Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 02:58:18
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 02:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 02:21:00
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Edwin2121992
Vandaag om 00:13:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 00:07:56
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Piko 2025 door Railpassie
16 July 2025, 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
16 July 2025, 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
Railpro 607 door Bob11
16 July 2025, 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Sikje 225 door Huup
16 July 2025, 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
16 July 2025, 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
16 July 2025, 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
16 July 2025, 11:03:46
  

Auteur Topic: NS 8100 in 0  (gelezen 76306 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11245
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #15 Gepost op: 26 February 2015, 00:09:36 »
Nog even wat afmaken...

Binnenkant watertank en het L-profiel voor de schroefjes..
Ik laat de tank aan de onderkant open op hem schoon te kunnen maken. Murphy is er altijd, dus als je het anders doet komt het straalgrid er uit als de verfspuit gehanteerd wordt en dat wil je echt niet.


becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #16 Gepost op: 26 February 2015, 07:54:33 »
Sodemieters Frits! Dat gaat als een raket! Ik vind dit persoonlijk één van de mooiste NS lokjes, en zie dit werkpaardje zo staan op een kade, met een berg kolen op de waterkast, klaar voor noest rangeerwerk.

Persoonlijk zou ik liefst dit model in zijn laatste uitvoering zien, en in schaal 1  ;) ik volg je op de voet!
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #17 Gepost op: 26 February 2015, 08:13:37 »
Citaat
Persoonlijk zou ik liefst dit model in zijn laatste uitvoering zien, en in schaal 1


Kan hoor, heb de tekening 1:1 getekend, dus is zo gedaan, 1:32 .......
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11245
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #18 Gepost op: 26 February 2015, 14:54:45 »
Nederland... regenland, dus snel een dak er op.

Een 0,5 mm plaatje heb ik door de wals gehaald en daarna op maat geknipt. Vervolgens 4 stripjes messing op maat gemaakt en aan de binnenkant gesoldeerd. Met stift aangegeven waar dat voor de ramen komt. Dat is weggevijld.






FredH

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #19 Gepost op: 26 February 2015, 21:35:06 »
Goed gereedschap is het halve werk. Nou heb ik tot nu toe eigenlijk alleen maar kitjes in elkaar gefrot, en hier moeten delen uit messingplaat op maat gemaakt worden. Hoe doe je dat het beste? Zagen lijkt me niet echt handig. Vanmiddag ben ik even bij HBM langs geweest (5 minuten van mijn werk) en daar zag ik de HBM 1.6 x 300 mm Plaatschaar en de HBM 1 x 450 mm. Mini Zetbank. Afgezien van dat ik even niet weet waar ik die plaatschaar zou moeten laten is de vraag of dit praktisch gereedschap is of dat er betere alternatieven zijn. Wie kan het zeggen?
Verder prijs ik me gelukkig met het nietenponsje dat ik net twee weken geleden heb gekocht. Die gaat nu goed van pas komen.

Bij Philotrain staan inmiddels de nodige onderdelen in bestelling (alleen schoorstenen zijn helaas niet meer leverbaar), dus ik hoop binnenkort ook van start te kunnen gaan.

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #20 Gepost op: 26 February 2015, 22:28:06 »
Als je kitjes in elkaar kunt frotten, heb je het meeste al.

Makkelijker is de  :
HBM 200 mm. Wals, Zet en Knipcombinatie

Of zijn grotere broertjes, maar vooral het knip deel is super handig. Zetbank deel gebruik ik vrijwel nooit.
Inderdaad, nietenpons, en ook een (proxxon) brandertje is erg makkelijk.
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #21 Gepost op: 26 February 2015, 22:30:42 »
Fred,

Ik zaag al mijn messing onderdelen met een gewone figuurzaag, dat is wel wat werk maar ook nodig voor bijvoorbeeld de ramen en dergelijk werk.

mvg Joop

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #22 Gepost op: 26 February 2015, 23:19:31 »
Dank voor het aanbod de lok ook eventueel in 1:32 te laten maken, maar ik moet mijzelf hier beschermen. De valkuil voor veel hobbyisten, is te vallen voor al het lekkers wat er te maken of te kopen valt. Ik dwing mijzelf dus tot het saaie Duitse epoche 4 spul...... Toch leent dit lokje perfect voor een micro layout, met wat goederenwagentjes....mjam....maar helaas :'( een volgend leven misschien ???

