
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 07:14:31
Railpro 607 door Simon Stenneberg
Vandaag om 06:48:35
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 06:11:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 02:58:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 02:21:00
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Edwin2121992
Vandaag om 00:13:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 00:07:56
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Piko 2025 door Railpassie
16 July 2025, 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Sikje 225 door Huup
16 July 2025, 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
16 July 2025, 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
16 July 2025, 11:05:38
  

Auteur Topic: NS 8100 in 0  (gelezen 76307 keer)

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #105 Gepost op: 09 March 2015, 20:38:42 »
Over wat achter een 8100 in spoor  0 zou moeten rijden volgt een nieuw draadje (titel weet ik nog niet). In ieder geval doe ik de geschiedenis geweld aan; het wordt een tramtrein a la Gouda - Schoonhoven met een 8100 (B&R eerste tien lage nummers zonder tramkoppeling die nooit met trams gereden hebben) en dan twee BD ( dikke NTM-er en SS ex Ede- Wageningen  en een 4 ass. PD met koppelwagen). Verder doe ik niks in 0 tenzij de gelegenheid zich aandient.
Het is gewoon een uitdaging want ik ben een printer tegengekomen (in Nederland!) die de zaak zo glad als een babykontje kan printen.
Hier alvast een beeld van de eerste bak.
Gr.
John
 
fly with the eagle or scratch with the chickens

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11245
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #106 Gepost op: 09 March 2015, 21:08:06 »
@ Jan, John

de traptrede onder de gereedschapskist.... glad, traanplat of ruitmotief?

guest7823

  • Gast
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #107 Gepost op: 09 March 2015, 21:17:04 »

bron: RSM
De stoker heeft al een paar keer de machinist goed in de weg gestaan  ;) *. Verder kan je mooi zien dat het "wegglijdend (zelftrimmend) vermogen" van de kolen door de gemiddelde modelbouwer zwaar overschat wordt. De stoker zal echt even een keertje "de bak op moeten" om die kolen naar beneden / de kolenbak in te krijgen. De tralies zijn duidelijk om te zorgen dat de ruiten heel blijven bij een dergelijke manier van kolentremmen

Groeten,

Kniesoor

* of hadden de 8100 standplaats mcn links  ???

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #108 Gepost op: 09 March 2015, 21:33:31 »
Ruitmotief "chequer plate" met de ruiten in de lengte richting van de loc.En vergeet ook de steun aan de achterzijde niet anders buigt de voettrede door.





Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11245
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #109 Gepost op: 09 March 2015, 22:11:21 »
Ik heb de trap degelijker gemaakt dan een 1:43,5 verkleining van dit ragfijne en dunne ding.. Anders staat het binnen de kortste krom, of nog erger.. het ligt er af. Moet wel smoelen en dat doet het.
Ruitmotief.... ja ja, velletjes microscopisch dun van Bavaria. Die komen op de nu nog gladde treden want L-profiel met dit motief..........


Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #110 Gepost op: 09 March 2015, 22:26:01 »
Nog wel even die hoekjes mooi rond vijlen a.u.b.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11245
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #111 Gepost op: 09 March 2015, 23:14:08 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11245
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #112 Gepost op: 10 March 2015, 11:27:48 »
Geen schokkend constructiewerk, maar voor het bouwverslag... de railruimers.

Bij het monteren goed kijken naar de afstand voetplaat-railruimer omdat de onderkant van het frame aan de voorzijde licht omhoog loopt. Soldeer je ze aan de onderkant van het frame, dan staan ze t.o.v. elkaar scheef.

Qua model zijn ze hier niet helemaal 100%. Gewoon exemplaren uit de voorraad wat bewerkt en vast gezet.






Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #113 Gepost op: 10 March 2015, 17:59:29 »
Eigenlijk zitten er op de baanruimers ook nog borstels die in hoogte verstelbaar zijn.Bij de MBS hebben ze die kennelijk ook niet meer...





Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11245
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #114 Gepost op: 10 March 2015, 19:43:54 »
Eigenlijk lijkt het erop dat die er alleen in een vroege SS periode op hebben gezeten en daarom zitten ze ook niet op mijn (proef)model van etsplaat versie-1 en daarom heb ik dat in mijn verhaal hier dan ook achterwege gelaten.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11245
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #115 Gepost op: 10 March 2015, 23:38:18 »
De zandkisten (oud model) zijn een van die onderdelen die echt gemaakt moeten worden. Lijkt moeilijk, maar is het niet. Bij deze de handleiding voor het maken van een model waar ikzelf in dit stadium tevreden mee ben. Een tot anderhalf uur per model en klaar.

1. een stukje messing 6,5 x 10 en 4 mm dik op maat "dremelen"


2. Met de Dremel of vijl afronden


3.Scherpe rand wegvijlen.


4.Polijsten


5. Gaatjes 1 mm boren voor de zandleidingen. Nu kan je hem nog klemmen in de bankschroef.


6.Stukje buis van 4 mm vormen.


7. Positioneren voor solderen


8. Rijkelijk soldeer toevoegen. (solmuren noem ik dat)


9. Buis afzagen.


10. Met de draaibank een stukje staf van 3 mm afdraaien zodat het plaatje er overheen past.


11. Stukje staf in de buis solderen


12. Plaatje er op solderen en alles polijsten.


13. Tapje aan de achterzijde 1,2-1,4 maakt niet uit.


14. Klaar.
Klein foutje in de etsplaat. De ponsgaatjes zitten aan de verkeerde kant. In vs-2 aangepast.






« Laatst bewerkt op: 10 March 2015, 23:48:21 door FritsT »

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #116 Gepost op: 11 March 2015, 01:04:51 »
Het knopje op het deksel van de zandbak kan wat kleiner, maar verder heb je het heel mooi gedaan.



Succes met bouwen,

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11245
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #117 Gepost op: 11 March 2015, 11:43:12 »
Jan,

Nu in omgekeerde volgorde...de tekening met maten van de cylinders. Die staan komende dagen in de planning. Heb je die? Dan kan ik correcte moedermodellen gaan maken.

Vandaag eerst de 2x3 steunen voor de voetplaat.

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #118 Gepost op: 11 March 2015, 11:51:23 »
Jan,

Nu in omgekeerde volgorde...de tekening met maten van de cylinders. Die staan komende dagen in de planning. Heb je die? Dan kan ik correcte moedermodellen gaan maken.

Vandaag eerst de 2x3 steunen voor de voetplaat.

Daar bestaan maar liefst negen (detail) tekeningen van. Dus Jan kan gaan zoeken.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11245
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #119 Gepost op: 11 March 2015, 11:53:42 »
9 detailtekeningen voor verschillende varianten of een enkel stuks opgebouwd uit 9 onderdelen?