Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: NS 8100 in 0  (gelezen 71945 keer)

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #15 Gepost op: 26 februari 2015, 00:09:36 »
Nog even wat afmaken...

Binnenkant watertank en het L-profiel voor de schroefjes..
Ik laat de tank aan de onderkant open op hem schoon te kunnen maken. Murphy is er altijd, dus als je het anders doet komt het straalgrid er uit als de verfspuit gehanteerd wordt en dat wil je echt niet.


becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #16 Gepost op: 26 februari 2015, 07:54:33 »
Sodemieters Frits! Dat gaat als een raket! Ik vind dit persoonlijk één van de mooiste NS lokjes, en zie dit werkpaardje zo staan op een kade, met een berg kolen op de waterkast, klaar voor noest rangeerwerk.

Persoonlijk zou ik liefst dit model in zijn laatste uitvoering zien, en in schaal 1  ;) ik volg je op de voet!
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #17 Gepost op: 26 februari 2015, 08:13:37 »
Citaat
Persoonlijk zou ik liefst dit model in zijn laatste uitvoering zien, en in schaal 1


Kan hoor, heb de tekening 1:1 getekend, dus is zo gedaan, 1:32 .......
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #18 Gepost op: 26 februari 2015, 14:54:45 »
Nederland... regenland, dus snel een dak er op.

Een 0,5 mm plaatje heb ik door de wals gehaald en daarna op maat geknipt. Vervolgens 4 stripjes messing op maat gemaakt en aan de binnenkant gesoldeerd. Met stift aangegeven waar dat voor de ramen komt. Dat is weggevijld.






FredH

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #19 Gepost op: 26 februari 2015, 21:35:06 »
Goed gereedschap is het halve werk. Nou heb ik tot nu toe eigenlijk alleen maar kitjes in elkaar gefrot, en hier moeten delen uit messingplaat op maat gemaakt worden. Hoe doe je dat het beste? Zagen lijkt me niet echt handig. Vanmiddag ben ik even bij HBM langs geweest (5 minuten van mijn werk) en daar zag ik de HBM 1.6 x 300 mm Plaatschaar en de HBM 1 x 450 mm. Mini Zetbank. Afgezien van dat ik even niet weet waar ik die plaatschaar zou moeten laten is de vraag of dit praktisch gereedschap is of dat er betere alternatieven zijn. Wie kan het zeggen?
Verder prijs ik me gelukkig met het nietenponsje dat ik net twee weken geleden heb gekocht. Die gaat nu goed van pas komen.

Bij Philotrain staan inmiddels de nodige onderdelen in bestelling (alleen schoorstenen zijn helaas niet meer leverbaar), dus ik hoop binnenkort ook van start te kunnen gaan.

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #20 Gepost op: 26 februari 2015, 22:28:06 »
Als je kitjes in elkaar kunt frotten, heb je het meeste al.

Makkelijker is de  :
HBM 200 mm. Wals, Zet en Knipcombinatie

Of zijn grotere broertjes, maar vooral het knip deel is super handig. Zetbank deel gebruik ik vrijwel nooit.
Inderdaad, nietenpons, en ook een (proxxon) brandertje is erg makkelijk.
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #21 Gepost op: 26 februari 2015, 22:30:42 »
Fred,

Ik zaag al mijn messing onderdelen met een gewone figuurzaag, dat is wel wat werk maar ook nodig voor bijvoorbeeld de ramen en dergelijk werk.

mvg Joop

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #22 Gepost op: 26 februari 2015, 23:19:31 »
Dank voor het aanbod de lok ook eventueel in 1:32 te laten maken, maar ik moet mijzelf hier beschermen. De valkuil voor veel hobbyisten, is te vallen voor al het lekkers wat er te maken of te kopen valt. Ik dwing mijzelf dus tot het saaie Duitse epoche 4 spul...... Toch leent dit lokje perfect voor een micro layout, met wat goederenwagentjes....mjam....maar helaas :'( een volgend leven misschien ???