Volgen blijf ik dit draadje toch!
Succes,

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11245
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #23 Gepost op: 26 February 2015, 23:20:45 »
@Fred,

zie hier:
https://www.hbm-machines.com/producten/plaatbewerking/combinatiemachines-walsen-zetten-en-knippen

Een niet onbelangrijk feit om te weten.... de 60 cm machine weegt 105 kilo. Kan je daken van rijtuigen mee doen, maar hoe vaak doe je dat. De 30 cm uitvoering is perfect. Ik zou niet weten wat ik zonder zou moeten. Overigens... 45 kilo versjouw je ook niet zo maar, maar is nog te doen. Op een plateauwagen zetten is een optie.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11245
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #24 Gepost op: 26 February 2015, 23:40:54 »
De rookkast:

Als bodem voor de rookkast heb ik een 4 mm dik stukje messing op maat gezaagd. Straks komt hier een M2 of M3 tapje in zodat de rookkast/ketel aan de voetplaat kan worden vastgeschroefd.

Onmisbaar bij het solderen is hierbij een klem. (te verkrijgen bij Fohrmann / zie website https://www.fohrmann.com/)




De ketel ga ik uit 28 mm buis maken. Eigenlijk iets te groot...maar ja. Kleinere 27 mm buis heb ik niet. Het gat in het machnistenhuis heb ik groter gemaakt hetgeen tot gevolg heeft dat de rookkast ook iets omhoog moet om alles horizontaal te houden. Kwestie van keuze.



« Laatst bewerkt op: 26 February 2015, 23:42:47 door FritsT »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #25 Gepost op: 27 February 2015, 07:43:18 »
Frits, het wordt een prachtig apparaat (ik ben mbt de serie 8100 dan ook niet objectief ;) )
Wat ik me afvraag: is het voor de ketel wellicht niet handiger om hem uit plaat te rollen voor de juiste diameter? Of krijg je hem dan toch niet rond genoeg.
RETROBAHN A.G.

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #26 Gepost op: 27 February 2015, 07:49:24 »
Citaat
is het voor de ketel wellicht niet handiger om hem uit plaat te rollen voor de juiste diameter

Heb ik wel gedaan, maar het is net wat Frits schrijft, :
Citaat
Kwestie van keuze
De ketel heb ik dus met de kleinste knip/zet/rol bank gerolt van HBM, gaat prima.
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #27 Gepost op: 27 February 2015, 08:29:19 »
Dat wordt weer een mooi modelletje.

Gr. Bert.

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #28 Gepost op: 27 February 2015, 08:34:35 »
Frits,

Wat ga je snel met het bouwen,

Mijn fantasie lokje begint wel op de smalspoor uitvoering van de 8100 te lijken



mvg Joop

FredH

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #29 Gepost op: 27 February 2015, 09:46:52 »
Mooi lokje Joop, heeft er inderdaad wel wat van weg. Voor ramen e.d. is zagen (of vijlen) natuurlijk prima, maar ik zie me nog niet alle rechte stukken plaat die voor dit lokje nodig zijn met de figuurzaag zagen.

Even terugkomend op de 'HBM 200 mm. Wals, Zet en Knipcombinatie', die staat niet meer op de site en heb ik ook in de winkel niet meer gezien. De door Frits aangehaalde HBM 305 is nu de kleinste met zijn 45 kg.... Die heb ik wel even bekeken maar het leek me heel erg lastig om daar nauwkeurig mee om te zetten omdat de plaat in een groef gedrukt wordt. Plus dat gewicht en omvang op mijn kleine zolderkamertje niet heel praktisch zijn.  Er van uitgaande dat de plaatschaar het meest gebruikte onderdeel is vraag ik me dus toch af of losse gereedschappen niet handiger zijn. De plaatschaar is nog wel te hanteren en op te bergen, een los zetbankje kost niet veel en zou handig kunnen zijn en de wals.... tsja, voor nu is die alleen voor het dak van het lokje nodig. Een losse 30 of 60cm wals zou dan in de toekomst nog een optie zijn. Lastig.