Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: NS 8100 in 0  (gelezen 72229 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9605
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #75 Gepost op: 03 maart 2015, 21:08:16 »
Jan, ook jij bedankt voor de hulp

Hoe dan ook... het theoretische probleem is opgelost.
Op de etsplaat even zoeken naar een vrij stukje ruimte want een mooi ovaal uit scratch...ben je wel even mee bezig.

PS.. die eerste exemplaren liggen al weer in de kast en die andere dus ook. Heeft wel tot gevolg dat ik even een nieuw "dakje" voor de watertank moet maken want ik had handgrepen geboord en ook nog eens scharnieren.. Was wel leuk, maar jammer dan. Gewoon opnieuw beginnen en dat kan met messing en soldeer..

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #76 Gepost op: 03 maart 2015, 21:24:49 »

Op de etsplaat even zoeken naar een vrij stukje ruimte want een mooi ovaal uit scratch...ben je wel even mee bezig.

NS-nummerplaat op zn kop? heb je vast wel ergens... heeft uiteraard toevallig net niet de goede maat maar nou en.  ;D

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #77 Gepost op: 03 maart 2015, 21:35:09 »
 ;D

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6485
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #78 Gepost op: 03 maart 2015, 21:38:50 »
Frits: even die figuurzaagjes pakken die al tien jaar in je prullenbak zitten  ;D die dingen zijn goed in ovaaltjes!
Boomshanka!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9605
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #79 Gepost op: 03 maart 2015, 22:32:37 »
Het beschadigde "dakje" van de watertank is losgehaald en vervangen door een nieuw exemplaar. Klaar

Floris.. goed idee, want nu is dat ook al klaar. Niet een NS schildje, maar een of ander onooglijk ding uit een vervlogen kit.. De punt er wat af dremelen...( HOEZO ZAGEN ? ).

Die handgreep zet ik er morgen wel op.

« Laatst bewerkt op: 03 maart 2015, 22:34:44 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9605
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #80 Gepost op: 04 maart 2015, 19:42:40 »
Vandaag zijn aangebracht:
1. blazer afsluitkraan (achter de schoorsteen)
2. handgreep boven de rookkastdeur
en
3. de deksels op de waterkasten met de handgrepen in de lengterichting !


pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #81 Gepost op: 04 maart 2015, 20:05:37 »
vreemde positionering. waarom niet 90 graden gedraaid?
Overigens wacht er voor Edwin een grotere klus; bij de eerste 10 locs in SS uitvoering konden de deksels met een stangbeweging geopend worden.
gr.
John
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2015, 20:09:02 door NS8714. Reden: overbodig citaat verwijderd, gebruik de \'reageer\' knop. »
fly with the eagle or scratch with the chickens

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9605
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #82 Gepost op: 04 maart 2015, 21:03:31 »
Op de huidige MBS loc (en tekening) zit de handgreep dwars. Op andere foto's...lengterichting.
Let wel, op de exemplaren op etsplaat (vs2) komen 4 ponsgaatjes. Dan kan de toekomstige  bouwer kiezen.

Even ter extra informatie.. dit model hoeft van mij geen 100,000% kloppend model te worden. Het is freubelen aan etsplaat vs1... een studiemodel.

Stangbeweging en deksels openen... geen enkel probleem. Hebben we allebei al gemaakt op o.a de tender 141R SNCF (funktioneel dus)

.. Funktioneel dus.

« Laatst bewerkt op: 04 maart 2015, 21:14:34 door FritsT »

guest7823

  • Gast
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #83 Gepost op: 04 maart 2015, 21:10:23 »
Funktioneel dus.
Glimlachend sluit Kniesoor zijn dag af  (y)

(Na een, iets te lang en iets te spannend, dagje omringd te zijn geweest door stoomlocomotieven)
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2015, 21:12:08 door guest7823 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9605
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #84 Gepost op: 04 maart 2015, 21:13:53 »
vertel vertel...

guest7823

  • Gast
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #85 Gepost op: 04 maart 2015, 21:28:32 »
Had veel met bits en bytes te maken en weinig met "daar waar het echt om gaat"

Het heeft een hoge anekdotische waarde maar zou van weinig smaak, kiesheid of professionaliteit getuigen om daar zo publieke over te vertellen. Tussendoor wel even in het machinistenhuis van 6513 gestaan ;-) Dat is ook een leuk bouwpakketje met goede voortgang

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #86 Gepost op: 04 maart 2015, 21:51:31 »
 ;D

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9605
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #87 Gepost op: 04 maart 2015, 22:19:30 »
Ook mijn voorraad onderdelen raakt eens op. Shi... nog maar 1 wasluik. Dus toch maar achter de draaibank om iets gelijkend te produceren.
Passing van zo'n draaideel op de ronde ketel...hmmmm. Imitatiebouten.... hmmmm. Doorwerken Jantje!


Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #88 Gepost op: 05 maart 2015, 08:00:58 »
Haha, ik vind het allemaal mooi frits, leuk om allemaal te zien...
Spoor 0 adept

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9605
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #89 Gepost op: 05 maart 2015, 21:00:59 »
In dit stadium van de bouw kom ik wat "probleempjes" op de etsplaat-vs1 tegen. Niks bijzonders want dat gebeurd de beste. De twee exemplaren van de loc die nu worden gebouwd zijn dan ook daadwerkelijk proefexemplaren. Wel zo goed mogelijk bouwen, anders heb je er nog niks aan, maar er mag wat mis gaan.

Onderstaande correcties (en andere) zijn of worden in vs2 aangebracht.

Frontplaat:
1a. De klinknagels op de frontplaat zijn (ver) naar buiten getekend en vallen er na solderen/vijlen er zowat af.

Verder kan je zien dat ik een fout heb gemaakt met de assemblage. De rookkastdeur is zo geplaatst dat de klinknagels/bouten op de positie van de cijfers van een klok staan. Zodoende komen er twee exemplaren met het hengsel van de deur in de knel... Dat had een "half uur"gedraaid moeten zijn met 11 en 12 uur horizontaal. Jammer dan, bij nummer twee beter.

1b. Aan de soldeernaad is ook duidelijk te zien dat de frontplaat ook iets tekort was en verlengd moest worden.



2. Strips zitten meestal langs de randen van het plaatwerk. Hier alleen aan de bovenrand van de  exemplaren met kleine watertank. De strip loop tot aan de deur en boven de steun voor de handgreep langs . De foto zegt genoeg. Het gaatje moet 1 mm omlaag.