Volgen blijf ik dit draadje toch!
Succes,

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #23 Gepost op: 26 februari 2015, 23:20:45 »
@Fred,

zie hier:
https://www.hbm-machines.com/producten/plaatbewerking/combinatiemachines-walsen-zetten-en-knippen

Een niet onbelangrijk feit om te weten.... de 60 cm machine weegt 105 kilo. Kan je daken van rijtuigen mee doen, maar hoe vaak doe je dat. De 30 cm uitvoering is perfect. Ik zou niet weten wat ik zonder zou moeten. Overigens... 45 kilo versjouw je ook niet zo maar, maar is nog te doen. Op een plateauwagen zetten is een optie.

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #24 Gepost op: 26 februari 2015, 23:40:54 »
De rookkast:

Als bodem voor de rookkast heb ik een 4 mm dik stukje messing op maat gezaagd. Straks komt hier een M2 of M3 tapje in zodat de rookkast/ketel aan de voetplaat kan worden vastgeschroefd.

Onmisbaar bij het solderen is hierbij een klem. (te verkrijgen bij Fohrmann / zie website https://www.fohrmann.com/)




De ketel ga ik uit 28 mm buis maken. Eigenlijk iets te groot...maar ja. Kleinere 27 mm buis heb ik niet. Het gat in het machnistenhuis heb ik groter gemaakt hetgeen tot gevolg heeft dat de rookkast ook iets omhoog moet om alles horizontaal te houden. Kwestie van keuze.



« Laatst bewerkt op: 26 februari 2015, 23:42:47 door FritsT »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #25 Gepost op: 27 februari 2015, 07:43:18 »
Frits, het wordt een prachtig apparaat (ik ben mbt de serie 8100 dan ook niet objectief ;) )
Wat ik me afvraag: is het voor de ketel wellicht niet handiger om hem uit plaat te rollen voor de juiste diameter? Of krijg je hem dan toch niet rond genoeg.
RETROBAHN A.G.

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #26 Gepost op: 27 februari 2015, 07:49:24 »
Citaat
is het voor de ketel wellicht niet handiger om hem uit plaat te rollen voor de juiste diameter

Heb ik wel gedaan, maar het is net wat Frits schrijft, :
Citaat
Kwestie van keuze
De ketel heb ik dus met de kleinste knip/zet/rol bank gerolt van HBM, gaat prima.
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #27 Gepost op: 27 februari 2015, 08:29:19 »
Dat wordt weer een mooi modelletje.

Gr. Bert.

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #28 Gepost op: 27 februari 2015, 08:34:35 »
Frits,

Wat ga je snel met het bouwen,

Mijn fantasie lokje begint wel op de smalspoor uitvoering van de 8100 te lijken



mvg Joop

FredH

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #29 Gepost op: 27 februari 2015, 09:46:52 »
Mooi lokje Joop, heeft er inderdaad wel wat van weg. Voor ramen e.d. is zagen (of vijlen) natuurlijk prima, maar ik zie me nog niet alle rechte stukken plaat die voor dit lokje nodig zijn met de figuurzaag zagen.

Even terugkomend op de 'HBM 200 mm. Wals, Zet en Knipcombinatie', die staat niet meer op de site en heb ik ook in de winkel niet meer gezien. De door Frits aangehaalde HBM 305 is nu de kleinste met zijn 45 kg.... Die heb ik wel even bekeken maar het leek me heel erg lastig om daar nauwkeurig mee om te zetten omdat de plaat in een groef gedrukt wordt. Plus dat gewicht en omvang op mijn kleine zolderkamertje niet heel praktisch zijn.  Er van uitgaande dat de plaatschaar het meest gebruikte onderdeel is vraag ik me dus toch af of losse gereedschappen niet handiger zijn. De plaatschaar is nog wel te hanteren en op te bergen, een los zetbankje kost niet veel en zou handig kunnen zijn en de wals.... tsja, voor nu is die alleen voor het dak van het lokje nodig. Een losse 30 of 60cm wals zou dan in de toekomst nog een optie zijn. Lastig.