Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
De (3d) knutsels van Ronald. door Jelmer
Vandaag om 09:51:28
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
nieuw te leggen sporen passend maken door Brian G
Vandaag om 09:43:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 09:38:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
  

Auteur Topic: NS 8100 in 0  (gelezen 71966 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #60 Gepost op: 01 maart 2015, 15:36:55 »
Nog wel heel veel werk te doen, maar het lijkt er in ieder geval al op....




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #61 Gepost op: 01 maart 2015, 16:26:41 »
De bufferbalk... toch niet genoeg vooruit gedacht.

Het aanzicht is ok, maar wat er verder aan de binnenzijde zit is verre van fraai....een groot gapend gat en een bout zit in de weg.
Via de achterzijde moet een boutje in de achterzijde van de buffer kunnen komen, daar kan ik niks doen. Er moet wel een gat voor komen, maar de rest moet gewoon dicht en de bout kan/komt tussen de frameplaten. Hopelijk is alles recht genoeg om geen kieren  op de hoeken te zien. Kwestie van uitproberen vanavond. Niet meer werk dan twee extra tapjes maken





FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #62 Gepost op: 01 maart 2015, 20:24:56 »
Dat ziet er beter uit is beter als is het qua soldeertechniek een beetje uit de hand gelopen. Ik had teveel soldeer gebruikt en had geen zin om het over te doen. Klein freesje deed wonderen, maar toch....volgende 3 stuks moeten beter.
Tapjes zijn ook omgezet en de hoeken van het machinistenhuis sluiten nog steeds perfect op de voetplaat.

Conclusie: operatie geslaagd.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #63 Gepost op: 02 maart 2015, 13:05:25 »
Voor het boven beschreven probleem heeft Edwin de etstekening inmiddels aangepast.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #64 Gepost op: 03 maart 2015, 00:10:32 »
Ik ben nu begonnen om de foto’s uit het boek van Paul Henken systematisch te verwerken. In de bestandsnaam staat een img-xxx, locnummer en datum. Dan is verder op iedere uitsnede duidelijk, waar die vandaan komt.

In een apart sessie heb ik de locnummers ook vooraan gezet om te sorteren op locnummer.
 
En dan het monnikenwerk. Eerst op een tekening alle herkenbare en getekende (en dat zijn niet alle onderdelen) van nummers voorzien. Een zijde bevat circa 60 nummers. Ik verwacht ongeveer 250 onderdelen/nummers te halen. Daarvan komen ook 250 mappen. In al die mappen stop ik eerst de genummerde foto’s en haal dan weg wat er niet op te zien is. Dan ook nog even bijsnijden. Zo heb je dus van alle locs de schoorsteen of regengoot of zo. Dan komen daar ook nog de tekeningen van de bewuste plek bij.
En dat allemaal om ook het fabriceren (mogelijk 3D) van onderdelen straks te vergemakkelijken.

En vandaar dat ik zojuist maar het dak heb bijgewerkt.

Langs de onderzijde van het dak: L-profiel 1,5 x 1,5
Dwars over het dak L-profiel 1x1



« Laatst bewerkt op: 03 maart 2015, 00:15:22 door FritsT »

guest7823

  • Gast
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #65 Gepost op: 03 maart 2015, 01:47:17 »






Kniesoor heeft weer vol aandacht, blijdschap en bewondering gekeken naar de werken en voortgang  (y) (y)


Puntje van aandacht is de schoorsteenkroon. Deze is aan de bovenkant nagenoeg vlak. Verder is de opening van een schoorsteenkroon net zo groot als de binnendiameter van de schoorsteen


Voor de nodige aandacht:




Na de nodige aandacht:




En om dan het gepiep "ja maar dat is de SHM 16 en niet de Kikker" even de kop in te drukken:



Met dank aan Jacques Detmar voor een gezellig dagje "gluren bij de buren" (y)

