Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 16:28:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:28:05
Rheinburg, TP V/VI door System-M
Vandaag om 16:24:19
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:18
Klein baantje 1200x1200mm door NS264
Vandaag om 16:08:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijn v m
Vandaag om 15:30:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:12:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:07:23
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Simon Stenneberg
Vandaag om 14:19:30
Spoor- en tramweg parafernalia door Frits C
Vandaag om 14:18:46
Sfeer op je modelbaan door grove den
Vandaag om 13:45:54
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 13:42:35
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
Vandaag om 13:23:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:22:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 13:08:23
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Rico [momfer]
Vandaag om 12:41:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:35:25
Roco 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:45:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
Vandaag om 11:35:51
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Torikoos
Vandaag om 11:32:24
19 Toen door Teun
Vandaag om 11:13:36
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
Vandaag om 11:08:45
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 11:06:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 10:39:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 10:11:32
20 toen door Harryku
Vandaag om 09:28:47
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 09:22:21
365 "Het is weekend foto's" door 741230
Vandaag om 09:20:36
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 09:16:05
Heroplage Artitec Plan W? door gtw6016
Vandaag om 09:12:58
  

Auteur Topic: NS 8100 in 0  (gelezen 76260 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11230
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #15 Gepost op: 26 February 2015, 00:09:36 »
Nog even wat afmaken...

Binnenkant watertank en het L-profiel voor de schroefjes..
Ik laat de tank aan de onderkant open op hem schoon te kunnen maken. Murphy is er altijd, dus als je het anders doet komt het straalgrid er uit als de verfspuit gehanteerd wordt en dat wil je echt niet.


becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #16 Gepost op: 26 February 2015, 07:54:33 »
Sodemieters Frits! Dat gaat als een raket! Ik vind dit persoonlijk één van de mooiste NS lokjes, en zie dit werkpaardje zo staan op een kade, met een berg kolen op de waterkast, klaar voor noest rangeerwerk.

Persoonlijk zou ik liefst dit model in zijn laatste uitvoering zien, en in schaal 1  ;) ik volg je op de voet!
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #17 Gepost op: 26 February 2015, 08:13:37 »
Citaat
Persoonlijk zou ik liefst dit model in zijn laatste uitvoering zien, en in schaal 1


Kan hoor, heb de tekening 1:1 getekend, dus is zo gedaan, 1:32 .......
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11230
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #18 Gepost op: 26 February 2015, 14:54:45 »
Nederland... regenland, dus snel een dak er op.

Een 0,5 mm plaatje heb ik door de wals gehaald en daarna op maat geknipt. Vervolgens 4 stripjes messing op maat gemaakt en aan de binnenkant gesoldeerd. Met stift aangegeven waar dat voor de ramen komt. Dat is weggevijld.






FredH

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #19 Gepost op: 26 February 2015, 21:35:06 »
Goed gereedschap is het halve werk. Nou heb ik tot nu toe eigenlijk alleen maar kitjes in elkaar gefrot, en hier moeten delen uit messingplaat op maat gemaakt worden. Hoe doe je dat het beste? Zagen lijkt me niet echt handig. Vanmiddag ben ik even bij HBM langs geweest (5 minuten van mijn werk) en daar zag ik de HBM 1.6 x 300 mm Plaatschaar en de HBM 1 x 450 mm. Mini Zetbank. Afgezien van dat ik even niet weet waar ik die plaatschaar zou moeten laten is de vraag of dit praktisch gereedschap is of dat er betere alternatieven zijn. Wie kan het zeggen?
Verder prijs ik me gelukkig met het nietenponsje dat ik net twee weken geleden heb gekocht. Die gaat nu goed van pas komen.

Bij Philotrain staan inmiddels de nodige onderdelen in bestelling (alleen schoorstenen zijn helaas niet meer leverbaar), dus ik hoop binnenkort ook van start te kunnen gaan.

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #20 Gepost op: 26 February 2015, 22:28:06 »
Als je kitjes in elkaar kunt frotten, heb je het meeste al.

Makkelijker is de  :
HBM 200 mm. Wals, Zet en Knipcombinatie

Of zijn grotere broertjes, maar vooral het knip deel is super handig. Zetbank deel gebruik ik vrijwel nooit.
Inderdaad, nietenpons, en ook een (proxxon) brandertje is erg makkelijk.
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #21 Gepost op: 26 February 2015, 22:30:42 »
Fred,

Ik zaag al mijn messing onderdelen met een gewone figuurzaag, dat is wel wat werk maar ook nodig voor bijvoorbeeld de ramen en dergelijk werk.

mvg Joop

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #22 Gepost op: 26 February 2015, 23:19:31 »
Dank voor het aanbod de lok ook eventueel in 1:32 te laten maken, maar ik moet mijzelf hier beschermen. De valkuil voor veel hobbyisten, is te vallen voor al het lekkers wat er te maken of te kopen valt. Ik dwing mijzelf dus tot het saaie Duitse epoche 4 spul...... Toch leent dit lokje perfect voor een micro layout, met wat goederenwagentjes....mjam....maar helaas :'( een volgend leven misschien ???

