Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Remco vM
Vandaag
om 19:31:59
Raadplaatje
door
spoorijzer
Vandaag
om 19:26:18
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
spoorijzer
Vandaag
om 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600
door
Eucalypta
Vandaag
om 19:25:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Ronald69
Vandaag
om 19:21:45
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
Wim Vink
Vandaag
om 18:37:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:25:41
Nachttreinen Oost Europa
door
Bor de Wolf
Vandaag
om 18:00:32
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 17:45:40
Station Roodeschool
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 17:39:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
Vandaag
om 16:30:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Jeroen Water
Vandaag
om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald"
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:24:52
Bauarbeiten im gange
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's"
door
MOVisser
Vandaag
om 13:34:58
Frans loodsje et cetera
door
MaraNCS
Vandaag
om 13:05:32
Spoor 1 nem of finescale
door
sncf231e
Vandaag
om 11:32:01
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 11:17:53
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
martijnhaman
Vandaag
om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten?
door
schipcas
Vandaag
om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
jan47
Vandaag
om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen.
door
Jelmer
Vandaag
om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 08:46:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W?
door
KNed
14 July 2025, 23:54:58
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound
door
Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 8100 in 0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
20
Omlaag
Auteur
Topic: NS 8100 in 0 (gelezen 76289 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 11240
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #60 Gepost op:
01 March 2015, 15:36:55 »
Nog wel heel veel werk te doen, maar het lijkt er in ieder geval al op....
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11240
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #61 Gepost op:
01 March 2015, 16:26:41 »
De bufferbalk... toch niet genoeg vooruit gedacht.
Het aanzicht is ok, maar wat er verder aan de binnenzijde zit is verre van fraai....een groot gapend gat en een bout zit in de weg.
Via de achterzijde moet een boutje in de achterzijde van de buffer kunnen komen, daar kan ik niks doen. Er moet wel een gat voor komen, maar de rest moet gewoon dicht en de bout kan/komt tussen de frameplaten. Hopelijk is alles recht genoeg om geen kieren op de hoeken te zien. Kwestie van uitproberen vanavond. Niet meer werk dan twee extra tapjes maken
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11240
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #62 Gepost op:
01 March 2015, 20:24:56 »
Dat ziet er beter uit is beter als is het qua soldeertechniek een beetje uit de hand gelopen. Ik had teveel soldeer gebruikt en had geen zin om het over te doen. Klein freesje deed wonderen, maar toch....volgende 3 stuks moeten beter.
Tapjes zijn ook omgezet en de hoeken van het machinistenhuis sluiten nog steeds perfect op de voetplaat.
Conclusie: operatie geslaagd.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11240
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #63 Gepost op:
02 March 2015, 13:05:25 »
Voor het boven beschreven probleem heeft Edwin de etstekening inmiddels aangepast.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11240
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #64 Gepost op:
03 March 2015, 00:10:32 »
Ik ben nu begonnen om de foto’s uit het boek van Paul Henken systematisch te verwerken. In de bestandsnaam staat een img-xxx, locnummer en datum. Dan is verder op iedere uitsnede duidelijk, waar die vandaan komt.
In een apart sessie heb ik de locnummers ook vooraan gezet om te sorteren op locnummer.
En dan het monnikenwerk. Eerst op een tekening alle herkenbare en getekende (en dat zijn niet alle onderdelen) van nummers voorzien. Een zijde bevat circa 60 nummers. Ik verwacht ongeveer 250 onderdelen/nummers te halen. Daarvan komen ook 250 mappen. In al die mappen stop ik eerst de genummerde foto’s en haal dan weg wat er niet op te zien is. Dan ook nog even bijsnijden. Zo heb je dus van alle locs de schoorsteen of regengoot of zo. Dan komen daar ook nog de tekeningen van de bewuste plek bij.
En dat allemaal om ook het fabriceren (mogelijk 3D) van onderdelen straks te vergemakkelijken.
En vandaar dat ik zojuist maar het dak heb bijgewerkt.
Langs de onderzijde van het dak: L-profiel 1,5 x 1,5
Dwars over het dak L-profiel 1x1
«
Laatst bewerkt op: 03 March 2015, 00:15:22 door FritsT
»
Gelogd
guest7823
Gast
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #65 Gepost op:
03 March 2015, 01:47:17 »
Citaat van: FritsT op 28 February 2015, 21:41:34
Citaat van: FritsT op 01 March 2015, 15:36:55
Kniesoor heeft weer vol aandacht, blijdschap en bewondering gekeken naar de werken en voortgang
Puntje van aandacht is de schoorsteenkroon. Deze is aan de bovenkant nagenoeg vlak. Verder is de opening van een schoorsteenkroon net zo groot als de binnendiameter van de schoorsteen
Voor de nodige aandacht:
Na de nodige aandacht:
En om dan het gepiep "ja maar dat is de SHM 16 en niet de Kikker" even de kop in te drukken:
Met dank aan Jacques Detmar voor een gezellig dagje "gluren bij de buren"
Groeten, Kniesoor
PS de lichthefboom aan de veiligheid is afhankelijk van welke periode je gaat uitbeelden. Die is op enige moment komen te vervallen en omgezet (dwz ingekort) tot een kale balans tussen de twee veiligheidskleppen. Net zo goed als dat de luchtbel op enig moment naar de voorkant van de ketel is gegaan omdat de mannen knars werden van het geklepel boven hun hoofd. Zo'n bel staat nog al te stampen
.