Groeten, Kniesoor

PS de lichthefboom aan de veiligheid is afhankelijk van welke periode je gaat uitbeelden. Die is op enige moment komen te vervallen en omgezet (dwz ingekort) tot een kale balans tussen de twee veiligheidskleppen. Net zo goed als dat de luchtbel op enig moment naar de voorkant van de ketel is gegaan omdat de mannen knars werden van het geklepel boven hun hoofd. Zo'n bel staat nog al te stampen :(.
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2015, 01:57:45 door guest7823 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #66 Gepost op: 03 maart 2015, 09:30:04 »
Zit ik gisteravond laat (heel laat) de schoorstenen (en regengoten) te bestuderen en ja hoor... waar wordt ik vanmorgen mee  om mijn oren geslagen?.
Wees gerust, de kroon die er nu op zit, zit los. Zo los dat ik hem 10 keer per dag van mijn werktafel moet oprapen. De correcte vorm gaat er natuurlijk op komen. Dit ding had ik gewoon nog liggen en staat in dit stadium best leuk. Pastte ook zonder zagen direct op de bestaande schoorsteen die overigens aan de voet niet klopt. ... Geen bevestigingsbouten.
Maar.....hoe meer aanwijzingen hoe beter. Graag zelfs.

Nu die 248 andere onderdelen nog, te beginnen met.....een bakkie leut.
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2015, 09:35:03 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #67 Gepost op: 03 maart 2015, 15:06:54 »
Tussen het detailfotowerk in, toch maar weer even wat praktijkwerk....de luchttank.

Met Paint zijn schematisch de leidingen aangegeven.



Zonder meer niet conform 1:1, maar wel eenvoudig, is de tank via twee boutjes aan de binnenkant van het frame gesoldeerd. Zo is er ook afstand tot het frame zodat de hornblocks ten alle tijden bewegingsruimte hebben.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #68 Gepost op: 03 maart 2015, 19:46:15 »
Van verschillende onderdelen/locaties heb ik de details inmiddels in beeld gebracht. Ook heb ik dat geprobeerd voor het deksel op de watertank. Helaas staat die nergens op tekening en duidelijke foto's......jammer dan. Mede uit de belading met extra kolen (achterop de watertank) kan ik concluderen dat de vulopening helemaal aan de voorkant heeft gezeten.

Tot nader order heb ik twee passende exemplaren uit mijn voorraad gemonteerd.


pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #69 Gepost op: 03 maart 2015, 20:07:24 »
Niks op tekening, Frits? Vragen kost niks.
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #70 Gepost op: 03 maart 2015, 20:27:44 »
John, bedankt.
en zo zal ik nog wel meer dingen (niet) tegenkomen. Ik blijf het hier wel melden.

Dus de geplaatste deksels kunnen er zoals verwacht weer af. Verkeerde vorm. Maakt me op dit moment niet uit ivm de resaerch. Er zullen nog wel meer onderdelen speciaal moeten worden gemaakt.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #71 Gepost op: 03 maart 2015, 20:33:11 »
Nog een tekening van opzij :



Op de foto ziet het deksel er nog steeds zo uit :



Zo'n eenvoudig deksel maak je toch zo even from scratch!

Succes ermee,

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #72 Gepost op: 03 maart 2015, 20:35:50 »
Dan lijkt dit beter.


pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #73 Gepost op: 03 maart 2015, 20:41:42 »
Dan lijkt dit beter.
Ik zou die nooit gebruiken. Ik ben het met Jan eens; gewoon een ovalen plaatje met een handgreep from scratch. Niks bijzonders.
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #74 Gepost op: 03 maart 2015, 20:43:05 »
Dan moet je hem wel even helemaal vlak vijlen en in het midden een handvat maken uit een 0,5 mm draadje dat je even in een tangetje met gladde bekken plat drukt.Paul Petau heeft dan nog geëtste plaatjes met boutkop zodat het er wat completer uit ziet : http://web271.webgo24-server4.de/Gambio/gx2/product_info.php?info=p597_griffstangenset-nr--256.html&XTCsid=92f8db0aa4d03aab4f138a9ed2ab5396

Jan