Volgen blijf ik dit draadje toch!
Succes,

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11230
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #23 Gepost op: 26 February 2015, 23:20:45 »
@Fred,

zie hier:
https://www.hbm-machines.com/producten/plaatbewerking/combinatiemachines-walsen-zetten-en-knippen

Een niet onbelangrijk feit om te weten.... de 60 cm machine weegt 105 kilo. Kan je daken van rijtuigen mee doen, maar hoe vaak doe je dat. De 30 cm uitvoering is perfect. Ik zou niet weten wat ik zonder zou moeten. Overigens... 45 kilo versjouw je ook niet zo maar, maar is nog te doen. Op een plateauwagen zetten is een optie.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11230
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #24 Gepost op: 26 February 2015, 23:40:54 »
De rookkast:

Als bodem voor de rookkast heb ik een 4 mm dik stukje messing op maat gezaagd. Straks komt hier een M2 of M3 tapje in zodat de rookkast/ketel aan de voetplaat kan worden vastgeschroefd.

Onmisbaar bij het solderen is hierbij een klem. (te verkrijgen bij Fohrmann / zie website https://www.fohrmann.com/)




De ketel ga ik uit 28 mm buis maken. Eigenlijk iets te groot...maar ja. Kleinere 27 mm buis heb ik niet. Het gat in het machnistenhuis heb ik groter gemaakt hetgeen tot gevolg heeft dat de rookkast ook iets omhoog moet om alles horizontaal te houden. Kwestie van keuze.



« Laatst bewerkt op: 26 February 2015, 23:42:47 door FritsT »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5332
  • Team Mitropa - OHMB
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #25 Gepost op: 27 February 2015, 07:43:18 »
Frits, het wordt een prachtig apparaat (ik ben mbt de serie 8100 dan ook niet objectief ;) )
Wat ik me afvraag: is het voor de ketel wellicht niet handiger om hem uit plaat te rollen voor de juiste diameter? Of krijg je hem dan toch niet rond genoeg.
RETROBAHN A.G.

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #26 Gepost op: 27 February 2015, 07:49:24 »
Citaat
is het voor de ketel wellicht niet handiger om hem uit plaat te rollen voor de juiste diameter

Heb ik wel gedaan, maar het is net wat Frits schrijft, :
Citaat
Kwestie van keuze
De ketel heb ik dus met de kleinste knip/zet/rol bank gerolt van HBM, gaat prima.
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #27 Gepost op: 27 February 2015, 08:29:19 »
Dat wordt weer een mooi modelletje.

Gr. Bert.

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #28 Gepost op: 27 February 2015, 08:34:35 »
Frits,

Wat ga je snel met het bouwen,

Mijn fantasie lokje begint wel op de smalspoor uitvoering van de 8100 te lijken



mvg Joop

FredH

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #29 Gepost op: 27 February 2015, 09:46:52 »
Mooi lokje Joop, heeft er inderdaad wel wat van weg. Voor ramen e.d. is zagen (of vijlen) natuurlijk prima, maar ik zie me nog niet alle rechte stukken plaat die voor dit lokje nodig zijn met de figuurzaag zagen.

Even terugkomend op de 'HBM 200 mm. Wals, Zet en Knipcombinatie', die staat niet meer op de site en heb ik ook in de winkel niet meer gezien. De door Frits aangehaalde HBM 305 is nu de kleinste met zijn 45 kg.... Die heb ik wel even bekeken maar het leek me heel erg lastig om daar nauwkeurig mee om te zetten omdat de plaat in een groef gedrukt wordt. Plus dat gewicht en omvang op mijn kleine zolderkamertje niet heel praktisch zijn.  Er van uitgaande dat de plaatschaar het meest gebruikte onderdeel is vraag ik me dus toch af of losse gereedschappen niet handiger zijn. De plaatschaar is nog wel te hanteren en op te bergen, een los zetbankje kost niet veel en zou handig kunnen zijn en de wals.... tsja, voor nu is die alleen voor het dak van het lokje nodig. Een losse 30 of 60cm wals zou dan in de toekomst nog een optie zijn. Lastig.