«
Laatst bewerkt op: 03 March 2015, 01:57:45 door guest7823
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11240
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #66 Gepost op:
03 March 2015, 09:30:04 »
Zit ik gisteravond laat (heel laat) de schoorstenen (en regengoten) te bestuderen en ja hoor... waar wordt ik vanmorgen mee om mijn oren geslagen?.
Wees gerust, de kroon die er nu op zit, zit los. Zo los dat ik hem 10 keer per dag van mijn werktafel moet oprapen. De correcte vorm gaat er natuurlijk op komen. Dit ding had ik gewoon nog liggen en staat in dit stadium best leuk. Pastte ook zonder zagen direct op de bestaande schoorsteen die overigens aan de voet niet klopt. ... Geen bevestigingsbouten.
Maar.....hoe meer aanwijzingen hoe beter. Graag zelfs.
Nu die 248 andere onderdelen nog, te beginnen met.....een bakkie leut.
«
Laatst bewerkt op: 03 March 2015, 09:35:03 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11240
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #67 Gepost op:
03 March 2015, 15:06:54 »
Tussen het detailfotowerk in, toch maar weer even wat praktijkwerk....de luchttank.
Met Paint zijn schematisch de leidingen aangegeven.
Zonder meer niet conform 1:1, maar wel eenvoudig, is de tank via twee boutjes aan de binnenkant van het frame gesoldeerd. Zo is er ook afstand tot het frame zodat de hornblocks ten alle tijden bewegingsruimte hebben.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11240
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #68 Gepost op:
03 March 2015, 19:46:15 »
Van verschillende onderdelen/locaties heb ik de details inmiddels in beeld gebracht. Ook heb ik dat geprobeerd voor het deksel op de watertank. Helaas staat die nergens op tekening en duidelijke foto's......jammer dan. Mede uit de belading met extra kolen (achterop de watertank) kan ik concluderen dat de vulopening helemaal aan de voorkant heeft gezeten.
Tot nader order heb ik twee passende exemplaren uit mijn voorraad gemonteerd.
Gelogd
pullmanneke
Offline
Berichten: 412
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #69 Gepost op:
03 March 2015, 20:07:24 »
Niks op tekening, Frits? Vragen kost niks.
Gr.
John
Gelogd
fly with the eagle or scratch with the chickens
FritsT
Offline
Berichten: 11240
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #70 Gepost op:
03 March 2015, 20:27:44 »
John, bedankt.
en zo zal ik nog wel meer dingen (niet) tegenkomen. Ik blijf het hier wel melden.
Dus de geplaatste deksels kunnen er zoals verwacht weer af. Verkeerde vorm. Maakt me op dit moment niet uit ivm de resaerch. Er zullen nog wel meer onderdelen speciaal moeten worden gemaakt.
Gelogd
Jan den Haan
Offline
Berichten: 524
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #71 Gepost op:
03 March 2015, 20:33:11 »
Nog een tekening van opzij :
Op de foto ziet het deksel er nog steeds zo uit :
Zo'n eenvoudig deksel maak je toch zo even from scratch!
Succes ermee,
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
FritsT
Offline
Berichten: 11240
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #72 Gepost op:
03 March 2015, 20:35:50 »
Dan lijkt dit beter.
Gelogd
pullmanneke
Offline
Berichten: 412
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #73 Gepost op:
03 March 2015, 20:41:42 »
Citaat van: FritsT op 03 March 2015, 20:35:50
Dan lijkt dit beter.
Ik zou die nooit gebruiken. Ik ben het met Jan eens; gewoon een ovalen plaatje met een handgreep from scratch. Niks bijzonders.
Gr.
John
Gelogd
fly with the eagle or scratch with the chickens
Jan den Haan
Offline
Berichten: 524
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #74 Gepost op:
03 March 2015, 20:43:05 »
Dan moet je hem wel even helemaal vlak vijlen en in het midden een handvat maken uit een 0,5 mm draadje dat je even in een tangetje met gladde bekken plat drukt.Paul Petau heeft dan nog geëtste plaatjes met boutkop zodat het er wat completer uit ziet :
http://web271.webgo24-server4.de/Gambio/gx2/product_info.php?info=p597_griffstangenset-nr--256.html&XTCsid=92f8db0aa4d03aab4f138a9ed2ab5396
Jan
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
20
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 8100 in 0